Volvo ar putea livra clienţilor primele exemplare ale lui EX90 fără funcţionalităţi esenţiale, urmând să le adauge ulterior prin actualizări

19 Iulie 2024, 12:55
Redacţia PiataAuto.md
Trăim în timpuri în care industria auto o ia adeseori pe căi bizare, şi în care producătorii auto, care produc maşini tot mai mult concentrate în jurul softului, ajung să aibă abordări de companii de soft, care lansează produse imperfecte şi incomplete, pentru a le completa prin actualizări ulterioare. Se pare că abordarea aia, în care o maşină era testată şi retuşată până la perfecţiune către ziua lansării ei, e tot mai multă dată uitării. Iar Volvo pare să urmeze tot mai mult calea VW în problemele continue pe care le are cu softul maşinilor sale. Doar că până acum suedezii au amânat în mare parte lansările de noi modele, precum EX90, cu pretextul că vor să rezolve aceste probleme înainte de statul livrărilor. Dar după aproape doi ani de la dezvăluirea lui EX90, modelul n-a intrat decât într-o producţie la scară mică, iar acum Volvo pare să fi ajuns la capătul răbdării şi-şi anunţă clienţii că primele exemplare ale lui EX90 pot fi livrate doar fără funcţionalităţi esenţiale, urmând ca ele să fie adăugate ulterior, prin actualizări.
Deci primii cumpărători, care sunt de obicei cei mai entuziasmaţi şi mai loiali unei mărci sau unui model, odată ce au plasat rapid comenzile şi au aşteptat atâta, vor fi acum pedepsiţi să primească mai puţin din start, neavând funcţii pentru care au plătit, promiţându-li-se că le vom primi ulterior.
Amintim, producţia lui EX90 a demarat abia de curând la fabrica Volvo din Charleston, statul Carolina de Sud, în SUA, iar maşinile urmau să ajungă cât de curând la primii cumpărători, producţia începând deja cu peste un an şi jumătate de întârziere, de fiecare dată problema invocată fiind cea de soft, şi nici suedezii, nici chinezii de la Geely, cărora le aparţine Volvo, nu par să dea de capătul acestor probleme.
Acum, Volvo a anunţat şi care funcţionalităţi vor lipsi de pe primele exemplare EX90. E vorba de sistemul LiDAR al maşinii şi toate funcţiile avansate care folosesc datele acestuia, inclusiv funcţii de siguranţă, precum identificarea riscurilor de accidente în intersecţii. Fără a merge mai departe, doar aceste funcţii ne aduc deja un tablou de neimaginat până de curând, când Volvo alege să livreze clienţilor maşini cu siguranţă incompletă faţă de cea care a fost proiectată iniţial.
Foto: Radarul LiDAR de pe Volvo EX90

Pe lângă asta, lipsesc şi funcţii prin care sistemul multimedia poate transmite comenzi vocale unui iPhone conectat la maşină. De asemenea va fi inactivă şi funcţia pe care Volvo o promova foarte mult, prin care maşina poate alimenta o întreagă casă mare cu electricitate la nevoie.
Şi, în fine ultima problemă, dar care pare la fel de gravă, este cea prin care sistemul computerizat central al maşinii să poată fi trecut într-un regim latent de funcţionare atunci când maşina e încuiată şi parcată, or, în forma sa actuală el continuă să proceseze toate funcţiile necesare şi nenecesare ale maşinii, astfel încât în timp de 24 ore consumă cam 3% din capacitatea bateriei mari a maşinii.
Deci, dacă pleci două săptămâni în vacanţă şi laşi maşina parcată undeva într-un aeroport, când revii ai cu circa 42% de energie în baterie, pentru că maşina a tot continuat să proceseze lucruri utile şi inutile. Volvo vrea să instituie un regim latent, de standby, pentru acest sistem, care să rezume procesele la minimul necesar şi odată cu asta şi consumul, dar această soluţie va veni pe urmă. Deocamdată, cei care vor primi primele maşini, vor pierde câte 1,5% pe noapte sau cât muncesc la birou.
Toate astea sunt probleme de înţeles dacă am vorbi de o nouă maşină care e încă la etapa de dezvoltare şi n-a fost dezvăluită clienţilor. Dar aici vorbim despre o maşină care a fost prezentată lumii întregi în noiembrie 2022 de către un producător cu reputaţie, ca Volvo! Şi după aproape doi ani, cei de la Volvo încă nu au putut soluţiona aceste probleme şi au decis să pună maşina în producţie cu tot cu ele, şi s-o livreze aşa clienţilor. Iar pe de o parte, ne putem imagina că au existat mult mai multe probleme, care au fost soluţionate între timp. Iar pe de altă parte, problemele invocate acum nu sunt tocmai din cele mai simple şi, gândind din perspectiva de programare software, acestea ar putea să nu fie soluţionate foarte rapid, iar unele ar putea necesita şi schimbări hardware.
Totuşi, şeful Volvo, Jim Rowan, a ţinut să minimizeze importanţa acestor probleme, declarând că tocmai asta e marele beneficiu a unei arhitecturi şi a unei maşini definită de software, că o poţi perfecţiona şi actualiza în permanenţă de la distanţă. El s-a mai arătat convins că vânzările de EX90 nu vor avea de suferit, şi că nici clienţii n-ar trebui să sufere prea mult.
Foto: Şeful Volvo, Jim Rowan
0
9,005
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!