Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

Mitsubishi Space Star – înapoi la origini

12 August 2013
Ilie Toma
Mitsubishi Space Star – înapoi la origini
Să o pornim... cu începutul. Noi, cei de la PiataAuto.md, urmărim maşinuţa asta încă din momentul în care japonezii o aduceau pe la saloanele auto de la Geneva sub formă de concept şi încă de pe atunci când ea a fost lansată în Thailanda ca Mitsubishi Mirage. Ei bine, o maşinuţă buburuză nu ne trezeşte nouă, de obicei, chiar atâta interes, dar e ceva special în modelul ăsta nou al celor de la Mitsubishi, care ne face să o urmărim...

În primul rând, ea reprezintă şi o reacţie de răspuns faţă de ce a însemnat Europa pentru Mitsubishi în ultimii ani. Acum vreo 5-7 ani, Mitsubishi avea o uzină în Europa, unde producea micuţul Colt şi SUV-ul Outlander, iar vânzările mergeau binişor, ajungând undeva pe la 300 mii de unităţi pe an din milionul pe care Mitsubishi îl vindea la nivel global. O piaţă care-ţi asigură 30% de vânzări, şi unde poţi vinde maşini mult mai dotate şi mai profitabile nu e chiar una de ignorat, de asta Mitsubishi a dat-o serios pe design agresiv, care să le placă europenilor. Aşa au apărut ultra-sportivul Lancer Evo cu grila Jet Fighter, actualul Lancer X, apoi agresivitatea a luat-o spre supradoză. La început, europenilor le-a fost pe plac designul ăsta agresiv şi recognibil, dar iată că a venit şi marea criză, care a răsturnat vânzările japonezilor pe bătrânul continent, azi Eruopa vestică cumulând sub 100 mii de unităţi vândute pentru Mitsubishi. Pe de altă parte, Europa Estică cere mai multe Mitsubishi, dar adaptate condiţiilor lor de exploatare. Imensa Asie vrea şi ea maşini practice, accesibile în întreţinere şi fiabile, fără a fi prea pretenţioasă la design. Americanii vor şi ei maşini bune şi spaţioase, şi nu neapărat feţe supărate şi agresive la maşini. Lucrurile au evoluat până acolo unde Mitsubishi a decis să închidă uzina europeană odată cu sfârşitul producţiei precedentului Colt, iar succesorul lui Colt nu s-a mai axat spre mofturosul segment european al maşinuţelor compacte urbane, ci a privit lucrurile mult mai global.

De asta, noul Space Star nu e o maşină croită neapărat pentru europeni. E croită şi pentru asiatici, americani, australieni, africani şi europeni în acelaşi timp. Şi la fel cum un european gustă pofticios din bucătăria thailandeză pentru a cunoaşte ceva mai exotic, apoi trage un pahar cu apă în viteză pentru că îi arde limba de kilogramul de condimente din farfurie, şi în cazul lui Mitsubishi Space Star unii pretenţioşi vor spune că maşina asta e un regres spre anii 90, iar alţii vor spune că e un model extrem de potrivit pentru o simpleţe şi robusteţe accesibilă.

E interesant să vedem cum îşi prezintă noul lor model cel de la Mitsubishi. De obicei, auzim vorbe pompoase de la producători, care ne învăluie cu expresii gen „tehnologii ale viitorului, gadget-uri care-ţi taie respiraţia, motoare ultra-tehnologiza- te cu turboaspirare până la maxim”... Dar Mitsubishi ne spune cu totul altceva. Niponii ne spun că în ultimii ani maşinele compacte aleargă într-o cursă iluzorie şi lipsită de prea mult sens, crescând în dimensiuni şi greutate, devenind nenecesar de complexe şi scumpe, în timp ce lumea are încă nevoie de maşini compacte agile şi uşoare, simple şi calitative, confortabile şi accesibile, care să le ofere plăceri simple la un preţ corect. Mitsubishi ne aminteşte cât de bine se manevrau Colturile, Civicurile, şi Corollele în anii 90 – pentru că erau uşoare, cu centru de greutate coborât şi o suspensie bine setată pentru confort şi manevrabilitate. Şi anume asta vrea să aducă astăzi Space Star – o revenire la acele valori tradiţionale de maşinuţă simplă, pe care să o iubeşti pentru că e agilă, fiabilă, confortabilă, eficientă datorită simpleţei şi mai ales accesibilă în achiziţie şi mentenanţă.

