Prima pagină  »  Teste drive  »  China Cars in China City
24 SEPTEMBRIE 2009
26,931
China Cars in China City
De Ilie Toma, Constantin Mihalachi, Valeriu Bahnaru
2
Testam 7 automobile chineze intr-un drive test de amploare!



O, da! Acest test trebuia facut! De cate ori se aduce vorba de o masina chineza, se lanseaza polemici aprinse printre soferi si admiratori auto – unii, pe de o parte, sustin ca automobilele din tara matasii nu au ce cauta pe drumurile europene pana cand nu vor corespunde unor standarde riguroase, in timp ce altii le sustin cauza prin argumente de pret, sau de calitate care corespunde intru totul pretului, sau chiar prin comparatii cu VAZ-uri, ZAZ-uri si tot ceea ce se termina cu “AZ” din istoria recenta a pasiunii automobilistice “autohtone”.

PiataAuto.md s-a gandit sa sparga gheata printr-un drive test de amploare, unul care ar contine automobile chineze in numar mare, de toate tipurile si clasele, de la mic la mare. Un test drive care spune lucrurilor pe nume, chiar daca uneori va trebui sa fim mai taiosi. Vom fi totusi, pe cat posibil, obiectivi si vom incerca sa privim lucrurile din cat mai multe unghiuri.

Sa le luam pe rand, deci. Avem sapte automobile in test, le vom lua in ordinea dimensiunilor:

1. Great Wall Peri – o micuta de oras, cu un motor de 1.3 litri sub capota.
2. FAW Vita – o compacta cu motor de 1.5 litri sub capota
3. BYD F3 – o compacta medie cu motor de 1.6 litri
4. Haima 3 – de asemenea, o compacta medie cu motor de 1.8 litri
5. JAC C-Class Sedan – un automobil de dimensiuni generoase, de clasa medie spre business, motor 2.4 litri
6. BYD F6 – clasa medie spre business, motor 2.4 litri
7. Great Wall Hover CUV – off-roader de clasa medie, motor de 2.4 litri.

Sa pornim deci drive testul nostru special!

Masinile sunt alimentate si pregatite de test


Design pe chinezeste. Clone nerusinate sau tentative de originalitate?

Ei bine, chinezii nu au prea reusit sa-si castige un renume mondial prin design-ul automobilelor produse de ei. Dimpotriva, de foarte multe ori le-au fost inaintate acuzatii de clonare nerusinata a unor modele occidentale de automobile, uneori mostrele chineze imbinand chiar si 2-3 modele prin mana artistului chinez. Si totusi, in ultima perioada exista si unele incercari de a iesi din zona de anonimat si copiere in cea a ideilor pe cat posibil originale si stabilirea unor identitati proprii. Dar partea cu identitatea proprie este mai mult prezenta la expozitiile auto chineze, sub forma unor concepte indraznete si urmeaza sa ajunga pe modelele de productie abia peste cativa ani, probabil.



Great Wall Peri, micuta galbena din testul nostru, este, dupa parerea a cel putin trei dintre participanti, cea mai draguta si jucausa masina din test. Forme bine echilibrate, unghiuri potrivite, proportii reusite - am fi tentati sa oferim un 10 puternic celor de la Great Wall. Insa, aici survine si scurta sa istorie in cariera europeana. Peri a fost interzis in Uniunea Europeana in urma unui proces intentat de Fiat, pe motiv ca acesta ar copia modelul Fiat Panda. Sa-l mai privim odata. Va aminteste de Panda? Probabil ca da, insa, trebuie sa spun ca Peri este totusi una din cele mai reusite interpretari a unui design clonat.

Great Wall Peri. Galben si vesel.


Am avut fericirea sa vedem un Fiat Panda trecand alaturi in timpul testului. Sunt asemanari puternice in unghiuri si in profilul caroseriei, insa exista si o multime de elemente distinctive, mai ales in partea frontala. Cred ca exista clone mult mai evidente, iar Peri este totusi un caz mai fericit.

FAW Vita nu poate fi acuzat de clonare directa a vreunui model, desi design-ul sau imprumuta mult de la Suzuki si Daihatsu. Totusi, desi nu exceleaza in maiestrie artistica, design-ul lui FAW Vita ramane simplu, dar relativ original. Partea frontala este bine profilata, linia acoperisului este si ea placuta si bine armonizata in cadrul general.

FAW Vita. Merita o distinctie aparte pentru design simplu, dar original.


BYD F3, pe de alta parte, nu se sfiiste sa recunoasca asemanarile in design-ul sau si cel al generatiei precedente de Toyota Corolla. Probabil veti fi observat prin Chisinau BYD-uri F3, carora proprietarii le-au demontat emblema originala a marcii si au inlocuit-o cu una Toyota... Ei bine, nu vom comenta motivele pentru care proprietarii fac acest lucru, insa stim ca dimensiunile corespund foarte bine, si mai stim ca Toyota este in cunostinta de cauza de asemanarile pe care le invoca BYD F3.

E o solutie inteligenta si fireasca aleasa de chinezi pentru automobilele lor: de ce sa reinventezi bicicleta cand poti sa folosesti cunostintele si experienta altora, cu acordul lor? O generatie precedenta de Corolla si-a trait viata originala, si-a motivat deja existenta prin profitul oferit companiei producatoare, iar eventuala vanzare a proiectului catre o alta companie, care isi propune sa-l transforme intr-un model low-cost, nu aduce decat beneficii pentru toate partile implicate. Pe de o parte, producatorul initial obtine niste bani din toata afacerea, pe de alta modelul obtine oricum o noua identitate vizuala prin modificari de design, si nu mai putin important, tehnologia vanduta nu concureaza cu modelele noi actuale ale producatorului.

BYD F3. Reincarnarea generatiei precedente de Corolla. Oricum, arata bine, nu?


Asa au facut si sovieticii, Va amintiti? Au cumparat proiectul lui Fiat 124, pe care l-au transformat in scurt timp in VAZ 21011. Dupa care, cam toate masinile lansate au fost niste replici sau clone ale unor masini “capitaliste”. Volga a incercat sa aduca senzatia de Plymouth-uri si Cadillac-uri americane, fiind trasa la indigo intai de pe un Plymouth. Ciaika a mers si mai departe, Moscvici-ul s-a dorit o replica pentru Morris-ul capitalist, iar Kraz-urile aduc enorm de mult cu masini militare americane. In fine, ZAZ-urile au folosit un proiect Porsche (nu glumesc!) si uite ca pas cu pas s-a dezvoltat o industrie auto. Probabil, toate industriile auto, daca e sa le privim prin prisma tarilor din care vin, au nevoie sa treaca prin aceasta perioada a “pubertatii”, si industria auto chineza pare sa faca la fel. Diferenta e ca industria auto chineza evolueaza cu pasi mult mai rapizi, si ne-am putea pomeni intr-un viitor nu prea indepartat ca aceasta va concura cu liderii de azi ai industriei auto mondiale...

Haima 3. Ghiciti din prima cu cine aduce? Mazda 3 cumva, generatia precedenta? Ei bine, da, aduce cu Mazda la design, si pana si emblema e izbitor de asemanatoare. Haima este insa partial detinuta de Mazda, prin urmare, lucurile se fac in cunostinta deplina de cauza din partea Mazda. Haima 3 este, daca vreti, o versiune mai bugetara a fostei Mazda 3. Pastreaza aceleasi proportii si aceeasi silueta, prin urmare design-ul sau este destul de reusit.

Haima 3. O sora fidela marcii Mazda.


JAC C-Class Sedan. Aici chinezii au creat un automobil de dimensiuni generoase, pentru cei care vor sa obtina mai mult. Partea frontala aduce cu Lexus LS din generatia precedenta, iar spatele aduce nerusinat de mult cu generatia precedenta a lui Mercedes-Benz E Class. Pana si denumirea contine expresia “Class”, doar ca aici i s-a atribuit un C in fata. In cazul lui JAC, germanii si japonezii de la Lexus par sa nu fi fost intrebati de isprava chineza, prin urmare la “contopirea” a doua directii de design diferite nu s-a prea reusit armonizarea lor intr-un tot comun. Caroseria lui JAC contine insa multe elemente de crom, care vin sa-i sublinieze aerul special, intr-o tentativa puternica de lux.

JAC C-Class Sedan. O parte frontala impunatoare.


Lui BYD F6 imi este greu sa-i gasesc o “sora”. Probabil, elemente se pot gasi din Camry si mai ales Accord, dar nicidecum nu se poate spune ca e o copie. BYD F6 face parte de asemenea din segmentul cu tenta de lux, iar pe capota sa sta un obiect ce aduce cu “Flying B” al celor de la Bentley. Si acesta insa nu poate fi acuzat de plagiat, aducand o mostra de originalitate.

BYD F6. Honda Accord? Bentley? Mercedes?


Great Wall Hover CUV este printre cei mai originali ca design din testul nostru. Despre subtratul tehnic vom vorbi mai tarziu, insa la partea cu design cei de la Great Wall au reusit sa faca o treaba buna si sa-i confere lui Hover CUV o identitate proprie. Este masiv, cu muchii proeminente, asa cum ii sta bine unei masini de teren adevarate. Toate liniile sunt bine armonizate si nu se face exces de crom.

Great Wall Hover CUV. Mmm... Mmmm... Nu, nu seamana direct cu nimeni. E original.


Sunt inspirate in masura mai mare sau - pentru unele - aproape deloc, din modele occidentale. Insa, privite fara a se cauta asocieri imediate cu alte automobile, cam toate automobilele din test arata destul de bine, destul de proportional si chiar dragut, in cazul masinutei galbene.

Detalii de caroserie si calitatea asamblarii elementelor de caroserie.

Acest capitol nu va exista niciodata intr-un test cu un automobil german, japonez, britanic sau american. Totusi, el este foarte necesar pentru automobilele chineze... Pentru a obtine un cost de productie cat mai mic, producatorii chinezi isi automatizeaza la maxim procesul de productie, in asa fel incat acesta sa fie executat in mare parte de roboti industriali. Si robotii industriali care contopesc si asambleaza elemente de caroserie costa insa bani multi, si companii precum Daimler, BMW sau Toyota vor avea intotdeauna cei mai performanti roboti industriali, care vor asigura o exactitate de microni a lucrarilor. Pentru chinezi, reteta reducerii costurilor se aplica si la roboti, iar daca se mai aplica si materiale bugetare, in componentele de caroserie, atunci imbinarea lor poate scoate uneori la iveala mici neconcordante.

Flying B, in cel mai nobil stil.


