Opel Insignia Country Tourer 2.0 SIDI Turbo 250 CP
14 Ianuarie 2014
Faceliftul familiei Insignia a adus cu el şi un nou model în gama Opel: Insignia Country Tourer. E un nou model pe care nu-l aştepta nimeni de la Opel, mai ales că break-urile cu capacităţi sporite de trecere s-au dovedit a fi nişte modele de nişă, pentru un public mai special. Dar maşina asta aduce, totuşi, ceva deosebit...
Break sau SUV?
Primul Audi allroad a făcut mare vâlvă pe piaţă atunci când a apărut, iar reţeta a fost deosebit de interesantă un break cu capacităţi sporite de trecere e la fel de practic şi spaţios ca un break obişnuit, dar are o gardă la sol sporită şi vine cu tracţiune integrală, care îl fac mult mai capabil în offroad, pe drumuri montane sau oriunde altundeva v-ar plăcea să vă aventuraţi cu familia!
E o reţetă perfectă pentru o familie inteligentă cu tradiţii de călătorii frecvente, dar, din păcate, numărul modelelor similare pe piaţă nu a crescut prea mult, limitându-se încă la un model mai mic Audi, la un Subaru Outback, la un Volvo XC70, iar mai apoi şi la o Skoda Octavia Scout. Segmentul ăsta inovativ şi interesant a fost subminat, însă, de creşterea
furtunoasă a segmentului SUV-urilor de tot felul, care au anulat o mare parte din avantajele lui şi au mai adus şi poziţii mai înalte la volan, şi siluete ceva mai dominante. Aşa că break- urile cu capacităţi sporite de trecere au rămas o specialitate a cunoscătorilor avansaţi, a celor care preţuiesc individualitatea şi nu vor să se conformeze mulţimii...
În ultimii ani, însă, segmentul a cunoscut o nouă revigorare, graţie unor modele noi precum Passat Alltrack şi Peugeot 508 RHX. Şi dacă un Opel Insignia standard concurează acerb în Europa cu Passat şi 508, apariţia lui Insignia Country Tourer nu ne mai pare atât de surprinzătoare, fiind mai degrabă un răspuns logic în această ligă a modelelor speciale, care nu tind spre vânzări de volum, ci mai degrabă spre satisfacţia unei clientele mai pretenţioase şi mai elitiste.
Iar noi am avut ocazia să gustăm din noul Opel Insignia Country Tourer
tocmai în Germania, la el acasă. Să vedem, deci, ce-a ieşit din lansarea celor de la Opel în acest segment nou pentru ei!
Inteligent
Noul Opel Insignia Country Tourer a beneficiat din start de habitaclul regândit al Insigniei facelift, aşa că am descoperit la bordul lui o avalanşă de
tehnologii inteligente, care să-ţi asigure civilizaţia oriunde te-ai aventura.
Dacă aveţi un iPhone, spre exemplu, puteţi descărca o aplicaţie de învăţare a folosirii comenzilor maşinii prin simularea perceperii realităţii. Lansaţi aplicaţia şi îndeptaţi camera telefonului spre comenzile maşinii, iar telefonul Dvs. va începe să recunoască comenzile afişate pe ecranul lui şi vă va sugera să aflaţi mai multe despre fiecare din ele, rulând şi instrucţii video odată cu accesarea acestora. Aveţi o colecţie de piese preferate pe telefonul
Dvs.? Ei bine, nu mai e mare noutate că puteţi să puneţi sistemul multimedia al maşinii la treabă, pentru a le reproduce, spre deliciul întregii familii. E perfect dacă aveţi un copil care se
descurcă foarte bine în aceste tehnologii şi vă poate pregăti el, spre exemplu, colecţia de muzică pentru o nouă călătorie, iar ulterior e suficient să conectaţi device-ul la sistemul
maşinii şi uite că plăcerea acustică e asigurată! Ah, aveţi o aplicaţie pe telefon care poate afla predicţiile meteo? Ei bine, ce-ar fi să o accesaţi direct pe sistemul multimedia al maşinii, astfel ca toată familia de la bord să poată afla cum va fi timpul în staţiunea montană în care mergeţi? Iar capacităţile de interacţiune sunt limitate doar de imaginaţia Dvs.!
Pe consola centrală aveţi şi un soi de mouse, care intuieşte gesturile Dvs. şi vă ajută să navigaţi mai rapid prin opţiunile sistemului multimedia. Iar cadranele de bord au fost înlocuite parţial de un display imens, care poate afişa şi ghidaje ale sistemului de navigare, pe lângă tradiţionalul vitezometru.
Până şi portbagajul e unul inteligent, care vine cu sistem FlexFLOOR. Asta înseamnă că aveţi o podea dublă acolo, pe care o puteţi ajusta şi sub care puteţi fixa obiecte mai mici şi mai fragile, spre exemplu, pe care să le mai şi fixaţi cu încredere.
