Acum aproape doi ani, când am testat noua generaţie Kia ceed, ne declaram surpinşi în primul rând de suspensia maşinii, capabilă de a înghiţi formidabil
orice denivelări şi de a asigura o manevrabilitate exemplară în acelaşi timp. Între timp, Kia a lansat şi versiunea cu 3 uşi a modelului,
separată printr-un nume şi o identitate distinctă cu accente mai sportive, numită pro_ceed. Aşa că nu am ezitat să punem la încercare şi ipostaza
mai tinerească a familiei ceed? Cu cât pro_ceed mai sportiv decât un ceed? A păstrat oare modelul tineresc şi calităţile de absorbţie a fratelui ceed? Ce oferă, de fapt o Kia pro_ceed vine ea oare şi cu valenţe practice cotidiene sau e doar un model focusat spre tineri egoişti?
Ei bine, pentru a simţi mai cuprinzător noua Kia pro_ceed, am luat la test
două exemplare cu dotări medii aproape identice, dar cu motoare diferite diesel şi benzină. Mai mult ca atât, şi dieselul, şi benzinarul, au o cilindree de 1.6 litri, şi dezvoltă puteri aproape identice 130 CP pentru diesel şi 128 CP pentru motorul pe benzină? Eh, care din ele e mai plăcut de condus, care e mai dinamic şi care e o achiziţie mai recomandată, până la urmă? Să descoperim împreună!
Design. Tinereţe frumoasă.
Şi un hatchback cu 5 uşi Kia ceed arată foarte bine, dar designerii germani şi coreeni de la Kia să nu uităm că modelul a fost creat deja în epoca neamţului Peter Schreyer la şefia formelor mărcii au reuşit să-i confere modelului o siluetă şi mai dinamică, şi mai bine armonizată, şi mai atrăgătoare. Atunci când priveşti
un pro_ceed, nu trebuie să cauţi unghiul din care arată mai bine, pentru că e frumos din orice unghi l-ai privi. E tinereţea care nu are nevoie de farduri şi tratamente cosmetice pentru a fi atrăgătoare. E alura unei tinereţi frumoase, creată pentru tinerii care sunt suficient de norocoşi să-şi permită petrecerea frumoasă a acestei minunate perioade a vieţii lor!
Şi să ştiţi că nu ne referim doar la fete şi flăcăi de vreo 20 de ani. Nu, modelul
ăsta arată bine şi pentru vârste mai coapte în calendar, dar neofilite în suflet!
Un singur element pare să intre într-o disonanţă filosofică în raport cu spiritul modelului e triunghiul ăla mic, prezent pe lateral, înaintea portierelor faţă. E menit să nu reducă vizibilitatea din cauza unui contur atât de ascuţit al suprafeţei vitrate laterale, iar portiera nu ar putea porni din acel punct, pentru că nu ar mai avea spaţiu pentru
retragerea geamului la deschidere. Totuşi, vorbim de o disonanţă de ordin conceptual, nu şi de aspect, pentru că designerii Kia au reuşit să mascheze excelent aceste necesităţi practice.
Studio.
Nu, nu de un studioul audio vă vorbim, ci despre altceva. Vă explicăm un pic mai jos.
Dacă la exterior cele două modele se deosebesc doar prin culoarea de caroserie, având până şi acelaşi design şi mărime a jantelor, atunci la interior există distincţii în combinarea culorilor şi inserţiilor. Apropo, ca să aducem claritate, trebuie să vă spunem că exemplarul oranj din test este cel cu motor pe benzină, în timp ce exemplarul roşu vine cu motor diesel. Ei bine, motorul pe benzină are cu 7 CP mai puţin pentru regiunea noastră faţă de UE, din cauza sistemului de injecţie mai simplu, adaptat la o calitate mai redusă a combustibilului. Coreenii au recurs la această adaptare mai mult orientaţi la regiunea CSI ca o zonă integră, în Rusia, spre exemplu, chiar fiind nevoie de astfel de adaptări. Noi, însă, credem că această adaptare nu mai e prea necesară în cazul benzinei pentru Moldova, ci mai mult în cazul dieselului, şi că a venit timpul ca cei de la oficiile centrale Kia Motors să livreze motorizările europene pe benzină pentru Moldova, mult mai dinamice şi mai eficiente.
Dar adaptarea despre care vorbim a dictat şi o concepere un pic distinctă a echipărilor încluse în pachetele de dotări pentru motorizarea pe benzină versus cea diesel. Dieselul este tratat de coreeni, probabil, ca o opţiune mult mai dinamică şi mai europeană, întrucât în acelaşi pachet de dotări Luxe a exemplarelor din test versiunea pe benzină primeşte planşă de bord din polimer moale,
dar cu inserţii din plastic, în timp ce motorizarea diesel primeşte planşă cu acelaşi polimer moale, dar cu inserţii piano black, tapiserie textilă contrastantă şi inserţii de aluminiu pe pedale! Mult mai frumos, domnilor! Mult mai tineresc! E un prim motiv serios, deci, să optaţi pentru o motorizare diesel, sau să insitaţi pe bifarea suplimentară a acestor inserţii şi decoruri!
