Prima pagină  »  Teste drive  »  VW Touareg vs VW Tiguan
15 IUNIE 2011
14,991
VW Touareg vs VW Tiguan
De Ilie Toma, Vasile Marian, Alexandru Lisa
2
4MOTION este numele sistemului de tracţiune integrală al celor de la Volkswagen, iar nouă ne-a fost dor de un mega test, cu maşini capabile să ajungă departe de oraş şi asfalt...



Prima dilemă nu a întârziat să apară în redacţie. Să luăm un SUV mare la test, care să fie capabil de provocări adevărate, sau dimpotrivă, să alegem un SUV compact, care să ofere un iz similar de aventură, dar care să ne salveze banii de combustibil? Să alegem un SUV mare pentru confort la drum lung sau un SUV compact, care să fie mai agil în oraş? Iar dacă ne referim la preţul de achiziţie, ce ar vrea să vadă oare cititorii noştri mai mult – un SUV cu un preţ al unui apartament cu 3 odăi în Chişinău, sau un SUV ceva mai accesibil şi mai tangibil?

Aici a apărut şi ideea unui test comparativ. Ce-ar fi să punem în aceleaşi peisaje două SUV-uri cu totul diferite ca preţ şi ţintă de clienţi, ca dimensiuni şi capacităţi, care ar trece prin aceleaşi provocări, şi în final tot cititorii noştri vor fi cei care vor decide care din ele este mai potrivit aşteptărilor şi necesităţilor lor?

Zis şi făcut. Eroii zilei sunt Volkswagen Touareg 3.0 TDI V6, echipat extrem de generos, până la un preţ de peste 64,000 de Euro şi Volkswagen Tiguan 2.0 TSI, cu un nivel de echipări mai moderat, dar şi cu un preţ de două ori mai mic: puţin peste 26,000 Euro.



Inspiraţi de ultima cursă de 24 ore de la Le Mans, le-am pregătit şi celor două SUV-uri un drive test special, de 24 de ore. Le-am pregătit peisaje urbane, trasee extra-urbane, dar şi provocări în offroad. Să înceapă distracţia!

Eficienţa - un atribut inalienabil al unui automobil modern

Chiar înainte de a părăsi anturajul Chişinăului, am făcut un prim stop pentru a alimenta cele două SUV-uri. Am fost însă extrem de „zgârciţi” cu ele şi le-am oferit un buget a câte 200 lei pentru fiecare. Tiguan-ul, dotat cu un propulsor pe benzină, a primit astfel puţin peste 12 litri de combustibil de la pompă. Touareg, propulsat de un turbodiesel, a obţinut o cantitate apropiată de 13 litri de combustibil...



Scopul nostru a fost să nu realimentăm până la sfârşitul testului, dacă ne reuşeşte. Acum 10 ani, să vorbeşti despre un test de 24 ore cu un SUV şi să menţionezi o cantitate de doar 12-13 litri de combustibil, ar fi fost o nebunie curată. Astăzi însă, chiar şi un SUV de dimensiunile lui Touareg a învăţat să fie eficient, nivelul consumului ajungând la valori impresionante.

Putere de traseu

În interiorul lui Touareg te simţi „king of the road”, ca să o zicem în două cuvinte. Ai o poziţie înaltă la volan, iar dimensiunile generoase ale maşinii, pe care de altfel le sesizezi foarte uşor, te fac să ai încredere imediată în orice manevră pe traseu. Puterea de 240 CP a motorului te ajută să depăşeşti cu încredere, să accelerezi cu plăcere, să fii sigur de potenţialul maşinii chiar şi la viteze mari. Fiecare apăsare puternică a acceleraţiei îţi demonstrează că rezerva de putere a maşinii este mai mare decât ai fi tentat să crezi. Propulsorul noului Touareg are un turbolag aproape insesizabil, fapt care îi determină reacţii imediate şi precise.



