Prima pagină  »  Teste drive  »  Toyota RAV4
14 SEPTEMBRIE 2010
9,445
Toyota RAV4
De Ilie Toma
6


De ceva timp, discrepanta dintre automobilele premium si cele bugetare pare tot mai mare. Si, din pacate, calificativul de premium tine tot mai mult de marca in sine, decat de un model.

Renault avea odata Safrane – un model mare, cu dotari pe care azi le-am numi premium, si pe care il vindea si presedintilor, si ministrilor, si oamenilor fara functii publice. Astazi nu se mai produce, si Vel Satis, urmasul sau, cu dotari cel putin la fel de bune, a percetuat intr-o cifra infima de vanzari. Si mai trist e faptul ca deocamdata nu se anunta vreun nou model. Pe Citroen C6 pare sa-l astepte aceeasi soarta.

Peugeot 607 a iesit din productie, din nou fara un urmas (nu il mentionam pe 508, care se vrea o simbioza intre doua segmente). Nissan nu mai vinde Maxima in Europa. Modelul Legend al celor de la Honda are aceeasi soarta. Mazda nu se mai aventureaza in modele de tipul lui Xedos 9. Opel nu mai are o Omega de ani buni. Volkswagen se mai incapataneaza sa produca Phaeton, desi vinde foarte putin. Rover a murit. Tot mai multi producatori ies din ringul celor care propuneau cel putin un model cu dotari multe, cu materiale calitative si cu un iz de masina cu totul speciala, lasand locul clasicei triade germane, insotita de alte cateva nume mai bine pozitionate. Si se ajunge la un moment dat la un tablou mult prea stereotipizat – daca vobim de marca premium – atunci trebuie sa avem materiale bune la interior, confort la rulare si placere in condus, iar in cazul in care nu vorbim de marca premium - trebuie sa ne multumim doar cu cele 5 stele date de EuroNCAP pentru siguranta si sa nu indraznim a cere materiale bune, asamblare minutioasa, sau confort.

Si cand iti amintesti situatia de acum cateva decenii... Golful era o masina care declara ca nu scartaie niciodata, pe langa faptul ca este accesibila. Ca este practica, dar si buna. Opel Kadett avea initial tractiune pe spate, fara a avea pretentii sportive sau inrudiri nobile cu clasa premium. Peugeot 406 era o masina al naibii de placuta in condus, fara ca Peugeot sa fie marca premium. In fine, Toyota iti zicea ca e imposibil ca vreun model de-al lor sa se strice, fie ca e vorba de Corolla, fie ca e vorba de RAV4.



Dupa mai multi ani, in 2009, Toyota a avut parte de ceea ce tind sa cred ca a fost o diversiune, menita sa-i strice imaginea pe piata din SUA. Totusi, aceasta s-a bazat pe niste stari de lucruri, iar campania pare sa fi fost un dus rece de care industria auto avea nevoie pentru a-si regandi sistemul de valori.

Deja-vu RAV4

In 2007 am testat, pe atunci proaspat-aparutul, Toyota RAV4. Acel model si ceea ce vedeti astazi reprezinta aceeasi generatie, doar ca intre timp s-au produs mai multe facelift-uri.



M-am asteptat sa vad astazi doar schimbari de forme, nu si de continut. Insa am gasit in mare parte schimbari de esenta, pe langa un nou design. Am gasit o atentie la detalii total diferita, o abordare minutioasa asupra fiecarui element de constructie, fie ca este vorba de interior, sau exterior. Si mi-am amintit aici de ceea ce mentionam mai sus – de abordarea in schimbare care s-a produs in industria auto.



In noul RAV4 nu te simti nedreptatit de lipsa calitatii si incepi sa-ti reamintesti ca notiunea de calitate nu este neaparat un sinonim cu cea de pret. Toyota pare sa fi facut o revizie generala asupra fiecarei componente a lui RAV4, reasigurandu-i un nivel demn de calitate si asamblare. Plasticul inspira incredere si durabilitate peste tot unde il putem gasi, fierul arata bine tratat si bine montat, vopseaua pare aplicata intr-un stat suficient de generos cu un alt strat bun protectie. Par lucruri absolut elementare, dar pe cea mai mare parte a automobilelor nepremium acestea obtineau, si uneori continua sa obtina, o abordare tot mai austera.




