Prima pagină  »  Teste drive  »  Mazda 6
10 DECEMBRIE 2008
5,058
Mazda 6
De Ilie Toma
3
Au japonezii cate o zi luminata in viata lor, cand ii viziteaza zeita numita Inspiratie, iar in acele momente ei creaza lucruri cu adevarat formidabile… Tara Soalerului-Rasare a avut dintotdeauna o filosofie speciala asupra vietii si asupra a ceea ce poate crea un om cu mintea si talentul sau.



De ceva timp incoace si japonezii de la Mazda au aplicat o noua filosofie in conceperea modelelor lor si anume cea numita Zoom-Zoom. Puteti intelege tot ce va trasneste prin cap din aceasta imbinare de cuvinte, pentru ca exact asta a si fost scopul filosofilor niponi: sa trezeasca in mintea si in sufletul fiecarui om emotii diferite, in concordanta cu starile si simtirile care-l domina. Libertate in idei si emotii, libertate in senzatii si trairi, cam asta vrea sa ne aduca “Zoom Zoom”-ul.

Noua generatie Mazda 6, lansata acum un an la Salonul Auto de la Frankfurt, a fost cea care a adus o exprimare completa a noii filosofii japoneze. Mai mult ca atat, inginerii inspirati de la Mazda au mers chiar mai departe, declarand ca noul automobil vine sa aprofundeze legatura emotionala dintre sofer si masina – in japoneza acest aspect ar suna “kizuna”.

Emotii

Acum 50 de ani, intr-un oras american linistit, pe nume Tulsa, din Oklahoma, primaria de atunci, cu participarea comunitatii de acolo, au facut un lucru exceptional: au ingropat un Plymouth Belvedere in pamant, intr-o capsula, pentru a-l transmite generatiilor urmatoare in forma sa intacta. Belvedere era considerat un apogeu de design si caracteristici tehnice pe atunci, si trebuie sa recunosc ca si astazi prezenta sa este una magnifica. Ca sa il puteti recunoaste mai bine, puteti sa Va amintiti de filmul “Christine”, cu acea masina rosie diabolica… Ei bine, acea comunitate de oameni americani au construit un cavou pentru acel automobil si l-au ingropat in siguranta sub pamant, urmand ca timp de 50 de ani nimeni sa nu mai aiba acces acolo… Ba chiar au pus si o canistra de 50 litri de benzina, in cazul in care peste 50 de ani omenirea avea sa foloseasca doar combustibil de rachete… In acest an, automobilul a fost dezgropat si inmanat celui care a prezis, inca in 1958, cel mai exact numarul de acum al locuitorilor oraselului. Regulamentul mai prevedea cazul in care acea persoana nu ar mai fi ramas in viata, cand automobilul urma sa treaca in proprietatea rudelor lui…



In fiecare zi, stirile pe care le ascult la radio, atunci cand sunt la volan, incep cu problemele economice globale, definite comun drept criza economica profunda. Din pacate, vesti proaste vin si de la multi dintre producatorii auto, care reusesc tot mai greu sa faca fata scaderilor drastice de vanzari si disponibilitatii tot mai mici de lichiditati… Gandul ma duce la un viitor automobilistic anost, cel putin pentru o perioada imediat urmatoare, in care automobilele vor fi mai urate, pentru ca nu vor exista bani suficienti pentru designeri talentati, mai putin perfecte, pentru ca se va incerca sa se reduca din costurile de concepere, si poate mai putin confortabile, pentru ca pretul ar putea juca un rol mai mare in atractivitatea unui model fata de public… In aceste momente, atunci cand privesti o Mazda 6, iti vine in minte situatia oraselului american, intr-o paralela critica de idei: daca in viitor automobilele nu vor mai fi atat de frumoase, elegante, echilibrate?...

Pentru ca Mazda 6 este unul din cele mai frumoase automobile care exista astazi in lume, si o spun cu toata onestitatea. Creionul artistului traditionalist japonez, imbinat cu computerele puternice ale inginerilor de acolo, au dat nastere unui model genial, plin de suflet si caracter, un model cu o carisma cum doar marii lideri ai omenirii au avut-o in istorie. Este imposibil sa nu-l privesti atunci cand defileaza pe strada, si este imposibil sa nu vrei sa te apropii atunci cand este parcat. Robusta si eleganta, noua Mazda 6 fascineaza prin silueta, forme si finete.

Merita mentionata aparte linia aripilor fata – acestea formeaza un profil usor separat in contextul general al partii frontale, aducand cu formele automobilelor de epoca. In acelasi timp, aceasta solutie de design adauga proeminenta capotei si amplifica ideea unui motor puternic care se afla instalat acolo.