Poziţia la volan e una sportivă, apropiată de pământ ca într-o maşină cu valenţe sportive veritabile. Linia plafonului dictează senzaţia unui
spaţiu un pic mai redus pe înălţime, dar chiar şi un şofer de 1.87-1.90 metri mai are oricum rezervă de spaţiu deasupra caputului. Scaunele sunt neaşteptat de confortabile, dar ne-am fi dorit un suport lateral un pic mai generos dimensionat.
Pe bancheta din spate există spaţiu suficient pentru genunchi, dar, aşa cum ne-am fi aşteptat, mai puţin pe înălţime. La distanţe scurte, doi
adulţi pot călători. La distanţe lungi spaţiul e potrivit doar pentru copii, sau adolescenţi până la maturitate. Şi aici vine noţiunea
de studio, sau apartament de tip studio, coreenii fiind printre naţiunile care preferă acest timp de spaţiu locativ până la întemeierea unei familii. La bordul lui Kia pro_ceed te simţi exact ca într-un studio cu un spaţiu foarte potrivit şi confortabil în faţă, ceva mai eficient în spate, dar cu toate elementele poziţionate ergonomic şi inteligent, astfel încât să ai totul la
îndemână şi să te simţi perfect de bine în interior. Exact ceea de ce pot avea nevoie spiritele tinere, fără prea mari solicitări famiste.
Senzaţii de condus
Ei bine, chiar dacă ambele modele au motoare care livrează puteri similare, e firescă să descoperim că motorul pe benzină dezvoltă un cuplu maxim de 157 Nm la 4,850 rpm, în timp ce propulsorul diesel furnizează 260 Nm, disponibili între 1,900 şi 2,750 rpm! O diferenţă colosală, deci! O situaţie în care cifrele spun totul înainte de a porni motorul. Iar după ce am pornit motoarele şi le-am tot probat dinamismul în regim urban şi extra-urban, teoria a fost confimată cu
desăvârşire de practică: Kia pro_ceed cu motorizare diesel de 1.6 litri e de departe cu mult mai dinamică şi vioaie decât sora cu motor pe benzină, aspirat natural, de 1.6 litri şi 128 CP.
Benzinarul poate fi pus şi el la treabă dinamică, dar pentru asta e nevoie să stai cu pedala apăsată puternic în regim automat sau să-l menţii manual pe la turaţii din zona 4-5 mii rpm. Operarea la turaţii înalte face ca cifra de acceleraţie de la 0 la 100 km/h a benzinarului să fie cu 0.2 secunde mai
bună decât a motorizării diesel, dar în viaţa cotidiană, cu turaţii mai fireşti a motorului, dinamismul e cu mult mai pronunţat la propulsorul diesel.
Cutiile de viteze automate de pe maşinile din test, apropo, sunt ambele cu 6 trepte şi le disting doar ajustările de raporturi, în rest funcţionarea lor, cu timpi de schibare şi reacţii, e foarte similară. Şi bună, de altfel! Schimburi prompte, realizate intuitiv, în momente potrivite. Reacţii potrivite chiar şi la schimbări rapizi ale intensităţii
de condus, de la lejer la rapid, sau invers.
Ne bucurăm să descoperim un volan cu un feedback foarte bun şi natural, ca şi la sora ceed. Kia pro_ceed este, astfel, cu adevărat plăcută în condus, plăcerea izvorând din însăşi manevrarea volanului.
Ah, da! Marea noastră dilemă? Cât de diferită e suspensia care ne-a plăcut nouă atât de mult pe ceed? Ei bine, rigiditatea a sporit foarte puţin, atât
cât să imprime maşinii senzaţii mai sportive şi mai conectate cu drumul, dar capacitatea excelentă de absorbţie şi de asigurare a unui confort impresionant la bord a fost, în mare parte, păstrată. Kia pro_ceed nu e
doar un hatchback sportiv şi tineresc, ci şi un vehicul confortabil pentru călătorii lungi sau cotidiene, în care tinereţea îţi dictează nişte atitudini mai egoiste. Am condus aceste maşini mult
şi le-am savurat mai ales la drumuri lungi şi frumoase, ba chiar şi la cele extraurbane mai denivelate, sau chiar cu curbe accentuate. Pentru că suspensia multilink de pe puntea spate nu e capabilă doar să înghită bine denivelări, ci asigură şi o manevrabilitate superbă! Maşina trece prin viraje suprinzător de natural şi precis, lejer şi demn! O ţinută rutieră exemplară, deci!
