Prima pagină  »  Teste drive  »  Dodge Nitro
3 IULIE 2009
12,222
Dodge Nitro
De Ilie Toma
2
Ati intalnit vreodata vreun automobil pe care sa nu-l intelegeti? Chiar deloc! Sa-l tot priviti si sa nu va puteti pentru nici o clipa identifica in postura unui eventual posesor al sau? Ei bine, asa am patit-o eu cu Nitro, un SUV american cu nume de foc, si sange de aventurier inversunat in vine...



Forme de canion

Cand il vezi pe pozele oficiale, iti zici ca e nostim, atunci cand dai ochii in realitate cu el, insa, ai spune mai degraba ca e un tip agresiv si colturos. Asemeni abisurilor pietroase din canioanele americane. Ori iti place, ori nu-ti place, pareri intermediare nu exista. Si totusi, agresivitatea pe care o denota inseamna ca capacitate buna de indurare. Pe cat de colturos este Nitro, pe atat de curajos poate aborda stancile abrupte sau inainta in padurile dese.



Daca offroader-ele de astazi pun un mare accent pe design, in speranta ca nu vor ajunge prea des pe terenuri accidentate, Dodge Nitro nu a cautat sa placa prin aspect, asimilandu-si o identitate profund masculina. Sub hainele patratoase ale lui Nitro se ascunde experienta Jeep, iar asta inseamna o platforma tehnica cu mari capacitati de trecere.

Si totusi, Dodge Nitro miroase mai degraba a aventura decat a noroi si viata grea. Desi poate sa indure conditii de teren dificil, prefera totusi ceva usurel, in spirit de aventura. Altfel nu as putea explica faptul pentru care bara de protectie fata a fost profilata atat de puternic spre extremitati, ceea ce duce implicit la un unghi de abordare mai mic – una din caracteristicile esentiale in capacitatile unui off-roader. Cu siguranta Dodge Nitro s-ar simti de minune in calitate de automobil pentru calatoria Dvs. spre coasta mediteraneana, tractand poate si o rulota dupa el, iar atunci cand ajungeti pe tarm, sa Va demonstreze cateva cascadorii in nisipul plajei.



Daca te apropii mai mult, ii si simti pofta de aventura. Dodge este prin definitie o marca ce reuseste sa comunice usor cu proprietarii sai, fara prea multe amabilitati si epitete, ci direct, luand lucrurile asa cum sunt. Se pare ca asta face si Nitro, si, dupa jumatate de ora in care incerc sa-l inteleg, iata ca mi se profileaza cateva idei.

Wicked Game

Cand urci la bord, esti transpus intr-o alta lume, una cu aroma de american dream si perioade de pana la criza economica. Aici spatiul este cuvantul-cheie – sofer, pasager din dreapta sau de pe bancheta din spate – orice rol a-ti avea intr-o calatorie, veti beneficia de spatiul din belsug. De ce zic perioade de inaintea crizei economice – pentru ca interiorul lui Dodge Nitro a fost elaborat in aerul liberei fantezii de designer si nu a prea tinut cont de preferintele de facto ale celor ce il vor exploata in viata de zi cu zi. Stiti genul acela de opera, creata doar din placerea autorului, cu mult subiectivism si pe alocuri genialitate – iar rezultatul fie place fie nu. Pai uite asa e si interiorul lui Nitro, desenat cu pasiune, si inspiratie, insa plin de forme deocheate si rar intalnite in masinile de azi. Colegului meu ii plac la nebunie, mie nu prea. Ce sa-i faci... arta e arta. Doar ca intr-o lume cu o concurenta atat de dura, putini isi mai permit sa mai faca interioare la libera inspiratie – sunt mult mai esentiale studiile potentialilor consumatori, preferintele acestora, armonizarea de ansamblu a formelor si liniilor, pentru a transmite o identitate a marcii, etc.



Si totusi, am mai spus-o si in alte teste, de cele mai multe ori anume astfel de automobile reusesc sa-si multumeasca proprietarii cel mai mult. A fi diferit inseamna de multe ori o a fi sursa continua de senzatii puternice, o sursa pentru o relatie speciala, unica si de durata.

Pozitia la volan e foarte comoda. Se sta inalt, iar cotiera lata iti ofera libertatea de a-ti gasi repede confortul. Volanul e mare, pentru manevre mai usoare in conditii dificile, iar vizibilitatea este foarte buna. Ca si in majoritatea modelelor grupului Chrysler, m-am bucurat sa gasesc acelasi stil al sistemului audio – asta chiar imi place foarte mult. Verdele indicatoarelor imi aminteste de tehnica audio de calitate a americanilor – de obicei una foarte durabila in timp si foarte placuta in exploatare.

Se pare ca incep sa ma simt bine aici...

Expeditie in padure

Nitro emana aventura. Si poate fi testat cu adevarat doar intr-o aventura. Am pornit motorul, si in timp ce turbodieselul de sub capota isi facea incalzirea, am intins harta tarii pe capota masiva. Iata si un avantaj al faptului ca aceasta este plata – intotdeauna veti putea citi cu usurinta o harta mare intinsa. Sud? Vest? Nord? Spre Nord, apoi o luam spre Vest, avem pe harta ceva ce seama a un drum de padure care se infunda undeva in codri. Pare o locatie buna pentru o expeditie de vara!



