Noua generaţie Nissan X-Trail a venit pe piaţă aproape simultan cu noul Qashqai şi chiar noul Murano, marcând o nouă etapă forte în gama SUV-urilor mărcii. Toate aceste lansări, însă, realizate la distanţă decâteva luni una de cealaltă, ne certifică aproape sigur faptul că cele trei SUV-uri au fost dezvoltate simultan şi scot la iveală o serioasă problemă de design: asemănarea mult prea mare între ele. Dacă nu eşti un aprig fan al mărcii, ai putea avea dificultăţi serioase în aprecierea modelului exact pe care îl are în faţă. Mai mult ca atât, odată ce Qashqai a crescut în dimensiuni şi calităţi, iar versiunea lui cu 7 locuri a dispărut din ofertă, X-Trail
ar putea avea dificultăţi în a se lupta pentru cumpărători, fiind strâmtorat chiar de fraţii săi Qashqai şi Murano. Pentru a-l distinge mai puternic de Qashqai, designerii Nissan au prevăzut opţiunea prezenţei a 7 locuri la bord pentru X-Trail, sugerând astfel un soi de spaţiu XXL la bord. Să fie oare asta suficient? Ce aduce cu adevărat noua generaţie Nissan X-Trail şi cât de atractivă este ea astăzi faţă de concurenţii săi?
Haideţi să aflăm răspunsurile împreună, în primul test drive din Moldova cu noua generaţie Nissan X-Trail. Ştiţi cu toţii că, atunci când am testat noul Qashqai, ne-am declarat extrem de plăcut impresionaţi
de noua generaţie a acelui SUV, mai ales că l-am testat cu noul diesel 1.6 dCi de 130 CP, cuplat la o cutie de viteze manuală, cu tracţiune integrală. Astăzi avem la test un X-Trail dotat cu acelaşi motor, dar combinat cu o cutie de viteze automată cu raport continuu variabil şi cu tracţiune pe puntea faţă.
Să vedem, deci, ce oferă noua generaţie X-Trail!
Forme
Ei bine, asemănarea despre care vorbim noi se referă mai mult la partea frontală a celor 3 SUV-uri Nissan, însă e suficient să arunci o privire la silueta lui X-Trail pentru a remarca talia superioară cu care ai de-a face.
Maşina are o gardă la sol mai mare, iar linia plafonului merge aproape dreaptă spre spate, până spre zona extremă a portabagajului, astfel încât să se păstreze spaţiul util pe înălţime pentru ocupanţii de la bord. Şi posteriorul e mai masiv şi mult mai diferit ca şi design, aşa că problemele de asemănare dispar în scurt timp după familiarizarea cu noul SUV Nissan. Se simte şi o prezenţă net superioară faţă de generaţia precedentă X-Trail,
care pare o glumă rectangulară faţă de noul X-Trail. Culoare verde-haki a maşinii din test pare deosebit de interesantă, iar noi nu am putut rezista să nu-i facem şi câteva poze lângă nişte vehicule militare.
Garda la sol sporită şi zonele de extremitate protejate ar trebui să-i
confere maşinii şi o bună geometrie în atacuri offroad, deşi X-Trail nu se declară tocmai dornic de a se împotmoli pe undeva. Totuşi, vom vedea mai târziu ce poate face noul X-Trail în offroad.
Calitatea vieţii la interior
Odată ce am deschis uşa exemplarului de test ne-a suprins plăcut ambianţa bej a habitaclului. Se simte imediat că avem un exemplar în
dotări de top în mâinile noastre. Nu ne ia foarte mult timp, însă, să recunoaştem un design interior foarte similar cu Qashqai, cu mici adaptări aduse de spaţiul mai mare disponibil.
