Liebherr a livrat primul excavator electric minier uriaş celor de la BHP din Australia, convingându-i că nu e nevoie de 30 tone de baterii, ci doar de un cablu

26 August 2024, 18:07
Redacţia PiataAuto.md
Industria minieră, la fel ca şi multe altele, are în faţă reglementări peste tot în lume pentru a-şi minimiza impactul de CO2 şi poluanţi, iar marile companii miniere din lume caută deja să-şi treacă utilajele miniere la sisteme de propulsie şi operare care să nu mai aibă emisii CO2. Propulsia electrică e în mod firesc opţiunea numărul 1, doar că şi ea poate fi asigurată prin câteva metode, şi nu toate sunt fezabile pentru minele îndepărtate.
În unele mine sau cariere, utilajele electrice lucrează de foarte mulţi ani, decenii chiar, ca o soluţie care era mai raţională, iar asta se întâmplă mai ales dacă operaţiunile au loc la adâncime, în spaţii închise, acolo unde fumul emis de eşapamentul motoarelor diesel ar fi o problemă chiar şi în condiţii de ventilare. Desigur, contează foarte mult să există şi o reţea electrică puternică, de la care s-ar putea trasa cabluri spre utilajele electrice.
Foto: Utilaj electric muncind în subteran, în ţările scandinave

Dar minereul de fier e extras în Australia din zone destul de izolate, unde nu prea există reţele atât de puternic trase direct până la mină. De multe ori, extracţiile au loc în zone relativ deschide, nu în subteran. Iar asta i-a făcut mult timp pe operatorii minieri de acolo să mizeze pe utilaje diesel. Însă acum şi ei vor fi nevoiţi să treacă la soluţii mai ecologice.
Doar că multe companii, în special la extragerea de minereu de fier, nu se simt confortabile cu ideea unui cablu care să fie ataşat în permanenţă la utilaj, întrucât extracţia acestui minereu presupune că excavatorul trebuie să facă mai des mişcări scurte în zona în care munceşte, iar astfel există riscul teoretic că el ar putea călca pe propriul cablu, deteriorându-l. Desigur, totul depinde şi de operator, dar când operatorul a muncit 20 sau 30 de ani cu utilaje diesel, unde nu trebuia să se ţină cont de asta, s-ar putea ca într-un anumit moment să existe şi riscul de a scăpa din vedere cablul la noul utilaj. Prin urmare, există cumva o inerţie de a vrea să se opteze pentru utilaje cu baterii, ca să nu mai existe acele cabluri ataşate de excavator.
Foto: Noul excavator electric Liebherr, livrat celor de la BHP în Australia

Cei de la Liebherr au experimentat acum un an şi jumătate cu primele camioane miniere cu propulsie electrică şi cu baterii la bord. Au creat camionul minier cu cea mai mare baterie din lume, pusă vreodată pe vreun camion, a 1,4 MWh putere de stocare. Acea baterie, însă, cântărea 15 tone şi măsura 3,6 metri lungime, 1,6 metri lăţime şi 2,4 metri înălţime! Şi la doar 1,4 MWh capacitate de stocare, cooptată la un camion cu putere uriaşă, ea era suficientă pentru doar câteva ore de muncă.
La un excavator, puterea consumată e şi mai mare pentru că acesta funcţionează o mai mare parte din timpul de operare la puterea maximă, depunând forţă pentru a excava minereul din pământ şi a-l direcţiona spre locul unde e descărcată cuva acestuia. Respectiv, o capacitate de stocare de 1,4 MWh ar ajunge pentru un număr şi mai mic de ore, iar montarea unei baterii atât de mari şi grele de 15 tone ar fi anevoioasă chiar şi la un asemenea excavator. De fapt, ar fi nevoie de minim două asemenea baterii, cu 2,8 MWh capacitate sumară, pentru a încerca să se asigure măcar o tură completă, iar asta ar însemna 30 de tone de baterii. Vorbim despre un excavator din clasa de 400 tone, totuşi, dar până şi pentru el 30 tone în plus înseamnă un balast nenecesar.
Prin urmare, Liebherr a ajuns la concluzia că asemenea utilaje funcţionează mult mai bine cu cabluri. A modificat din start un excavator vechi pentru compania Fortescue din Australia, apoi e-a livrat acestora şi un excavator nou cu aceeaşi parametri. Excavatorul are nevoie de o conexiune de 6,6 kV, sau 6.600 volţi, pentru a funcţiona, deci e nevoie de o mică substaţie electrică la sediul minei. Iar în cazul Fortescue, pentru că mina era prea izolată, s-a recurs la o substaţie care să producă electricitate din hidrogen.
Pe cei de BHP de acum germanii de la Liebherr i-au convins să opteze pentru excavatorul electric cu cablu datorită sistemului automatizat de retragere a acestuia. Există un rulou cu un cablu de circa 2 km lungime, dar excavatorul are grijă să retragă întotdeauna cablul liber înapoi, fără a-l lăsa să se încâlcească prin roţi, iar sistemul electronic din cabină avertizează operatorul despre poziţia cablului şi împiedică utilajul să calce pe el. Astfel, sunt excluse erorile umane ce ar putea duce la probleme tehnice.
Iar datorită lipsei celor 30 de tone de baterii de la bord, care ar fi necesară, excavatorul electric devine, de fapt, mult mai ecologic, întrucât nu necesită acele tone de minereu pentru producţia lor şi poate lua electricitatea din reţea. În cazul acestei mine, va exista un contract de achiziţie de la un producător local de energie regenerabilă, şi astfel se vor asigura emisiile nule de CO2. Da, apropo, minereul de fier extra de acest excavator va merge inclusiv în producţia de baterii pentru maşini electrice, în special cele LFP, care folosesc acest tip de minereu.
2
16,301
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!