Testul ăsta a fost unul foarte aşteptat, atât de noi, cât şi de vizitatorii noştri. Ştim că Audi A3 Sedan e un model care place multora dintre voi şi de care e interesată multă lume, dar aşa s-a întâmplat că deocamdată niciun A3 Sedan nu a ajuns în showroom-ul Audi din Moldova. Aşa că, după principul dacă nu vine Mohamed la munte, merge muntele la Mohamed, am decis să organizăm un test drive cu totul special cu Audi A3 Sedan, cu start de la uzina Audi din Ingolstadt, Germania. Având şi suportul celor de
la Audi Moldova, în scurt timp germanii aveau un răspuns îmbucurător pentru noi: un Audi A3 Sedan focos vă va aştepta în Ingolstadt la data menţionată, şi va fi al vostru pentru un test de 3 zile!
Oh, ca să vezi! Trei zile cu un Audi A3 Sedan. Şi nu un oarecare sedan, ci un A3 Sedan 1.8 TFSI quattro, cu 180 cai-putere la activ şi tracţiune integrală! Mmm! Cât de captivant sună! Ce am putea face noi frumos şi
excepţional cu o asemenea maşină, având 3 zile la dispoziţie? Ei bine, ne-am amintit atunci de această primăvară, când am călătorit spre Salonul Auto de la Geneva şi am făcut un stop nocturn în Liechtenstein. Am rămas fermecaţi de frumuseţea acelei mici ţărişoare şi am promis că
vom reveni cu prima ocazie acolo! Mai mult ca atât, atunci, primăvara, ne-am oprit şi în showroom-ul Audi din Liechtenstein pentru a vedea dacă au vreun A3 Sedan în ofertă. Şi fusese unul, cu motor de 1.4 litri, pe care am reuşit să-l şi conducem un pic prin serpentinele micii ţărişoare. Aşa că Audi A3 Sedan se asociase, de atunci,
pentru noi, cu Liechtenstein-ul. Iar acum, micuţa ţărişoară izolată de munţi părea singura destinaţie logică pentru noi, mai ales că relieful de acolo avea să ne dea şansa testării plenare a motorului de sub capotă, a transmisiei automate cu dublu ambreiaj şi a ţinutei de drum! Din Ingostadt până în Liechtenstein şi
înapoi facem vreo 700 km. Vor fi trei zile înălţătoare, deci!
În după-amiaza primei zile, ajungem în Ingolstadt, la uzina Audi. Ne aştepta într-adevăr un A3 Sedan focos de tot. Pachet S Line, jante exclusiviste, culoare roşie! Iar emblema TFSI quattro de pe uşa portbagajului ne sugerează dulceaţa distracţiei care va urma!
Cel mai frumos sedan premium din clasa sa
Ei bine, nu vă grăbiţi să ne acuzaţi că ne-am convertit la religia designului scalat Audi. Pe de o parte, trebuie să spunem că în lume încă nu prea există sedanuri compacte premium în acest
segment, pentru că până odinioară, sedanurile cele mai mici din gama producătorilor premium şi-au tot sporit dimensiunile generaţie cu generaţie, încât s-au instalat comod într-un segment D avansat, lăsând formele compacte la discreţia hatchback-urilor, sau eventual la latitudinea sedanurilor
de preţ mult mai accesibil. Apoi au apărut Mercedes-Benz CLA şi Audi A3 Sedan două modele care joacă într-o ligă proaspăt redescoperită şi reconfigurată. E frumos CLA-ul, dar Audi A3 Sedan aduce nişte proporţii care-ţi răscolesc sufletul după nostalgia lui Audi 80, după îndrăzneala
de a crea forme cu adevărat apetisante pe o maşină. Riscând să nu fim prea europeni în preferinţe, vă vom spune că A3 Sedan ne place nouă cu mult mai mult decât
A3 Sportback sau un A3 hatch cu 3 uşi. Nici măcar decapotabila A3 nu arată la fel de special. Iar maşina asta are dimensiuni agile, tinereşti, fără niciun centimetru în plus pe talie, fără celulită, fără pic de lipide pe ea!
Portbagajul ăla scurt e secretul proporţiilor frumoase. Şi germanii nu s-au sfiit să-i creeze modelului mici triunghiuri vitrate alături de portiere spate, la fel ca la Audi 80! La alte maşini ar putea părea o umplere de
spaţiu, dar aici simţi că anume aşa trebuia să arată modelul ăsta!
