O proprietară de Hyundai Ioniq 5 din Norvegia a constatat că maşina sa electrică are o sarcină utilă mult mai mică decât cea anunţată, încât cu 5 pasageri la bord ea încalcă legea

31 Iulie 2024, 12:46
Redacţia PiataAuto.md
Un caz foarte curios a avut loc în Norvegia, unde proprietara unui Hyundai Ioniq 5 — unul din cele mai avansate şi consistente modele electrice de pe piaţă — a constatat că maşina sa are o sarcină utilă mult mai mică decât cea anunţată, diferenţa fiind atât de mare, încât dacă în maşină urcă 5 pasageri de 75 kg fiecare, şoferiţa încalcă legea prin depăşirea masei maxime înscrise în fişa tehnică şi e pasibilă de amendă, conform regulamentului norvegian, după cum informează site-ul norvegian Motor.no.
Hyundai Ioniq 5 poate avea o greutate de aproximativ 2 tone cu cea mai mică baterie, dar cu bateria mai mare poate ajunge până aproape de 2,2 tone la gol. Pe lângă această greutate a maşinii, orice vehicul are o sarcină utilă calculată, adică o greutate maximă a pasagerilor şi bagajelor pe care le poate lua la bord, iar suma maşinii goale, plus sarcina utilă, e exprimată apoi în masa totală, sau masa maximă admisă pentru acel vehicul. Această cifră e înscrisă de obicei în actele oficiale ale maşinii, şi ea stă la baza multor calcule inginereşti de rezistenţă şi flexibilitate a suspensiei, frânare şi multe altele, motiv din care condusul unui vehicul care are o greutate de facto ce o depăşeşte pe cea a masei total admise e pedepsit în multe ţări.
Proprietara norvegiană şi-a cumpărat maşina în martie 2021 de la un dealer din Oslo. Fişa tehnică oficială a maşinii stipula o sarcină utilă de 520 kg, una perfect normală pentru un automobil de această talie. Când a primit talonul maşinii, însă, a observat că masa proprie a maşinii era mai mare, iar sarcina utilă înscrisă în actul oficial era de doar 445 kg, cu 75 kg mai puţin decât spera. Asta era un motiv de îngrijorare, dar proprietara încă nu sesizase vreo problemă gravă.
A mers ulterior la o inspecţie tehnică la o filială a agenţiei naţionale de siguranţă rutieră din Norvegia şi acolo maşina a fost cântărită de facto, conform standardelor omologate, dovedindu-se că, de fapt, e cu încă 85 kg mai grea decât cifra inclusă în actul oficial. Prin urmare, sarcina utilă de facto a scăzut de la 445 kg la doar 360 kg, la o distanţă de 160 kg faţă de cifra de 520 kg promisă în fişa tehnică.
Prin urmare, acum maşina are o menţiune oficială despre sarcina utilă de facto în actele sale, iar proprietara s-a pomenit că la 360 kg pe care le poate utiliza, dacă în maşină urcă 5 persoane a câte doar 75 kg fiecare, ea ar încălca legea şi ar depăşi limita cu 15 kg, şi asta cu condiţia că în portbagaj nu va exista nicio geantă a vreunui pasager.
Proprietara s-a plâns la dealerul de la care a cumpărat maşina, spunând că a fost indusă în eroare despre parametrii tehnici ai maşinii, care sunt mult mai limitaţi în viaţa reală. Iniţial, dealer-ul i-a respins aceste plângeri ca nefondate, apoi a intervenit în acţiune şi asociaţia NAF, un soi de paralelă a ADAC în Norvegia, care a formulat o pretenţie la protecţia consumatorului.
Această agenţie a emis o decizie că drepturile cumpărătoarei au fost lezate parţial, astfel încât a ordonat dealerului să-i plătească o compensaţie de 50.000 de coroane norvegiene, echivalentul a circa 4.200 euro.
Dealer-ul norvegian a declarat că va accepta decizia şi nu o va contesta, dar va lua notă de această problemă şi o va raporta şi producătorului coreean.
Cel mai probabil, cauza acestei situaţii vine din omologarea unei maşini mai simple de acelaşi model, cu echipamente standard şi poate într-o variantă pre-producţie mai uşoară. Ulterior, maşina putea să fi adăugat cu uşurinţă mai mult zeci de kilograme prin echipament opţional, dar totuşi diferenţa de 160 kg e foarte atipică şi n-ar putea fi acoperită de obicei doar de o listă mare de opţionale.
Problema pare a fi mai degrabă la omologare, cu o posibilă trişare la cântărirea oficială, or, acesta e al doilea caz de acest fel în Norvegia cu un Hyundai Ioniq 5. În primul caz, din 2023, maşina avea înscrisă o masă proprie de 2.095 kg, în timp ce de facto avea 2.285 kg, deci cu 190 kg mai mult, iar asta lăsa o sarcină utilă de circa 300 kg în acel caz. Şi acolo protecţa consumatorului a dispus plata unei daune similare.
1
162,912
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!