Fiat Linea
9 Aprilie 2012
O maşină trebuie să fie plăcută în condus, atrăgătoare şi, desigur, confortabilă. Sunt criterii valabile mai ales dacă suntem în căutarea unei
achiziţii făcute din plăcere. Ce ne facem, însă, atunci când maşina este o componentă a procesului de lucru, unde costurile de achiziţie şi
exploatare sunt mult mai importante decât confortul, designul sau parametrii de acceleraţie?
Ce maşină ultra-accesibilă se poate achiziţiona în Moldova, care să ofere o balanţă rezonabilă între costul de achiziţie şi exploatare pe de o parte, şi o doză potrivită de practicism şi utilitate, pe de altă parte? În mod normal, în ţara noastră există două modele care răspund imediat acestei întrebări: Dacia Logan şi Chevrolet Aveo. Şi totuşi, dacă e să privim dincolo de aceste două modele „tradiţionale”, cine îndrăzneşte să concureze în mod demn în acest segment ultra-raţional?

Ei bine, avem astăzi la test un Fiat Linea în dotare de bază, pe care vrem să îl conducem pentru a descoperi dacă acesta poate fi o alegere raţională pentru cei ce-şi doresc un automobil accesibil, cu costuri minime de întreţinere. Modelul nostru dispune totuşi de sistem de aer condiţionat şi de acţionare electrică a geamurilor faţă şi a oglinzilor exterioare – pentru o doză minimă de confort decent.

Partea forte a lui Fiat Linea este aspectul, fără îndoială. Exteriorul acestuia emană un automobil de o clasă mai înaltă decât cea în care se
încadrează, de fapt, modelul. Se simte iscusinţa italiană în a desena forme plăcute ochiului, iar asta poate fi un argument important pentru cei care pun preţ pe prezenţa maşinii.

Ingineria lui Fiat Linea este una extrem de simplă, minimalistă chiar, pentru a ţine în frâu preţul final. Sub capotă este montat un motor pe benzină, aspirat
natural, de 1.4 litri. Acesta are 2 valve pe cilindru şi dezvoltă 77 CP, însă e destul de leneş în a-i descătuşa cu adevărat şi pe aceştia. În schimb cilindreea mică înseamnă accize mai mici şi cost de asigurare mai mic, iar simplitatea sistemului de injecţie MPI îi garantează o funcţionare fără bătăi de cap chiar şi cu un combustibil mai puţin ideal.

Motorul este cuplat la o cutie de viteze manuală cu 5 rapoarte, etajată potrivit. Cuplarea treptelor se face cu precizie şi uşurinţă, fapt care indică o bună calibrare a transmisiei.

Supensia adoptă de asemenea reţete demult verificate în timp. În faţă, Linea
vine cu o suspensie independentă de tip McPherson, iar în spate se află o suspensie cu bară de torsiune. E evident că din cauza barei de torsiune Linea nu demonstrează calităţi dinamice fantastice, şi nici confort de excepţie, însă suspensia de acest tip are un alt merit important: cel de a rezista cu dârzenie drumurilor foarte rele, or, în cazul ţării noastre, acest element poate fi unul cheie în menţinerea costurilor de exploatare şi reparaţie la un nivel coborât. Cândva, Audi 100 avea o suspensie spate de acelaşi tip, iar proprietarii vorbeau despre ea ca despre una „imposibil de distrus”.
Sistemul de direcţie este unul asistat hidraulic şi are o arhitectură de pinion cu cremalieră – deci, din nou simplitate maximă şi funcţionalitate. În faţă, Linea vine cu discuri de frâna ventilate, de 257 mm, iar în spate vine cu tamburi. Judecând după tipul componentelor consumabile, o vizită periodică la service-ul oficial în cazul lui Linea ar trebui să coste în jurul a 700-800 lei, adică aproape identic cu preţul deservirii standard a unui automobil la mâna a doua! Ar trebui - însă, în realitate, distribuitorul oficial oferă 3 ani sau 180,000 de kilometri de deservire tehnică gratuită! Deci, costurile de exploatare se reduc, practic, la costurile combustibilului utilizat!