Şi ca să vezi, portbagajul scurt nu e deloc mic, de fapt! Gura de acces e un pic limitată în dimensiuni, ca la orice
sedan, dar volumul portbagajului e paradoxal de mare, nouă încăpându-ne acolo două valize imense de cală, alte două genţi de mână pentru avion, şi o serie de poşete cu echipament! Dacă am mai fi vrut spaţiu, mai exista loc de înghesuire! După test am aflat
că, de fapt, portbagajul versiunilor quattro măsoară 390 litri în loc de 425 litri ai versiunilor cu tracţiune faţă, din cauza spaţiului de care are nevoie diferenţialul punţii spate. Dar niciodată 390 de litri nu ne-au părut atât de încăpători pe o maşină!
Interior
Laconismul, frumosul şi bunul gust continuă şi la interior. Planşa de bord aduce un design foarte aerat, fără elemente care să încarce inutil peisajul. În partea superioară tronează doar display-ul multimedia retractabil,
pe mijloc tronează prizele de aer, iar ceva mai jos există şi o inserţie discretă de aluminiu mat, foarte dietetic dozată. Pe aceeaşi linie sunt poziţionate câteva comenzi, inclusiv cele care ajustează reacţiile în condus ale maşinii, deconectarea sistemului start/stop. Aceste comenzi parcă ar fi
fost mult mai potrivite dacă erau poziţionate în zona levierului. Levierul însă, a primit în dreapta sa reglajul de volum al sistemului audio, iar în stânga butonul de pornire a motorului. În spatele său se află comenzile sistemului multimedia. Cu excepţia poziţionării butonului de pornire a
motorului, comenzile de acolo ţi se par ergonome în foarte scurt timp.
Materialele din habitaclu sunt de o calitate foarte bună, deşi textura planşei de bord e foarte rarefiată. La atingere, însă, realizezi că acolo se ascunde un polimer moale şi plăcut. Volanul nostru sportiv, dat de pachetul S line, aduce un frumos ton sportiv habitaclului, la fel ca şi vârful sferic al
levierului transmisiei. Calitatea grafică a display-ului multimedia e foarte bună, numai camera video spate afând o calitate mai slabă de filmare şi, respectiv, reproducere pe display.
Bine, dar cât de mult spaţiu oferă Audi A3 Sedan pentru ocupanţii locurilor spate? Spaţiul disponibil pentru genunchi e mai mult decât suficient, chiar dacă un pasager de 1.90 metri va sta în spatele unui şofer cu aceeaşi statură. Probleme pot surveni doar la spaţiul pe înălţime, un pic mai limitat din cauza liniei coborâte a plafonului, dar ele nu vor fi critice. Până la urmă, maşina are un spirit prea tineresc ca să te gândeşti la ocupanţi adulţi transportaţi cu regularitate pe bancheta spate! Totuşi, aici pasagerii beneficiază de prize de aer dedicate, astfel încât confortul termic să fie unul excelent.
La drum!
După o analiză minuţioasă a maşinii am făcut şi un tur de recunoaştere cu A3 Sedan prin Ingolstadt, probând plăcerile condusului urban. Or, foarte mulţi dintre proprietarii lui îl vor folosi
în mediul urban în zilele de lucru, ieşind în afara urbelor doar pentru escapade de week-end.
Nu-ţi ia mult timp să sesizezi maşina asta ca una foarte adaptată pentru oraşele cu trafic mai aglomerat.
Sistemul start/stop reacţionează intuitiv şi prompt, astfel încât să nu-ţi dea bătăi de cap la semafoare şi să-ţi economisească combustibilul din rezervor. Cutia de viteze face o treabă minunată în oraş, schimbând insesizabil şi în momentele cele mai
potrivite, indiferent de stilul de condus pe care îl alegi. E o variaţie adaptată şi perfecţionată pentru Audi a renumitului DSG german, doar că pe Audi cutia de viteze poartă numele S tronic. Cele două ambreiaje funcţionează impecabil aici. Direcţia este foarte uşoară, dar rămâne întotdeauna cu un pic de nuanţă sportivă, bănuim că
aceste simţuri de datorează pachetului S line. Iar motorul... Motorul... O sută optzeci de cai-putere sunt mai mult decât ai avea nevoie în oraş cu o asemenea maşină! N-ai unde să-i
foloseşti pe toţi, dacă vrei să fii un şofer respectuos cu legea... Dar asta nu înseamnă cu nu ar trebui să alegi un motor la fel de puternic! Vom vedea mai departe cât de delicioşi vor fi toţi aceşti cai la drumuri deschide!