În cazul Tiguanului, cei 170 CP, raportaţi la greutatea mult mai mică a maşinii, reuşesc să dea senzaţii similare. Odată inclusă turbina, Tiguanul puterea este livrată în doză maximă de propulsor, astfel încât poţi efectua depăşiri şi accelerări rapide cu uşurinţă. Diferenţa este dată de creşterea bruscă a puterii atunci când se include turbina. Practic, atunci când rulezi în ritm lejer, propulsorul îţi dozează puterea într-o măsură relativ limitată, iar de îndată ce ai apăsat brusc pedala ai o diferenţă extrem de mare în forţa cu care eşti propulsat. La primul contact cu maşina ai putea rămâne chiar copleşit de comportamentul propulsorului - spre exemplu, dacă rulezi în spatele unei maşini în aşteptarea ca automobilul din sens opus să treacă, pentru ca tu să îl poţi depăşi pe primul, o apăsare prea timpurie a pedalei de acceleraţiei te poate pune apropia prea repede de maşina din faţă, înainte să ai nişa potrivită de a depăşi... Filosofia spune însă că puterea nu e niciodată prea multă, iar comportamentului propulsorului lui Tiguan este comun pentru TSI-urile grupului şi necesită doar ceva timp de adaptare pentru a înţelege metoda potrivită de a-i doza puterea.

Lăţimea generoasă a Touareg-ului are efecte directe asupra confortului şi spaţiului la bord. Cei din faţă de bucură de spaţiu foarte generos, dar şi de un tunel central lat, cu spaţiu suficient pentru ca ambii pasageri să poată pune braţele acolo. Suspensia lui Touareg este axată spre confort, înghiţând bine denivelările carosabilului. Touareg-ul din test este echipat cu suspensie adaptivă, care îşi poate modifica ţinuta în funcţie de regimul ales – Confort, Normal sau Sport, precum şi garda la sol. Regimul Confort îl recomandăm pe drumuri fără prea multe viraje, pentru că în acest regim Touareg este într-atât de moale, încât la abordarea unor viraje pronunţate ar putea exista senzaţia unei manevrabilităţi mai slabe. În regimul Sport, însă, maşina capătă rigiditate, şi poate aborda cu cea mai mare încredere orice traseu cu serpantine, curbe şi provocări.



Suspensia lui Tiguan nu are nici una din opţiunile de mai sus şi este ceva mai rigidă în comportament, deci şi mai puţin confortabilă. Şi denivelările sunt abordate cu ceva mai mult zgomot, însă acest tip de construcţie este unul specific, care garantează în schimb o bună fiabilitate pe drumuri preponderent accidentate, cum sunt cele din ţara noastră. Aceeaşi suspensie îl face însă foarte agil pe Tiguan, şi îl vezi foarte bine în rolul de maşină exploatată cotidian în mediul urban, care se strecoară excelent în trafic.

Provocări offroad

Ei bine, după mai multe zeci de kilometri de traseu întins şi viteze mari, a venit timpul unei părţi mai delicioase a testului nostru, cea în care provocăm cele două SUV-uri în condiţii de offroad. O simplă privire din exterior îţi spune că Touareg este de departe mult mai capabil într-un astfel de mediu, decât Tiguan. Unde mai punem că numele Touareg e sinonim cu succesul în raliul Dakar de câţiva ani buni.



La bordul lui Touareg există un comutator curios, cu care alegi informezi maşina despre mediul în care te afli – ON ROAD sau OFF ROAD. În funcţie de asta, cumportamentul maşinii este modificat – de la distribuţia cuplului între punţi până la acţionarea automată a regimului de rulare cu viteză constantă. Mai mult ca atât, faptul că poţi să modifici garda la sol, înălţând maşina atunci când treci peste zone dificile, te ajută extrem de mult.



Deşi creierul sistemului de tracţiune integrală al Touareg-ului este unul electronic, acesta îşi face treaba excelent chiar şi atunci când o roată rămâne suspendată, fără pic de aderenţă. Cuplul este distribuit cu adevărat către roţile care au aderenţă, astfel încât forţa motorului ajunge acolo unde trebuie să ajungă, iar tu nu rămâi blocat.



Cu Tiguan-ul, experienţa la bord este de o intensitate mai moderată, însă maşina îşi merită calificativul de SUV. Datorită gărzii la sol generoase, dar şi a unghiulrilor bune de atac şi degajare, Tiguanul poate trece cu bine peste denivelări destul de mari, care nu ar putea fi niciodată trecute de un hatchback sau un sedan. Totuşi, ai nevoie şi de niţică măiestrie de condus în offroad, astfel încât să ai grilă să ataci denivelările cu adevărat „tăioase” într-o manieră care să evite contactul părţii inferioare a maşinii cu solul.