Verdict
Maşinile din testul nostru sunt echipate în cel de-a treilea nivel de dotări, din cinci posibile. O Kia pro_ceed poate
porni, cu cel mai accesibil motor de 1.4 litri pe benzină sub capotă, de la 11,350 euro în dotare de bază. Motorizarea noastră pe benzină de 1.6 litri porneşte de la 12,650 euro cu transmisie manuală cu 6 trepte sau de la 13,650 euro cu transmisie
automată. Cel de-al treilea nivel de echipări i-a adăgat exemplarului benzinar testat de noi încă 2,000 euro la preţ, aşa că exemplarul oranj din test costă 15,650 euro.
De cealaltă parte, motorizarea diesel de 1.6 litri şi 130 CP e unica disponibilă pentru pro_ceed la
capitolul diesel şi porneşte de la 14,620 euro cu cutie de viteze manuală cu 6 trepte. Cu cutie de viteze automată, preţul porneşte de la 15,620 euro, iar toată lista de dotări i-a adăugat exemplarului testat o sumă identică de 2,000 euro, astfel încât maşina roşie din test costă 17,620 euro.
Îşi merită cele două maşini banii? Cu siguranţă da! Îşi merită pentru suma de calităţi pe care o oferă, dar şi la o analiză atentă faţă de concurenţii germani, precum Opel Astra GTC, Volkswagen Golf cu 3 uşi sau
Scirocco. Dacă Scirocco are valenţe sportive şi o ţinută rutieră bună, atunci Golf-ul cu o putere comparabilă vine cu bară de torsiune pe puntea spate
şi cedează ruşinos la manevrabilitate şi confort la rulare. Astra GTC are o ţinută rutieră foarte bună, un pic diferită de cea a lui Kia pro_ceed, dar modelul coreean nu cedează câtuşi de puţin în acest segment de putere.
Cine câştigă în testul de astăzi motorzarea diesel sau cea pe
benzină? Ei bine, răspunsul e unul tranşant şi fără dubii: câştigătoare e motorizarea diesel! Benzinarul e potrivit pentru cei care-şi fac griji de calitatea combustibilului diesel şi care nu vor un dinamism prea accentuat decât atunci când sunt dispuşi să apese pedala acceleraţiei în forţă, însă dieselul este cu mult mai vioi în turaţii
fireşti, cu mult mai plăcut în condus în călătorii lungi şi, până la urmă, mai eficient!
care comenta acolo ca diesel nu se merita de luat?
0
1
salaria
Chişinău
la 10 Iunie 2014 - 22:37
Pacat ca KIA nu importa in RM masinile cu motorizarea 1.4 diesel; sunt mai convenabile in materie de pret.. Hyundai castiga la acest capitol
0
1
jaguar
Chişinău
la 11 Iunie 2014 - 08:18
Imi place felul cum arata.La noi,din pacate, diselul e de calitate foarte proasta, nu stiu ce masina ar rezista.
0
0
Roman
Chişinău
la 11 Iunie 2014 - 09:36
Jaguar, oare cum rezista "saracele diesel-uri". Daca stai sa studiezi putin piata, pun pariu ca mai mult de 50% de masinile importate sunt au motoarele diesel. Calitatea motorinei e ok la noi. Personal conduc un diesel Honda de 4 ani, "rezista"...
1
2
jaguar
Chişinău
la 11 Iunie 2014 - 09:38
Roman@ , imi vine greu sa cred
1
0
Roman
Chişinău
la 11 Iunie 2014 - 10:43
@Jaguar, in ce anume iti vine greu sa crezi? Ca as conduce un diesel, sau?
0
1
jaguar
Chişinău
la 11 Iunie 2014 - 10:48
ca motoarele diesel pot sa reziste cu combustilulul din MD. BMW, Honda, sunt marci cu o reputatie buna, chiar si asa as opta pentru unul de benzina. In context,cursa de anduranta Le mans, a fost castigata de un TDI AUDI. Sa vedem.Daca as trai in UE as opta fara mari batai de cap, in MD e o alegere cu doua taisuri.
0
0
Roman
Chişinău
la 11 Iunie 2014 - 11:28
Pai hai sa nu amestecam preferintele personale cu realitatea :). Nu am o statistica exacta aferent raportului diesel/benzina, insa, dupa cum am zis conduc o Honda pe motorina si in familie mai avem un Mercedes ML320CDI, 5 ani in Chisinau fara careva probleme legate de motorina. Nu voi scrie de la ce retele ma alimentez, sa nu creada lumea ca fac publicitate. Eu ti-am dat exemple reale legate de exploatare, tu mi-ai scris doar dogme :)
0
2
jaguar
Chişinău
la 11 Iunie 2014 - 11:33
:)
0
0
Cyber
Briceni, Moldova
la 14 Iunie 2014 - 23:02
Designul exterior arata foarte bine un 10+ cel interior nu prea imi place...