Începând din această lună, toate maşinile noi vândute în UE trebuie să aibă sistem de avertizare la depăşirea vitezei legale

2 Iulie 2024, 15:55
Redacţia PiataAuto.md
Peste doar câteva zile, începând cu 7 iulie 2024, toate maşinile vândute noi în Uniunea Europeană, indiferent de anul proiectării lor, trebuie să fie echipate obligatoriu cu sistem de avertizare la depăşirea vitezei legale, prin care şoferul să fie atenţionat de fiecare dată când depăşeşte viteza regulamentară. Măsura vine să descurajeze depăşirile de viteză, în speranţa de a reduce numărul accidentelor şi consecinţele acestora.
Un asemenea sistem a devenit obligatoriu pentru modelele noi de automobile începând cu iulie 2022, iar modelele care au fost proiectate şi lansate mai devreme şi nu aveau un asemenea sistem au mai avut doi ani pentru a-l implementa. Acum, începând cu iulie 2024, el a devenit obligatoriu pentru toate maşinile noi vândute în UE începând cu data de 7 iulie.
Deocamdată, la această etapă reglementările stipulează că şoferul poate să dezactiveze uşor aceste sistem şi notificările lui. Însă, judecând după implementările graduale ale multor alte sisteme restrictive, ne putem aştepta ca în viitor să fie reglementate sisteme care vor fi mai dificil de dezactivat sau chiar imposibil.
Reglementările oficiale stipulează că producătorii pot alege ce tip de avertizare să producă sistemul — una acustică, una prin vibraţie sau producătorii pot alege să intervină mai avansat în limitări, generând un impuls în pedala de acceleraţie care să amintească şoferului să ridice piciorul de pe ea. E valabilă şi opţiunea de a nu permite în mod electronic maşinii să accelereze mai mult de viteza legală. Producătorii pot alege oricare din aceste opţiuni sau o combinaţie dintre ele, dar la această etapă şoferul trebuie să aibă instrumente clare de a dezactiva aceste alerte.
Totuşi, introducerea obligatorie a acestui sistem înseamnă că el trebuie să vină la pachet cu mai multe alte tehnologii, spre exemplu senzori GPS şi informaţii despre limitele de viteză pe anumite drumuri, dar şi senzori vizuali capabili să recunoască indicatoarele de viteză, pentru a deduce viteza regulamentară pe fiecare segment de drum şi a o compara cu viteză cu care circulă maşina, deducând dacă e nevoie de emiterea de alerte sau nu.
Iar asta mai înseamnă că în ţări cu infrastructură mai slabă la capitolul de semnalizări şi mai ales de anulare a lor, maşinile vor emite nenumărate alerte. Spre exemplu, dacă o trecere de pietoni e însoţită de indicator 30, iar după ea indicatorul de anulare lipseşte, ne putem aştepta că maşina va continua mult timp să emită avertizări dacă se circulă la peste 30 km/h ulterior.
De asemenea, de obicei vitezometrul e setat să arate cu 2-3 km/h mai mult decât viteza de facto, pentru a o oferi o marjă de eroare în direcţia sigură. Astfel, când o maşină circulă pe autostradă cu viteza de 120 km/h, ea poate avea de facto 117 km/h. Unii şoferi circulau cu viteză de 122-123 km/h pentru a anula acest efect, sau pur şi simplu pentru a folosi marja de toleranţă de circa 5-10 km/h din unele ţări. Acum, cu nou sistem, maşina va emite alerte imediat când vitezometru depăşeşte 120 km/h, dacă limita e 120.
Deci, cel puţin la o etapă iniţială, până când şoferii vor deprinde o manieră de a conduce sub limita reglementată întotdeauna, maşinile vor emite cu siguranţă zeci sau sute de asemenea alerte chir şi în cazul când aceştia nu neapărat intenţionau să gonească iresponsabil.
1
5,793
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!