Or, asta e partea cea mai frumoasă a rolului de posesor de SUV – faptul că poţi ieşi uneori la escapade în afara oraşului, în care să-ţi pui în valoare talentul de condus pe teren accidentat şi potenţialul maşinii.



Satele Moldovei îţi oferă peisaj offroad din plin. Mai ales că noi am ales drumurile neasfaltate de conexiune între ele, şi mai ales că în ultimele zile rafalele de ploi şi-au adus contribuţia în a ne pregăti „terenul de test”. La bordul lui Touareg te simţi încrezător în faţa unei bălţi pline de noroi, iar senzaţia pe care o încerci se numeşte gust de aventură, şi nicidecum frică de a rămâne blocat. Cu tot confortul de la bord şi toată suita de sisteme menite să-ţi facă atmosfera plăcută, este impresionant faptul că Touareg reuşeşte totuşi să te menţină conectat cu mediul în care conduci. Roteşti volanul, abordezi un teren dificil, iar maşina te lasă să-i dimţi dimensiunile, modul în care abordează terenul fiecare dintre roţi, şi modul în care îţi oferă propulsorul puterea de care ai nevoie, dar, în acelaşi timp, ai un nivel neschimbat de confort de excepţie.



Maşina asta este capabilă de mult mai mult decât te încumeţi să încerci. Touareg este unul din SUV-urile cele mai fascinante de pe piaţă, mai ales dacă îţi doreşti şi capacităţi de offroad, şi lux la bord. Modelul le demonstrează cu uşurinţă brand-urilor premium că le oferă pasagerilor un nivel similar de confort, dar poate face mai mult pe teren accidentat!



După ce cobori dintr-un Touareg şi urci la volanul unui Tiguan în offroad, în mod firesc doza de încredere este ceva mai mică. Tiguan este totuşi destinat celor care vor folosi modelul în oraş, iar dacă se aventurează în offroad, atunci nu vor trece de limitele raţionalului. Totuşi, am încercat acelaşi exerciţiu de suspendare a roţii în aer şi de forţare a tracţiunii integrale pentru a observa distribuţia cuplului. Rezultatul este pe măsura aşteptărilor: numele comun de 4MOTION ale sistemelor de tracţiune integrală de pe cele două modele nu e doar o mişcare de marketing – acestea chiar gândesc şi acţionează într-un mod similar. Prin urmare, nici Tiguan nu a avut vreo problemă în a se descurca în astfel de condiţii.



Noaptea la bord

Deşi zilele de vară sunt lungi, aventurile offroad ne-au adus în prag de seară, iar după o nouă serie de fotografii, se lăsase şi noaptea din plin. Ambianţa nocturnă a interiorului lui Tiguan este confortantă şi plăcută, însă habitaclul Touareg-ului crează o atmosferă absolut excepţională. Ceasurile de bord sunt bine iluminate şi lizibile, iar display-ul central dintre ele completează atmosfera hi-tech. Comenzile sunt iluminate cu nuanţă roţie pe întreg bordul, iar poziţionarea lor în manieră simetrică contribuie la un tablou vizual select.



Touareg te cheamă la aventură şi la drum lung. Atmosfera nocturnă de la bord, confortul în spaunele late, îţ spun că ai putea conduce relaxat sute de kilometri în toiul nopţii, în călătorii lungi şi peisaje diversificate. Tiguan, pe de altă parte, dispune de scaune mai înguste şi mai puţin spaţiu pentru pasagerii din spate, însă te poate duce totuşi cu plăcere şi pe distanţe lungi. Poziţia mai înaltă la volan contribuie la o bună vizibilitate şi la un grad de oboseală mai mic, iar asta te face să îndrăgeşti acest SUV compact din gama Volkswagen.




Peste câteva ore, ieşim din nou la un traseu asfaltat cu destinaţia Chişinău. Conducem domol şi savurăm confortul pe asfalt, chiar dacă tocmai am ieşit dintr-un peisaj offroad. E noapte încă şi ajungem în Chişinău. Cu un trafic apropiat de zero, am putut avea acces în zone în care de obicei este aglomeraţie extremă.