Cum se conduce Fiat Linea?

Deoarece vorbim de motorizarea de bază, de 1.4 litri, e evident că parametrii dinamici ai lui Linea sunt oarecum modeşti. Timpul de acceleraţie de la 0 la 100 km/h ia 14.6
secunde, iar viteza maximă atinge 165 km/h. Pentru acceleraţii pronunţate, motorul trebuie turat intens. Nu e deloc impresionant, însă e
suficient pentru ca Linea să-şi îndeplinească onest rolul de automobil de serviciu, achiziţionat la preţ raţional şi întreţinut cu costuri raţionale.
Sunetul motorului se face auzit în interior destul de tare, iar izolarea fonică nu străluceşte nici ea. Şi totuşi, în regim urban motorul ar trebui să indice un consum de 8.3 litri. Noi am reuşit să obţinem 8.6 litri într-un regim de condus uzual. În regim extra-urban, conform datelor tehnice, consumul ar trebui să coboare la 5.2 litri/100 km.

Suspensia lui Fiat Linea oferă un confort moderat la denivelări
pronunţate, iar garda la sol înaltă a
maşinii o ajută în condiţiile drumurilor
avariate autohtone. Direcţia are un
feedback bun datorită asistării hidra-
ulice, însă lipsa cotierei taie din confor-
tul de care beneficiază cel de la volan.
De fapt, Linea este mai ales un vehicul
de distanţe scurte şi medii, ca şi ori-
care alt automobil din acest segment.

Linea este un automobil destul de agil în aglomeraţiile urbane, fapt care îl
face mai uşor de condus. Un capitol la care Fiat Linea e superior concurenţilor săi direcţi e spaţiul oferit pasagerilor din spate. Cei de aici beneficiază de o banchetă plăcută şi de un spaţiu foarte generos pentru genunchi. De asemenea şi spaţiul portbagajului e mai mare decât în cazul concurenţilor, Linea oferind 500 de litri cu scaunele în poziţie normală. Mai mult ca atât, la necesitate bancheta spate poate fi rabatată,
creând un volum de încărcare foarte generos pentru obiecte lungi.

Verdict: prin ce poate convinge Fiat Linea?

Trebuie să o spunem franc: un automobil precum Fiat Linea reprezintă un compromis raţional, şi nu o alegere cu care să te fotografiezi alături pentru a te lăuda pritenilor din club. Achiziţionând un Fiat Linea,
accepţi din start că vei renunţa la toate
dotările fiţoase şi la performanţe sportive, ştiind însă că vei primi în schimb un automobil accesibil, care, pe parcursul exploatării sale, îţi va lăsa banii în buzunar, în loc să te impună să îi laşi în service sau benzinării. Dotarea de bază, testată de noi, are un preţ de 9,400 Euro în Moldova, sau 147,000 lei, şi tot în aceşti bani se include şi programul de deservire tehnică gratuită pentru trei ani. Preţul e un pic mai mare decât al modelelor bestseller-e Logan şi Aveo, însă, dacă
luăm în calcul cele vreo 2,400 Euro pe care îi economiseşti în 3 ani de exploatare intensă a maşinii prin faptul că nu achiţi nimic pentru deservirea tehnică, atunci preţul de facto devine chiar mai avantajos decât al celor doi concurenţi.

Instrumente utile:
Fiat Linea vs. concurenţi
PiataAuto.mdIlie Toma
7
4,655
GALERIE FOTO (17 IMAGINI)
COMENTARII (2)
Petru Amihalachioaie
Chişinău
la 9 Aprilie 2012 - 18:39
Elita 5 ofera deservire tehnica gratuita pe parcursul perioadei de garantie? Sau alt dealer? E valabil pentru toate automobilele vandute de compania respectiva?
0
0
constantin
Bălţi, Moldova
la 10 Aprilie 2012 - 19:35
Nu ma fascinat !
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!