Si aici voi cere sa fiu inteles corect. Vom fi exigenti in masura in care vom compara lucrurile cu standardele japoneze sau germane. Daca e sa comparam cu industria ruseasca, spre exemplu, lucrurile stau mai bine decat acolo! Da, cu cativa ani in urma, atunci cand VAZ-ul prezenta la Frankfurt modelul 2110, vizitatorii europeni se cruceau cum de pot exista in timpurile noastre spatii de un deget intre elementele caroseriei... La masinile chineze nu vom gasi nici pe departe astfel de brutalitati - vorbim astazi de neconcordante de cativa milimetri, care pot fi observate pe alocuri la unele din ele.

Din cele 7 masini testate, au lipsit astfel de probleme la JAC C-Class Sedan, BYD F6, Great Wall Peri. La celelalte s-au putut observa mici neconcordante in zonele de imbinare a barelor de protectie. La JAC usa soferului necesita o forta mai mare pentru inchidere decat celelalte, uneori dand senzatia ca este inchisa, cand de fapt nu era. BYD F3 ne-a dat bataie de cap la pe la mijlocul testului, atunci cand cineva din noi a deschis usa portbagajului si nu a mai putut-o inchide. Dupa vreo 5 minute insa, problema s-a rezolvat printr-o imprimare barbateasca de viteza usei portbagajului, in asa fel incat aceasta nu a mai avut sansa de a ramane deschisa.

La toate modelele, elementele de caroserie, cum ar fi usi, capote, aripi, etc. par bine asamblate si bine fixate, iar bara de protectie suplmentara a lui Hover CUV ii confera acestuia in mod special un aspect de forta si asamblare reusita.

Liniile de imbinare a usilor a geamurilor, capota, sau orice altceva – toate sunt la locul lor, la toate 7 masini din test. Per general insa, chinezii mai au totusi de lucru pana la standardele general-recunoscute in industria auto mondiala.



Motoare si transmisii. Ne-chineze.

Motorul este principala componenta mecanica a unui automobil, aflat intr-o miscare permanenta si supus catre tot felul de conditii dure in procesul de exploatare. Pentru a-ti dezvolta un motor propriu, ca si producator auto, care sa mai fie si eficient din punct de vedere al consumului, si bine gandit, si fiabil, ai nevoie de investitii majore si de milioane de kilometri de testare in laboratoare si locatii de pe glob, in diverse conditii climaterice. Prea multe costuri pentru companii care vor sa produca automobile accesibile – tocmai de asta chinezii au ales si aici o solutie inteligenta si, cred, cea mai corecta. Au echipat modelele lor cu motoare imprumutate de la producatori cu renume mondial, care au depasit de mult timp etapele de incertitudini privind fiabilitatea.

Astfel, toate automobilele din testul nostru sunt echipate cu motoarele altor producatori.

Motorul lui Great Wall Peri. Asamblat cu grija.


Great Wall Peri are sub capota un motor de 1.3 litri, in patru cilindri si 16 valve. Puterea dezvoltata de acesta se cifreaza la 87 CP atinsi la 6000 rpm. Cuplul este destul de bun – de 115 Nm, si este disponibil pe o planja larga de turatii – de la 4200 la 5200 rpm. Rezervorul de benzina a lui Peri are doar 35 litri – insa, daca este sa credem parametrii de consum ai producatorului – cca 5 litri la suta consum mixt, nu vom trece prea des pe la statiile de alimentare.

Motorul este cuplat la o cutie de viteze manuala in 5 trepte. Schimbarea treptelor are loc foarte precis si placut, mai ales ca levierul este pozitionat pe consola centrala, aproape de volan. Si motorul are un sunet placut, iar puterea acestuia ii asigura lui Peri o accelerare demna. Demna inseamna 14 secunde pana la 100 km/h, ceea ce, pentru o micuta draguta de oras este bine.

Motorul lui FAW Vita. Legendara calitate Toyota ar trebui sa aiba un rol major.


FAW Vita are ascuns sub capota un motor de provenienta Toyota, de 1.5 litri. La dimensiunile compacte ale lui Vita, ne-am mirat sa descoperim ca motorul produce 102 cai-putere! Si asta se simte – FAW este foarte iute in accelerari si, cu o sfortare mai mare, poate lasa in urma ceilalti reprezentanti ai testului nostru. Nici nu ai spune ca dupa un design cuminte si conformist se ascunde un motor rebel!

Motorul are un sunet tipic japonez, si, tot in stil japonez, pentru a stoarce din el toti cei 102 cai-putere, e nevoie sa-l turati pana dupa 4500 rpm.

Motorul lui BYD F3. Nu e o rusine sa porti numele de unde-ti tragi provenienta.


Sub capota lui BYD F3 este amplasat un motor Mitsubishi, desi, datorita asemanarii de design cu Corolla, ne-am fi asteptat poate la propulsor Toyota. BYD a optat pentru Mitsubishi. Trebuie sa spunem ca la reactiile motorului, BYD F3 este unul din liderii acestui test – in oras sau la traseu motorul este trezit instantaneu la viata pentru a accelerari precise si neintarziate. Cei 1.6 litri ai propulsorului de origine japoneza produc 104 CP la 6000 rpm si 134 Nm la 4500 rpm.

Ati detinut vreodata o masina la mana a doua? Daca da, si ati mai si fost si satisfacut de ea, probabil v-ati gandit cel putin odata ce placut ar fi fost sa puteti conduce un model identic, insa abia iesit de pe portile uzinei. Ei bine, condusul lui BYD F3 iti aduce exact acea senzatie, ca ai de-a face cu o masina care se conduce natural si firesc, pe care o cunosti in fiecare incheietura, insa, totusi e o masina noua.

Motorul lui Haima 3. Cel mai iute din test.


Haima 3 este sportiva testului nostru. Cu un motor de 1.8 litri, de provenienta Mazda, Haima 3 ofera 122 cai-putere si un cuplu de 160 Nm. Desi este un motor aspirat natural, atunci cand presezi puternic pedala acceleratorului, ai impresia ca intra in functie o turbina, generand un sunet specific. Haima 3 atinge o viteza maxima de 190 km/h, iar accelerarile sunt impresionant de bune.

Motorul lui JAC C Class. 2.4 litri volum sunt gata sa va livreze putere.


JAC C Class, cel care se doreste un model din segmentul mediu spre business, are un propulsor de 2.4 litri, care produce 136 CP. Este mai mult decat puterea de sub capota lui Haima 3, spre exemplu, insa dimensiunile lui JAC il fac pe acesta mai lenes in acceleratii rapizi.

BYD F6. Din nou emblema Mitsubishi certifica fiabilitatea propulsorului.


Propulsorul lui BYD F6 este, ca si cel al lui BYD F3, de origine Mitsubishi. Cilindreea acestuia are de asemenea o valoare de 2.4 litri, insa acesta produce mai multa putere decat cel al lui JAC C-Class: 162 cai-putere, disponibili intre 5000 si 6000 rpm. Si cuplul maxim este unul apreciabil: 220 Nm, intre 3500 si 4000 rpm. BYD F6 este unicul automobil din test echipat cu o transmisie automata, in 4 trepte – toate celelalte automobile fiind cuplate la transmisii manuale in cinci trepte. Viteza maxima atinsa de BYD F6 se situeaza la 200 km/h, iar aceasta valoare ii confera dreptul de a se considera demn de segmentul clasei medii spre business.

Vorbind de un model chinez, dar cu o cutie de viteze automata, ma asteptam sa intampin aici problemele transmisiilor automate de acum 10-15 ani, cand schimbarea treptelor se facea cu socuri simtitoare pentru sofer si pasageri. Insa am fost placut surprins cand am descoperit un comportament cu mult mai civilizat si mai modern al cutiei de viteze. In momentele de acceleratie brusca sau de schimare brusca de la regim la franare la accelerare pronuntata se simt totusi mici socuri in reactiile transmisiei – insa asta e cu adevarat un aspect minor.

In momentele in care am condus BYD F6 mi-am amintit din nou de VAZ-uri. Cred ca nu putem gasi nici un model din gama producatorului rus, care ar oferi aceeasi sincronizare reusita intre motor si transmisie precum o face BYD (nemaivorbind de faptul ca transmisiile automate sunt pentru VAZ inca un vis).

Hover CUV. Si aici Mitsubishi face legea.


In fine, sub capota unicului automobil cu tractiune integrala din test se afla un motor de provenienta Mitsubishi. Unul de 2.4 litri si 16 valve, aspirat natural, care produce 136 CP. Un automobil de teren trebuie sa dispuna si de un cuplu bun pentru incercarile de teren, iar propulsorul lui Hover CUV ne livreaza 200 Nm intre 2500 si 3000 rpm.

Great Wall este cu desavarsire un automobil de teren in stilul veteranilor acestei categorii. Imprumutand una din primele platforme de automobile de teren “civile”, si anume acea a lui Opel Frontera, utilizata mai apoi si de Isuzu Trooper, Hover CUV a mostenit un comportament tipic masinilor de teren din acea perioada: capabil pe teren accidentat, insa nu foarte descurcaret pe teren asfaltat la viteze mari. Din cauza greutatii mari si a constructiei specifice, lui Hover CUV nu-i prea plac manevrele brusti la viteze mari, avand de suferit echilibrul acestuia. Totusi, in off-road puteti fi siguri ca va catarati oriunde v-ati dori.

Hover CUV mai dispune si de un demultiplicator de cuplu, in traditia masinilor de teren adevarate, lucru extrem de util in conditii cu adevarat dificile de offroad. Puterea motorului poate fi transmisa astfel fie catre doua roti, fie catre toate patru, fie catre patru roti cu demultiplicator.

Prin urmare, toate motoarele din test sunt in patru cilindri, cu cilindrii amplasati in linie. Toate sunt aspirate natural, turbinele fiind inca o raritate pentru masinile chineze. Si totusi, toate au origini japoneze, prin urmare, desi nu este un merit propriu, la capitolul motoare automobilele din test obtin un plus important.

Motoarele de provenienta japoneza sunt cu siguranta punctul forte al masinilor chineze.


Tinuta de drum. Traseu.

Pentru a avea o tinuta buna de drum, un automobil trebuie sa dispuna de un ansamblu intreg de factori, care i-ar putea-o asigura. In primul rand, e vorba de o suspensie reusita, calculata pentru greutatea masinii si pentru repartizarea maselor. La fel de importanta este structura si rigiditatea caroseriei, care ii poate asigura unui automobil un comportament integru si fix pe sosea si lipsa senzatiilor de lipsa de scurte pierderi de echilibru la viteze inalte.