Dar de ce nu poartă noul model numele „Colt”, atunci, la fel ca şi predecesorul său? Sau măcar Mirage, aşa cum se numeşte modelul pe toate celelalte continente, numai în Europa purtând numele de Space Star? Ei bine, noi vă vom dezvălui aici secretele de după cortină, pe care nici o publicaţie auto nu vi le-a dezvăluit. Adevărul e că cei de la Mitsubishi nu au putut veni cu un model Colt în Europa din cauza închiderii uzinei din Olanda. Închiderea uzinei are ca motiv oficial sfârşitul vieţii modelului, iar dacă apare pe piaţă un nou Colt în Europa, atunci păzeşte-te de sindicatele fostei uzini, care ar putea da niponii în judecată, invocând o închidere ilegală a uzinei şi cerând despăgubiri uriaşe. Atunci, Mitsubishi a zis că Mirage va fi numele modelului succesor în întreaga lume. La Salonul Auto de la Geneva modelul a fost prezentat sub formă conceptuală ca Mirage. Toate pregătirile se făceau cu ideea că modelul ăsta se va numi Mirage în continuare şi în Europa. Dar cu doar câteva săptămâni înainte de lansarea oficială a modelului în Europa, a apărut o casă de avocaţi din Germania, care îi reprezenta pe cei de la Gemballa, şi care le-a făcut din deget celor de la Mitsubishi. Şocant, dar numele Mirage este o marcă înregistrată a celor de la Gemballa, care au un model tunat pe bază de Porsche Carrera GT. Iar asta înseamnă că Mitsubishi a fost pus în faţa unei decizii urgente, deloc uşoare – să le plătească celor de la Gemballa câteva milioane bune pentru utilizarea numelui Mirage în Europa sau să renunţe la acest nume. În final, pe ultima sută de metri, s-a luat decizia de a numi modelul cu numele Space Star, deţinut de mult timp de Mitsubishi şi folosit de obicei pentru monovolume compacte de familie. Un start tumultos pentru cariera noului model Mitsubishi în Europa...

Şi cu toată filosofia asta ambiţioasă a noului model nipon, nouă ne-a fost extrem de interesant să-l cunoaştem pe viu pe Space Star. Am bătut intens la poarta celor de la Mitsubishi pentru a prinde un Space Star la un test drive. În fine, am mers tocmai în Germania pentru a testa, în premieră naţională, noul Mitsubishi Space Star. Spre bucuria noastră, am avut ocazia să testăm în aceeaşi zi două exemplare Space Star – ambele dotate cu noul motor în 3 cilindri de 1.2 litri, dar unul din cuplat la o transmisie manuală în 5 trepte, în timp ce celălalt e cuplat la o transmisie automată cu raport continuu variabil. Să vedem, deci, ce înseamnă fărâmitura asta de sushi după reţeta tradiţională!

Cuminte

Cuminte. Fără excese, dar şi fără condimente. Cam aşa vede un european designul lui Space Star. Puţin şters, fără o personalitate foarte proeminentă. Dar în acelaşi timp suficient de neutru pentru a nu-ţi trezi emoţii negative. Totul pare a fi inspirat de filosofia „designului natural” de acum două decenii, în care agresivitatea nu era un ingredient absolut necesar aşa cum e astăzi, iar formele unei maşini trebuiau să rezulte aproape natural din funcţiile sale. Şi aici, la Space Star, funcţia primordială e aerodinamicitatea excelentă, înţesată cu forme practice. Coeficientul aerodinamic al lui Space Star e de doar 0.27 echivalând şi depăşind valorile unor modele premium cu pretenţii ambiţioase.