Într-un ritm lejer, cele două SUV-uri au vizitat locuri frumoase şi bine iluminate ale capitalei, pentru a se lăsa prinse de obiectivul aparatului de fotografiat. Urmele offroad-ului sunt mai vizibile pe Touareg, care a abordat bălţile de noroi cu mai mult curaj şi viteză, în timp ce Tiguanul a rămas impresionant de curat.




Chişinăul pustiu

Se făcuse de ziuă, când cele două SUV-uri Volkswagen şi-au etalat silueta în cele mai centrale zone ale capitalei. Touareg şi Tiguan au dominat străzile pustii ale Chişinăului, iar noi le-am putut capta în cadre cu totul deosebite.



Au preţ diferit, dimensiuni diferite şi oferă un nivel diferit de confort la bord, iar preţul de achiziţie reflectă această diferenţă. Oferă, însă, un sistem de tracţiune integrală cu un comportmanet similar şi, deşi gradul de capacitate în offroad diferă, îşi merită ambele denumirea comună 4MOTION şi calificativul de SUV.



Testul nostru a luat sfârşit, iar scopul nostru a fost atins: nu am realimentat niciodată, maşinile noastre descurcându-se cu cantitatea de combustibil cu care am alimentat la începutul acestui test. Touareg-ul a făcut ceva mai mulţi kilometri, iar spre sfârşitul testului am fost anunţat despre atingerea limitei de rezervă în combustibil, care, de altfel, se aprinsese şi înainte de alimentarea iniţială. Tiguan-ul a mai lăsat ceva combustibil în rezervor, neavând nevoie de toţi cei 12 litri de combustibil. Asta înseamnă eficienţa unor propulsoare moderne, asta înseamnă să investeşti ca şi producător, în dezvoltare şi cercetare, pentru ca inginerii din echipa ta să fie întotdeauna în rândul liderilor.



Care din cele două modele învinge testul? În mod evident, Touareg oferă mult mai mult – de la capacităţi, confort, spaţiu până la senzaţie, putere şi lux. Tiguan este însă un frate mai mic al lui Touareg, cu care te poţi mulţumi perfect dacă eşti dispus să pui accent pe o investiţie mai eficientă.

P.S.: Preţul de bază pentru VW Touareg constituie 47,200 Euro, în timp ce Tiguan porneşte de la 19,999 Euro.

GALERIE FOTO (96 IMAGINI)
COMENTARII (9)
Igor
Chişinău
la 15 Iunie 2011 - 19:59
64k pt un touareg????? :O astia is nebuni la cap?? si uritenia asta de tiguan 26k???

WOOOOOW!
0
3
petro
Chişinău
la 15 Iunie 2011 - 23:00
daca e vw repede e ceva rau,da?toti is deprinsi cu BMW si mercedes,mai schimbativa privirea
1
4
Eugen
Frankfurt am Main, Germania
la 16 Iunie 2011 - 12:02
pacat noul tiguan (facelift) nu e pe piata inca, ar fi o comparatie ceva mai reusita, poate chiar mai obiectiva.
0
2
Mihail
Chişinău
la 24 Iunie 2011 - 19:03
hmm
0
0
MD
Chişinău
la 27 Iunie 2011 - 15:39
ee foarte bun un toureg ,e foarte trainic si un cunsum foarte mic
0
2
Amator
Chişinău
la 2 Iulie 2011 - 16:42
Igor: tu ce crezi ca daca e Vw trebue sa fie eftin?
Pentru un touareg dotat pretu e normal ( poate putin piperat)!
Tu ce crezi ca un X5, ML sunt mai eftine? la fel si ele daca sunt dotate pretu se ridica foarte simtitor.
Touareg dat e foarte reusit din punct de vedere tehnic si al tehnologiilor
Imi este interesant daca la el o sa se poate de procurat versia de 3.0TDT de 303CP
0
0
miha
Sângerei, Moldova
la 20 Iulie 2011 - 16:58
nustiu cum voua, dar mie tare mia placut... sunt super.....
0
0
petro
Chişinău
la 28 Iulie 2011 - 16:06
din generatie noua de TOUAREG a fost scos motoarele de 2.5 tdi,acum cele mai mici sunt de 3.0 tdi foarte reusite ca si cele de 1.9 tdi ceva ani in urma(si acum)
0
0
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 8 August 2011 - 17:39
Touareg-ul e klassnii.
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!