Sa vedem ce senzatii ofera cele sapte masini chineze la calatoriile de traseu, pe care le-am efectuat pe traseul catre Cimislia.

Great Wall Peri se comporta bine pana la o viteza de 100 – 110 km/h. Mai mult de atat, daca nu circulati pe un autobahn construit si masurat cu unelte nemtesti, nu prea este recomandat sa circulati. Nici nu aveti de ce – Peri este in primul rand un model de oras, si nu un tourier sau un gran turismo – prin urmare un astfel de comportament este intr-o oarecare masura firesc. Totusi, Peri are un lucru care iti place: agilitate in abordarea curbelor, chiar daca vorbim de curbe de traseu. Datorita ampatamentului scurt, cea mai mica rotire a volanului genereaza o traiectorie fluida si exacta. S-a lucrat binisor si la directia masinii, astfel incat, chiar si la viteze mai mari, Peri este placut in manevrare.

Depasirile senzationale sunt excluse, dar, daca in fata Dvs. cineva chiar nu se grabeste, il puteti intrece fara nici o problema. Aveti totusi 87 CP sub capota, iar acestia, raportati la greutatea mica a lui Great Wall Peri, pot oferi o reactie buna.

Descurcaret, la viteze moderate.
Modelul iubeste nu doar orasul, ci si traseele deschise.


FAW Vita are un comportament agil la traseu, accelereaza bine in depasiri si se descurca la viteze mari, dar totusi nu este o sportiva. 120 km/h sunt perfect suficienti pentru Vita pe traseele autohtone. Spre deosebire de Peri, insa, Vita nu da preferinta exclusiv orasului, descucandu-se foarte bine si la traseu. Depasiri rapide in siguranta se pot efectua daca se cupleaza o treapta inferioara a transmisiei si se tureaza motorul pana spre 4000 rpm. Curbele de traseu sunt abordate si ele bine.

BYD F3 este ceva mai increzator la viteza, insa acest lucru este si necesar, odata cu avansarea intr-un segment superior. F3 este si ceva mai soft in comportamentul suspensiei fiind axat mai mult spre confort decat spre sportivitate. Cum spuneam si mai sus, BYD F3 se manevreaza placut si se simte bine inchegat, iar aceste aspecte il fac placut in condus in traseele lungi. Cu F3 s-ar putea deja merge cu indrazneala si in calatorii lungi, modelul are cam tot ce-i trebuie pentru a va oferi o experienta placuta.

La viteze mari, BYD F3 isi mentine buna stabilitate, iar controlul asupra masinii ramane la un nivel inalt. Proportiile generatiei precedente a Corollei isi spun cuvantul intr-un mod pozitiv asupra comportamentului masinii, greuatea fiind bine distribuita pe axe si existand si o suspensie potrivita. Pe un drum bun, se poate circula si cu 140 km/h in control deplin asupra masinii.

Dupa cum mentionam mai sus, Haima 3 este sportiva acestui test – este cea mai sprintena, desi nu cea mai puternica. Aduce o conexiune mai bruta cu drumul, se simt ceva mai mult vibratiile drumului fata de BYD F3, spre exemplu, insa pentru o sportiva asta e un element care vine la pachet cu feeling-ul sportiv. Totusi, manevrele bruste vor fi mai bine stapanite de Haima 3 decat decat de BYD F3, modelul alegand sa se axeze mai mult spre sportivitate, decat spre confort.

Ruleaza increzut si la viteze sporite.
Virajele de traseu sunt o placere pentru o sportiva.


La viteze mari Haima 3 se va tine lipita de drum si se va comporta exact asa cum e drumul pe care circula – bine pe un drum bun, si nu prea - pe un drum rau. Pe un drum bun sportivitatea masinii o face sa fie foarta stabila la abordarea virajelor si foarte sigura la viteze mari in linie dreapta. Pe un drum rau insa, setarea mai sportiva a suspensiei si transmiterea vibratiilor in caroserie o va face sa simta prin toata “fiinta” denivelarile de drum.

JAC C-Class – Din fata Lexus, din spate Mercedes-Benz insa la viteza de croaziera nu se ridica la inaltimea titanilor din industria auto. Se comporta bine in raport cu segmentul mediu, insa nu prea poate fi calificat segmentului business, desi JAC isi doreste acest titlu. JAC se tine bine la 130-140 km/h, ceea ce e ok pentru segmentul mediu. La 150 deja nu mai vrei sa accelerezi, in timp ce masinile din clasa business iti vor oferi siguranta in condus si la 180 km/h.

Totusi, absorbirea vibratiilor rularii este buna. JAC C-Class este “moale” si asta inseamna ca, atat timp cat te orientezi spre un confortul in calatorii, te va satisface. De sportivitate si accelerari care sa-ti taie respiratia nu vei avea parte, insa puterea motorului pare a fi calculata sa fie exact atat cat se poate spune ca e “suficient”. Iti ajunge, te multumeste, dar nu te lasa impresionat.

Virajele sunt abordate ceva mai agale, si aici se fac evidentiate aspiratiile catre clasa automobilelor mari. Ampatamentul mare al masinii si dimensiunile acesteia isi spun pana la urma cuvantul in oferirea unui grad sporit de confort, iar asta inseamna ca la drumuri lungi tot va veti simti ca intr-o masina mare, si deci confortabila.

Confort sporit in calatorii datorita dimensiunilor generoase
Cel mai confortabil automobil din test.


BYD F6 iti da o senzatie interesanta in condus datorita “Flying B”-ului de pe capota. Dintotdeauna automobilele care si-au etalat emblema marcii pe varful capotei au fost calificate drept aristocrate, de vita nobila, iar punctul acela de reper pe care il vede cel de la volan prin emblema de pe capota ii ofera acestuia senzatia conducerii unei masini cu adevarat mari. BYD F6 este expresia aristocratiei si a luxului in versiune chineza si trebuie sa spun ca am si fost impresionati pe alocuri.

Dintre toate automobilele din test, BYD F6 se comporta cel mai linistit la viteze ridicate, si ofera o izolare foarte buna a vibratiilor de rulare. Motorul are rezerve de putere, pe care le poti folosi in depasiri sau in accelerari rapizi. Cutia cu patru rapoarte iti aminteste de masinile de acum vreo 10 ani, insa o face intr-un mod placut. Cele patru rapoarte sunt bine etajate, in astfel incat nu se simte necesitatea a mai multe trepte de viteza. Probabil chiar si in calatoriile cu adevarat lungi tinuta de drum a masinii ar favoriza o experienta placuta pentru cei de la bord.

Great Wall Hover CUV. Comportament caracteristic automobilelor de teren clasice.


Astazi aproape orice producator are in gama 2-3 modele cu tractiune integrala. Pana acum vreo 10 ani foarte putini producatori se aventurasera in acest segment, iar modelele care existau ofereau performante bune in primul rand in off-road, si mai putin pe asfalt, considerandu-se mai putin necesar. Asa cum Great Wall Hover CUV foloseste o platforma din timpurile despre care vorbesc, comportamentul acestuia la traseu este mai putin captivant, dar totusi ramane la un nivel demn. Cu 100-110 km/h se poate circula linistit, cu 120-130 km/h daca sunteti mai dornic de aventura. Lui Hover CUV nu-i prea plac insa virajele stranse unde, datorita centrului de greutate ridicat si a suspensiei programate in mare parte pentru off-road, are un unghi de inclinare ceva mai mare decat ne-au obisnuit noile modele de SUV-uri. Totusi, daca nu sunteti un mare amator de viteza, dar aveti nevoie frecventa de incursiuni acolo unde drumurile sunt departe de a fi ideale, Hover CUV este pregatit sa infrunte conditii dure. Imi aduc aminte de tatal unui vechi prieten, cu vreo 7 ani in urma, care detinuse un Opel Frontera, apoi un Nissan Terrano, dupa care un Isuzu Trooper. Ei bine, stiu ca ultimul l-a lasat impresionat in mod deosebit si nu s-a despartit de acea masina cativa ani buni. Iar Hover CUV este construit pe platforma acelui Isuzu Trooper...



Comportament si agilitate in oras.

Ramanem la Great Wall Hover CUV, pentru a Va spune ca orasul este un mediu in care modelul se descurca destul de bine. Dimensiunile mari ii imprima un consum urban mai mare, insa Hover CUV va oferi experiente cotidiene placute in oras. Vizibilitatea este chiar foarte buna si directia se manevreaza fara prea mult efort, prin urmare strazile scurte si schimbarile dese de directie nu vor fi neplacute.

E mai problematic cu parcarile in spatii inguste, mai ales ca versiunea testata de noi mai dispunea si de bare suplimentare de protectie. E bine pentru propria masina ca ii ofera protectie suplimentara, insa in acelasi timp acestea ii sporesc dimensiunile cu vreo 15 cm ceea ce inseamna ca aveti nevoie de si mai mult spatiu pentru a parca in siguranta.

BYD F6 va bucura printr-o functionare buna a transmisiei in conditii de oras, mai ales ca vorbim de unica transmisie automata din test. Pornirile de la semafor sunt executate lin, accelerarile sunt increzute. Vizibilitatea este buna, insa BYD F6 ofera ceva mai multa izolare fata de mediul exterior. Directia este usoara in actionare, iar emblema de pe capota va face din virarile de oras o placere adevarata.

JAC C-Class ofera si el un comportament bun in oras. Pentru cei carora le plac neaparat automobilele de dimensiuni mari li se ofera sansa unei experiente placute. Si JAC ofera o buna intimate in raport cu mediul extern, iar asta e un atribut in special pentru automobilele de clasa mare.

Haima 3 ofera placerea culorii verzi a semaforului. Adica, in momentul in care se aprinde culoare verde, cei 1.8 litri ai motorului o propulseaza increzut inaintea celorlalti iar Dvs. va deplasati in doi timpi si trei miscari in traficul de oras. Dimensiunile compacte o favorizeaza in manevrabilitatea de oras iar condusul urban devine placut.

BYD F3 vine sa aduca mai mult confort pentru condusul urban si o manevrabilitate la fel de buna. La volanul lui F3 iti vin in minte instantaneu trasee de scurtaturi si devine tot mai placut sa le abordezi in viraje stranse si precise, dar fara excese de sportivitate. Just do the job, asemeni unui pilot de avioane F-16, daca tot vorbim de F3... Vizibilitatea este buna, directia este precisa si informativa.

FAW Vita se manifesta in mod deosebit prin agilitatea condusului urban. Dimensiunile si directia precisa o fac foarte sprintena in a se strecura in traficul urban, iar motorul de 102 CP o face si iute in accelerari. La un moment dat chiar ai senzatia de o doza buna de sportivitate a masinii, iar pentru un regim cotidian activ este exact ce-ti trebuie.

