Finlandezii avertizează că centralele de baterii pentru stocarea energiei regenerabile produc zgomot, iar aceasta poate fi o problemă în apropierea localităţilor

17 Aprilie 2024, 14:52
Redacţia PiataAuto.md
În ultimii ani numărul şi amploarea centralelor de baterii construite aproape peste tot în lume a cunoscut noi şi noi apogee. Aceste centrale cuprind baterii mari, de obicei de forma unor containere, şi sunt destinate să ajute reţelele electrice să poată stoca electricitatea generată din surse regenerabile atunci când există producţie mare şi cerere mică, pentru a putea livra înapoi acea electricitate în reţea atunci când cererea e mare şi producţia mai mică. Fiind o piaţă relativ nouă, popularizată mai ales de Tesla cu bateriile Megapack, azi în lume există deja foarte mulţi producători de asemenea baterii, iar ritmul construirii lor e imens, întrucât tot mai multe ţări încearcă să ţină pasul cu inaugurarea de noi parcuri eoliene şi fotovoltaice, pentru a putea folosi mai inteligent acea electricitate. La evoluţia centralelor de baterii contribuie şi faptul că timpul de construcţie a acstora e mult mai mic faţă de construcţia unor hidrocentrale prin pompare sau alte soluţii de stocare. Ei bine, acum finlandezii de la Wartsila, ei înşişi producători de asemenea baterii mari, au venit cu avertizări la care foarte mulţi nu s-ar fi gândit.
Wartsila e o companie finlandeză renumită mai ales pentru producţia de motoare navale imense, dar pe lângă ele mai fabrică şi alte produse industriale şi energetice. Bateriile mari sunt un produs pe care Wartsila îl are de câţiva ani, iar de curând a lansat o nouă generaţie de baterii proprii.
În acest context, finlandezii au şi emis public aceste informaţii prin directorul de produs Darrell Furlong, vrând să tragă un semnal de alarmă că în ultimul timp aceste centrale au evoluat foarte mult, iar unul din efectele lor adverse se face tot mai mult simţit, fără ca el să fie prea cunoscut sau adeseori nefiind luat în considerare deloc nici măcar de cei care ajung să contracteze construcţia de noi centrale de baterii. E vorba de zgomotul pe care-l produc aceste baterii.
În ultimii ani, sunt create şi lansate baterii tot mai dense energetic, astfel încât într-un container să se conţină o capacitate mai mare de stocare. Uneori asta se obţine printr-o chimie evoluată a compoziţiei bateriei, dar aproape întotdeauna aceste evoluţii sunt însoţite şi de o amplasare mai compactă a bateriilor în interiorul containerelor. Spre exemplu, chinezii au deja baterii de 5 MWh capacitate de stocare într-un container standard de 20 picioare, iar acum câteva zile anunţam despre noua baterie CATL Tener, care are 6,25 MWh capacitate, având aceleaşi dimensiuni standard ale unui container de 20 picioare. Pentru comparaţie, noua generaţie de baterii lansate de Wartsila, numită Quantum 2, are 4 MWh capacitate la acelaşi volum.
Foto: Noua baterie CATL Tener

Aceste creşteri de densitate energetică duc la necesitatea de a avea sisteme de răcire mai puternice în aceste containere. Iar cei de la Wartsila spun că principala sursă de zgomot, produs de aceste baterii, vine anume de la sisteme lor de răcire, întrucât aceste sisteme au pompe şi compresoare care fac la lichidul de răcire să circule în interior. Însă şi componente precum invertoarele şi transformatoarele necesare acestor baterii şi acestor centrale produc zgomote.
Foto: Centrală cu baterii Tesla Megapack

Per total, un asemenea container poate produce în mediu între 75 şi 79 dB de sunet, cifrele de 78-79 dB fiind de obicei specifice bateriilor mai puternice. În unele cazuri, însă, zgomotul e şi mai mare.
Foto: Noua baterie Wartsila Quantum 2

Zgomotul de 75-79 dB nu e neapărat foarte puternic, şi echivalează cu multe sunete pe care le auzim în jur, precum vocea într-o conversaţie normală, clară, în stradă. Doar că în cazul bateriilor, acest zgomot este de obicei unul de frecvenţă joasă, iar când într-o centrală de baterii sunt câteva zeci de asemenea containere sau chiar sute, nivelului zgomotului nu se plusează neapărat, ci se intensifică prin rezonanţă şi serveşte ca un zumzăit de fundal, care e transmis relativ departe.
Cei de la Wartsila spun că la primele centrale de baterii, care aveau relativ puţine containere şi erau construite de obicei în locuri mai îndepărtate de localităţi, acest zgomot nu era sesizat ca o problemă. Însă acum centralele sunt de obicei mult mai mari şi sunt construite tot mai des în proximitatea unor localităţi, iar acest zgomot de fundal se poate face simţit în acele localităţi în unele perioade, mai ales noapte când alte zgomote lipsesc din ambianţă. Respectiv, fenomenul e unul care ar putea crea deranjamente pentru locuitorii din asemenea localităţi cu centrale amplasate în apropiere.
Iar avertizarea finlandezilor nu vine să ţintească împotriva acestor centrale de baterii, ci mai degrabă să atragă atenţia că ar fi bine ca toţi producătorii să atragă atenţia acum, preventiv, la soluţii de atenuare a zgomotului în bateriile pe care le produc deja sau cele noi pe care le concep. Fie că e vorba de alegerea unor compresoare mai silenţioase, fie că e vorba de amplasarea unor elemente pe suporturi cu amortizare de sunet, care să reducă rezonanţa, fie că e vorba de materiale de antifonare puse în interiorul acestor baterii — toate nu doar că îşi au locul, dar sunt necesare, pentru a evita apariţia unor atitudini reticente faţă de aceste centrale, spun finlandezii. Pentru că o reducere cu doar 10-15 decibeli a sunetului generat de ele reduce substanţial forţa de răspândire a sunetului şi atunci aceste baterii ar scăpa în mare parte de această problemă a zgomotului, remarcată acum.
2
53,719
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!