Calitatea tapiţeriei de piele e bună, iar perforarea acesteia lasă impresia unei ambianţe cu ambiţii premium. Planşa
de bord alternează polimeri mai moi şi mai plăcuţi la atingere în partea superioară, cu cei mai duri, dar bine combinaţi, în partea inferioară. Aici sunt prezente şi nişte inserţii care imită textura fibrei de carbon, dar care, evident, nu sunt veridice. Pe consola centrală calitatea afişajului de pe ecranul
sistemului multimedia este bună, dar nu perfectă. De fapt, este exact ca şi la Qashqai, doar că acolo, pe un SUV compact, ea pare foarte potrivită segmentului, iar aici aşteptam parcă o creştere în precizie şi calitate. Cuplăm
marşarierul şi camera video spate ne redă pe display o imagine foarte nefocusată şi blurată, cu o calitate grafică marginală. Aveam chiar impresia că nivelul de calitate de aici e mai mic decât cel de la camera video
a unui Qashqai, nemaivorbind de vreun surplus. În schimb, calitatea grafică a cadranelor de bord este una excelentă, de-a dreptul admirabilă. Acestea sunt clare şi citeţe, iar display-ul dintre ele are un afişaj excelent.
La capitolul spaţiu, pasagerii faţă vor fi cu adevărat desfătaţi. X-Trail lasă ocupanţilor locurilor faţă impresia aflării într-un vehicul mare, larg, iar tunelul central lat vrea să accentueze aceste senzaţii. Apropo, acolo, în tunelul central, există două locuri de pahare cu prize de aer spre ele, care pot fi
închise sau deschise! Astfel, băutura Dvs. poate fi păstrată rece vara sau caldă iarna! Un detaliu foarte ingenios şi plăcut!
În mod firesc, un plus şi mai simţitor de spaţiu se face prezent pe bancheta spate, adică cel de-al doilea rând de scaune în cazul maşinii din testul nostru, dotată cu 3 rânduri de scaune. Poate părea paradoxal, dar spaţiul pentru genunchi nu este cu mult mai mare decât într-un Qashqai, plusurile venind doar pe înălţime şi lăţime. Însă bancheta e mult mai profilată şi îşi poate schimba unghiul spătarului. Mai mult ca atât, ea poate şi culisa secvenţial înainte şi înapoi, dar remarca noastră faţă de spaţiul disponibil pentru genunchi se referă la poziţia cea mai îndepărtată spre spate. Doi pasageri se vor simţi perfect aici la orice distanţă, 3 binişor. De ce era nevoie de culisare, deci, dacă
spaţiu suficient există doar în poziţia maximă îndepărtată? Ei bine, pentru cel de-al treilea rând de scaune. Atunci când nu e folosit, acesta poate fi pliat
inteligent în portbagaj, însă în momentul în care este scos, realizezi că el nu oferă decât vreo 5 centimentri de spaţiu pentru genunchi. Nici măcar un copil nu poate încăpea, mai ales că în partea inferioară există nişte piese de protecţie a măruntaielor maşinii care mai muşcă din spaţiu.
Şi atunci intră în rol culisarea celui de-al doilea rând de scaune, care poate face loc, astfel, pentru genunchii pasagerilor de pe al treilea rând. Ei bine, la drept vorbind acolo pot sta doar pasageri scunzi, iar în acest caz pasagerii de pe al doilea rând de scaune sunt privaţi de confortul
spaţiului pentru genunchi. Cu alte cuvinte, în formula de 7 ocupanţi la
bord Nissan X-Trail va fi neconfortabil pentru cel puţin 5 dintre călători... Formula cu maxim 5 ocupanţi la bord e preferabilă, însă în acest caz diferenţele logice dintre un X-Trail şi un Qashqai sunt prea mici, astfel încât X-Trail îşi pierde oarecum justificarea la acest capitol. Atât timp cât creatorii lui X-Trail au ales să pună un accent atât de mare pe disponibilitatea a 7 locuri, iar utilitatea lor practică e atât de redusă, mă gândesc tot mai ferm că aş prefera un Qashqai.