Great Wall Peri a ajuns primul la destinatie dintr-un colt in altul al orasului.


Lui Great Wall Peri ii este, insa, cel mai usor sa se strecoare in aglomeratii, sa gaseasca locuri de parcare in spatii mici si sa vireze de pe o strada pe alta in mediul urban. Cutia de viteze ajuta motorul de 1.3 litri sa ofere o agilitate buna masinii la startul de la semafoare, prin urmare nu veti fi claxonati de catre cei din spate pentru a elibera drumul. Nu, Peri este o micuta sprintena, cu carisma, datorita culorii stridente, care se descurca foarte bine in orasele moderne.

Si vizibilitatea este buna, iar geamurile mari ii asigura multa lumina naturala in interior. Daca sunteti un om deschis catre lumea exterioara si comunicare, s-ar putea sa gasiti in Peri un automobil potrivit.

In scurt timp, insa, echipa a devenit din nou completa.


Consumuri si ecologie.

Automobilele din test sunt echipate cu motoare de origine japoneza si functioneaza bine, insa conceperea originala a acestora nu este chiar recenta, prin urmare, daca e sa ne raportam la standardele spre care galopeaza azi liderii industriei auto, atunci automobilele testate de noi sunt destul de distantate de acestea.

Totusi, vorbim de automobile al caror atribut principal este pretul mic, deci, intr-o oarecare masura e si firesc sa nu obtinem cele mai noi tehnologii si cele mai mici consumuri – asta o ofera liderii industriei auto, insa cer si un pret pe masura.

Deoarece multe din aceste automobile nu se comercializeaza in Uniunea Europeana, producatorii publica date despre consum cu provenienta care nu este intotdeauna indicata. In lume exista in acest sens un standard general aprobat de masurare, iar Uniunea Europeana obliga producatorii sa faca disponibile datele despre consum si emisii CO2 pentru potentialii clienti. Nu acelasi lucru se intampla si la producatorii chinezi, unde cifrele de consum sunt adesea omise din fisa tehnica.



Am alimentat toate automobilele la inceputul testului, toate rezervoarele fiind initial goale. Great Wall Hover CUV a fost la prima lui alimentare, in rezervorul acestuia existand un gol de aer care ne-a expluzat din rezervor primii vreo 2 litri de combustibil, ajutati si de neatentia angajatului statiei peco. In acest mod Hover CUV a primit cu cca 2 litri de combustibil mai putin decat ceilalti participanti, insa s-a descurcat fara a fi nevoie sa-l realimentam. A fost nevoie insa sa-l alimentam pe JAC. Nu pot spune ca am ramas fara combustibil, dar la un moment dat indicatorul de limita a combustibilului a inceput a lumina intermitent intr-atat de insistent, incat am decis sa abordez prima statie peco care mi-a iesit in cale, unde i-am mai suplinit 5 litri de combustibil.

In acelasi timp FAW a consumat cel mai putin dintre automobilele din test, fapt care ne-a facut sa-i apeciem inca o data motorul. Haima 3 si BYD F3, desi le-am condus pe ambele preponderent in regim activ, nu au necesitat a fi realimentate. BYD F6, desi cu un motor de 2.4 litri sub capota si o transmisie automata, a demonstrat un consum mai mult decat moderat.



Siguranta. Un cuvant tabu?

Automobilele chineze rosesc pe fata atunci cand vine vorba de siguranta. E un lucru aproape unanim stiut, insa sa vedem cum stau lucrurile de fapt.

In primul rand, pentru ca un automobil sa fie sigur e nevoie ca din stadiul initial al conceperii lui sa se tina cont de structura “scheletului” lui, sa se prevada o zona sigura, cu un cadru de otel de inalta duritate, care ar asigura in primul rand integritatea habitaclului in cazul unui impact. Mai apoi, se foloseste gradual otel cu nivele diferite de rezistenta pana spre partea frontala a automobilului, spate sau lateral, in asa fel incat sa existe zone programate a se deforma in cazul unui impact, pentru a absorbi energia rezultata din acel impact. Dupa care, cu o structura bine gandita, vin si celelalte sisteme si tehnologii menita sa completeze siguranta automobilului – de la centuri de siguranta si airbag-uri pana la sisteme de siguranta activa precum ABS, EBD sau ESP.



Ei bine, toate aceste tehnologii, precum si implementarea loc in procesul de productie costa foarte mult. Toti folosesc otel la producerea masinilor, insa structura acestuia si gradul de rezistenta este diferit. Prin urmare, cand vorbim de masini chineze de obicei se aplica reteta reducerii costurilor de productie, inclusiv si in materie de concepere, metal utilizat in structura automobilui sau echipare cu sisteme de siguranta.

Ne vom abtine sa dam aprecieri vizavi de comportmamentul masinilor in caz de accident, aceasta sarcina revenind crash-testelor, insa vom atrage atentia asupra dotarilor ce tin de siguranta cu care vin acestea echipate.

Trebuie sa cunoastem un mic secret al industriei auto aici: in industrie exista producatori si furnizori de tot felul de sisteme sau piese. Astfel, un furnizor poate livra acelasi sistem, sau sisteme care sa foloseasca acelasi principiu catre mai multi producatori. Dupa cortina sistemului ABS, spre exemplu, introdus pentru prima data in 1978 pe Mercedes-Benz S Class se afla compania BOSCH, care l-a si dezvoltat initial in colaborare cu Mercedes-Benz. Astfel, BOSCH este astazi furnizor de sistem ABS pentru marea majoritate a automobilelor produse in lume. EBD-ul este vazut ca o evolutie a ABS-ului, din aceeasi categorie facand parte si sisteme de control al tractiunii in momentele de franare sau de asistenta la franarea de urgenta, cunoscut de noi ca Brake Assist. Prin urmare, exista marea sansa ca, desi vorbim de automobile chineze sau japoneze, germane sau britanice, toate sa aiba sisteme bazate pe un concept comun. Si in astfel de sisteme sunt costuri diferite in functie de gradul de complexitate al ceea ce se furnizeaza, in functie de noutatea tehnologiei, etc. Si, ca de obicei, tot ce este nou si performant ajunge initial la liderii industriei auto, si abia peste 10-15 ani, iar uneori 20, catre segmentele de low-cost.



Cand vorbim de automobile chineze vorbim in principal despre segmentul low-cost, prin urmare si echiparea cu sisteme de siguranta a masinilor chineze, inclusiv a celor din testul nostru este destul de modesta.

Great Wall Peri, micuta galbena vine echipata cu ABS si EBD – sisteme de antiblocare a franelor si distributie electronica a fortei de franare intre roti. Modelul mai dispune si de centuri cu inaltime reglabile (un lucru apreciabil pentru clasa lui Peri, dar aproape omniprezent pe modelele noi), sistem de atentionare a centurii necuplate si doua airbag-uri pentru sofer si pasagerul de alaturi. Destul de bine pentru o micuta de oras.

FAW Vita vine echipat cu dotari aproape identice - ABS si EBD, si aceleasi doua airbag-uri, plus tetiere active. Interesanta este si declaratia producatorului, precum ca FAW Vita dispune de o structura de rigiditate sporita a caroseriei, lucru extrem de important pentru a asigura un nivel sporit de securitate. Prin urmare, la capitolul securitate, FAW iese in evidenta fata de celelalte participante ale testului.

BYD F3 dispune de aceleasi ABS si 2 airbag-uri, insa ii lipseste EBD-ul. Mai dispune, in dotarea testata de noi si de includere automata a farurilor.

Haima 3 continua traditia de echipare cu ABS EBD si doua airbag-uri, aici existand si sistem parktronic, pe versiunea testata de noi. Desi pentru BYD F3 si HAIMA 3 vorbim deja de clasa sedanurilor compacte, numarul airbag-urilor ramane acelasi – 2.

JAC C-Class ramane, din pacate, la acelasi numar de 2 airbag-uri, desi pretinde catre segmentul mediul spre business. Exista, in mod deja traditional ABS EBD, al treilea stop si mai este declarata si o ranforsare suplimentara a portierelor, care ar trebui sa ofere o protectie suplimentara in cazul unor impacturi laterale.

BYD F6 nu se lauda nici el cu dotari remarcabile, limitandu-se la aceleasi 2 airbag-uri, ABS EBD si parktronic. Cand vom vedea pe astfel de modele si airbag-uri laterale, sau de tip cortina? Cand vom vedea sisteme de asistenta la franare, control al tractiunii sau anti-derapare, mai ales ca vorbim de o masina cu transmisie automata?



Pentru Great Wall Hover CUV situatia este similara, acesta fiind echipat cu ABS EBS 2 airbaguri frontale. Putin, daca e sa comparam cu echiparile modelelor noi din prezent, insa intelem de unde provine posibilitatea echiparilor daca ne amintim de platforma folosita de Hover CUV si de anul din care este datata ea.

Per general, se pare ca producatorii chinezi prefa sa aplice reteta “ABS EBD 2 airbag-uri” pentru a garanta un nivel minim necesar de siguranta, insa nu se imbulzesc sa ofere mai mult, nemaivorbind de inventii si studii proprii. Prin urmare, la capitolul siguranta nativele chineze primesc un minus.

Totul depinde insa si de cat de important este pentru Dvs. acest aspect. Daca ati condus un automobil din ’94 sau 96 si Va ganditi la unul nou, chinez, s-ar putea sa realizati totusi o evolutie si sa obtineri o siguranta mai buna decat ati avut-o pana in prezent.



Interioare. Design si ambianta.

Asta e partea la care am vrut sa ajung pentru ca aici avem multe de spus, dar si de demonstrat pe baza imaginilor fotografului nostru. Suntem constienti ca vorbim de ultra-bugetare, si constienti trebuie sa fiti si Dvs. atunci cand cititi relatarile noastre. Nimeni nu se asteapta sa vada interioare de Volvo sau de Mercedes-Benz, dar totusi sa vedem cat de mult se apropie interioarele modelelor testate de noi de un nivel de calitate unanim recunoscut ca fiind excelent.

Pentru informatie Va voi spune ca in regim cotidian am ocazia sa alternez in condusul a doua automobile redactionale – un Mitsubishi Lancer X si un Mercedes-Benz B170 NGT BlueEFFICIENCY, ani fabricatie 2008 si, respectiv, 2009. Lancer-ul ne ofera o viziune sanatoasa japoneza asupra unui automobil accesibil, iar Mercedes-ul ne aduce varful de calitate in realizarea interioarelor.