Nu vă aşteptaţi la prea multe artificii de design cu care ne alintă producătorii europeni. Versiunile cu motor de 1.0 litri primesc jante de oţel cu capac, şi doar cele cu motor de 1.2 litri primesc jante de aliaj uşor. Farurile au becuri simple pentru iluminare şi nu se complică cu artificii gen xenon sau LED. Până şi lacătele – două la număr pe ambele uşi frontale – sunt încadrate direct în metalul uşii, cu o zonă de contur civilizat, şi nu în mânerul uşii, aşa cum le şade bine maşinilor moderne. Indicatoarele de direcţie – din nou în aripi, şi nu în oglinzi. Unicelele artificii opţionale de care se vor putea bucura europenii care aleg motorizarea superioară 1.2 vor fi conturul cromat al farurilor de ceaţă şi a părţii inferioare a calandrului, dar şi o linie cromată pe hayonul portbagajului. Deci, designul merge pe o filosofie strict esenţială.

Maşinile testate de noi sunt în dotare maximă, Shine+, diferenţa făcând-o doar transmisia şi culoarea textilului din habitaclu. Observaţi că doar maşina roşie beneficiază de elemente cromate şi de kituri aerodinamice pe barele de protecţie.

În trei

În timp ce lumea modernă abia învaţă lecţia motoarelor cu 3 cilindri, în mare parte turboaspirate, Mitsubishi produce de multe decenii astfel de propulsoare şi chiar şi renumitul smart fortwo e propulsat de un motor Mitsubishi cu 3 cilindri. Motorul de sub capota lui Space Star de astăzi poate numele de cod 3A92, iar această familie de motoare, care cuprinde şi motorul de 1.0 litri, dar şi 1.1 litri, îşi trage originile încă din anul 2003, ajungând sub capota Coltului precedent, dar şi a lui smart forfour. Mitsubishi a remodelat o reţetă pe care o cunoaşte la perfecţie, creând motorul cu cilindree de 1.2 litri, care dezvoltă 80 CP din cei trei cilindri, fără turboaspirare. Mai mult ca atât, motorul nu dispune nici de injecţie directă – un element care ar fi contribuit la sporirea puterii şi la eficienţă pe pieţele cu combustibil bun, dar ar fi creat probleme în zonele cu combustibil mai puţin perfect. Şi unde mai pui că injecţia directă sporeşte esenţial costul de producţie a unui motor... Aşa că s-a optat pentru injecţie multipoint controlată electronic şi sistem de gestiune variabilă a valvelor MIVEC. Iar la eficienţă contribuie sistemul start/stop, disponibil standard pentru motorizarea de 1.2 litri.

Cum se simte, deci, un Space Star motorizat de acest propulsor de 1.2 litri, în 3 cilindri? Cam anemic cu transmisia automată, la drept vorbind. Îl poţi tura fără probleme la 4-5 mii rpm, şi atunci îţi va oferi un dinamism mai bunicel, dar nu te va da pe spate niciodată şi nici nu va transforma maşina într-un model ultra-agil. Poate e din cauza faptului că în anii 90 nu se prea puneau transmisii cu raport continuu variabil pe astfel de maşinuţe... Dar cert este faptul că transmisia automată îi taie motorului lui Space Star din dinamismul ăla şi aşa atent dozat. Un motor ca ăsta cu transmisie CVT e ca un sushi cu puţin peşte roşu, dar fără sos de soia – e gustos, dar sec, şi poate fi acceptat doar de cei care nu pun mare accent pe gustul... condusului, dacă tot vorbim de o maşină.