Senzaţii de condus
Senzaţia de maşină mare şi nu foarte sportivă se simte imediat şi în condus. Volanul noului Nissan X-Trail se simte puţin informativ, iar în virajele abordate mai în viteză, pe un carosabil cu
niţele denivelări, volanul transmite senzaţia unor mici pierderi de aderenţă. Se simte şi centrul de greutate mai ridicat al maşinii, cu un ruliu vizibil în viraje. Toate astea în pofida faptului că X-Trail vine pe puntea spate cu o suspensie de tip multilink. Nu e una cu 4 sau 5 braţe, însă, ci cu două braţe, ajutate de câte un stabilizator antiruliu.
Aceste observaţii, însă, merită o concretizare importantă. Cei care au condus vreodată X-Trailul de generaţie precedente şi ştiu cât de moale şi maleabil era el în viraje, vor constata o îmbunătăţire radicală acum, pe noua generaţie X-Trail! Noi menţionăm anumite ezitări la abordarea virajelor pentru că nu ne putem scoate din minte Qashqai-ul cu mutilink, care
avea o ţinută de drum cu o precizie de-a dreptul admirabilă!
Pe Qashqai ne-a plăcut profund şi motor 1.6 dCi de 130 CP, iar acum ne reîntâlnim cu el, într-o ipostază cuplată la o transmisie cu raport continuu variabil. Motorul funcţionează la fel de ritmic şi melodios, doar că greutatea mai mare a maşinii îl face mult mai sfios în asigurarea unor calităţi
dinamice demne maşinii. Cu 130 CP şi 320 Nm la activ, raportaţi la o greutate proprie de 1.6 tone sau o masă totală de 2.1 tone, propulsorul diesel 1.6 dCi de pe noul Nissan X-Trail se află exact la limita în care mai poţi spune că maşina se descurcă. Pe o maşină de o asemenea talie, ar fi preferabili încă cel puţin vreo 20-30 CP, poate chiar 40, şi un surplus de
cuplu de cel puţin 40-80 Nm. Aceste surplusuri ne sunt promise mai târziu de inginerii Nissan cu un motor diesel de cilindree mai mare. Din păcate, însă, în acest moment propulsorul 1.6 dCi e singurul disponibil pe tot continentul european, în combinaţie cu cutie de viteze manuală sau automată, cu tracţiune faţă sau integrală. Şi tot din păcate, nu puteţi avea cu acest
propulsor şi tracţiune integrală, şi cutie de viteze automată în acelaşi timp, or, pentru o maşină de talia asta, în 2014, o astfel de combinaţie e una absolut logică şi necesară. Şi această din urmă deficienţă ar putea fi rezolvată odată cu viitorul diesel mai mare.
Cutia de viteze cu raport continuu variabil a lui X-Trail funcţionează destul de intuitiv, cu mici ezitări uneori doar la pornirile de pe loc în traficul urban. Trecerea în regim Sport, însă, îi acutizează reacţiile şi maşina poate deveni mai dinamică. Totuşi, cu această transmisie şi acest propulsor sub capotă, X-Trail prinde prima sută numai peste 11.4 secunde de la start.
Cum se conturează, deci, noul Nissan X-Trail, în senzaţii de condus? Ca o maşină mare, care poate fi condusă cu lejeritate şi un nivel bun de confort, dar fără dozaje de sportivitate şi plăcere sporită de condus nici la acceleraţii, nici la manevrarea volanului sau trecerea virajelor. Noul X-Trail şi-a sporit considerabil calitatea ţinutei de drum faţă de predecesorul său, dar fratele mai mic Qashqai
rămâne un model cu mult mai plăcut de condus şi mai dinamic. X-Trail, cu motorizarea testată de noi, poate fi alegerea oamenilor care pun accent pe spaţiu interior vast şi nu prea au nevoie de dinamism. De altfel, dacă acelaşi motor diesel 1.6 dCi indica un consum extra-urban de 4.9 litri/100 km pe Qashqai în testul nostru, atunci pe X-Trail am reuşit să obţinem o medie de 6.4 litri/100 km. Nu e rău, pentru un SUV de talia lui X-Trail.
Offroad?