Iar aparenta nu este deloc inselatoare: sub capota noii generatii Mazda 6 sunt disponibile motoare eficiente, cu reactii prompte si indici excelenti de performanta. Kizuna, acea conexiune dintre sofer si automobil, n-ar putea exista fara un motor care intra intr-un tandem perfect cu intentiile celui de la volan…

Modelul testat de noi are instalat sub capota propulsorul de 2.0 litri pe benzina, care dezvolta 147 CP la 6500 rpm. Motorul este cuplat la o cutie de viteze automata in 5 trepte, care isi face treaba eficient, dar neobservant. Ca si generatia precedenta, noua Mazda 6 este produsa in trei versiuni de caroserie: sedan, hatchback si wagon. Noi avem astazi la test versiunea hatchback, care este aproape identica la silueta cu cea sedan, deosebindu-se la exterior doar prin cea de-a cincea usa. Si mai avem norocul sa testam modelul in culoare alba, acea culoare cu care ne-a bucurat producatorul in primele poze oficiale ale modelului. Exista in lumea automobile carora culoarea alba le adauga eleganta, rafinament, si inalta clasa, si exista automobile pe care culoarea alba le transforma in niste reprezentante rusinoase ale regnului automobilstic. Ei bine, Mazda 6, cu un alb atat de fin, cu o nuanta usoara spre cream, arata cat se poate de bine cu aceasta culoare. Ba mai mult ca atat, o recomandam cu insistenta celor care isi vor achizitiona un astfel de model: masina dispune de o prezenta mult mai cu efect in aceasta versiune cromatica.

Senzatii de condus

In interior, primele lucruri care le simti sunt ergonomia extrem de reusita a tot ce te inconjoara si pozitia foarte buna in scaune. Atat pasagerii din fata, cat si cei din spate vor avea suficient spatiu si se vor bucura de materiale de calitate ireprosabila. Profilul scaunelor este bine proununtat, iar acest fapt te provoaca in a te relaxa si a te bucura de senzatiile de condus.



O mare parte din partea tehnica a noii generatii a fost pastrata de la generatia precedenta, aceasta demonstrandu-si fiabilitatea excelenta. Am vazut automobile Mazda 6 de generatia precedenta cu 180 000 km parcursi si aratau de parca erau abia scoase din showroom… Este o calitate extrem de importanta pentru cei care isi doresc un aspect intotdeauna proaspat, “nou”, al unui automobil achizitionat. Si cine din noi nu-si doreste acest lucru?..

Ca si celelalte reprezentante ale gamei Mazda, noua Mazda 6 este foarte usor manevrabila si usor dirijabila in condusul de oras. Volanul este precis in miscari, dar se intoarce cu o usurinta impresionanta, pedala acceleratiei este fina, dar nu intarzie in eficienta atunci cand este nevoie. Stiti limuzinele alea mari, luxoase, care defileaza agale pe strada? Ei bine, de multe ori un automobil luxos, confortabil, te predispune la un condus elegant, lin. Asta se intampla si in cazul Mazdei 6 – confortul te predispune la a conduce astfel, incat sa poti savura din plin senzatiile de placere. Ampatamentul generos al masinii ii confera un plus de confort in comportament, iar suspensia excelent setata ajuta la mentinerea echilibrului ideal. Dimensiunea mare a jantelor si profilul mic al anvelopelor ne-ar putea duce la ideea ca avem de-a face cu un automobil mai rigid in comportament, insa nu este si cazul lui Mazda 6. Desi suspensia este rezervata in oscilatii, ea nu face abuz de rigiditate, oferind exact atat cat este nevoie pentru a asigura confort, manevrabilitate si senzatii placute de condus.

Si apropo de senzatii, daca Va doriti sa treziti la viata motorul de sub capota, astfel incat acesta sa fie o sursa puternica de adrenalina, o puteti face cu cel mai mic efort. Cutia de viteze va sesiza foarte rapid intentiile Dvs. de sportivitate si va incepe sa functioneze intr-un alt mod, cu o sportivitate pronuntata, transformand automobilul intr-o sageata alba. Suspensia este intr-atat de bine calculata, incat chiar si in momente de acceleratii pronuntate, cu ocoliri de obstacole, automobilul are un comportament echilibrat, precis si controlabil.



Pentru cei care chiar vor sa simta maximul de putere, le recomandam motorizarea de top a Mazdei 6, cea de 2.5 litri si 170 CP, care o vor transforma intr-o sportiva profesionista. Cu motorizarea de 2.0 litri, cum este si cazul automobilului testat de noi, o putem numi bine antrenata si capabila de foarte multe. Propulsorul de 2.0 litri, are, in schimb, avantajul parametrilor de consum: chiar si cu o transmisie automata, la traseu veti avea nevoie de doar 5.7 litri de combustibil pentru a calatori 100 de kilometri in confort si deliciu… Iar cei 184 Nm oferiti de motor vor adauga o doza buna de placere in condus de traseu.

