Industria auto din Germania pierde zeci de mii de angajaţi, iar aceştia migrează în masă spre cea de apărare, unde condiţiile sunt mult mai atractive acum

23 Aprilie 2024, 11:35
Redacţia PiataAuto.md
Doar în ultimele luni am publicat cel puţin zece ştiri despre cele mai importante companii din industria auto din Germania, care anunţau concedieri de mii de angajaţi, iar în câteva cazuri şi peste 10.000. Asemenea concedieri sunt raportate atât la fabricile de automobile, precum cea din Zwickau a celor de la VW, sau cea din Saarlouis a celor de la Ford, cât şi la furnizori auto, precum ZF, Bosch sau Continental sau Webasto. Şi chiar dacă multe din aceste concedieri sunt extinse în timp, pe durata a mai multe luni sau chiar un an, fenomenul prin care industria auto pierde zeci de mii de angajaţi e unul cât se poate de clar. Şi paradoxul e că o altă industrie, care e în expansiune intensă în ultimii ani, îi atrage pe aceştia.
E vorba de industria de apărare, iar ea a devenit atât de atractivă, încât până şi angajaţii din industria auto care au un loc de muncă la o fabrică auto din Germania sunt tentaţi să se angajeze la companiile din apărare, fiind atraşi de salariile mult mai mari de acolo, dar şi de faptul că perspectivele următorilor ani pentru aceste fabrici sunt de creşteri cărora abia le pot face faţă.
Spre exemplu, Rheinmetall, una din cele mai mari companii europene producătoare de arme muniţii şi vehicule militare, cu prezenţă în Germania, Elveţia şi alte câteva ţări din Europa, a anunţat că anul trecut a primit doar în Germania 108.000 aplicări pentru angajare. În 2024, în cele câteva luni, cifra se apropie deja de 40.000 de CV-uri recepţionate.
Şi şefii Rheinmetall spun că nivelul de pregătire al celor car aplică pentru a munci la ei a crescut considerabil, fiind vorba de oameni cu experienţă şi pregătire excelentă, mulţi dintre ei care au muncit până recent în industria auto sau care încă mai muncesc acolo şi-şi doresc să facă o schimbare. Iar un angajat care a lucrat la o fabrică auto poate fi reprofilat foarte uşor în industria apărării, întrucât metodele de fabricare sunt oarecum similare, şi experienţa unor produse mecanice poate fi uşor transpusă în altele. Prin urmare, pentru companiile din apărare, aceşti angajaţi sunt foarte valoroşi, pentru că şi eventualele cheltuieli de reprofilare a lor sunt minime, iar experienţa lor dă un randament foarte bun.
Iar salariile din industria apărării în Germania, pentru muncitorii din fabrici, sunt în mediu de 66-70 mii euro înainte de taxe, ceea ce e cu mult mai mult decât salariile din fabricile auto. Prin urmare, confruntându-se cu un cost de viaţă mai mare, chiar şi cei care mai au un loc de muncă în fabricile auto sunt tentaţi să migreze spre o fabrică din apărare, spre un salariu mult mai mare.
Desigur, Rheinmetall şi alte companii din apărare nu angajează deocamdată sute de mii de muncitori, pe măsura numărului de aplicări, iar asta se întâmplă pentru că şi creşterea producţiei, pe care aceştia trebuie să o realizeze, se transpune în construcţii de hale, linii de asamblare, utilaje şi multe alte procese care trebuie construite, înainte de a angaja noi oameni. Dar aceste creşteri de producţie se realizează la viteză maxim posibilă, iar angajări aferente, de multe mii de oameni noi în industria apărării, au loc deja.
Şi indiferent de evoluţiile imediate de securitate din Europa, situaţia ultimilor ani a arătat clar că e nevoie de o pregătire mult mai profundă a Europei în acest sens şi de o industrie de apărare mult mai mare decât dimensiunile la care se redusese aceasta în ultimele decenii. Prin urmare, creşterea de acum va continua pe o perioadă foarte îndelungată în apărare.
Iar pentru producătorii auto din Germania, asta e o problemă tot mai mare, pentru că forţa de muncă va fi mai puţină şi mai puţin calificată în fabricile lor, odată cu aceste migrări spre apărare. Desigur, fabricile din Germania ar putea teoretic să concureze prin măriri de salarii, dar e puţin probabil să existe salturi atât de mari, încât să echivaleze acum fabricile din apărare, iar presiunea pe care o simt producătorii auto în faţa concurenţei chineze va face asemenea majorări substanţiale de salarii şi mai puţin probabile.
Tocmai de asta, iniţiative precum cele de la Hyundai, care au cumpărat compania Boston Dynamics, iar aceştia au creat primul robot umanoid pregătit special pentru a munci în fabricile auto, ar putea prinde tot mai multă popularitate, din simplul motiv că multe industrii nu vor putea concura altfel.
3
34,815
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!