Primele momente ale escapadei noastre în offroad m-au făcut să mă gândesc dacă nu voi atinge partea
frontală inferioară a maşinii la trecerea unei adâncituri abrupte. Colegul meu mi-a confirmat că pot înainte cu atac direct şi uite că adâncitura ce părea
mult mai mare pentru mustaţa lui X-Trail a fost trecută fără nicio problemă şi ezitare! Deci, garda la sol sporită şi geometria favorabilă îşi spun cuvântul!
Am continuat să explorăm terenul accidentat şi trebuie să spunem că aici X-Trail ne-a plăcut mai mult decât Qashqai. Pe asemenea teren natural X-Trail înghite mai bine denivelările şi trece mai nonşalant prin toate provocările naturii. Da, X-Trail ni se confirmă ca o maşină cu mai puţine pretenţii de sportivitate, dar cu predilecţii mai practice.
Verdict: Nissan X-Trail
Noul Nissan X-Trail a făcut un pas major de evoluţie, poate chiar revoluţie faţă de predecesorul său. Dar a venit într-un segment destul de populat, cu concurenţi precum Toyota RAV4, Mazda CX-5, Honda CR-V, Kia Sorento, Hyundai Santa Fe, Subaru Forester şi Mitsubishi Outlander. Foarte mulţi
dintre concurenţii lui X-Trail aduc deja o calitate foarte demnă a interiorului şi un spaţiu generos acolo, foarte mulţi dintre ei vin şi cu un substrat tehnic apreciabil. Astfel, dacă Nissan
Qashqai lasă imediat impresia unui model cu potenţial de lider în segment, care-şi surclasează concurenţii la foarte multe capitole, atunci X-Trail vine din start pe poziţii echivalente la multe capitole, iar la lista de motorizări şi combinaţii a pornit incomplet, urmând să-şi reducă dezavantajul pe parcurs.
Şi totuşi, noul Nissan X-Trail e un model care merită analizat foarte atent în momentul cumpărării. Preţurile în Moldova pornesc de la 21,990 euro pentru 1.6 dCi cu transmisia manuală
şi tracţiune pe faţă, în dotare minimă Visia. Versiunea cu transmsisie automată, testată de noi, porneşte de la o dotare superioară Acenta, la 24,500 euro. Noi am testat echiparea de vârf Tekna, de 28,900 euro, la care s-a mai adăugat opţiunea de 1,000 euro a celui de-al treilea rând de
scaune, rezultând într-un preţ de 29,900 euro. În fine, versiunea cu cutie de viteze manuală şi tracţiune integrală porneşte de la 25,300 euro. La drept vorbind, preţurile lui Qashqai nu sunt tocmai cele mai imbatabile de pe piaţă, în raport cu aceeaşi concurenţi de mai sus, şi mulţi dintre acei menţionaţi ar putea să vă ofere combinaţii de motorizări şi transmisii mai interesante pentru sume comparabile. Dar, totuşi, deşi Nissan X-Trail nu te dă pe spate
cu fascinaţii şi artificii, el lasă impresia unui automobil multilateral focusat, polivalent şi practic, unde toate aspectele sunt suficient de bune încât în sumă să dea un rezultat de calităţi mai mare şi mai plăcut!
Cam slaba motorizarea 1.6 dCi de 130 CP pentru X-Trail. Cred ca era mai potrivita motorizarea 2.0 dCi, care se regasea pe generatia anterioara de X-Trail, care era disponibila in variantele de 150 CP , si respectiv 173 CP. Pacat ca s-a renuntat la aceasta motorizare. De asemenea, pacat ca s-a renuntat si la ideea de a echipa versiunile cu tractiune integrala cu cutie automata de viteze. Aducea un plus de comfort pentru soferi. Puteau sa echipeze aceste versiuni cu exact aceeasi transmisie cu raport variabil continuu, s-au chiar cu cutia automata de viteze cu 6 rapoarte ce se intalnea pe generatiile anterioare de X-Trail si Qashqai.