Si daca tot vorbim de calatorii la distante mari, Mazda 6 apartine exact acelei clase de automobile care trebuie sa ofere confort veritabil atat in condus de oras, cat si in calatorii lungi. Daca masinile compacte sunt focalizate in special condusului de oras, atunci, cand vine vorba de clasa medie, lucrurile trebuie sa fie bune la ambele capitole. La Mazda 6 ele nu sunt bune, ci aproape perfecte. Da, in oras am spus ca este silentioasa, foarte rapida in acceleratii, manevrabila si confortabila. La traseu, insa, ies in evidenta “asii din maneca”, care ii fac pe ocupantii interiorului sa ramana fericiti dupa o calatorie lunga la bordul Mazdei 6. Cu cat ampatamentul unei masini este mai mare, cu atat ea este mai confortabila la drum lung – un lucru care este aplicabil mai ales in conditiile drumurilor noastre si care se explica foarte usor prin prisma fizicii: o distanta mai mare dintre osiile din fata si cea din spate face ca automobilul sa oscileze mai lin atunci cand drumul cunoaste denivelari, in tip ce o distanta mai mica dintre osii il face sa “inghita” cu greu micile “valuri” ale unui traseu, osciland cu intregul sau corp. Iar aceste notiuni fizice se traduc in viata printr-un confort sporit: cei de la bord, si mai ales soferul, nu se vor simti obositi chiar si dupa ore lungi de condus. Si cat de multe scuze nu am gasi pentru un automobil, de genul celor ca “circul mai mult in oras cu el si nu am nevoie de confort mare la drum lung”, atunci cand vom face o calatorie in departare, fie ea si o data la jumatate de an, un confort excelent oferit de automobil, ne va face sa-l pretuim cu adevarat, si sa stim ca avem in bolidul pe patru roti din garaj un partener de incredere pentru toate intentiile noastre de calatorii... Kizuna, daca vreti, acea conexiune japoneza intre mintea Dvs. si automobil…

Frumosul in micile detalii

Oamenii meticulosi sunt adesea criticati de cei cu care interactioneaza de atentie prea mare, adeseori inutila, acordata detaliilor mici si, poate, nesemnificative. In cazul automobilelor insa, ferice de cei producatori care au in echipa lor designeri si ingineri meticulosi, care stiu sa lucreze iscusit la fiecare detaliu al unui automobil, de la exterior pana la partea tehnica. Doar asa rezultatul poate fi un automobil genial, admirabil si apreciat de posesorii sai.



Sunt detalii pe care foarte multi dintre noi nu le vor observa decat daca vor privi ore in sir automobilul, sau poate chiar niciodata. Insa ele creaza, toate impreuna, imaginea de eleganta si rafinament a masinii. Voi mentiona pozitionarea originala a farurilor anticeata si iscusinta cu care este inserata marginea cromata in “colturile” de jos a barei de protectie. Prizele suplimentare pe aceste margini profileaza forma barei, aducand un plus de sportivitate. Forma farurilor fata este si ea una demna de a fi numita o capodopera. Daca vorbeam mai devreme ca aripile aduc o subliniere fascinanta a partii frontale, atunci farurile reusesc intr-un mod formidabil sa creeze o punte de legatura intre doua forme profilate diferit… Iar aceasta genialitate se transpune si in forma felinarelor din spate, cu lumini pozitionate complicat ca si constructie, insa foarte simplu ca si efect… Este un model nou al japonezilor, si nu putea sa nu beneficieze de tehnologii noi, astfel incat felinarele dispun de tehnologia LED-urilor.

Un model pentru istorie

Vorbeam mai sus de criza economica globala si de temerea ca intr-o perioada urmatoare automobilele ar putea fi mai putin frumoase si mai putin fascinante. Sa speram ca lucrurile nu vor fi atat de sumbre, pentru ca ar fi pacat… Si mai vorbeam despre acel orasel american care a ingropat un model relevant al anilor ’50 din aceeasi temere: cea ca in viitor automobilele nu vor fi la fel cum erau atunci… Din pacate, design-ul anilor ’50 in industria auto nu a mai putut fi reprodus cu atata maiestrie cum fusese in perioada sa de aur, insa s-au nascut alte avantaje si alte forme pasionale aplicate in automobilele create ulterior… Putem fi aproape siguri ca problemele economice acute globale vor avea un impact serios asupra industriei auto, iar de pe urma acesteia s-ar putea sa dispara marci, iar altele sa devina mai puternice, sau mai diferite. Sunt sigur ca Mazda va fi una din marcile care va rezista timpului, asa cum a facut-o de multi ani incoace, iar in viitor modelele marcii vor continua sa fascineze, atat ca aparenta, cat si in termeni de caracteristici tehnice. Insa, parca totusi ma duce gandul la oraselul cela american… Oare n-ar trebui omenirea sa pastreze o Mazda 6, de culoare neaparat alba, pentru cel putin 50 de ani de acum incolo, pentru a arata generatiilor viitoare cu cata pasiune putea fi creat un automobil in primul deceniu al mileniului trei?... Bunicule, povesteste-mi cum era sa calatoresti intr-o Mazda 6 pe vremea ta…

Fisa tehnica:
GALERIE FOTO (20 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!