De fapt, chiar daca i-am adus critici formelor lui Nitro, din punct de vedere tehnic Dodge l-a pregatit excelent pentru cele mai nebunatice aventuri: avem un motor diesel turboaspirat ce produce 177 cai-putere, dar, atentie, la un cuplu maxim de 460 Nm! Exact ca in vremurile bune, cand pentru masinile de teren nu conta atat de mult puterea, cat cuplul oferit de motor, acesta favorizand deplasarea la viteze mici in conditii dificile. Daca mai spunem ca cei 460 Nm sunt disponibili deja de la 2000 rpm, atunci chiar ca aventura se arata a fi interesanta. Iar consumul este si el decent pentru un motor de 2.8 litri si un vehicul de dimensiunile si greutatea lui Nitro: 7.8 litri la 100 km in regim extra-urban, sau 12.2 litri in regim urban.

Automobilul testat de noi este cuplat la o transmisie automata in 5 trepte, iar tractiunea este asigurata fie de rotile din spate, fie de toate patru. Pentru conditii usoare de traseu, decuplarea tractiunii integrale aduce economie de combustibil si performante mai bune de acceleratie si viteza, iar atunci cand aveti nevoie, cuplarea celor patru roti Va aduce un potential sporit in offroad.



In oras, la pornirea de la semafoare, Nitro nu va da de gol: in 10.5 secunde accelereaza pana la 100 km/h, ceea ce inseamna mult prea bine! La viteze de croaziera, Dodge Nitro ramane calm in comportament, iar calatoriile mai lungi sunt si ele placute. Mai ales ca Nitro dispune si de spatiu generos pentru bagaje.

Calatoriile in zone impadurite sunt insa cu adevarat placute. Soarele care razbate printre copaci iti alimenteaza pofta de aventura, iar pe Nitro incepi sa-l vezi intr-o lumina tot mai calda si mai buna.

Drumul de asfalt ia sfarsit in curand, iar noi intram pe un drum adevarat de padure. Cei 210 mm ai garzii la sol ne vor ajuta sa exploram drumurile forestiere. Gata cu confortul, aerul conditionat, si piese muzicale – vrem aventura adevarata, asa ca am coborat geamurile din fata, am oprit sistemul audio si cel de aer conditionat, si am pornit in cunoasterea necunoscutului.



Aici putem in sfarsit simti placerea condusului adevarat in afara soselelor. Zgomotul calibrat al motorului, care acum se aude destul de bine, e un martor fidel al gradului de dificultate al zonelor prin care ne deplasam. Am inclus tractiunea integrala si abordam cu incredere denivelarile terenului forestier. De dragul aventurii, din cand in cand mai scoatem capul pe geam pentru a urmari traiectoria rotilor.

Uite in astfel de conditii Nitro incepe sa-mi placa. Intotdeauna mi-a placut sa conduc un automobil capabil pe terenuri accidentate, iar acum incep sa am tot mai multa incredere intr-un model american construit dupa scoala veche, a adevaratelor masini de teren. Nu mai conteaza ca in interior manerele usilor arata de parca au fost gandite la patru dimineata sau ca plasticul de pe bord e prea dur. Lui Dodge Nitro nu-i e frica de munci murdare, atunci cand s-ar putea murdari la exterior si interior, doar pentru a-si indeplini rolul suprem – cel de a te duce cu succes acolo unde ti-ai pus in gand sa ajungi!

Doar crengile uscate de padure presupun ca ar putea sa-ti atace integritatea luciului caroseriei, insa, deoarece am fost mai multi colegi la bord, din cand in cand cineva dintre noi ferea potentialii raufacatori din calea lui Nitro.



Cele mai placute sunt denivelarile forestiere. Se abordeaza cu atata naturalete si sinceritate, incat vrei sa iti iasa tot mai des in cale. Dupa cum spuneam, cuplul mare disponibil la turatii joase faciliteaza deplasarea in astfel de conditii. Despre rigiditatea caroseriei lui Nitro cred ca e in plus sa mai vorbesc – ADN-ul comun cu Jeep ii asigura lui Dodge Nitro o rigiditate torsionala excelenta, iar pentru o masina de teren asta inseamna foarte mult.

Nitro e barbat

Daca ar fi sa impartim modelele de automobile in “fete” si “barbati”, Nissan Micra ar fi o fata mica si grasuta, Porsche Cayene ar fi un atlet antrenat sa alerge in cercuri dupa recorduri, iar Dodge Nitro... ar fi un barbat cu caracter si stil, unul caruia ii place necunoscutul si aventura, dar care cunoaste intotdeauna fortele.



Daca Indiana Jones ar fi avut un partener precum Dodge Nitro in aventurile sale, probabil ar fi adunat toate comorile dintr-un singur tur in jurul lumii, si asta din cateva motive: Nitro dispune de spatiu suficient pentru depozitarea comorilor, nu cedeaza niciodata conditiilor de drum, are pofta de aventura la fel de mare ca Indiana, si se descurca oriunde ar nimeri in lumea mare!

Fisa tehnica:




Dealer oficial Dodge in Republica Moldova:
Centrul Auto "Elita 5"
Showroom Dodge: bd. Dacia, 55, Chisinau
Telefon: ( 373) 79 110 657
GALERIE FOTO (27 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!