Prima seară am înnoptat în Ingolstadt, intr-un hotel bavarez foarte ospitalier. A doua zi avea să urmeze marea călătorie spre Liechtenstein, cu un popas nocturn acolo!
Dimineaţa ne-am trezit fără deşteptător, ca atunci când, copil fiind mă trezeam mult mai devreme în aşteptarea unei mari zile. Urma o zi cu adevărat frumoasă, în care tot ce trebuie să faci e să savurezi clipele, să mergi într-un loc frumos şi să te bucuri de tot ce vezi în jur!
Călătoria noastră a început cu autobahnele nemţeşti fără limită de
viteză. Doar că primii vreo 80 de kilometri de drum au fost destul de aglomeraţi, aşa că viteza maximă pe care o puteam prinde ajungea spre 90-110 km/h, cu o medie de vreo 65 km/h. La asemenea viteze, Audi A3 Sedan denotă imediat o bună izolare fonică, iar sistemul audio Bang & Olufsen de pe maşina testată de noi ne-a decorat foarte frumos tabloul acustic al habitaclului! Nu e o plăcere
prea ieftină pe un sedan compact, dar vorbim de un sedan premium, totuşi, iar cei 790 euro ceruţi în Germania pentru opţiunea asta îşi merită investiţia, zicem noi!
După traversarea Munchen-ului, autobahn-ele au devenit brusc
mult mai libere! Adio viteze de melc! Acum maşina noastră a putut prinde viteze de 140, 160, 180 km/h şi chiar, pentru o scurtă perioadă, şi 200 km/h! În asemenea peisaje, Audi A3 Sedan are o ţinută de drum cu adevărat impecabilă! Suspensia spate multilink, un pic rigidizată, aerodinamica foarte bună care apasă maşina pe asfalt toate fac ca tu, de la volan, să ai un control nebănuit de mare asupra maşinii, simţind-o neaşteptat de agilă
şi sportivă! Cei 180 CP şi 280 Nm ai motorului, ultimii disponibili între 1,350 şi 4,500 rpm, sunt mai mult decât suficienţi pentru a-ţi da senzaţia împingerii în scaun chiar şi atunci când apeşi puternic pedala acceleraţiei la o viteză de 160 km/h, spre exemplu. Audi A3 Sedan 1.8 TFSI quattro e o maşină cu un caracter sportiv foarte
pronunţat, dar în acelaşi timp extraordinar de bine echilibrat şi controlat! E o sportivitate care te poate impresiona prin abundenţa ei, dar care nu va încerca să te scoată din decor niciodată!
Ei bine, după ce ne-am mai potolit pofta de viteze de top, am început să conducem cu un ritm mai constant,
savurând din confortul de la bord. Da, maşina asta poate fi şi confortabilă, la fel cum o fac sedanurile un pic mai mari. Iar ritmurile de condus moderat îi sporesc imediat şi eficienţa consumului de benzină.
După câteva ore de condus am intrat în Elveţia. Acum aveam să mergem
pe una din autostrăzile elveţiene care trece foarte aproape de Liechtenstein, până în partea lui sudică, apoi trebuia să intrăm prin sudul ţărişoarei, pentru că doar pe acolo se poate intra, în rest munţii protejând mica ţărişoară de invazii. Din Elveţia, însă, am dat peste o ploaie cruntă! La 120 km/h, cât e limita maxim admisă în Elveţia, o
ploaie nu e niciodată un pericol pe drum, dar în cazul nostru ploaia era cu adevărat abundentă, astfel încât pe asfalt se formase un strat de apă curgătoare spre locurile prevăzute de evacuare. Era un strat nepericulos, pentru că proiectanţii acelor drumuri prevăd întotdeauna astfel de condiţii meteo, dar, odată ce noi conduceam un quattro, ne-am zis să mergem cu viteza maxim admisă în continuare. Şi am făcut-o cu încredere deplină, fără cea mai mică pierdere a aderenţei.
Odată cu intrarea în Liechtenstein, lucrurile au luat rapid o întorsătură şi mai condimentată. Ploaia a devenit mult mai temperată, pe alocuri chiar cu pauze. Dar ţara asta mică îţă dă şansa să treci printr-un vad, un fel de
platou între munţi, după care inevitabil începi urcarea în munţi, pe drumuri de o frumuseţe extraordinară, cu un peisaj alăturat asupra platoului care devine tot mai fascinant cu fiecare metru urcat. Aici virajele strânse i-au
permis lui Audi A3 Sedan să-şi demonstreze întregul potenţial în ţinuta sa de drum! Suspensia ţine vehiculul bine fixat de carosabil, cu înclinări minime, iar tracţiunea integrală face ca transferul de cuplu pe asfalt să fie
de o precizie admirabilă, astfel încât maşina să obţină o ţinută de drum absolută pe aici! A3 Sedan 1.8 TFSI quattro e agil şi uşor, e manevrabil şi predictibil, şi îţi demonstrează că poate fi o sportivă de performanţă fără a-şi pierde manierele şi buna educaţie. Chiar şi suprafeţele pavate, existente pe alocuri
în aceste viraje din Liechtenstein nu au tăiat câtuşi de puţin din încrederea cu care rulează maşina. Suspensia reuşeşte să înghită cu excelenţă denivelările, maşina îşi păstrează integritatea impecabilă, iar
roţile parcă nu pierd deloc aderenţă în aceste pietre de pavaj într-atât de bine şi rapid se face distribuţia
cuplului de sistemul de tracţiune integrală. În tot acest tablou marele favorizat e cel de la volan! Audi A3 Sedan asta e o maşină vie, dinamică, care nu-ţi va permite să devii un morocănos la volan! Maşina asta e întotdeauna pregătită de o
partidă fierbinte! Cei tineri vor înţelege imediat aluzia!
Dar ce peisaje! Ce peisaje se dechid în timp ce urcăm tot mai sus spre destinaţia noastră hotelieră! Ah uite şi o intersecţie trebuie să luăm stânga şi vom urca şi mai sus, spre hotel! Dar ţinem minte din primăvară drumul spre dreapta, ştim că el duce pe nişte
serpentine în coborâre, după care ajungi din nou în platoul acestei mici ţări! Hai să încercăm maşina pe acolo, şi pe urcă mai urcăm o dată pe unde tocmai am urcat, lângă castelul regal de aici! În coborâre sportivă, însă, cutia de viteze cu dublu ambreiaj şi-a
arătat unicul neajuns, probabil. Principiul de funcţionare a acestei transmisiei presupune că, în timp ce tu circuli într-una din trepte, cea următoare e deja cuplată şi aşteaptă momentul trecerii. Însă la coborâre, ai de multe ori nevoia retrogradării treptei, fie că o faci automat, fie cu ajutorul padelelor de lângă volan. Şi atunci impui transmisia la un comportament invers, dar ea nu va pregăti niciodată o treaptă inferioară pentru tine, aşa că momentele de
retrogradare în coborâre abruptă se vor lăsa de cele mai multe ori cu sacadări neplăcute şi ezitări. Nu e un caz unitar, aceste senzaţii se repetă ori de câte ori coborâm intens şi
retrogrăm transmisia. Şi se simt atât în regim manual, cât şi automat.
De îndată ce revenim la un plan drept, însă, cutia de viteze îşi reia comportamentul ireproşabil. Urmează din nou urcuşul spre vârfurile Liechtenshtein-ului. De această dată îl facem fără stopuri
pentru poze, mult mai dinamic, mult mai savuros! Ah, ce maşină gustoasă în condus! Ah, ce maşină vie! Ajungem din nou la intersecţia pe
care am parcurs-o vreo 15-20 minute în urmă şi de această dată continuăm să urcăm. Eh, vârful munţilor nu pare prea departe, îmi zic. Dar sistemul
de navigare îmi arată că mai trebuie să merg vreo 8 kilometri! Unde? Cu opt kilometri în Liechtenstein treci vreo două trei oraşe, poţi traversa şi hotarul fără să observi!...
Ei bine, pe aici nu am mai fost niciodată şi nu contenesc să mă uimesc, că urcurşul montan nu e nici pe departe la fel de scurt pe cât credeam iniţial! Iar viziunea asupra
platoului de jos devine din ce în ce mai magnifică! La un moment dat, ajungem cu adevărat foarte aproape de vârful celui mai înalt multe, dar sistemul de navigare ne indică încă
vreo 1.8 kilometri de parcurs. Ah, uite că avem un pic tunel pentru a trece prin munte, dincolo! Ca să vezi, şi dincolo e tot Liechtenstein! Încă o
parte de vale muntoasă cu un peisaj magnific, după care e Elveţia... E un loc atât de izolat de zgomotele lumii moderne, atât de conservat,
atât de paradisiac! Ca de obicei, drumul e asfaltat îngust, dar perfect, până la ultima casă din vârf de munte, iar verdele intens al ierbii întotdeauna
fragede de aici şi liniştea îţi zic că ai venit într-o altă lume... Am parcat Audi-ul nostru la câţiva zeci de metri de hotel, cocoţat şi el pe munte, şi am mers pe un scaun de alături, pentru a savura liniştea şi intensitatea culorilor
din jur. E una din acele zile care să le savurezi cu fiecare nouă repriză de aer inspirat în plămâni! Şi e o zi alături de un minunat Audi A3 Sedan quattro!
După un somn buştean, de munte, ne-am trezit dimineaţa pentru un mic dejun tradiţional din Liechtenstein. Afară norii treceau pe alături, pe lângă geam, dând senzaţia de ceaţă, iar
ploaia măruntă amplifica senzaţia unei clime cu totul izolate de restul lumii. Am pornit din nou spre Inglostadt, savurând, de această dată, mai mult din traseele extra-urbane elveţiene şi germane, pentru a ocoli autobahnele în reparaţii din apropierea Inglostadrului. Dar părerile noastre despre Audi A3 Sedan 1.8 TFSI quattro erau cât se poate de bine conturate deja.
Verdict: Audi A3 Sedan 1.8 TFSI quattro
O maşină cu proporţii superb de reuşit, unul din cele mai frumoase modele Audi create vreodată şi cu siguranţă cel mai frumos dintre concurenţii săi. Fără centimetri în plus, fără kilograme în plus. Corp tonifiat, muşchi bine antrenaţi şi o inimă
puternică, dar nobilă. Maşina asta se simte tânără şi agilă, fierbinte şi pasională, dar inteligentă şi manierată în acelaşi timp. Cutia de viteze denotă ezitări numai în cazul coborâşurilor forţate în pante agresive, dar în rest are un comportament ireproşabil. Iar ţinuta de drum şi motorul sunt la înălţimea ingineriei perfect echilibrate!
Maşina testată de noi porneşte de la 33,450 euro în Germania, în motorizare identică, dar în Moldova preţul ar fi ceva mai mic. Maşina din test are şi dotări opţionale de peste 18,000 euro, aşa că preţul final a ajuns să atingă, în Germania, 51,835 euro. În Moldova, o asemenea echipare
generoasă ar ajunge să coste vreo 43-45 mii de euro. Dar e vorba de cel mai puternic motor pe benzină, cu tracţiune integrală şi cutie de viteze automată, cu pachet S line şi dotări ultra-generoase! De banii ăştia poţi avea multe alternative în segmentul premium, dar parcă maşina asta are ceva special care te convinge că-şi merită banii! Mai mult decât un A4, chiar! E o maşină extrem de vie,
căreia tinereţea îi curge intens în vine! Iar tinereţea asta e molipsitoare! Şi te vei simţi şi tu întotdeauna tânăr şi dornic de o viaţă intensă!
Extraordinar test! Masina tot e frumoasa, dar locurile si fotografiile... jos palaria! p.s. @Volkswagen: salonul nici mie nu-mi prea place, e prea de tot simplu la design.
0
0
Petru Amihalachioaie
Chişinău
la 13 August 2014 - 15:23
Pozele sunt superbe! Culoarea rosie a masinii si timpul ploios de afara redau un contrast foarte frumos. :)
0
0
Robert
Bucureşti, România
la 15 August 2014 - 19:34
Masina este la fel de hidoasa ca si peisajele. Biodiversitatea zonei este la pamant. Nu tu pomi, nu tu flora, nu tu fauna, nu tu mediu de viata al animalelor, la fel de stearpa si palida ca si Snowdonia sau M-tii Scotiei.