Şeful Stellantis răbufneşte şi spune că taxele de import ale UE şi SUA pentru maşinile electrice chinezeşti sunt o capcană
23 Mai 2024, 12:45 Redacţia PiataAuto.md
Carlos Tavares, şeful companiei Stellantis, care deţine mărci precum Fiat, Alfa Romeo, Peugeot, Opel, Citroen, Dodge, RAM, Chrysler şi Jeep, a răbufnit într-un val de critici tăioase pentru taxele de import ale UE şi SUA pentru maşinile chinezeşti. De fapt, SUA a aprobat deja taxe de 100% pentru toate maşinile electrice chinezeşti, iar UE e abia pe cale să o facă din această vară, cota exactă nefiind cunoscută încă. Criticile lui Tavares vin însă exact după momentul în care compania condusă de el a ales să investească 1,5 miliarde de euro în producătorul chinez Leapmotor şi va produce maşinile acestuia în Polonia pentru UE.
Anul trecut, în luna martie, Tavares atenţiona lumea că pământul nu are suficiente minerale de litiu pentru a face faţă trecerii complete la maşini electrice, numind planul de a face asta o mare nebunie cu consecinţe geopolitice majore. Însă în septembrie 2023, oameni de ştiinţă au descoperit un nou zăcământ de litiu uriaş, cel mai mare din lume de până acum, situat în SUA. Iar în decembrie 2023 un al doilea zăcământ de litiu uriaş a fost descoperit tot în SUA. Pe lângă asta, în ultimele luni au evoluat enorm şi bateriile cu stare solidă, Northvolt lansând şi bateria care nu are nevoie deloc de litiu, pentru că e bazată pe fier şi sodiu.
În ultimele luni, Stellantis a avut pare de o situaţie tensionată cu guvernul italian, care i-a solicitat producătorului să depună eforturi pentru a creşte producţia cumulată la fabricile sale din Italia de la 750 mii maşini fabricate anual la minim 1 milion, oprind evoluţia de descreştere din ultimii ani. Multe din fabricile Stellantis din Italia lucrează la capacitate redusă, iar concedieri sunt anunţate tot mai frecvent. În loc să urmeze aceste îndrumări, Stellantis a investit în chinezii de la Leapmotor şi a convenit cu ei că va fabrica maşini electrice ieftine în Polonia, nu în Italia. Iar apoi Stellantis a lansat şi Alfa Romeo Milano, un SUV ce va fi produs tot în Polonia.
În consecinţă, guvernul italian i-a somat pe cei de la Stellantis despre încălcarea legii prin fabricarea unui model cu nume italian, care nu e fabricat în Italia, iar producătorul a redenumit modelul în Junior. Iar acum câteva zile guvernul italian a sechestrat zeci de exemplare de Fiat Topolino cu însemnele vizuale ale Italiei pe ele, dar fabricate în Maroc, în baza aceleiaşi legi.
Ei bine, acum Carlos Tavares a răbufnit în cel mai mare val de critici de până acum, ţintind deopotrivă spre UE şi SUA. Tavares a spun că taxe de import care ar urma să intre în vigoare pentru maşinile chinezeşti în SUA şi UE sunt o mare capcană pentru ţările care vor merge pe această cale.
Tavares a mai spus că introducerea acestor taxe nu vor scuti producătorii occidentali de nevoia de a-şi restructura afacerile şi de a se reinventa în direcţia maşinilor electrice — iar această declaraţie e poate singura din discursul lui Tavares, care e atât de evidentă, încât nimeni n-ar putea spune că nu e de acord.
Însă şeful Stellantis a mai spus că producătorii occidentali vor avea de suferit foarte mult din cauza scăderii cererii produselor lor pe piaţa chineză, care vor duce la scăderi de producţie în fabricile europene şi consecinţe sociale precum concedierile în masă din fabricile auto ale UE. Însă într-un articol publicat mai devreme despre posibila introducere de către China a unor taxe drept răspuns, arătam că importurile în China a maşinilor fabricate în UE sunt relativ mici, pentru că această ţară a avut mulţi ani o politică prin care aproape că forţa producătorii să producă local, nu doar să exporte în China.
Şeful CEO-ul mai aduce şi alte argumente, că taxele de import pentru maşinile electrice chinezeşti ar urma să ducă la creşterea inflaţiei în UE şi SUA, un argument care e foarte discutabil, de fapt.
Tavares a fost la fel de incisiv continuându-şi discursul din cadrul unei conferinţe din Munchen prin atenţionarea faptului că o mulţime de furnizori auto, precum ZF, Bosch, Continental şi alţii, vor avea de suferit în mod similar, sau poate chiar mai grav, din cauza acestor taxe de import, iar în ultimele luni mulţi dintre aceşti furnizori au anunţat concedieri masive în special din cauza că maşinile electrice au nevoie de mai puţine componente, iar în unele companii inteligenţa artificială a început să înlocuiască inginerii.
Întrebat dacă nu cumva părerile sale sunt subiective şi influenţate de recentul acord cu Leapmotor, acesta a spus că prin acest acord, Stellantis îşi doreşte să devenim noi înşine chinezi, ceea ce înseamnă că în loc să fim defensivi în faţa ofensivei chineze pe piaţa europeană, noi vrem să fim parte din acea ofensivă. Dacă tot se folosesc termeni militari de ofensivă şi defensivă, ceea ce defineşte Tavarez că vrea să devină are şi el un termen la fel de militar, de colaboraţionist, deşi probabil trecerea la termeni pur militari într-un subiect ce vizează deocamdată doar economia şi strategii de piaţă e un pic improprie. Însă asta e viziunea şefului Stellantis, Carlos Tavarez, pe care şi-a expus-o chiar el, direct.