Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

O navă inovativă, propulsată de vânt şi construită în România, a pornit în prima sa călătorie, traversând Atlanticul cu 1.000 tone de marfă la bord

21 August 2024 - 19:24
Redacţia PiataAuto.md
Se întâmplă din nou să descoperim că unele din cele mai inovative nave, care realizează lucruri măreţe în industria maritimă, să fie construite, de fapt, în România. O nouă navă cargo hi-tech pe nume Anemos, deţinută de compania franceză Towt, şi propulsată doar de vânt a pornit în prima sa călătorie, intenţionând să traverseze Oceanul Atlantic cu 1.000 tone de marfă la bord. Noua navă e construită la şantierul naval Giurgiu din România, are parametri deosebit de interesanţi, iar francezii pregătesc o întreagă flotă de asemenea nave cu vele, toate construite în România!
Totul a pornit de la filosofia companiei franceze Towt, care şi-a dorit să creeze un mod de a asigura transporturi maritime oceanice cu un impact CO2 minimizat până la absolut, cu cel puţin 90-95% mai mic decât impactul actual generat în industrie. Cei de la Towt i-au contractat pe francezii de la Piriou pentru a-i ajuta să elaboreze designul şi proiectările tehnice ale navei, urmând ca ultimii să fie şi cei care să construiască efectiv noul model de navă la şantierele navale deţinute de ei, iar Towt să ajungă o companie care să presteze servicii de transporturi maritim cu impact minim de CO2, certificate, ceea ce ar permite şi produselor sau companiilor care beneficiază de asemenea transporturi să se poată mândri cu impactul minim generat la transportare.
Nava are două catarge şi cu seturi de vele mari, forma şi dirijarea lor fiind inspirată de la navele care participă în competiţii maritime de viteză. Velele şi poziţionarea lor sunt calculate să distribuie corect echilibrul în toate condiţiile oceanice, reuşind să capteze totodată o variaţie enormă de viteze şi direcţii ale vântului, astfel încât nava să poată folosi practic 100% din timp doar energia vântului pentru a-şi asigura propulsia.
Pe lângă vele, nava mai e echipată cu două motoare diesel în 4 timpi, relativ compacte, care pot opera fie singular, fie în tandem. La bord există şi un sistem hibrid, cu baterii care stochează electricitate pentru consumul propriu al navei. Astfel, într-o călătorie normală, nava va folosi doar forţa vântului pentru propulsie, iar unul din motoare va porni periodic pentru a genera electricitatea necesară şi a reîncărca bateriile. Doar în cazul lipsei absolute de vânt şi necesităţii acute de a înainta, nava îşi va coopta unul sau ambele motoare pentru propulsia propriu-zisă. Însă folosirea motoarelor pentru propulsie e o variantă de rezervă, nu o metodă primară de navigare.
Astfel, nava va genera în mediu 2 grame de CO2 per km per tonă transportată, pentru rutele transatlantice, ceea ce mult mai puţin decât indicele de 20,2 g/km/t la navele transportatoare de containere de talie similară, cu capacităţi cuprinse între 1.150 şi 3.500 TEU. Asta înseamnă reducerea emisiilor de CO2 cu 90%, cu 98% a sulfurilor, cu 92% a oxizilor de azot şi atingerea a 0 emisii de metan. Cifra de 90% de reducere a emisiilor CO2 ia în calcul şi posibile porniri ale motoarelor pentru propulsie, în timp ce o călătorie realizată doar cu forţa vântului va reduce cu 99% emisiile CO2!
Nava are 81 metri lungime, 15 metri lăţime şi 63 metri înălţime, dispunând de o capacitate declarată de 1.100 tone, însă acum, în prima călătorie, a fost încărcată cu 1.000 tone.
Nava a pornit din portul francez Le Havre la 13 august seara, în jurul orei 20:00 şi se îndreaptă spre New York, iar de acolo se va îndrepta spre Columbia şi apoi Brazilia. Compania Towt, cea care operează nava, planifică să aibă rute regulate între Columbia, Martinica, Guadelupa, Brazilia, Franţa şi New York, asigurând astfel legătura într puncte importante unde se produc boabe de cafea şi cacao şi locuri în care există cumpărători între cele mai bune produse de acest fel, care-şi doresc şi impact de aproape zero CO2.
Printre primii clienţi care au contractat aceste servicii se numără importatori şi exportatori de cafea, ciocolată, coniac, şampanie şi alte produse premium. Toate aceste produse vor fi certificate şi vor putea avea şi un simbol pe ambalajele lor, care le va comunica viitorilor consumatori despre impactul minim la transportare şi despre abordarea eco a produselor.
Comanda pentru construcţia acestei nave a fost plasată doi ani în urmă, iar construcţia ei a avut loc la şantierul naval Giurgiu, care aparţine companiei franceze Piriou. După construcţia de bază din România, nava a fost remorcată la şantierul Concarneau din Franţa pentru echipările finale.
La scurt timp după plasarea primei comenzi, Towt a plasat şi o a doua comandă, iar Piriou confirmase atunci, în 2022, că ea fusese atribuită tot şantierului naval din România. Acum 3 luni, Towt a anunţat că a mai comandat încă 6 nave de model identic, care ar urma a fi construite tot la şantierul naval Giurgiu din România, urmând a fi gata în 2026, iar atunci compania franceză va avea o flotă de 8 nave hi-tech cu propulsie de vânt, toate construite în România!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter