Opel Adam Rocks
14 Septembrie 2014
Modelul ăsta e cel mai mic crossover din lume, la momentul actual! Cu doar 3.75 metri lungime, Opel Adam Rocks este astăzi minimul absolut a dimensionării unei maşini cu pretenţii de crossover şi maximul absolut al îndrăznelii de a compacta crossoverele până la momentul în care te mai întrebi dacă mai poate rămâne ceva din esenţa de SUV şi crossover pe o maşină atât de mică...
Asemenea întrebări provocatoare ne-am pus şi noi, cei din redacţia PiataAuto.md, atunci când am mers spre Riga, Letonia, la testul internaţional al noului Adam Rocks... Să vedem deci, ce înseamnă maşina asta pentru un eventual proprietar!

Odă epocii egoismului

Atunci când am testat Opel Mokka, spuneam că SUV-ul compact al celor de la Opel se afla la limita în care raţiunea mai poate accepta ca un vehicul tot mai compact să fie numit un crossover şi menţionam că se trişa mai mult la spaţiul pe lăţime, cu mici
trucuri vizuale. Acum, însă, avem un crossover dezvoltat pe baza lui Adam, cel mai mic model din gama mărcii germane. Cum, domnilor, să mai existe un crossover sau SUV, dezvoltat pe baza celei mai mici maşini urbane? De unde să mai existe duritate în el, capacitate de a îndura drumuri şi tratamente mai dure, ca să nu mai vorbim de capacităţi sporite de trecere? Ah, veţi spune, păi
crossoverele compacte demult se
declară a fi doar urbane, iar silueta
înălţată de crossover nu e decât un
atribut de fashion! Şi veţi avea
dreptate. Pentru că trăim într-o
epocă a egoiştilor, mulţi dintre care
mai sunt şi narcisişti. Trăim în
epoca selfie-urilor făcute în oglinda
liftului, postate în reţele sociale
pentru ca să ne „admire”
prietenii virtuali şi să ne mai
gâdile orgoiul cu câte un like. Iar atunci când vine vremea unui selfie cu maşina ta, e musai să ai un „jeep” alături. Aşa orgoliul are mai multe şanse de a se simţi important, „în trend”, poate chiar invidiat. Nici nu mai contează cât de compact e crossover-ul, pentru că poţi oricând să te scuzi că ţie ţi-e mai mult decât suficient, iar dacă mai ai şi un statut etern de celibatar, atunci ai găsit încadrarea perfectă într-un tipaj ultramodern de viaţă socială egoistă, stilată şi excentrică. Ei bine, cei obserdaţi de selfie-uri, vrăjiţi de voga tot mai dominantă a crossover-elor, s-ar putea lăsa cuceriţi de noul Opel Adam Rocks. Nouă ne place Adam-ul simplu, pentru că e o maşină urbană sadea, cu posibilităţi de individualizare
enorme, dar noul Adam Rocks pare, de la prima vedere, să aducă mult prea puţine distincţii imediate, incontestabile, pentru a-l percepe drept un crossover.

Da, maşinuţa asta e la fel de atractivă şi bine proporţionată ca un Adam obişnuit. Da, ea dispune de posibilităţi de personalizare aproape identice! Dar unicul element distinctiv care sare imediat în ochi e kit-ul de
protecţie din plastic pe caroserie, care dictează o formă diferită a farurilor de ceaţă şi o reducere a conturului calandrului. Pe montantul spate e inscripţionat Adam Rocks şi parcă şi nişte imitaţii de scuturi metalice pe partea inferioară a barelor de protecţie îţi sugerează o dorinţă de aventură sporită. Dar garda la sol a modelului pare înălţată foarte puţin. Inginerii Opel tocmai ne-au sugerat o creştere
de 15 mm, ceea e deja foarte puţin, dar mai apoi a trebuit să-mi amintesc că ei au folosit termenul de „ride height”, ceea ce sugerează cumva înălţimea poziţiei de condus. Apoi am săpat niţel în datele tehnice şi am văzut că garda la sol a crescut cu doar 9 mm, în timp ce ceilalţi 6 mm au fost plusaţi la scaune. Cu alte cuvinte, mai puţin de un centimetru avantaj la garda la sol a maşinii, cu modificări geometrice reale, şi doar 1.5 cm
avantaj în înălţarea poziţiei de condus. Să facă 1.5 cm diferenţa dintre un crossover Adam şi un hatchback Adam?

Păi, tracţiune integrală, poate? Nu, nu există tracţiune integrală disponibilă pentru Adam Rocks şi nici nu va fi vreodată. Doar puntea faţă este motrice, la fel ca şi la hatchback. Poate interiorul este mai încăpător, mai versatil, mai multifuncţional?
Ei bine, nu. Habitaclul oferă spaţiu şi funcţionalităţi identice ca şi în cazul celor de pe un Adam simplu. Pe scaunele din faţă de poate sta fără a se plânge de spaţiu, deşi la un drum mai lung scaunele par un pic neanatomice. Totuşi, acestea oferă un suport lateral foarte bun. Calitatea materialelor folosite la interior este la înălţime, conformă unor pretenţii de model premium, pe care le invocă adeseori familia Adam.
Pe bancheta spate doi adulţi ar
putea sta foarte înghesuiţi şi cu
siguranţă la distanţe foarte mici.
Spaţiul pentru genunchi e critic
pentru aceştia dacă ocupanţii locurilor faţă îşi setează scaunele normal. Evident, nici spaţiul pe înălţime nu e tocmai generos. Bancheta spate e potrivită mai mult pentru un eventual pasageri copil. Sau, dacă tot Adam
Rocks e o maşină egoistă – pentru poşeta de femeie... De fapt, Adam-ul obişnuit este ales în proporţie de 70% de femei şi doar 30% dintre cumpărători sunt bărbaţi, iar cu Adam
Rocks Opel îşi doreşte să îmbunătăţească acest raport.

O distincţie interesantă adusă de Adam Rocks faţă de fratele său o
reprezintă un plafon textil culisant, care poate deschide accesul către cerul liber pentru ocupanţii de la bord. Deschiderea se face automatizat timp de 5 secunde, până la 140 km/h, prin
apăsarea unui buton, iar plafonul, odată deschis, nu ocupă spaţiul suplimentar în portbagaj. E un concept folosit demult pe Plurielul celor de la Citroen, dar aici el e folosit pentru prima dată în segmentul crossoverelor compacte, aşa că despre Adam Rocks se poate spune că e şi primul crossover compact decapotabil din lume... Soluţia aleasă nu impune
modificări constructive ale caroseriei şi nu afectează deloc rigiditatea, aşa că soluţia decapotabilă a lui Adam Rocks e una din cele mai accesibile din lume.

Portbagajul a rămas neatins faţă de un Adam obişnuit, dar tot e la fel de mic. Vă poate salva rabatarea banchetei spate.
Senzaţii de condus

Dacă nu te laşi învăluit prea rapid de
alura de crossover, atunci când
conduci un Opel Adam Rocks
sesizezi imediat că cei 1.5 cm în
plus la înălţimea poziţiei de condus
nu-ţi pot da o senzaţie veritabilă de
aflare la volanul unui crossover.
Te convingi că maşina asta e tot
mai mult o derivată drăguţă a
unui model urban, axată spre
cei care caută doar un aspect mai în trend cu filosofia fashion-ului urban, şi nicidecum esenţe tehnice consistente. E un fel de model generator de profit pentru Opel, creat pentru egoiştii marilor oraşe, care nu ies aproape niciodată din ele.