Iar în rolul de sos de soia, livrat din abundenţă, vine transmisia manuală. Cu ea motorul lui Space Star îţi oferă cu totul alte senzaţii. E cu mult, mult, mai natural în condus, şi îţi livrează în sfârşit acea senzaţie de agilitate simplă, de esenţă, promisă de filosofia modelului. Îmi amintesc cum, la scurt timp după luarea permisului, conduceam uneori un Civic hatchback produs prin 1991-1992, cât de plăcut era modelul ăla. Astăzi, la volanul unui Mitsubishi Space Star cu transmisie manuală, ai o felie din acele senzaţii pure. Poate neşlefuite, dar pure. Space Star chiar are un centru de greutate coborât, pe care îl simţi mai ales dacă îţi setezi scaunul mai jos. Şi atunci maşina asta uşoară începe să se simtă într-adevăr ca un agilă, lejeră în condus şi plăcută.

La condus de traseu, totuşi, transmisia manuală a lui Space Star face motorul să urce în turaţii, dacă vrei să menţii o viteză mai mare. Atât timp cât circuli pe drumuri extra- urbane obişnuite, cu 90-110 km/h, turaţiile motorului rămân într-o plajă de turaţie relativ eficientă, însă în regim de autobahn german, motorul micuţului Space Star dă semne de inadaptabilitate. Că doar vorbim de o maşină de oraş, nu? Transmisia automată permite motorului să opereze la turaţii mai reduse în regim de croazieră, dar acest fapt nu prea aduce şi beneficii în eficienţă, cifrele fiind comparabile în ambele cazuri şi uneori mai bune în cazul transmisiei manuale. În regim urban, cu un ritm normal de condus, de altfel, transmisia automată menţine motorul lui Space Star la turaţii incredibil de joase, de 1,100-1,500 rpm, făcând astfel posibilă atingerea unor cifre de consum extrem de bune, la care te mai ajută şi indicatorul Eco de pe bord, sugerându-ţi ritmul potrivit de condus. Noi am atins în regim urban, cu transmisie automată, o minunată cifră de 5.2 litri/100 km după primii kilometri parcurşi, dar după câteva zeci de kilometri de trafic urban intens şi zeci de semafoare, media urbană a urcat totuşi la 6.2 litri/100 km. Datele oficiale promit 4.9 litri/100 km în regim ruban pentru transmisia automată. În schimb modelul cu transmisie manuală ne-a permis să atingem o cifră de consum incredibilă, de doar 4.2 litri/100 km, care se află chiar sub cifra mixtă oficială. Concluziile noastre în alegerea transmisiei devin cât se poate de clare, astfel – alegeţi automata doar dacă maşina e destinată vreunei şoferiţe care are bătăi de cap cu ambreiajul, în rest – vă recomandăm doar cutia de viteze manuală. E mai eficientă în condiţii reale de condus şi e mult mai plăcută în condus, permiţânu-i moto- rului să-şi arate întregul potenţial.

Şi o ultimă menţiune pe care trebuie să o facem la o maşină cu motor de 3 cilindri, e cea legată de vibraţii şi zgomot. Ştiţi deja că arhitectura de 3 cilindri comportă o iminentă vibraţie în funcţionare, şi depinde de măiestria inginerilor cât de mult pot să înăbuşe aceste vibraţii. Ei bine, inginerii Mitsubishi au făcut o treabă bună în a-i reda motorului o bună silenţiozitate şi vibraţii reduse la un nivel foarte demn, deşi prezente.

Atenţie, viraj în plin!

Flataţi de toată filosofia asta de revenire la origini, ne-am aşteptat şi la senzaţii foarte puritane în condus, mai ales că ştim că Mitsubishi poate face asta cu brio, atunci când vrea. Dar totuşi a trebuit să descoperim un volan destul de neinformativ, mult prea izolat de textura drumului. E lejer în operare, fără îndoială, dar parcă s-ar cere o mai mare acuitate, cel puţin în combinaţie cu cutia de viteze manuală, dacă tot acea versiune e mai plăcută în condus.