Sa vedem cum sta treaba cu masinile chineze din testul nostru:

Interiorul lui Great Wall Peri.


Interiorul lui Great Wall Peri incearca sa reproduca un interior de Fiat Panda, iar asta inseamna si o ergonomie asemanatoare. Si daca pozitionarea butoanelor de comanda este logica si intuitiva, nu se poate spune acelasi lucru si despre armonia formelor. Fiat Panda sufera in viziunea mea de aceeasi problema, insa stiu ca multi dintre Dvs. vor spune ca e foarte ok, ca e distractiv si la indemana. Va voi da dreptate, totul tine de preferintele persoanle. Totusi, materialele folosite sunt relativ bune pentru clasa din care face Peri, iar scaunele sunt destul de reusit profilate pentru o pozitie buna la volan. Lipseste cotiera, si asta taie din confortul pe distante lungi, insa pentru acest segment cotiera poate fi o raritate. Tocmai de asta si levierul cutiei de viteze a fost pozitionat mai aproape de volan, considerandu-se ca in marea parte a timpului veti tine ambele maini pe volan.

Pentru cei tineri ca si spirit, care iau lucrurile asa cum sunt, fara prea mari protocoale, interiorul lui Peri li se va parea dragut.

Interiorul lui FAW Vita.


Materialele folosite in interiorul lui FAW Vita sunt bune, insa ergonomia are de suferit din cauza pozitionarii ceasurilor de bord deasupra consolei centrale. Stiu ca si aici pot fi contrazis, insa eu cel putin, cand urc intr-un automobil cu ceasurile de bord pozitionate central ma simt neconfortabil din prima secunda. Unii din colegii participanti la test au spus ca nu ii deranjeaza deloc aceasta pozitionare. Valeriu, colegul nostru a facut chiar si o gluma, mentionand ca ceasurile sunt orientate catre pasagerul central de pe bancheta din spate...

Totusi, sa nu uitam ca in lume au mai existat si exista in continuare multe modele cu o astfel de localizare a indicatoarelor – de la ultimul Nissan Primera la Citroen-uri. Unicul model in care acest aranjament chiar imi place este Mini. Deci, si indicatorul de viteza de pe FAW te poate duce cumva cu gandul la un Mini, mai ales ca si sub capota avem un motor suficient de iute...

Calitatea plasticului si a textilului trebuie mentionate – sunt apreciabile.

Interiorul lui BYD F3.


La BYD F3 s-a incercat realizarea unui interior original cu tenta de lux, insa se observa si mici excese. Prea multa insertie de lemn nenatural, insa stiu ca vreo 10 ani in urma un astfel interior lansat de un producator cu renume avea sa fie considerat foarte bine echipat. BYD F3 castiga prin materiale moi, captusire cu piele si o ergonomie buna.

Interiorul lui Haima 3.


Haima 3 are un interior mult mai indraznet in forme si combinatii, aducandu-i un aer mai tineresc. Inscriptia mare de pe consola centrala ne anunta despre CD-player-ul din dotare, iar combinatia de culori este destul de neobisnuita. Calitatea butoanelor de pe consola centrala lasa insa de dorit, dar acest aspect este compensat de calitatea mai buna a materialelor folosite in restul inteirorului – volan bord sau scaune. Haima 3 ne bucura chiar si cu comenzi ale sistemului audio pozitionate pe volan.

Interiorul lui JAC C-Class Sedan.


Interiorul lui JAC C-Class genereaza mai multe critici din partea noastra. Insertii multe din lemn nenatural, display-uri monocolore si o marcare neclara a comenzilor sistemului de climatizare sunt cateva din elementele care il impiedica pe JAC sa treaca examentul de segment business. Materialele folosite in interior nu sunt de o calitate foarte buna.

De obicei, cand urci intr-un automobil nou pentru tine si incepi sa-l conduci, incepi sa observi comportamentul acestuia, acceleratia, confortul la rulare, etc, si nici prin cap nu-ti vine sa atragi atentia la... pozitionarea volanului, spre exemplu. Volanul sta acolo unde ii este locul, chiar in fata ta, si alte intrebari nu-si mai au rostul. Asa se intampla de obicei, insa JAC ne-a aratat cat de importante sunt detalile pe care noi le consideram firesti in proiectarea unui automobil. In interiorul lui JAC C-Class volanul si scanului soferul nu sunt pe potriva – scaunul este pozitionat mai spre centrul automobilului, oferindu-ti sansa sa-ti relaxezi cu usurinta bratul pe cotiera. Volanul insa, este pozitionat mai spre stanga, fapt care te face sa stai intotdeauna cu fata la Nord-Nord-Vest. In primele minute nu sesizezi ce anume este gresit, insa dupa vreo 10 kilometri la volan iti dai seama ca tu si volanul nu mergeti pe aceeasi axa.

Ok, se poate trai si cu asta, insa intelegi cu multa profunzime importanta experientei seculare a unor producatori auto. Aceasta gafa din C-Class este compensata de forma foarte reusita a scuanelor si de confortul oferit de acestea, fapt care face ca perceptia generala a confortului sa fie totusi una buna. JAC C-Class se simte un automobil mare, iar asta este placut.

Interiorul lui BYD F6.


BYD F6 pare sa fie exact la polul opus, exprimand cu succes materializarea conceptului de lux in visiunea designerilor si inginerilor chinezi. Interiorul lui F6 aduce mult cu cel al lui Lexus GS, oferind o ergonomie foarte buna si o armonie reusita a proportiilor. De fapt este primul interior de automobil chinez care chiar mi-a transmis senzatia de automobil de lux. Totul pare mult mai calitativ, mult mai inspirat. Bravo pentru cei de la BYD.

Interiorul lui Hover CUV ne ofera o calatorie in timp, catre anii 90. Ergonomia este cea mai slaba dintre toate masinile testate – butoane de climatizare, spre exemplu, fiind plasate in imediata apropiere cu cele pentru sistemul audio. In schimb sistemul audio ofera un CD-Changer cu 6 CD-uri. Pe de alta parte, materialele folosite sunt destul de bune si par a fi rezistente in timp, lucru important pentru un off-roader.

Interiorul lui Great Wall Hover CUV.


Interioare. Cat de practice si incapatoare sunt acestea?

Testul de astazi aduce o abordare cu mult pragmatism a celor sapte automobile chineze, si tocmai de asta ne-am gandit sa va oferim o viziune cat se poate de obiectiva si clara asupra spatiului interior disponibil pentru fiecare din modele.

Pentru asta s-au oferit voluntari doi dintre cei mai inalti participanti la test, fiecare masurand nu mai putin de 1.85 m inaltime – Valeriu si Vlad. Valeriu a avut rolul soferului, Vlad - al pasagerului de pe bancheta din spate, pe aceeasi axa cu soferul. In fiecare din cazuri soferul si-a pozitionat scaunul in asa fel incat sa poata conduce avand suficient spatiu pentru manevre si confort, urmand a se observa spatiul ce ramane desponibil pentru pasagerii din spate.

Interiorul lui Great Wall Hover CUV bucura prin spatiu generos.


Incepem cu Great Wall Hover CUV, cel mai impunator model din test. Modelul primeste o nota excelenta din punct de vedere al spatiului disponibil, chiar si pasagerii mai inalti vor putea sa se simta bine atat in fata, cat si pe bancheta din spate. Si lateral exista spatiu vast, astfel incat chiar si cu 5 oameni la bord, Hover CUV tot va oferi calatorii confortabile. Portbagajul lui Hover CUV ofera cel mai mare volum de incarcare din test, prin urmare puteti sa plecati cu toata familia cu o multime de bagaje catre cele mai indepartate calatorii.

Interiorul lui BYD F6. Spatios si placut.


BYD F6 sta de asemenea foarte bine la capitolul spatiu interior. Soferul dispune o zona aerata, larga, in jurul sau, reusind sa-si gaseasca o pozitie confortabila pentru un confort ireprosabil in calatorii. Si pasagerul din spatele sau dispune de suficient loc pentru picioare, si chiar pentru cap, desi vorbesc despre un coleg ce atinge aproape 1.90 m inaltime. Linia acoperisului este inalta in partea din spate, iar bancheta este si ea bine profilata in adancime, in rezultat existand spatiu berechet.

Interiorul lui JAC C-Class. Si mai spatios.


JAC C Class ofera si mai mult spatiu pentru pasagerul din spate, acesta fiind unul din aspectele care ii adevereste lui JAC pretentia de clasa business. Linia acoperisului coboara fluid in exterior, insa in interior isi mentine cursul pentru a oferi spatiu suficient si pentru pasagerii inalti. Totusi, nici JAC si nici BYD F6 nu dispun de prize de aerisire pentru partea din spate, lucru destul de raspandit pe modelele noi ale clasei business. Spatiile de depozitare din ambele modele de rezuma la cele din usi si cele pe care le are orice automobil – sertarul pentru manusi. Portbagajul lui C-Class il depaseste insa cu mult pe cel al lui BYD F6, acest lucru fiind sugerat intr-o oarecare masura si de dimensiunile partilor dorsale ale celor doua automobile.

Interiorul lui Haima 3. Scaune bine profilate, spatiu generos.


Desi vizibil mai compacta in dimensiuni, Haima 3 reuseste si ea sa adaposteasca cu bine ocupantii de la bord. Soferul are o pozitie buna la volan si multe reglaje pentru scaunul sau, iar in spate, desi spatiul vertical este ceva mai redus, exista totusi conditii foarte bune pentru calatorii placute. Chinezii obtin puncte prin profilarea buna a scaunelor si aducerea unui grad mai mare de confort, chiar daca vorbim de automobile de clasa compacta medie. Portbagajul este mic, dar cu siguranta suficient pentru necesitatile uzuale zilnice.

Interiorul lui BYD F3. Suficient de spatios si confortabil.


In BYD F3 pasagerii din spate se bucura de mai multa intimitate, datorita spatiilor vitrate mai mici, insa si de mai putin spatiu. Totusi, pozitia este ceva mai inalta, iar bancheta din spate este si mai bine profilata, inghitind pasagerii asemeni unei canapele moi. Soferul poate savura din plin senzatiile placute de condus – pentru el exista spatiu larg si forme placute ale bordului.

Trecem la clasa compacta, si urcam in FAW Vita. Soferul se bucura de un anturaj destul de larg, si de scaune foarte placute. Date fiind dimensiunile compacte ale masinii, era firesc sa existe mai putin spatiu pentru pasagerii din spate, si colegul meu de 1.90 metri nu a intrat prea usor in spate, insa, dupa cum puteti observa din imagini, situatia si-a gasit solutia pana la urma, cel putin pentru calatorii ceva mai putin lungi.