Atuci când noi testam în Portugalia Adamul simplu, acum aproape 2 ani,
spuneam că maşina asta e extrem de frumoasă ca design, dar cu un substrat tehnic care se simte niţel expirat. Într-adevăr, maşina debutase atunci cu două motoare anemice pe benzină existente de mult timp în gama Opel, cuplate la transmisii manuale de 5 trepte care deveneau absurde imediat cum „păşeai” pe autobahn, din cauza turaţiilor nefiresc de mari la care era impus să lucreze motorul.
Acum, însă, Adam Rocks debutează cu un motor Opel, cu 3 cilindri şi 12 valve, de doar 1.0 litri. Evident, e un motor turboaspirat, şi evident, şi Adamul simplu beneficiază deja de el. Eram extraordinar de curioşi să testăm acest motor în varianta lui de serie, întrucât îl mai gustasem anterior în variantă de prototip, la centrul de teste al celor de la Opel din Dudenhofen. Mai mult ca atât, acum motorul e cuplat la o transmisie manuală cu 6 trepte, iar asta înseamnă o maşină mult mai adaptată călătoriilor lungi! Cei de la Opel au lansat din start două versiuni de putere ale aceluiaşi motor – 90 CP şi 115 CP – iar noi testăm astăzi versiunea mai puternică, de 115 CP. Hm, teoretic, 115 cai-putere ar trebui să transforme maşinuţa asta într-o adevărată săgeată agilă în traficul urban! Cuplul maxim ajunge la valoarea de 170 Nm şi e disponibil între 1,800 şi 3,700 rpm, deci, avem aproape întreg cuplul chiar de la turaţii mici! Inginerii Opel ne povestesc despre cât de mult au lucrat la motorul ăsta, despre cât de multe soluţii ingenioase au înglobat pe el, inclusiv un arbore suplimentar de contrabalansare. Ştiţi voi problema motoarelor în 3 cilindri – cercul vicios generator de vibraţii, simţite mai ales
la ralanţi. Cei de la Opel ne spun că arborele lor a rezolvat problema, iar la capitolul silenţiozitate motorul e chiar superior altor propulsoare cu 4 cilindri ale mărcii! Măi să fie, cât de frumos! Abia aşteptăm să-l probăm! Apoi unul din inginerii principali ne arată forma lanţului de distribuţie, cu nişte verigi cu cavităţi desfăcute, gata să primească dinţii rolelor din motor cu mai puţină rezistenţă şi deci mai multă silenţiozitate. E o soluţie inovativă aplicată de cei de la Opel, care s-a dovedit a fi foarte efectivă în reducerea zgomotului motorului. De fapt, în motor există două lanţuri de distribuţie în loc de unul singur, fiecare din ele punând în mişcare alte role. Îi întrebăm pe ingineri care va fi durata de exploatare a acestor lanţuri. „Întreaga durată de
viaţă a motorului”, ne spun ei mândri. Mmm... Suntem impresionaţi! Dar care e durata de viaţă a motorului, îl întrebăm noi pe inginer? Care sunt resursele lui tehnice exprimate în mii de kilometri? Aici am fost frapaţi să auzim un răspuns şocant, dar rostit cu atâta mândrie, încât autorul lui părea să fie convins că ne-a oferit un răspuns pe măsura aşteptărilor. „O sută cincizeci de mii de kilometri – asta e durata de viaţă minim garantată pentru care au lucrat inginerii”. În acel moment i-aş fi spus inginerului milioane de cuvinte despre atitudinea ilogică de a construi un motor mic tubo, cu tentă ecologică, ce economiseşte nu ştiu câte sute de kilograme de CO2 în ciclul lui de viaţă dacă mergi ca un pensionar, dar care vine cu un asemenea ciclu scurt de viaţă, încât peste câţiva ani să existe necesitatea topirii altor metale, încălzirii altor furnale şi producerii
altui motor, cu generarea altor sute de kilograme de CO2... Mai ţine minte cineva vremurile când unele mărci declarau cu o adevărată mândrie că motoarele lor pot ţine fără probleme un milion de kilometri? Şi ţineau!

Ei bine, ne-am zis că nu mai are rost să lungim vorba cu inginerii şi am ieşit
în teren, să probăm pe viu toată această inginerie ultra-modernă. Conducem prin oraş şi trebuie să recunosc că motorul oferă o forţă bună de propulsie la turaţii mici în condiţii urbane, astfel încât chiar începi să simţi maşina asta drept una foarte agilă şi potentă. Motorul mai şi sună frumos, un pic îngroşat, în stil MINI
parcă, aşa că şi fundalul acustic e unul plăcut. La ralanţi, totuşi, se simt vibraţii moderate ale acestuia. Cutia de viteze e potrivit etajată, la viteze urbane de până la 50 km/h apucând să opereze, de obicei, cu treptele 1-4. Cea de-a cincea treaptă poate fi cuplată pe la 60 k/h dacă se conduce foarte lejer.
Noi conducem prin Riga, iar Riga e un oraş cu foarte multe drumuri denivelate. Opel Adam Rocks are, aparent, o problemă cu drumurile denivelate, pentru că poate veni dotat doar cu roţi de 17 sau de 18 ţoli! În schimb inginerii Opel au modificat arcurile suspensiei şi amortizoarele, asigurându-le o
cursă mai lungă şi o capacitate mai bună de absorbţie. Iar aceste modificări se simt pe viu ca unele de esenţă, bine calibrate şi bine dozate. Adam Rocks înghite bine denivelările şi nu se lasă sfiit de ele, asigurând o ţinută de drum confortabilă. Atunci când strada devenise de-a dreptul
sadistă, cu pavaj învechit cu găuri imense, suspensia lui Adam Rocks nu mai reuşea să asigure aderenţa totală, astfel încât maşina mai era purtată pe axă laterală de la un lanţ de gropi la altul, dar niciodată n-a renunţat la confort şi nu a ajuns la limitele ei fizice de absorbţie. Un mare plus pentru suspensia lui Adam Rocks, deci.
În faţă de deschid străzi mai libere şi mai lungi, cu viteze mai mari permise. Până acum ne-am delectat cu condusul lui Adam Rocks savurând cuplul ăla foarte generos la turaţii mici şi bucurându-ne de dinamismul foarte bun al maşinii. Am o stradă întinsă înainte şi apăs mai puternic pedala acceleraţiei! Aştept o creştere lineară a forţei cu care sunt împins în scaun, să tot accelerez... Dar nu vine niciun
surplus de forţă! Retrogradez, maşina accelerează, dar nu o face mai cu forţă sau mai cu poftă decât se mişca la turaţii mici. În acel moment sesizezi că ai avut parte de întreg cuplul la turaţii mici şi atunci când ai decis să creşti turaţiile a fost greşit să aşteptţi o creştere a lui, de rând cu caii-putere, pentru că întreaga forţă era deja
prezentă. Nu mai există mai mult. Aşa că nu ai decât să aştepţi ca aceeaşi forţă să te ducă încet la creşterea vitezei pe care ţi-o doreşti. Constaţi că la maşina asta pofta ei de dinamism şi mişcare nu creşte odată cu acul turometrului, aşa cum e firesc să fie la un motor. Pofta ei e maximă de la turţii
mici, iar odată ce le creşti, pur şi simplu creşti zgomotoul motorului şi senzaţia de viteză mai mare, dar, de fapt, nu ai nici cel mai mic surplus de cuplu şi forţă... E ciudat şi revoltător în acelaşi timp.

