Zeekr 001 a marcat recordul maşinii electrice cu cea mai rapidă încărcare în China, în 11 minute adăugând peste 450 km de autonomie

7 Aprilie 2024, 15:49
Redacţia PiataAuto.md
Despre maşinile electrice cu baterii ce şi-ar putea încărca partea esenţială în circa 5-10 minute vorbim frecvent în ultimele luni, mai ales în raport cu bateriile cu stare solidă. Dar o realizare similară deja a avut loc în China, unde Zeekr 001 a marcat recordul maşinii electrice cu cea mai rapidă încărcare, în doar 11 minute punând în baterie suficientă energie, cât să poată parcurge peste 450 km. Mai mult ca atât, bateria e una de tip LFP, considerată multă vreme a fi mai simplă şi mai ieftină, dar mai puţin performanţă în putere acceptată şi eliberată. Iar acum o baterie LFP a depăşit şi performanţele celor litiu-ion clasice!
Bateria e fabricată de producătorul chinez CATL şi e din seria Shenxing, ea fiind anunţată la sfârşitul anului trecut cu sloganul că e prima baterie LFP din lume cu capacitate de încărcare super fast charge, de 4C, adică acceptă puteri de încărcare de 4 ori mai mari decât cea care ar fi necesară în mediu pentru încărcarea completă a bateriei în timp de oră. Spre exemplu, dacă o baterie are 100 kWh capacitate, puterea medie pentru a încărca timp de o oră ar fi 100 kW, ceea ce ar fi 1C, iar 4C ar fi de 4 ori mai mult, deci 400 kW putere.
În cazul bateriei de pe exemplarul Zeekr 001, care a marcat acum recordul, ea are o capacitate de 95 kWh, deci teoretic puterea de 4C ar fi însemnat 380 kW putere în cazul ei. În cadrul experimentului care a devenit record, bateria a fost încărcată de la 10% la 80%, folosind o staţie Zeekr V3 Supercharger, capabilă să livreze 600 kW putere! Temperatura ambiantă a fost de 26 grade, deci oarecum ideală pentru un asemenea experiment.
Ei bine, puterea maximă acceptată de baterie a fost mult mai mare decât se estima. În intervalul 10-35%, puterea a fost constant mai mare de 540 kW, ceea ce a corespunde unui coeficient de peste 5,5C! Puterea maximă atinsă a fost de 546,5 kW!
În doar 5 minute de la startul încărcării, bateria a fost încărcată cu suficientă putere, cât să parcurgă încă 264 km, iar asta e deja mai repede decât ai alimenta o maşină cu vreo 22 litri de benzină, ca să parcurgi aceeaşi distanţă în regim extraurban sau vreo 26-28 litri în regim urban. Deci, încărcarea unei maşini electrice cu asemenea baterie devine deja mai rapidă decât una cu combustie!
Nivelul de încărcare de 80% a fost atins în doar 11 minute şi 28 secunde, în acest răstimp fiind pusă energie suficientă pentru 473 km!
Cei de la Zeekr spun că performanţa nu ar fi drastic de diferită în alte condiţii de temperatură. La o temperatură de iarnă, de -10 grade Celsius, aceeaşi baterie s-ar încărca de la 10 la 80% în 30 minute, deci de 2,6 ori mai încet, dar încă la o viteză spre care multe alte maşini electrice ar putea doar aspira.
Problema e că în Europa nici nu există staţii de 600 kW deocamdată, doar primele de 500 kW fiind instalate mai multe experimental. Zeekr însă are propria reţea de 900 staţii în China, cu aproape 2.500 puncte de încărcare. Iar acum planifică încă 1.000 staţii ultra-fast charge de 600 kW, cu mai multe puncte de încărcare.
Zeekr e o marcă a grupului Geely, din care face parte şi Volvo, iar modelul 001 foloseşte o platformă de 800 volţi, tehnologie despre care spunem adeseori că e absolut necesară dacă se doreşte atingerea de puteri mari de încărcare şi descărcare, şi pe car mulţi producători europeni încă întârzie s-o adopte. Modelul are şi versiuni cu baterii obişnuite litiu-ion, dar acum va avea şi această versiune cu baterie LFP ultra fast charge.
1
9,415
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!