Prima pagină  »  Teste drive  »  Geely FC
2 AUGUST 2010
6,545
Geely FC
De Ilie Toma
1
Dupa un test cu o masina de peste 170,000 euro, publicat de noi saptamana trecuta, revenim cu picioarele pe pamant si testam un automobil bugetar, destinat celor care dorm mai linistit noaptea si nu se lauda cu multe zerouri in cont.



Este un automobil chinez si uf, de n-ar fi eticheta asta “Made in China” care ne face sa-l blamam imediat ce aflam de ea, am putea cu totii sa privim mult mai obiectiv lucrurile. Haideti sa incercam a privi masina din testul de azi facand abstractie de eticheta de provenienta, ghidandu-ne doar dupa ceea ce ofera cu adevarat ea, si comparand lucrurile cu ceea ce poti obtine de la oricare alte automobile.

Aspect exterior

Geely FC este cel mai mare sedan din gama Geely, iar proportiile sale se simt a fi “trase in sus” pe scara dimensiunilor. Nu vorbim nici pe departe de cel mai rafinat design – avem faruri nitel prea mari si grila a radiatorului prea mica in fata, iar spatele abunda in muchii cu unghiuri ascutite – si totusi se simte tendita spre sobru, pentru a nu aluneca in forme extreme. Exista si mici detalii care ar vrea sa denota o atentie pentru lucrurile marunte, dar importante: avem manere cromate ale usilor, bine executate, si fasie cromata pe usa portbagajului, mai putin bine executata. Si oglinzile aduc un iz de eleganta, prin indicatoarele de directie inserate in corpul acestora.



Jantele sunt executate din aliaj usor, dar parca, dupa dimensiunile masinii, s-ar cere roti cu 1-2 inchi mai mari. Dimensiunea actuala insa, de 15 inchi, pastreaza mici costurile de exploatare ale masinii si asigura o trecere mai buna a acestora pe denivelarile drumurilor noastre.



Dupa mai mult teste cu automobile din aceeasi tara, stim ca multe din ele au probleme cu imbinarea elementelor de caroserie – cand barele de protectie, de exemplu, nu se imbina chiar perfect cu aripile. Al doilea model testat din gama Geely ne demonstreaza insa ca Li Shufu (fondatorul si predesintele Geely) nu este in zadar unul din cel mai respectati oameni in tara sa. La asamblarea elementelor de caroserie Geely FC primeste, prin urmare, o mare mentiune pozitiva.

Interior

Pentru a crea aspectul unui interior de lux, dar care sa nu ridice spre inaltimi astronomice pretul unei masini, ai nevoie de multa imaginatie. Geely FC a incercat sa o faca, si, spre deosebire de multe alte interioare din aceasta clasa, in mare parte i-a reusit. Avem scaune captusite cu piele perforata (desigur, nu e vorba de piele naturala) si pana si captuseala interioara a usilor este executata din piele striata. Scaunele sunt foarte bine profilate si comode. Se sta bine atat in fata, cat si pe bancheta din spate. O critica importanta poate fi adusa banchetei din spate, unde centura de siguranta a pasagerului din mijloc nu are prindere in trei puncte, ci doar in doua.



Pa panoul de bord, avem indicatoare clasice, spre bucuria mea. Ma bucur ca nu s-a recurs la pretinse solutii originale, cand indicatoarele ar fi ascunde pe undeva deasupra consolei centrale. Totul este conventional, intuitiv si placut. Si fara excese, lucru la fel de important.

Pe consola centrala avem din abundenta insertii ce imita lemnul. Tot pe consola sunt pozitionate si comenzile sistemului de climatizare, acestea fiind incadrate foarte reusit in peisaj. Mai putin armonios cu atmosfera generala pare sistemul audio, care pare adus de la o clasa inferioara de automobile. Totusi, acesta ofera conexiune USB si SD!

Levierul cutiei de viteze este, in sfarsit, unul scurt, si placut in manevrare. Toate patru geamuri sunt actionate electric, la fel ca si oglinzile exterioare.

Spatiu generos pentru pasagerii din spate, scaune foarte placut profilate pentru pasagerii din fata.


Nu stiu de ce, dar de fiecare data cand intalnesc un model Geely, imi amintesc de modelele Rover ale anilor ’95-’99 (am detinut candva succesiv trei astfel de modele). Geely FC de astazi, spre exemplu, are o dotare aproape identica cu ultimul Rover 600 pe care l-am detinut – cutie de viteze manuala, interior captusit cu piele nenaturala, scaune foarte comode, ABS, 2 airbag-uri, insertii cu imitatie din lemn, geamuri si oglinzi actionate electric. Se pare ca Geely FC ofera astazi si ceva in plus: sistem automat de climatizare in locul unui simplu conditioner, montat pe Rover 600, sistem de distribuire electronica a fortei de franare EBD. Si daca atunci ma simteam de minune in acel Rover, de ce m-as simti mai putin bine astazi in Geely FC?