Cu un condus antrenant, motorul nu e nici foarte eficient în regim urban. Fişa
tehnică indică un consum de 6.3 litri/100 km în regim urban, 4.4 litri/100 km în regim extra-uuban şi 5.1 litri/100 km în regim mixt. Noi am reuşit să obţinem pe străzile Rigăi, cu un condus dinamic, peste 10 la sută, iar cu un condus mai lejer cam 8 la sută.
Un episod de condus foarte liniştit pe traseu, a doua zi, spre Jurmala, mi-a dat un rezultat minim de 5.9 litri/100 km. Şi trebuie să menţionez că cea de-a 6-a treaptă îl ajută cu adevărat pe Adam Rocks să devină mai adaptat pentru trasee extra-urbane. Iar cutia de viteze automată robotizată va veni ceva mai târziu.
De altfel, trebuie să menţionăm şi sistemul de navigare al maşinii. E un Intellilink care se conectează cu iPhone-ul Dvs. printr-un port USB, care are o aplicaţie recomandată de Opel, numită BringGo. Apropo, un al doilea port USB nu există, aşa că, dacă folosiţi navigarea, nu veţi putea asculta muzică de pe un flash, va trebui să folosiţi tot iPhone-ul Dvs. Atunci când testam Adamul simplu menţionam că sistemul de navigare era foarte întârziat şi de multe ori ne sugera manevrele după ce treceam
de punctele cruciale, acest simptom fiind, în mare parte, cauzat de calitatea aplicaţiei. Ne aşteptam ca de atunci şi până astăzi, lucrurile să se îmbunătăţească. Dar nu s-au îmbunătăţit. Sugestiile sunt în continuare lente şi adesea întârziate, iar după vreo 3-4 ore de condus în continuu iPhone-ul s-a încălzit într-atât de mult, încât a blocat aplicaţia chiar în momentul când mai aveam vreo 4 km până la hotel, pe străzile Rigăi... Am repornit aplicaţia, dar ea nu mai dorea
să se reconecteze cu maşina. Am încercat să folosim doar ghidajele de pe ecranul telefonului, dar şi acestea au dispărut. Noroc că am memorat adresa hotelului şi telefonul ne-a păstrat măcar harta împrejurimilor, iar noi am putut-o micşora un pic şi am văzut strada necesară la câteva cartiere distanţă şi astfel ne-am ghidat prin metode clasice... Deci, nu vă prea puteţi baza pe sistemul ăsta de navigare. Fie căutaţi alte aplicaţii,
fie vă asiguraţi că
iPhone-ul nu se va
supraîncălzi în câteva ore,
fie vă cumpăraţi un sistem
de navigare adiţional mai serios
şi mai fiabil.
Offroad?