Eh, cum manevrează un Space Star în viraje strânse atunci? Îl ajută centrul de greutate coborât şi greutatea redusă să fie agil? De fapt, da, doar asta îl şi face agil, pentru că suspensiile au o construcţie simplă de tot – McPherson pe puntea faţă şi bară de torsiune simplă pe puntea spate. Greutatea redusă i-a făcut pe ingineri, probabil, să considere că puntea spate poate primi frâne cu tamburi, numai roţile faţă beneficiind de frâne cu discuri. Iae arcurile suspensiei sunt destul de moi, astfel că maşina înghite foarte bine denivelările carosabilului. În schimb, la abordarea bruscă a virajelor, maşina se comportă exact ca un hatchback puritan al anilor 90 – se înclină pe două dintre roţi pe cât o lasă ffizica să o facă şi le apasă pe aceastea, virând într-o senzaţie de fun driving demult pierdut. Adevărul e că centrul de greutate coborât şi greutatea redusă – adică fizica – îi dictează maşinii un ruliu care rămâne întotdeauna sigur, iar siguranţa asta o simţi şi de la volan, chiar dacă din afară pare că maşina luptă din străputeri cu curbele. Dacă forţezi nota, reuşeşti să ridici şi roata spate din interiorul virajului şi poţi simţi chiar şi o uşoară derapare cauzată de subvirare şi însoţită de scrâşnetul roţilor, dar senzaţiile rămân a fi distractive şi sigure la volan. Ai zâmbetul pe buze, iar asta înseamnă că s-a reuşit, totuşi, revenirea la o naturaleţe simplă, dar preţioasă.

Confort?

Capacitatea bună de absorbţie a suspensiei asigură un confort foarte bun la rulare pentru Space Star. Acest fapt, condimentat cu poziţia coborâtă, te face să te relaxezi de-a binelea în condus urban, dar şi extra-urban. Pe drumuri mai puţin perfecte, precum cele din ţara noastră, suspensia lui Space Star aduce doza necesară de izolare între tine şi textura asfaltului.

Ambianţă

Cum te poate desfăta în habitaclu o maşină care arată atât de cuminte şi practic la exterior? Cu o ambianţă la fel de cuminte, se pare. Designul interior al lui Mitsubishi Space Star nu abundă nici el în condimente şi probabil ţi-ar fi greu să-l desenezi din memorie pe hârtie chiar dacă l-ai privit vreme îndelungată.

Cadrane de bord absolut tradiţionale, guri de ventilare, comenzi poziţionate acolo unde te aştepţi, sistemul media şi cel de aer condiţionat pe consola centrală, dar şi multe spaţii de depozitare. Ergonomie şi practicism la maxim. Sistemul multimedia cu navigare pe care îl vedeţi în imagine nu va fi disponibil pentru ţara noastră, întrucât e rezervat doar pieţelor occidentale. În locul lui clienţii autohtoni ar putea primi un sistem audio cu CD şi port USB ceva mai simplu.

Materialele folosite la interior sunt situate undeva aproape de media ierarhiei industriei auto, fără a aluneca într-o austeritate excesivă, dar şi fără a vă desfăta cu stofă prea fină sau polimeri prea moi. Se mai întrevăd pe ici pe colo şuruburile de fixare a componentelor de plastic, dar chiar şi aşa atmosfera este menţinută la un nivel demn de calitate. Izolarea fonică e şi ea la un nivel mediu, demn.