Sa aruncam o privire si in interioarele altor modele de pe piata, in acelasi interval de pret. Interiorul lui Logan, spre exemplu, are o cu totul alta abordare, indreptata spre practicism si deloc spre lux. Interiorul oricarui model Lada este inca foarte, foarte, departe de ceea ce gasim astazi in Geely FC. Din modelele conationale, doar modelele BYD pot oferi senzatii similare la pret similar.

Motor, suspensie, si comportament rutier

Motorul are un sunet de japonez, insa este mult mai putin elastic, desi poate oferi o putere maxima de 139 CP, la o cilindree de 1.8 litri. Si nivelul cuplului maxim este unul demn, de 172 Nm, la 4200 rpm. Totusi, conform datelor producatorului, Geely FC accelereaza de la 0 la 100 km/h in doar 13 secunde, atingand o viteza maxima de 185 km/h.



La acceleratiile in mediu urban, se pot scoate si sprint-uri ceva mai iuti, insa nu vorbim totusi de un comportament cu tendinte sportive. Geely FC este mai degraba masina celor care nu prea obisnuiesc sa demareze in derapaje.

In condus urban, suspensia absoarbe destul de bine denivelarile asfaltului, iar izolarea fonica poate fi calificata ca medie spre buna. Manevrabilitatea in viraje nu este la un nivel asteptat, in schimb. Atunci cand virezi brusc si puternic intr-o directie, spre exemplu, partea frontala a masinii abordeaza traiectoria pe care tocmai i-ai imprimat-o, insa spatele masinii are tentinta sa-ti dea senzatia usoarei deplasari in afara virajului. Deci, se face simtita nevoie unor bare de stabilizare mai ferme pentru puntea spate.



Am dus automobilul testat si pe un teren izolat, unde am putut sa ii testam comportamentul in viraje extreme si scurte derapaje. Geely FC nu este cu siguranta un sportiv pur-sange, insa isi mentine foarte bine controlul in situatiile limita. La viraje scurte de 360 grade, caroseria masinii pare sa se incline destul de mult, de la volan insa ai aceeasi senzatie de control. Am incercat sa efectuam si un test al elanului, in care, la o viteza de 50 km/h, am efectuat o manevra brusca de evitare a unui obstacol imaginar. Desi se face din nou simtit ruliul barelor de stabilizare ale rotilor din spate, masina ocoleste totusi obstacolul cu bine si revine in siguranta pe traiectoria initiala.

Ocolim brusc un obstacol imaginar si revenim la traiectoria initiala.


Si franele in linie dreapta decurg predictibil si eficient. La 55 km/h, odata presata puternic pedala de frana, intervine ABS-ul si simti si o oarecare distributie variabila a fortei de franare intre roti. Automobilul opreste insa eficient si isi pastreaza intacta traiectoria.

Despre Geely FC, in cel mai onest mod

Publicarea unui test drive cu un automobil de origine chineza este o provocare si pentru noi. Pentru ca stim ca intotdeauna intervine un anumit segment de public care asteapta sa-l rastignim pe el, automobilul chinez, si sa strigam in gura mare cat de necioplit este.

Adevarul nu este, insa, intotdeauna asa, si sunt sigur ca cea mai mare parte a celor ce citesc acest test il constientizeaza in deplina masura. Pentru fiecare clasa de automobile si interval de pret ni se ofera lucruri corespunzatoare. Putem sa ne declaram intr-o perpetuare continua fani Audi, BMW si Mercedes-Benz. Dar adevarul e ca cei mai multi dintre noi sunt impusi fie de rationamente logice, fie de circumsante de viata, sa aleaga alte automobile.



Si atunci cum le apreciem pe acestea? Le declaram necioplite doar pentru ca nu ne ofera aceeasi calitate a materialelor de interior? Sau pentru ca nu ne vand aceleasi vise ca si marcile sus-mentionate? Sau ne amintim ca am platit mai putin pentru ele si ne spunem ca este corect sa fie asa? Ne atasam poate de eticheta provenientei de tara, si declaram tot ce este “Made in China” drept toxic? Suntem noi oare constienti cate din obiectele pe care le folosim cu succes zi de zi sunt produse in China, Taiwan sau orice alta tara care poate oferi un pret mai mic al produsului final datorita pretului mai mic al fortei de munca?



Ce credem noi despre Geely FC? Ca este unul din cele mai reusite modele din gama vreunui producator chinez. Ca este unul din cele mai reusite modele cu un pret de sub 10,000 euro. Ca ofera o senzatie de lux pe care multi si-o doresc, insa o face pe bani modesti. Ca suntem constienti ca siguranta oferita de model s-ar putea egala cu modelele producatorilor europeni de acum 10-12 ani, insa si pretul cerut de acesta este apropiat acelorlasi modele, desi vorbim de un automobil nou. Daca aveti la indemana un buget mai mare de 10 mii euro, atunci cu siguranta puteti alege si dintre o multime de alte modele. In fine, credem ca pentru un pret de sub 10,000 de euro, insa, este cu siguranta una din cele mai interesante optiuni la care te poti gandi atunci cand iti doresti un automobil nou, confortabil si suficient de spatios pentru intreaga familie!
GALERIE FOTO (33 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!