Ştim. E crossover urban. Aşa se vrea cel puţin. Şi nu pretinde a fi un cuceritor de offroad. Dar noi am avut o porţiune cu drum acoperit cu pietriş şi ne-am amintit de participarea în raliuri a celor de la Opel. Adam Rocks înghite bine pietrişul dur şi înaintează impresionant de curajos pe o asemenea textură provocatoare.
Chiar dacă puntea spate vine cu o bară de torsiune. Am sporit viteza tot mai mult şi mai mult, până la limita pierderii aderenţei în virajele cu prundiş, dar maşinuţa rămâne incredibil de controlabilă şi predictibilă!
Toate aceste vibraţii solicită la maxim şi habitaclul, iar lipsa oricăror sunete suspecte ne confirmă calitatea foarte bună de asamblare. E produs în Germania, până la urmă, ne spun cu mândrie inginerii.
Pădurile estoniene de alături ne-au dat şi peisajul perfect pentru mici escapade pe drumuri lipsite de orice strat suplimentar de carosabil. Opel Adam Rocks poate ridica foarte bine praful prin pădure şi îşi confirmă
calităţile admirabile de absorbţie ale suspensiei. Apoi a venit şi un urcuş foarte curajos, pe care ne-am ambiţionat să-l trecem. Trebuia să ne căţărăm pe un mal abrupt, apoi să urcăm mai departe. A urcat prima roată, din stânga faţă, geometria parcă nu ne-a dat de gol, iar roata stângă faţă era deja suspendată în aer. Apoi am înaintat, vrând s-o facem galant şi frumos. Abia de a reuşit cea de-a doua roată, faţă, să urce şi ea pe mal, că motorul părea că nu mai are forţă şi dorinţă de a împinge mai departe maşina. Apăs puternic pedala de acceleraţie şi... nimic. Motorul e aproape de a se îneca în propriile turaţii. Apăs ambreiajul şi încerc să-l turez şi îşi revine încet. Dau puţin înapoi şi încerc să repet scenariul, dar, din nou, în momentul când am nevoie de forţa lui şi îmi doresc să reacţioneze le apăsarea mea puternică a pedalei, am impresia că ambreiajul îi reţine turţaiile şi îl opreşte până la urmă... De sub maşină începe a ieşi fum cu miros specific de ambreiaj... Şi maşina asta se mai vrea un crossover?... Ubran, exclusiv urban, pentru a urca bordurile, poate. Dar aici, la primul mal provocator
ambreiajul scoate fum şi nu mai
permite motorului să-şi transmită
normal cuplul către roţi... Am dat
înapoi. Am culplat dreapta 1 şi
am urcat de această dată
mult mai agresiv malul,
fără pic de gentilitate şi
maşina şi-a tras şi roţile
spate deasupra apoi a
înaintat pe drumul împădurit...
Din nou, suspensia e foarte
plăcută, dar capacităţile de
atac în offroad ale maşinii
sunt aproape nule.
Verdict: Opel Adam Rocks

Extrem de stilat şi bine desenat, la exterior şi interior. Cu un design de nota 10 şi cu calitate excelentă a materialelor. Însă modelul ăsta aduce doar iluzia unui crossover şi nicidecum esenţa acestei definiţii. Vă veţi putea lăuda că aveţi un crossover, dar refuzaţi invitaţiile de aventuri offroad, pentru că veţi roşi. Faceţi-o pe stilatul, urbanul convins care se teme de muşcăturile de ţânţar din poienile de pădure şi poate veţi scăpa basma curată.

Sub capota maşinii motorul de 1.0 litri şi cutia de viteze cu 6 trepte aduc în sfârşit un substrat tehnic modern
pentru familia Adam, combinaţie pe care noi am recomanda-o şi pentru Adamul simplu. Motorul e foarte vioi în condus urban, dar în condus la viteze mari veţi descoperi că rezervele de putere sunt nule şi va trebui să vă descurcaţi cu tot ce aţi avut anterior în mediul urban. Noi putem recomanda maşina asta doar unor celibatari şi celibatare, care chiar nu au nevoie de calităţile unui crossover, dar îşi doresc
o maşină cu etichetă de crossover urban. Raţional vorbind, puteţi alege un Adam obişnuit cu posibilităţi aproape identice de personalizare, sau pur şi simplu un hatchback urban bine dotat, dar dacă spiritul Dvs. vă îndeamnă totuşi la un aspect mai aventurieir şi mai stilat, puteţi opta pentru Opel Adam Rocks.
PiataAuto.mdIlie Toma
8
3,675
GALERIE FOTO (87 IMAGINI)
COMENTARII (1)
Petru Amihalachioaie
Chişinău
la 14 Septembrie 2014 - 12:44
+1 pentru relatarea atat de sincera si deschisa. :)
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!