Marele avantaj al habitaclului lui Mitsubishi Space Star este spaţiul pe care acesta îl oferă. Deşi maşinuţa pare destul de compactă la exterior, măsurând doar 3.71 metri lungime, ampatamentul de 2.45 metri, cu roţile deplasate spre extremităţi, îi permite oferirea unui spaţiu generos atât pentru pasagerii faţă, cât şi pentru cei spate. Umilul Dvs. autor, cu o înălţime de 1.87 metri, încape excelent aşezat în spatele propriei mele persoane, iar spaţiu există atât pentru genunchi, cât şi pe înălţime. Deci, proprietarii de Space Star, vor putea lua la bord alţi pasageri cu uşurinţă, fără a asculta plângerile acestora despre spaţiul restrâns. Dar banchetei din spate îi lipseşte cu desăvârşire profilarea – dacă speteaza mai imită niţel anatomia umană, atunci zona de şezut e una absolut plată. Totuşi, o familie tânără cu pretenţii raţionale ar putea exploata cu succes maşina, mai ales că portbagajul măsoară 235 litri – un volum destul de generos pentru această clasă, iar rabatarea banchetei spate sporeşte volumul până la tocmai 912 litri!

Din fericire, filosofia de revenire la origini nu a afectat şi abordarea niponilor în materie de siguranţă pentru noul model, aşa că Space Star îşi protejează pasagerii cu 6 airbag-uri standard, sistem ABS, sistem de stabilizare a traiectoriei ESC, care poartă numele de MASC la Space Star, precum şi sistem anti-derapaj. Mai mult ca atât, Space Star ţinteşte spre calificative maxime la testele de siguranţă.

Space Star – o achiziţie raţională?

Am fi vrut să spunem că Mitsubishi Space Star poate fi şi o achiziţie de suflet, datorată unei doze mari de senzaţii pure în condus. Adevărul e că maşina asta te bucură cu o felie generoasă din acele senzaţii, dar nu cu întreaga prăjitură. Îţi oferă un centru de greutate de coborât şi o mare distracţie la manevrarea la limită, dar îţi taie plăcerea din cauza senzaţiilor mai artificiale din volan şi din cauza limitărilor transmisiei automate. Cutia de viteze manuale îţi sporeşte porţia de plăcere, dar nici acolo nu primeşti o doză pe măsura aşteptărilor puritane pe care le-ai putea avea. Mai ales în contextul în care trebuie să recunoaştem că astăzi există o mulţime de alte maşinuţe compacte care îţi oferă şi ele senzaţii foarte plăcute în condus fără a invoca o plutire împotriva curentului general. Astfel, Space Star este, în esenţă, o maşină care oferă un condiment suficient de puternic cât să zici că îţi place reţeta asta de mâncare, dar nu îndeajuns de puternic încât să poţi cere mâncarea asta în fiecare zi şi să nu te mai saturi de ea.

Şi atunci, dacă plăcerea variază, îţi rămâne raţiunea, care îţi spune că simpleţea în construcţie va însemna costuri extrem de mici de întreţinere şi o fiabilitate excelentă, greutatea mică şi motoraşul ăla harnic de sub capotă vor însemna mai puţini bani aruncaţi la pompă, iar ambianţa aia practică ar putea să te servească excelent în nevoile tale cotidiene, la fel de practice. Mitsubishi Space Star este maşina pe care să ţi-o iei dacă eşti un tânăr antreprenor care are nevoie să se tot deplaseze prin oraş, dar calculează bine banii investiţi. E maşina pe care să o ia companiile ai căror angajaţi trebuie să le tot facă vizite de curtoazie clienţilor. E maşina pe care ţi-o iei atunci când ai o familie tânără, şi ratele la creditul ipotecar încă îţi mai taie o parte consistentă din venituri, iar tu mai vrei să-ţi mai rămână bani şi de o vacanţă vara, şi de o vizită la restaurantul japonez de ziua aniversării voastre... E maşina care nu te va bucura într-atât în momentul achiziţiei, cât mai ales pe durata exploatării. Vizite rare la pompă, costuri fantastic de mici la vizitele programate la service, lipsa vizitelor neprogramate, costuri mici pentru anvelope, costuri mici de asigurare şi taxe anuale – toate te vor convinge mai bine ca orice sfat că ai făcut o alegere raţională.

Instrumente utile: » Date tehnice versiuni testate
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (87 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter