Maşina din testul de astăzi e mai puţin o maşină şi mai mult o jucărie. Pentru femei frumoase. Pentru cei şi cele care nu dau o iotă pe datele tehnice ale unei maşini, n-au idee cum se deschide o capotă şi tot ce vor de la un vehicul e ca acesta să fie un atribut şic în continuarea personalităţii lor
admirabile. Fiat 500C by Gucci se încadrează perfect în această definiţie.
Şi pentru a vă explica scurt ce înseamnă 500C by Gucci, trebuie să vă spunem că 500C înseamnă versiunea decapotabilă a
lui Fiat 500, iar decapotabilă în cazul acestui model înseamnă că montanţii obişnuiţi au rămas, doar că în locul foliei de metal a acoperişului a fost instalat un plafon textil retractabil, care poate fi retractat spre spate, lăsând astfel cerul liber deasupra capului celor de la volan. Iar semnătura aia by Gucci înseamnă că paleta de culori, de tapiţerie şi întregul set de elemente personalizate a fost creată împreună cu cei de la Gucci, Fiat desfăşurând astfel de parteneriate cu câteva nume mari din lumea fashion pentru a-şi personaliza modelul mai aproape de fanii unor mărci de renume.
E frumoasă?
Ho, ho! Cu siguranţă! E superb de frumoasă! E o bijuterie superbă pe patru roţi, mică, drăguţă şi care-ţi face întotdeauna din ochi. Ediţia by Gucci
vine şi cu nişte jante superbe, dar şi cu câteva inserţii de gri lucios pe caroserie şi pe corpurile oglinzilor exterioare. Cireaşa de pe tort o constituie, însă, cele trei linii verzi şi roşii de pe plafonul textil, care, în
combiaţie cu culoarea albă a caroseriei, ne amintesc frumos de culorile steagului italian.
Aceleaşi linii sunt prezente şi pe tapiţieria scaunelor de la interior, iar
combinaţia de alb de fildeş şi negru în nuanţarea habitaclului, condimentată de elemente de design retro, conferă maşinii un ton de glamour şi bun bust. Şi dacă mai pui la socoteală şi tetierele rotunde, cu însemnele Gucci reliefate în ele, dar şi multitudinea de alte mici detalii şic prezente la bord, atunci maşina asta poate lua titlul de cea mai plină de glamour din câte există astăzi pe piaţă...
E spaţioasă?
Nu. Două doamne frumoase, adolescente sau de o vârstă mai onorabilă, pot încăpea pe scaunele faţă fără probleme, dar lăţimea mică a maşinii le va face să stea într-atât de aproape una de alta, încât şi-ar putea şopti câte un secret la ureche în timp ce conduc. Nu există o cotieră centrală care să le
separe, aşa că secretele pot curge gârlă.
Pe bancheta din spate nu are şanse să stea confortabil niciun adult. Chinuit, da, poate încăpea cineva acolo pentru o călătorie scurtă. Un copil s-ar putea simţi mai bine, dar tot parcă am ţine să vă recomandăm să nu mizaţi prea mult pe locurile din spate. Trebuie să priviţi maşina asta
mai degrabă ca una cu 2 locuri, plus alte 2 de rezervă.
Portbagajul se deschide stilat, şi vă permite să depozitaţi acolo vreo 2-3 poşete de la magazin. Cam cât poate duce o doamnă în mâini. Despre rabatări nu are sens să vorbim, pentru că, din cauza caroseriei cabrio, unicul
acces la portbagaj e uşiţa aia mică şi drăguţă, iar obiectele mai mari nu au nicio şansă să încapă acolo.
E calitativ asamblată?
În mare parte da, întrucât familia modelelor 500 se distanţează tot mai mult de celelalte modele Fiat într-un soi de grup premium. Materialele de la interior, asamblare, plăcerea atingerilor şi precizia toate se conformează segmentului premium.
E confortabilă?
Pe drumuri bune, ar fi confortabilă, întrucât suspensia maşinii nu e excesiv de fermă şi asta permite înghiţirea bună a denivelărilor. Doar că ampatamentul scurt o face să pară mai iritată uneori în zone cu mai multe denivelări succesive, aşa cum se mai întâlnesc în capitala ţării noastre.
Scaunele faţă sunt comode, dar poziţia la volan e una mai activă pentru
călătorii scurte, care să-ţi ofere vizibilitate bună în jur. Micuţul 500C nu e o maşină pentru călătorii lungi, de aia nu vă faceţi planuri de distanţe lungi cu el. În oraş, însă, vă va oferi tot confortul de care aveţi nevoie.
E rapidă?
Da, destul de rapidă, pentru că ediţia Gucci a lui 500C a făcut aici uz de cel mai puternic motor disponibil un benzinar aspirat natural de 1.4 litri,
care respiră foarte bine şi dezvoltă 100 CP la 6,000 rpm. Cuplul maxim atinge valoarea de 131 Nm la 4,250 rpm, iar pentru o maşină de talia lui 500C aceşti parametri sunt mai mult decât suficienţi pentru a-i imprima un dinamism foarte demn. Sprinturile foarte rapizi sunt întârziate uneori de transmisia automată robotizată, care manifestă schimbări de trepte ceva mai lungi, ca şi oricare altă transmisie de acest tip. Totuşi, schimbările pot fi ghidate şi prin retragerea scurtă a
pedalei de acceleraţie în timp ce prindeţi viteză, iar transmisia va înţelegi astfel că e momentul potrivit pentru schimbarea treptei superioare. Trebuie să remarcăm şi faptul că transmisia reuşeşte să schimbe treptele fără a genera şocuri vizibile, aşa cum se întâmplă deseori cu cutiile de viteze robotizate. Sprintul de la 0 la 100 km/h se va realiza în 10.5 secunde, ceea ce nu e deloc rău pentru o maşinuţă fashion.
La viteze mai mari de traseu, însă, după vreo 120 km la oră, apare o senzaţie de nesiguranţă în timp ce o conduci. Noi credem că ea vine de la caroseria cabrio, deşi păstrarea montanţilor nu ar fi trebuit să genereze vreo diferenţă faţă de versiunea obişnuită a lui Fiat 500, testată de noi mai mulţi ani în urmă. Cert este că la viteze mai mari pe un asfalt niţel mai rugos vibraţiile se simt puternic în volan şi ai senzaţia că ar fi mult mai sigur să reduci viteza până la vreo 90-100 la oră, ca să te bucuri mai
liniştit de viaţă, că doar conduci o maşină emoţionantă şi pozitivistă.
E eficientă?
Da, cât se poate de eficientă dacă mai punem la socoteală şi faptul că avem 100 cai-putere sub capotă. Italienii declară chiar că cifra cfra de consum a versiunii cu transmisie automată e mai mică decât cea cu cutie de viteze manuală, iar maşinuţa din testul nostru declară un consum de 6.7 litri/100 km în regim urban, 5.0 litri/100 km în regim extra-urban şi 5.6 litri/100 km în regim mixt. Fiindcă vorbim de un motor aspirat natural, tindem să credem că cel puţin cifra de consum urban poate fi atinsă în viaţa cotidiană. Noi am exploatat foarte intens maşina în timpul testului drive şi consumul abia de s-a ridicat la un pic mai mult de 8 la sută.
Cât costă? Îşi merită ea banii?
Ei bine, ediţia Gucci mai e disponibilă încă, dar ea va fi putea fi echipată doar cu motorul turboaspirat de 0.9 litri şi cel aspirat natural de 1.2 litri, aşa că cei 100 CP de sub capota maşinuţei noastre pleacă, încet, în istorie. Totuşi, exemplarul din testul nostru a costat 15,000 euro în ţara noastră un preţ un pic prea pipărat faţă de consistenţa tehnică pe care o obţii în această maşină. Dar, cum am mai zis şi la începutul acestui test, ea e destinată celor cărora nu le pasă câtuşi de puţin de consitenţă tehnică, şi se lasă cuceriţi de alura foarte reuşită de fashion şi glamour. Iar atributele şic, fashion şi glamour sunt foarte consistente aici!