Norvegienii au inaugurat cea mai mare fabrică de hidrogen verde din Europa, din care vor produce amoniac pentru nave şi fertilizanţi pentru agricultură

25 Iulie 2024, 17:02
Redacţia PiataAuto.md
În ultimul an am scris despre mai multe fabrici de hidrogen din Europa, abia anunţate sau în proces de construcţie. Şi aici ne amintim despre două fabrici de 20 şi 35 MW care vor fi construite de OMV în România, sau despre o fabrică de 30 MW construită de elveţieni în Italia. Tot elveţienii mai vor să construiască o altă fabrică în Italia de 100 MW, care ar urma să crească ulterior la 300 MW. Iar în Olanda se doreşte un adevărat parc industrial de fabrici conglomerate într-o putere cumulată de 500 MW. Norvegienii, însă, tocmai au inaugurat o fabrică deja funcţională, care e cea mai mare din Europa la această etapă, dintre cele funcţionale. Surprinzător, dar pentru că toate celelalte proiecte mari şi grandioase sunt încă în construcţie, n-a fost nevoie ca noua fabrică să aibă o putere prea mare ca să deţină acest titlu. Doar 24 MW are Heroya, Norvegia, iar asta a fost suficient pentru a fi desemnată cea mai mare actuală. E foarte interesant, însă, cum funcţionează noua fabrică şi care va fi utilitatea ei finală.
La începutul acestei luni, scriam că în China a început construcţia celei mai mari fabrici de hidrogen verde din lume, iar acolo spunea că tot hidrogenul produs va fi folosit ca materie primă mai departe, pentru producţia de amoniac drept combustibil pentru nave şi de amoniac, pentru automobile şi nave. În acel articol am făcut şi calcul detailate despre randament şi cât amoniac şi metanol va putea fi produs anul din cele 110.000 tone de hidrogen produse anual la ea.
Fabrica de hidrogen şi amoniac din China

Ei bine, acum noua fabrică din Norvegia are ceva în comun cu cea planificată în China — faptul că hidrogenul produs va fi folosit drept materie primă pentru alt etape de producţie.
Fabrica aparţine celor de la Yara, companie care e unul din cei mai mari producători de fertilizatori agricoli din lume, dar şi deţinătoare de câteva nave cu care-şi transportă produsele, inclusiv prima navă electrică autonomă, fabricată în România, Yara Birkeland, şi prima navă transportatoare de container din lume, Yara Eyde, care va funcţiona cu amoniac în rol de combustibil.
Cei de la Yara produc fertilizanţi agricoli de multe decenii încoace, iar în mod tradiţional, pentru aceştia e nevoie de amoniac în rol de materie primă, amoniac care era produs până acum preponderent din gaz natural. Nitratul de amoniac în rol de fertilizator are formula de NH4NO3, iar la fosfatul de amoniu se mai adaugă fosfaţi, dar amoniacul e materia de bază. În ultimii ani cei de la Yara încearcă tot mai mult să reducă impactul de mediu la producţia de amoniac şi fertilizanţi, captând CO2, iar acum şi înlocuind parţial gazul ca materie primă cu amoniacul verde, produs din hidrogen verde.
Noua fabrică din Norvegia va avea instalaţii de electroliză pentru producerea hidrogelului din energie regenerabilă, ele însumând un consum de 24 MW de putere electrică. Din această electricitate se va produce 10.000 kg de hidrogen pe zi. La 24 MW putere, în timp de 24 ore avem o cantitate de 576 MWh de electricitate, consumată pentru producţia a 10.000 kg hidrogen, ceea ce rezultă într-un randament relativ bun de 57,6 kWh de electricitate consumată la producţia a 1 kg de hidrogen.
Anual, noua fabrică va produce 3.650 tone de hidrogen, sau 3.650.000 kg. Cifra de 3.650 tone nu sună ca ceva imens, aparent, dar ea poate avea impact prin evitarea emisiilor de 41.000 tone de CO anual. Iar norvegienii de la Yara spun că vor produce 20.000 tone din amoniac folosind hidrogenul produs de fabrică, iar aici vine marea diferenţă.
Un kilogram de hidrogen e distribuit în 5,66 kg de amoniac în procesul de producţie, iar asta înseamnă că practic toate cele 3.650 tone de hidrogen produs anual vor fi necesare pentru a produce 20.000 tone de amoniac.
Cei de la Yara spun că vor folosi o parte din amoniacul produs drept combustibil naval, iar o altă parte la producţia de fertilizant. Cele 20.000 tone de combustibil i-ar permite navei Yara Eyde — prima navă transportatoare de containere din lume ce foloseşte acest tip de combustibil — să navigheze pe ruta sa dintre Porsgrunn, Norvegia, spre Hamburg, Germania o dată în săptămână, deci să facă 52 de asemenea călătorii dus-întors.
Dacă cele 20.000 tone de amoniac ar fi transformate în fertilizanţi agricoli, cantitatea rezultată ar fi suficienţă pentru a trata 50% din solurile arabile ale Norvegiei, sau 60-65% din toate cerealele crescute în Norvegia. Circa 1 milion de oameni şi-a obţine astfel alimentele din culturi tratate cu fertilizatori la care s-a emis un minim de CO2.
Deci, de o singură fabrică de doar 24 MW de producţie a hidrogenului poate asigura total o navă imensă sau poate ajutarea la asigurarea alimentelor de origine agricolă pentru a hrăni 1 milion de oameni! Asta fiind miza, cei de la Yara spun că au deja multe planuri de a construi noi fabrici, eventual şi mai mari, în viitor.
0
4,869
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!