Interiorul lui FAW Vita. Mai putin loc in spate, insa scaunele sunt foarte confortabile.


FAW pluseaza insa mult la practicism, prin spatii multiple de depozitare – de la usi pana la zona de sub volan, sau suport pentru pahare care culiseaza din consola centrala. Cu siguranta veti gasi intotdeauna locul potrivit pentru orice obiect necesar in calatorie, iar portbagajul de dimensiuni generoase va oferi un plus de comoditate in exploatare.

Daca veti conduce in fiecare zi un Great Wall Peri, probabil sunteti o persoana foarte sociabila si prietenoasa, intr-atat de prietenoasa incat veti fi mai des Dvs. invitat ca pasager in masinile prietenilor, decat veti ajunge sa le faceti lor invitatii in automobilul Dvs. Daca aveti prieteni la fel de inalti ca si colegul nostru, si mai sunteti si la fel de inalt ca cel de volan, va trebui fie sa-l asezati alaturi, fie sa le testati rabdarea in calaltorii. Totusi, sa nu se inteleaga gresit – dimensiunile pe care le vedeti in imagini sunt o caracteristica aproape generala acestei clase de automobile, aceste automobile fiind in mare parte utilizate pentru deplasarea urbana a 1-2 persoane, mai rar ajungandu-se la calatorii de grup. Deci e ok cu spatiu pentru Peri, raportat la standardele clasei.

Great Wall Peri. Pasagerii de inaltimea colegului nostru nu vor prea incapea pe bancheta din spate.


Portbagajul este de asemenea mic, dar totusi acolo vor incapea cateva genti sport sau o valiza mai mare. Noua ne place Peri, chiar daca aduce mult cu Panda italiana.

Per general, spatiul interior este capitolul unde automobilele din test obtin aprecieri bune, si confortul oferit de profilarea buna a scaunelor va spori la o satisfactie mai mare din calatorii.

Preturi. Cat platim si ce obtinem?

Asta e partea cea mai interesanta si uneori determinanta in achizitia unui automobil chinez. Da, pretul unei masini chineze este de obicei aspectul unde aceasta nu prea poate fi intrecuta de nimeni. Sa vedem totusi care sunt banii ceruti pentru fiecare model din test si ce obtinem pentru ce platim.

Great Wall Peri incepe, ca model, de la 5590 Euro in Moldova, noi insa am avut in test o versiune cu dotari suplimentare, care costa 5990 Euro. Pentru acest pret primim sistemul ABS EBD, doua airbaguri (care sunt, atentie, optionale, si nu exista pe versiunea de baza), sistem cu senzori de parcare (!, optional), faruri de ceata pentru fata si spate, oglinzi actionate electric, directie servoasistata hidraulic, volan reglabil, geamuri fata actionate electric, lacat centralizat cu telecomanda, sistem de aer conditionat (oferit pe toate versiunile !), sistem audio cu CD/MP3 si port USB (dotare optionala), jante din aliaj usor, eleron spate si bare pentru fixare bagajului pe acoperis. O lista destul de bogata, pentru o micuta de oras! Va recomandam versiunea cu echipari superioare, intrucat pe cea de baza nu exista airbag-uri, iar pentru cei 400 de euro suplimentari primiti o multime de lucruri bune – sistemul audio descris mai sus, parktronik-ul, si, implicit, cele doua airbag-uri.

Peri este oferit si cu o garantie foarte buna – 3 ani sau 100 000 km.



Garantia oferita pentru FAW Vita bate insa recordurile – nu veti mai gasi un automobil chinez care sa vina cu 4 ani garantie sau 100 000 km parcursi, iar asta trebuie sa inspire incredere in exploatarea lui. Pretul modelului testat de noi este de 7500 Euro, iar pentru acesti bani primim ABS EBD, servodirectie, sistem de aer conditionat cu directionarea fluxului de aer si catre pasagerii din spate, oglinzi si geamuri actionate electric, senzori de parcare, jante din aliaj usor, faruri ceata, sistem audio cu CD/MP3 si port USB, precum si un lucru extrem de util pe drumurile noastre: protectie suplimentara a motorului in partea inferioara! Pare un automobil destul de bine echipat si adaptat conditiilor de exploatare autohtone, nu?

Pentru achizitia unui BYD F3 similar celui testat de noi va trebui sa scoateti din buzunar 8790 Euro, insa dotarile se inghesuise sa se insire spre admiratia proprietarului: salon captusit cu piele (optional) – bej sau neagra (precum automobilul din testul nostru), sistem automat de climatizare (!), volan si levier captusite cu piele, toate patru geamuri actionate electric, oglinzi actionate electric, sistem audio cu CD-player, senzor de lumina cu conectarea automata a farurilor, scaune rabatabile, trapa (!), jante din aliaj usor de 15 toli si o roata de rezerva de dimensiuni standard. Trebuie sa recunoastem ca dotarile impresioneaza... Cam toate dotarile mai sus fac parte insa din dotarile optionale, prin urmare va recomandam insistent o versiune bine echipata, asemenea celei testate de noi. In versiunea de baza, de 6990 Euro, BYD F3 ofera destul de putine “bucurii”, de acolo lipsind chiar si ABS-ul sau airbag-urile. Garantia pentru BYD F3 constituie 3 ani sau 100 000 km.



Haima 3 vine si ea excelent de bine echipata, in versiunea testata de noi. Aici dotarile de siguranta sunt oferite pe toate versiunile, diferenta fiind data de optiunile extra. Noi am testat versiunea cu echipare maxima, de 9590 Euro, in timp ce versiunea de baza are un pret de 8990 Euro. Automobilul din testul nostru se poate mandri cu sistem de senzori de parcare, lacat centralizat cu telecomanda, scaune rabatabile, interior captusit cu piele, sistem de climatizare automata, toate geamurile actionate electric, sistem audio cu CD, trapa si jante din aliaj usor. Garantie oferita – 3 ani sau 100 000 km.

JAC C-Class este un pic cam arzator la pret, trecand de pragul de 10 000 Euro, pana la 11990 Euro. Este disponibil intr-o singura versiune de echipare, iar pretul sau mizeaza in primul rand pe dimensiunile generoase ale automobilului. JAC este echipat cu roti de 16 toli, faruri de ceata pentru fata si spate, al treilea semnal stop, sistem audio cu CD/MP3 si 4 difuzoare, sistem de climatizare bi-zonal (!, mmm, suna bine, nu?), servodirectie, volan captusit cu piele si inserti din lemn, oglinzi si geamuri actionate electric, lacat centralizat cu telecomanda. Din dotarile exclusiviste putem enumera actionarea prin telecomanda a portbagajului, insa lipseste captusirea cu piele a interiorului, locul ei fiind luat de materialul textil. Dotarile lui JAC se opresc aici, parca prea subit pentru cei aproape 12 mii euro raportati la un automobil chinez.



BYD F6 mai pluseaza 1000 Euro in pret, versiunea testata de noi costand 12990 Euro. Aici insa vorbim de o cutie de viteze automata, trapa, interior captusit cu piele, pachet de crom pe exterior, sistem audio cu CD-player si port USB, cu comenzi pe volan, sistem de climatizare bi-zonal, lacat centralizat, jante din aliaj usor de 15 toli, geamuri actionate electric si chiar si sistem de cruise-control. Este apreciabil si faptul ca dotarile de siguranta sunt identice pe toate versiunile, cea de baza avand un pret de 10 990 euro.

Cel mai scump automobil din test, dar totusi destul de accesibil pentru un automobil de teren, este Great Wall Hover CUV, cu un pret de 15190 Euro in versiunea testata de noi. Este si unicul model care propune o motorizare diesel. Noi am testat dotarea maxima pe benzina, cu echipari precum jante de aliaj usor de 17 toli, faruri de ceata fata si spate, trapa, senzori de parcare in spate, pachet de crom, oglinzi si geamuri actionate electric, incalzire scaune fata, interior captusit cu piele, sistem de climatizare automata, CD-changer cu 6 CD-uri, scaune rabatabile si lacat centralizat cu telecomanda. O lista destul de buna de echipari, mai ales ca vorbim de un automobil cu tractiune integrala, gata sa ofere si o siguranta suplimentara in conditii grele de teren sau pe drumurile de iarna. Cea mai accesibila versiune a lui Hover CUV face 13590 Euro, iar garantia constituie 3 ani sau 100 000 km.

O concluzie devine certa – per ansamblu, automobilele chineze ofera un set destul de generos de dotari pentru banii ceruti, unele chiar destul de indraznete pentru clasele din care fac parte. Iar asta nu poate fi decat un argument in plus in a le considera o optiune interesanta in momentul in care vrem sa achizitionam un automobil nou.



Concluzia noastra pentru fiecare din automobilele testate.

Uite ca am ajuns si la partea unde incercam sa tragem niste concluzii. Daca pana acum am incercat sa fim cat mai obiectiv in aprecierea masinilor testate de noi, aici vom fi subiectivi, exprimandu-ne parerile proprii asupra celor experimentate pe parcursul testului.

Am condus fiecare dintre cele 7 automobile, alternandu-le intr-o ordine aleatorie, pentru a trece cat mai variat la diferite clase. Unele dintre masini te primesc bine in ambianta interiorului lor chiar din primele secunde, altele ne-au dat senzatia ca ceva a fost gresit in conceperea si proiectarea lor. In unele exista o senzatie de clona ieftina si necalitativa, pe cand altele denota o incercarea mai sincera de a se alinia unor standarde mai inalte.

JAC C-Class este cel pe care-l penalizam cel mai mult. Castiga, pe de o parte, prin dimensiunile mari, prin spatiu si oferire a unui confort bun in calatorii, insa pierde mult prin design acumulat din toate continentele, printr-o ergonomie mai slaba a interiorului si o senzatie de fiabilitate redusa a materialelor folosite la interior. Pretul este destul de mare, fiind insa motivat si de taxele vamale mai mari pentru motoare de peste 2.0 litri.




Great Wall Hover CUV bucura prin capacitati bune de offroad si un design original, o calitate buna de asamblare si o senzatie generala placuta de condus, insa pierde punctaj printr-o transmisie imprecisa in manevrare si o ergonomie mai redusa in interior. La majoritatea parametrilor, totusi, Hover CUV demonstreaza demnitate in caracteristicile sale. Hover CUV mai obtine un punctaj superior in afara probelor de calificare – pentru imagine si capacitati bune de offroad.

