Producătorul chinez Nio lansează în producţia de serie prima baterie cu stare semisolidă, ea fiind capabilă să asigure 1.000 km autonomie
6 Aprilie 2024, 13:11 Redacţia PiataAuto.md
Bateriile cu stare solidă mai fac un pas major în lume, prin lansarea în producţia de serie a primei baterii cu stare semisolidă pentru modelele electrice Nio, o baterie care debutează şi cu o densitatea energetică admirabilă. La capacitatea şi greutatea sa, noua baterie va fi capabilă să asigure 1.000 km şi mai mult de autonomie pe majoritatea modelelor pe care va fi instalată. Compoziţia acestei baterii e foarte interesantă, însă.
Despre ea se vorbea iniţia că ar conţine două tipuri de celule distincte, care ar asigura complementar diferite sarcini, un tip de celule fiind cu stare solidă şi celălalt convenţional. Acum Nio nu mai vorbeşte despre două tipuri de celule, ci despre unul singur, care ar fi la un pas de tehnologia de baterilor cu stare solidă, dar totuşi electrolitul acestei nu e complet solid. Folia sa are în ea un soi de gel flexibil, care e mai aproape de starea solidă, dar totuşi Nio a ales să o numească aşa cum e corect tehnic — semisolidă.
Bateriile cu stare solidă au electroliţi solizi, cu compoziţii de diverse tipuri, uneori folii de ceramică, alteori alte materiale, şi datorită acestui fenomen rezistă excelent la puteri mai de încărcare, variaţii de temperaturi şi sunt mult mai susceptibile de formări de dendrite. Nio, însă, împreună cu cei de la Welion, cu care au dezvoltat această baterie, au ales să folosească un pas până la această tehnologie, alegând o folie cu gel semilichid, aparent pentru a folosi beneficiile din ambele lumi, inclusiv putere mai mare nu doar la încărcare, ci şi la descărcare, adică alimentarea electromotoarelor din baterii.
Noua baterie Nio e formată, totuşi, de pliculeţe specifice bateriilor cu stare solidă. Anodul şi catodul conţin ambele litiu, anodul având silicon şi grafit în compoziţie, iar catodul având şi o concentraţie mare de nichel în el, ultimul material ajutând bateria să aibă o densitate energetică mai mare.
Astfel, acum aceste celule de baterii au densitate energetică de 360 Wh/kg la nivel de celulă şi 260 Wh/kg la nivel de carcasă întreagă de baterie. Noua baterie a necesitat şi un sistem de management termic mult mai puternic, de circa 6 ori, decât cele convenţionale, fapt care la o baterie cu stare complet solidă n-ar fi necesar şi care indică posibile pierderi termice mari în anumite situaţii.
Totuşi, la final noua baterie are 150 kWh de capacitate de stocare şi cântăreşte 676 kg, ceea ce indică o densitate finală un pic mai mică decât 260 Wh/kg, anunţate mai sus. Avem o baterie finală care are nevoie de 4,5 kg greutate pentru stocarea a 1 kWh, ceea ce e simţitor mai bine decât mult alte maşini electrice. Spre exemplu, BYD are o baterie LFP de 135,5 kWh, care cântăreşte 903 kg. Chiar Nio are o baterie de 100 kWh care cântăreşte cu doar 20 kg mai puţin decât actuala baterie de 150 kWh.
Iar la 150 kWh capacitate, noua baterie promite să ofere circa 1.000 km şi mai mult de autonomie pentru majoritatea modelelor Nio. Zicem majoritatea, pentru că Nio are un sistem de schimb automatizat al bateriilor la staţii specializate, unde intri cu maşina ta şi primeşti altă baterie încărcată. În prezent, Nio are baterii de 75 sau 100 kWh pentru toate modele, iar acum va fi adăugată şi bateria de 150 kWh, care va fi oferită tuturor, dar la o suprataxă, cu ideea că o vei lua atunci când vi avea nevoie de călătorii mai lungi.
Foto: Aşa arată o staţie de schimbare a bateriilor Nio în Germania
Deci, aproape orice proprietar actual al unui Nio ar putea ajunge să folosească periodic noua baterie, dacă va rezerva online noua baterie la staţia unde vrea să o schimbe, apoi va intra pentru 5 minute la acea staţie şi i se va face un schimb automatizat.
Şi dacă 1.000 km pare mult pentru o baterie de 150 kWh, or asta ar trebui să însemne un consum mediu de sub 15 kWh/100 km, în decembrie şeful Nio a parcurs 1.044 km cu un Nio ET7 experimental, echipat cu o asemenea baterie, având încă rezervă în baterie până la o autonomie totală de 1.145 km. Deci, dacă maşina a e eficientă, se poate obţine şi 1.000-1.145 km dintr-o asemenea baterie.
Iar noua baterie promite şi 3.000 cicluri durată de viaţă, ceea ce dacă ar fi să estimăm la 1.000 km autnomie, ar însemna 3.000.000 km parcurşi! Chiar şi la o autonomie medie de 700 km, cele 3.000 cicluri de viaţă tot ar face bateria să reziste peste 2.000.000 km!