Interiorul este unul foarte placut acum, cu un bord placut la atingere, cu un volan captusit cu piele perforata, cu un levier al cutiei de viteze executat cu multa finete, cu piele calitativa pe scaune si cu material textil foarte bun pe partile interioare ale usilor. Scaunele fata au, in partea dorsala, spatii de depozitare cu plasa extensibila, destinate pasagerilor din spate. In noul model ai mai mult ca niciodata impresia unui automobil focalizat catre necesitatile de exploatare ale viitorilor proprietari, si nu catre impresia presei sau stralucirea la standurile expozitionale in momentul prezentarii lui.

Design

Noul RAV4 e devenit mai masculin, chiar si producatorul dorindu-si aceasta schimbare de macaz, pentru a atenta la un public mai vast. Pe primele fotografii de prezentare, noul design parea un pic fortat si exagerat, in realitate pare insa chiar mai echilibrat si mai placut decat varianta pre-facelift.



Si se pare ca noua schimbare prinde foarte bine, inclusiv la clientii din tara noastra, facelift-ul aducand un impuls de neimaginat in vanzarile modelului. As tinde sa pun totusi meritele nu doar pe seama design-ului, cat mai ales pe seama senzatiei de o cu totul alta calitate, pe care o primesti din primele secunde in care urci la bord. Cred ca si cei care se aflau la etapa de alegere a unui model spre achizitie si au optat in favoarea noului RAV4, au avut aceeasi senzatie placuta.

Partea mecanica

Sub capota modelului testat se afla un propulsor pe benzina, de 2.0 litri. Ca si toate benzinarele Toyota, acesta dipsune de timpi variabili de deschidere a valvelor (VVT-i), la care se mai adauga si un sistem de injectie electronic. In rezultat, propulsorul livreaza masinii 158 CP la 6200 rpm, iar valoarea cuplului atinge 198 Nm la 4400 rpm.

In practica, propulsorul se simte foarte sprinten, puterea acestuia fiind suficienta pentru a-i reda masinii un comportament dinamic. Motorul este cuplat la o transmisie cu raport variabil continuu CVT, care ii permite celui de la volan sa obtina mult mai usor o valoare inalta a cuplului in momentele de condus dinamic. Desi la sprint-ul de la 0 la 100 km/h cutia de viteze automata CVT cedeaza jumatate de secunda in fata celei manuale (11.0 la 10.5 secunde) atunci cand vine vorba de consum, raportul continuu variabil o ajuta chiar sa economiseasca: 9.5 litri/100 km in regim urban (manual: 9.6), 6.4 litri/100 km in regim extra-urban (manual:6.4) si 7.5 litri/100 km in regim mixt (manual: 7.6). Deci, sfatul nostru este sa optati cu mult curaj pentru transmisia automata.



Profilul mare al anvelopelor i-a asigurat masinii din test o trecere bine amortizata a imperfectiunilor din asfalt. Desi RAV4 poate fi echipat si cu jante ceva mai mari, care pot oferi un plus de agresivitate in aspect, sfatul nostru este sa nu optati pentru ele, atat timp cat exploatati automobilul pe carosabilul autohton.

Bine ai revenit, Toyota, la propriile principii

Poate dusul rece suportat de Toyota in SUA i-a deteriorat imaginea. Insa daca efectul acestuia este o revenire la valorile de constructie fara defect, atunci trebuie sa le multumim celor care au gandit acel scenariu. Pentru ca astfel de automobile, precum RAV4 cel de azi, vor cuceri clientii cu o amploare mai mare decat au facut-o pana acum.



Si in fine, ne dorim si o clasa medie, intre premium si bugetar. Iar Toyota este cea care trebuie sa isi reocupe pozitia intr-un segment aproape disparut din industria auto. Pentru ca extrem de multi cumparatori isi doresc un automobil la un pret mediu (nu cel mai ieftin), dar pentru care pret sa nu obtina lipsuri de lucruri firesti si necesare, ci doar lipsa luxului. Calitatea nu este un lux, si astazi am avut satisfactia sa realizez ca Toyota a obtinut cel mai bun invatamant si a si actionat in cel mai placut mod. Bine ai revenit Toyota, la propriile principii!
GALERIE FOTO (24 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!