FAW Vita este expresia masinii bugetare cinstite, cu un motor foarte bun sub capota, care nu va face probleme. Nu ne prea este la inima designul bordului interior, insa ne place partea frontala a masinii. Masina este destul de sprintena si placuta in condus, si ofera un confort foarte bun pentru clasa sa.

BYD F3 pare sa fie un chilipir pentru cei ce pun accent pe dotari multe si aratoase, si un condus placut. Design-ul masinii preia ideile japonezilor de acum peste 10 ani, insa el ramane oricum dragut. BYD F3 pare sa fie si masina care ofera cel mai bun raport pret/dotari, daca vorbim de versiunile inalt echipate, insa ramane cu mult in urma pentru versiunea de baza. Evitati versiunea de baza, e mult mai indicat sa mai scoateti din buzunar 1000 de euro pentru a obtine o cascada de dotari suplimentare si elemente de siguranta extrem de necesare

Great Wall Peri ne-a cucerit prin aspectul sau jucaus. Stim ca e o copie a Pandei, insa parca nici Panda nu e atat de placuta vizual – sau poate nu am vazut noi o Panda galbena. Castiga printr-o asamblare buna a elementelor de caroserie (se vede ca producatorul chinez a pregatit-o pentru a ataca Europa), si printr-o manevrabilitate foarte buna in mediul urban, pierde insa prin lipsa de originalitate si un zgomot mai pronuntat la rularea de traseu.

Si acum vom vorbi de favoritele testului, cele care ne-au impresionat peste asteptari, demonstrandu-ne ca industria auto chineza merge cu pasi rapizi de dezvoltare.

Haima 3 aduce o sportivitate si o usurinta in condus gen Mazda, dar si o lista bogata de dotari, oferite la un pret onest. Zgomotul la rulare se face simtit si aici la viteze mari si pot deranja butoanele de pe consola centrala, insa soferul va avea parte de o senzatie de condus foarte bine conectata cu drumul, bucurandu-se si de usurinta accelerarilor sau manevrabilitate foarte buna a masinii. Daca va doriti un automobil chinez la un pret moderat, prietenii va pot arata cu degetul catre Haima 3...



Si in fine, cel care chiar ne-a placut este BYD F6. Design-ul sau, desi imbina elemente de pe o multime de marci si modele, este totusi bine armonizat. Flying B de pe Bentley, spate in stilul Mercedes-Benz S Class actual (observati linia felinarelor si proeminenta portbagajului), un interior in stil Lexus... ce mai - multe de toate, insa inteligent combinate. Interiorul acestuia este si cel mai placut ca si ambianta, suspensia este cea mai soft, iar izolarea fonica cea mai buna.

Automobilele chineze – le cumparam sau nu?

Ei bine, dupa un test de o asemenea amploare ne-am putut face concluzii particulare pentru fiecare model in parte, dar si o concluzie generala, bazata pe experienta pe viu cu modele din toate clasele.

Masinile chineze sunt avantajate prin dotari bogate, motoare in mare parte de provenienta japoneza, un nivel sporit al confortului si un pret ireprosabil. In acelasi timp, multe din acestea pierd din imagine printr-o calitate mai redusa in asamblare, in special in directia elementelor de caroserie si prin aparitia in timp a unor probleme minore, dar care la un automobil japonez sau german nu vor aparea niciodata. “Azi nu mi s-a inchis timp de zece minute usa portbagajului”, sau “usa din stanga trebuie inchisa cu forta de doua ori mai mare decat cea din dreapta” – acestea pot fi expresii destul de uzuale pentru un proprietar de automobile chineze, insa vorbim totusi de detalii minore, si nu de probleme pe motoare sau cutii de viteze. Asa cum substratul tehnic e asigurat in principal de origini japoneze, aici probleme vor aparea mai rar. Pe de alta parte, din categoria expresiilor uzuale ale unui proprietar de masina chineza pot face parte si expresii ca “pentru nici 9 mii de euro am toate dotarile pe care tu le-ai obtinut pentru 18 mii”, sau “am calatorit placut cu totii pana in tara vecina si inapoi cu masina si nu ne-am simtit deloc obositi”.

Siguranta modelelor chineze este inca o problema de esenta, dar sunt sigur ca in timp lucrurile vor evolua rapid. In acelasi timp ar fi nedrept sa acuzam un FAW Vita, spre exemplu, ca nu ofera siguranta suficienta, si sa spunem ca un VAZ 2107, sau 21xx-cat-or-mai-fi-la-numar-acum, este mai sigur. Reprezentantii industriei auto din Rusia isi permit sa mai comercializeze si in prezent un model gandit cu 30 de ani in urma, care abia de vreo doi ani a adoptat injectoarele in locul carburatoarelor, iar de notiuni precum ABS, EBD, sau airbag-uri nici ca a auzit, pe cand FAW Vita ofera un set generos de optiuni de siguranta. Chinezii, oricat de mult n-ar fi acuzati de noi, sunt deja la o etapa mult mai avansata. Pentru o comparatie mai buna, putem pune pe cantar o Lada Priora, etalonul actual al VAZ-ului si un BYD F6 poate, sau un F3 chiar. Interior de piele cumva in Priora? Includere automata de faruri? Cutie de viteze automata? Confort si spatiu in interior? Nu prea...

Raportata la modelele occidentale ale liderilor industriei auto, siguranta mai slaba a masinilor chineze poate fi compensata cumva printr-un condus mai prudent. Un automobil chinez ar putea fi o alegere buna pentru cei ce vor un prim salt in lumea automobilelor noi, favorizat de pretul accesibil. Poate fi de asemenea o alegere buna si pentru persoane de varsta a doua spre a treia, a caror sistem de pretentii fata de un automobil, raportat la costuri, isi poate gasi o reflectie buna in unele modele chineze. E bine daca ne putem permite automobile japoneze, engleze sau britanice – pentru ca sunt in mod evident mai bune, insa daca nu ni le putem permite, chinezii ne ofera o solutie, care poate fi si una temporara pentru noi, pana reusim sa ne permitem ceva mai bun.



E o relatie corecta pana la urma. Se ofera pe cat posibil de mult pentru bani pe cat posibil de putini. Cu totii visam la Lamborghini si Rolls Royce, insa atunci cand tinem ochii larg deschisi sesizam totusi ca multi dintre noi au nevoie anume de asta – o decenţă demnă, obţinută cu o investitie moderata! Analizati bine automobilul chinez pe care l-ati ochit, controlati-l de cinci ori mai mult decat ati face-o cu o japoneza in momentul achizitiei, si in final, daca va simtiti bine in postura celui de la volan, il puteti si achizitiona.

PARERILE PARTICIPANTILOR LA TEST -
CONSTANTIN MIHALACHI:

Invazia clonelor


Iata ca a venit momentul sa efectuam inca un test drive, insa de aceasta data dupa dezbaterile avute in interiorul redactiei, am decis – scoatem la plimbare reprezentantii industriei auto chineze!

Din start am decis ca ideea acestui test este de a relata cat mai mult despre fiecare model in parte, chiar daca de la bun inceput cu totii am stiu ca nici unul din acestia nu se va putea ridica la nivelul automobilelor europene, japoneze sau americane…

Asta e, industria automobilistica chineza este la un inceput de drum, iar pentru ca sa se porneasca din loc, producatorii din aceasta tara au ales calea cea mai usoara, si anume preluarea diferitor elemente stilistice si tehnice in special de pe masinile europene si japoneze. Unii ii invinuiesc pe chinezi, altora nu le pasa, insa un lucru e sigur – China produce masini! Poate unele sunt mai reusite, altele nu prea, dar inainte de a le caracteriza negativ, trebuie sa intelegem ca pietele pe care le tintesc acestea sunt acelea unde poporul nu are o putere de cumparare mare, acolo unde produsele ceva mai necalitative dar mai ieftine se vand cel mai bine.

Acesta este si cazul Republicii Moldova, stim foarte bine ca o mare parte din populatia tarii traieste in conditii de posibilitati financiare reduse, iar in asa conditii traiesc si zeci de alte popoare. Cei ce afirma ca chinezii ar fi prosti ca construiesc astfel de masini, si ca nu i-ar duce capul sa construiasca masini calitative ar fi mai bine sa se gandeasca de 2 ori… Dimpotriva, constructorii chinezi de automobile produc vehicule super ieftine, care se vor vinde ca painea calda, ei din start stiu ca masinile produse nu pot concura dupa calitate cu cele europene, paradoxal este ca acest fapt o stiu de altfel si cumparatorii, insa ei nu au de ales, pana la urma pretul e cel ce conteaza!



Din moment ce China produce in prezent foarte multe vehicule, desigur ca unele din ele sunt mai bune, iar altele nu prea, iar aici revenim iarasi la ideea testului nostru, trebuie sa facem lumina si in acest caz. Din start trebuie sa mentionez faptul ca nu ma voi stradui sa asimilez fiecare din modelele enumerate mai jos cu cele europene sau japoneze pe care le cloneaza, acest lucru il voi lasa la discretia Dvs, insa va-si sugera sa nu va concentrati la acest fapt, mai bine incercati sa vedeti punctele pozitive…

Am testat in total 7 masini, acestea sunt BYD F3, BYD F6, FAW Vita, Haima 3, Great Wall Hover, Great Wall Peri si Jac C-Class. Chiar daca multi isi bat joc cum ca aceste masini nu se pot porni cel putin de pe loc, din start ii voi dezamagi, toate masinile s-au pornit, ba chiar mai mult, au si ajuns inapoi la reprezentante.

In general masinile testate nu au lasat de dorit nici in zona urbana, nici pe traseu unde am avut ocazia sa le testam si abilitatile dinamice… Da - intalneam cate un miros straniu in unele din ele, cauzat de pielea cu care erau tapitate scaunele, da – asamblarea in majoritatea cazurilor lasa de dorit, da – poate tinuta de drum nu era la fel de perfecta ca la un Mercedes-Benz, dar in mare parte, toate din acestea au creat o impresie relativ buna, care mult se aseamana cu impresiile create de masinile rusesti.

Anume la concluzia asta am ajuns in final, daca si producatorii de automobile rusesti ar fi preluat din design-ul altora, atunci nu s-ar deosebi cu nimic fata de cele chineze, se pare ca in acest caz mandria rusilor e mai mare!

Personal, mai mult mi-au placut modelele BYD F6, Jac C-Class si FAW Vita… Primele doua posibil mi-au atras atentia datorita spatiului mare de la interior si gradului ceva mai inalt de confort. FAW Vita este un automobil simplu, iar anume pe aceasta a mizat producatorul.
Motorul si suspensia este preluata de la un model mai vechi Toyota, iar acest lucru este demonstrat si de cei 102 cai-putere care se simt cu adevarat ca traiesc.



