Propulsia electrică. Un lucru aproape obişnuit.
E abia ora 15.00, însă e noapte. Scurtă zi au danezii. Noi am avut plăcerea să circulăm mai departe prin Suedia, apoi să revenim în Copengaha, să urmărim miile de biciclişti revenind de la serviciu şi să admirăm calmul de neclintit şi aproape de neînţeles al nordicilor Europei. Am finalizat testul târziu spre seară, după aproape 250 km petrecuţi la bordul unei maşini care vrea să ne convingă că propulsia electrică nu e un tabu, ci un fapt cât se poate de practic.
Da, Ampera provoacă sunete specifice în timp ce funcţionează, uneori asemănătoare unui mic troleibuz (că doar ambele sunt propulsate electric, nu?). Da, Ampera are un preţ foarte pipărat şi e puţin probabil că va fi un model foarte popular, având mai mult rolul de obişnuire a publicului cu ideea că propulsia electrică poate funcţiona în viaţa reală.
Părţi negative? Există, desigur. Una din ele derivă chiar din ceea ce iniţial constituie un avantaj: cuplul mare, disponibil de la rotaţii foarte joase. După o zi lungă de condus, cu starturi şi opriri dese, sesizezi o oboseală puternică a gâtului şi capului, articulaţiile cărora sunt suprasolicitate de izbucnirile de cuplu. La un propulsor pe benzină cuplul vine crescând, la unul electric, însă, acesta vine instantaneu şi de fiecare dată, corpul execută o mişcare de răspuns pentru a-şi susţine verticalitatea. E plăcut la început, însă după ore lungi de condus, fiecare acceleraţie te face să vrei un repaos.
Părţi pozitive? Mult mai multe. Să zicem că aţi reuşit cumva să achiziţionaţi această maşină la preţul ei exorbitant. Dacă mergeţi în fiecare zi la serviciu pe o distanţă de vreo 20 km, spre exemplu, aşa cum fac cei mai mulţi dintre noi, nu veţi fi nevoiţi să cumpăraţi benzină aproape niciodată! Factura electrică, nu va depăşi cu siguranţă preţul pe care l-aţi fi plătit pentru benzină, iar vizitele mult mai rare la service vor reduce şi mai mult costurile de exploatare. Inginerii de la Opel estimează că o Ampera va avea nevoie să viziteze service-ul cam o dată la 30-40 mii km! Pe de altă parte, datorită motorului cu ardere de internă de sub capotă, care asigură autonomia extinsă, puteţi să călătoriţi şi pe distanţe lungi la bordul lui Ampera.