Cat despre celelalte modele, concluzia este una foarte scurta: Haima 3 – este un exemplar ceva mai dinamic, cu o directie de drum mai precisa; Great Wall Hover – un SUV perfect pentru cei ce isi doresc unul in schimbul unei sume modeste de bani, dispune de mult spatiu pentru pasageri, cat si pentru bagajele acestora. Great Wall Peri – o masinuta micuta, foarte buna pentru traficul aglomerat din orase, design-ul careia atrage privirea multora (modelul testat de noi era de o culoarea galbena aprinsa, care il prindea foarte bine pe Peri); BYD F3 – unul din cele mai populare la noi pe piata, atuurile acestuia sunt spatiul suficient de la interior, dotarile bogate si propulsorul marca Mitsubishi, ceea ce inseamna functionalitate in timp.

Calitati negative si pozitive au fiecare din ele, insa pe potentialii clienti i-as sfatui sa atraga o atentie sporita la asamblarea vehiculului care s-ar putea sa aiba careva defecte din fabrica. In rest deja fiecare client in parte decide care calitati le poate accepta si pe care nu, spatiu de manevra este, pe piata Republicii Moldova sunt oferite multe masini de acest gen.

PARERILE PARTICIPANTILOR LA TEST -
VALERIU BAHNARU:

China distreaza lumea intreaga!


Cu totii cunoastem ca Republica Populara Chineza produce de toate pentru toti, fara exceptie – incepand cu creioane si terminand cu rachete spatiale. Faptul ca in aceasta tara se produc si automobile nu mai uimeste pe nimeni. Multi din noi nici nu banuiesc ca aceste masinute pestrite au invadat pietile multor tari, in timp ce propria lor piata a devenit cea mai mare piata de desfacere a automobilelor noi, devansand pe cele din SUA si Japonia!

Industria auto este o ramura tanara in China si ar fi nefondat sa se astepte produse de calitate superioara, care sa asigure un nivel ridicat al comfotului si sigurantei. Chinezii nu au mizat pe calitate ci pe cantitate, care este vanduta cu ritmuri rapide la un pret atragator. Atunci cand in fata rasare vreun automobil chinez, imediat pe buze apare zambetul. O fi din cauza exagerarii cu insertiile din crom, in contrast cu culorile deschise, care ne duc cu gandul la jucariile din plus ale chinezilor, pe care esti atras sa le cumperi, intelegand perfect, ca intr-o zi sau doua micutul tau le va distruge, - sau poate din cauza designului copiat de pe modelele gigantilor industriei auto mondiale.



Insa nu designul este de vina, deoarece, de multe ori, nu asta e factorul principal in automobilism. Daca traditiile in materie de design nu sunt inca formate, atunci pentru inceput trebuie pusa baza acestora, in asa mod, incat pe viitor noul design sa fie recunoscut si acceptat de pe larg, pana cand marca respectiva va capata un nume si va atinge un nivel decent in creativitatea pe care o demonstreaza. Scopul chinezilor insa este urmatorul – sa atraga atentia asupra modelelor sale. Si cum sa nu atragi atentia la asa ceva, daca toatele automobilele parca exclama: “Priveste-ma cat de mult seaman cu un Mercedes sau cu o Honda! Voi fi ceea, ce vei dori sa fiu!”. Tocmai asta si invioreaza inimile cumparatorilor.

Cand discutam nu mai stiu a cata oara despre automobilele chinezesti, noua ne-a venit in gand ideea de a organiza un test, unul neordinar, in care am putea intruni mai multe exemplare ale industriei auto din China. Zis si facut! Si iata ca intr-o buna zi in fata noastra deja straluceau in lumina soarelui 7 automobile la patru ace. Toate, fara exceptie, ne-au facut sa zambim, asa ca buna dispozitie pentru o zi intreaga ne era garantata. Multi dintre noi nici nu banuiau existenta a asa marci de automobile, dar iata-le in “carne si oase”, pe alocuri in sensul direct al cuvantului.

Deci, la test au participat: off-roader-ul Great Wall Hover CUV, Great Wall Peri, BYD F3, BYD F6, Haima3, JAC C-Class si FAW Vita. Incredibil, dar numele lor mi s-au tiparit din prima, desi la inceput crezusem ca e prea complicat pentru “procesorul” meu. Fiecare model este original in felul sau, dar in acelasi timp are si trasaturi straine, care, intr-un mod neinteles mie, se incadreaza in tabloul general!

Oferindu-le colegilor mei ocazia de a-si alege automobilele dorite, pe care le-au impartit intre ei in 2 batai si 3 miscari, la parcare a ramas un singur automobil neocupat, care urma sa-mi revina mie. Eu nu m-am avantat imediat sa urc la volan. In timp ce colegii mei ieseau din parcare, eu priveam in lung si-n lat automobilul ramas mie cu un zambet larg, care era un BYD F6. Partea frontala parea destul de originala, dar priviti in lateral – e o Honda Accord dezvoltata pentru piata americana! Iar posteriorul? E un Mercedes-Benz S-Class! Cu toate astea automobilul pare sa apartina segmentului bussines, desi costa de patru ori mai putin.

Patrund in interior si privirea mi se atinteste la cutia automata. Pornesc motorul si cei 162 “caluti” se trezesc imperceptibil pentru cele 5 simturi ale mele. Impresionant! Dar cand s-a ajuns la maruntaie, au aparut si primele ezitari, mai ales in ceea ce priveste reglarea pozitiei oglinzilor retrovizoare. Algoritmul reglarii este compromis. Motoruul, in schimb, este plin de forta. S-a dovedit a fi de origine Mitsubishi. In regim de miscare calma cutia de viteze intarzie momentul schimbarii treptelor pana la atingerea a 3000 turatii. S-ar putea ca transmisia sa aiba nevoie de o perioada de rodaj, doar ca la un condus mai dinamic aceasta senzatie dispare complet si ramane doar un zambet larg pe buze.



Este imposibil sa reusesti sa cunosti detaliat fiecare automobil in parte intr-o perioada atat de scurta. Dar, cu siguranta, pot sustine ca practic toate automobilele au fost peste asteptarile mele. Great Wall Hover m-a uimit cu reglarile electronice ale scaunului si cu sunetul sistemului audio. Pacat ca nu am avut ocazia sa-l testez in off-road. A fost foarte interesant momentul in care volanul acestui automobil a ajuns in mainele mele. Cineva dinaintea mea a inclus demultiplicatorul de cuplu. In aceste conditii automobilul nu mergea, ci se tara. Insa totul s-a rezolvat prin trecerea la tractiunea pe spate. Great Wall Peri, la bordul caruia am petrecut cea mai mare parte a testului, se evidentia pe fondul celorlalte automobile datorita designului sau (de altfel, copiat de pe Fiat Panda) si culorii galbene-aprins. Neajunsul lui Peri consta in suspensia exagerat de moale, care “sare” pe drum denivelat. Voi evidentia si modelul Haima 3, care exclameaza in gura mare: “Eu sunt o Mazda!”, iar motorului ei de 122 CP, datorita unei mase relativ mici, ii reuseste sa argumenteze cu fapte aceasta exclamatie.

Desigur ca, pe langa laude, se merita si critici. Pe undeva nu se inchide din prima portbagajul, pe undeva dedesubturile scaunelor sunt unse exagerat de mult (si de ce la capitolul asta nu s-a economisit), pe unde directia lasa de dorit, aproape toate transmisiile sufera de lipsa de feedback, mai ales la trecerea din treapta a 5-a intr-a patra. Dar una v-o pot spune cu siguranta. Pe parcursul intregului test zambetul de satisfactie nu a lipsit de pe buzele mele. Daca zi de zi proprietarul unei masini chineze va continua sa ramana satisfacut, atunci cand isi va vedea masina, inseamna ca producatorii chinezi si-au atins obiectivul! Clientul a ramas multumit si asta conteaza!

Date tehnice:


Cine a trecut mai bine de pubertatea clonarii - industria auto sovietica sau cea chineza?

Va propunem mai jos cateva exemple de clone auto rezultate in perioada sovietica.

Stinga: Renumitul VAZ 2101, a fost creat pe baza lui Fiat 124, un model iesit deja din productie la acea vreme. VAZ-ul a cumparat insa proiectul, nu l-a plagiat, iar ulterior a recurs la o multime de mici modificari tehnice.
Dreapta: Iata si modelul italian original - Fiat 124, obtinand in 1967 prestigiosul premiu Car of the Year...


Stinga: ZAZ 965, sau "Cocosatul", cum i s-a mai spus, a fost "inspirat" din plin de pe un alt model Fiat
Dreapta: Sursa de inspiratie a fost Fiat 600, urmasul legendarului Fiat 500, care insa nu s-a bucurat de un succes atat de rasunator


Stinga: Pana in prezent unul din cele mai frumoase automobile produse in spatiul sovietic e considerata Chaika GAZ 13... desenata in stil profund american.
Dreapta: Una din principalele surse de inspiratie pentru Chaika a fost un model premium de la Packard, din seria Executive a anului 1956.
Stinga: Pana in prezent unul din cele mai frumoase automobile produse in spatiul sovietic e considerata Chaika GAZ 13... desenata in stil profund american.
Dreapta: Una din principalele surse de inspiratie pentru Chaika a fost un model premium de la Packard, din seria Executive a anului 1956.
Stinga: Pana in prezent unul din cele mai frumoase automobile produse in spatiul sovietic e considerata Chaika GAZ 13... desenata in stil profund american.
Dreapta: Una din principalele surse de inspiratie pentru Chaika a fost un model premium de la Packard, din seria Executive a anului 1956.
Stinga: Pana in prezent unul din cele mai frumoase automobile produse in spatiul sovietic e considerata Chaika GAZ 13... desenata in stil profund american.
Dreapta: Una din principalele surse de inspiratie pentru Chaika a fost un model premium de la Packard, din seria Executive a anului 1956.
Stinga: Pana in prezent unul din cele mai frumoase automobile produse in spatiul sovietic e considerata Chaika GAZ 13... desenata in stil profund american.
Dreapta: Una din principalele surse de inspiratie pentru Chaika a fost un model premium de la Packard, din seria Executive a anului 1956.
Stinga: Pana in prezent unul din cele mai frumoase automobile produse in spatiul sovietic e considerata Chaika GAZ 13... desenata in stil profund american.
Dreapta: Una din principalele surse de inspiratie pentru Chaika a fost un model premium de la Packard, din seria Executive a anului 1956.
GALERIE FOTO (148 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!