Premium
Dacă despre Insignia facelift spuneam că e premium pentru cei raţionali, atunci Insignia Country Tourer desăvârşeşte această senzaţie ca un model de vârf în familia Insignia. La bord te simţi într-o maşină excelent asamblată, unde fiecare detaliu al interiorului a fost conceptul cu grijă absolută faţă de calitate. Ei bine,
noi testăm o dotare de vârf, dar dotările standard ale lui Insignia Country Tourer pornesc de acolo de unde pentru o Insignia obişnuită ar însemna o echipare mai mult decât medie.
Ai şi un confort foarte bun de călătorie. Tocmai poziţia mai puţin înaltă decât cea a unui SUV te face să te simţi
excelent la drumuri lungi, iar scaunele superb de comode ale modelului îţi întregesc senzaţia de plăcere a aflării la bord. Un SUV mai înalt te-ar mai şi plimba pe linie orizontală în viraje mai
strânse, în timp ce Insignia Country Tourer îşi păstrează confortul unei limuzine bine fixate de drum.
Cei de pe bancheta spate se bucură de un spaţiu identic de mare cu cel al
unui break, care le lasă loc pe toate dimensiunile, inclusiv pe înălţime, dar, în acelaşi timp, au o vizibilitate excelentă asupra peisajelor prin care călătoresc datorită înălţimii un pic mai mari a maşinii.
Substrat tehnic
Insignia Country Tourer vine doar cu propulsoare de top două versiuni ale dieselului de 2.0 litri CDTI, una turbo şi alta biturbo, de 163 CP şi, respectiv, 195 CP, şi cu o singură motorizare posibilă pe benzină, 2.0 SIDI Turbo,
de 250 CP! Noi avem onoarea să conducem cea mai puternică versiune benzinarul de 250 CP! Ah da, trebuie să vă spunem că noul model german vine doar cu tracţiune integrală şi poate fi cuplat fie la o cutie de viteze manuală cu 6 rapoarte, fie la una automată, tot cu 6 rapoarte. Noi
conducem o versiune cu transmisie manuală şi sistem start/stop.
Versiunea noastră poate prinde prima sută în 7.9 secunde, iar viteza maximă atinge valoarea de 235 km/h. Un pic prea lentă pentru cei 250 cai-putere şi 400 Nm de sub capotă? Secretul îl aflăm mai târziu!
Senzaţii
Am pornit testul nostru drive cu o incursiune urbană, în inima Frankfurt-ului de zi. Vai, e o metropolă europeană, iar ambuteiajele ne vor da mari bătăi de cap, ne-am zis noi. Dar era o zi de muncă, iar pe la ora 10-11 dimineaţa aproape toată lumea e la muncă în Frankfurt, şi străzile s-au dovedit a fi destul de libere, aşa că am putut explora jungla urbană cu lejeritate.
Deşi vine cu un motor cât se poate de performant sub capotă şi cu tracţiune integrală pregătită pentru condiţii ceva mai dificile, Opel Insignia Country Tourer se simte bine pe străzile urbane. Sistemul start/stop operează intuitiv la staţionări, iar maşina reuşeşte să asigure starturi lineare şi domole. Suspensia modelului înghite excelent denivelările, chiar şi străzile pavate fiind menajate cu succes. Avem deja senzaţia că maşina asta se simte un pic diferit, chiar mai rafinat decât o Insignia break, dar e încă devreme să tragem concluzii finale.
După aproape o oră de condus în Frankfurt, avem un consum de un pic peste 10 litri la sută, iar în fişa tehnică e indicată o cifră de 10.6 litri în regim urban. Deci, avem un mic avantaj faţă de cifra oficială, care se datorează, evident, străzilor mai libere din oraş.
Primele ieşiri la trasee extra-urbane ne dau senzaţia unei transmisii excelent etajate, care permite atât accelerări potrivite la viteze de start, cât şi un condus lejer la viteze de croazieră. Pe autostrăzile germane fără limită de viteză reuşim să accelerăm până spre 160 km/h, iar motorul este menţinut în
limita turaţiilor moderate şi eficiente. Urcăm şi mai mult, până la 205 km/h, şi ne convingem că Insignia Country Tourer are un şasiu extrem de bine echilibrat, care menajează greutatea maşinii extraordinar de bine chiar şi la viteze de top. Ei bine, şasiul e excelent şi la o Insignia sedan sau break, dar
în cazul lui Country Tourer maşina e simţitor mai grea, exemplarul noastru cântărind aproape 1,800 kg la gol. Eram, deci, curioşi dacă şasiul a fost adaptat pentru
greutatea mai mare, garda la sol sporită şi prezenţa tracţiunii integrale, iar răspunsul este unul mai mult decât pozitiv. Opel Insignia Country Tourer se simte ca o maşină perfect integră, unde greutatea mai mare nu e punct slab, ci unul forte, care îi conferă o ţinută rutieră mai echilibrată şi mai maturizată.
Un secret ingineresc vine şi din faptul că toate combinaţiile posibile pentru Insignia Country Tourer variază aproape insesizabil în greutate, fie că e vorba de motorizările diesel sau cea pe benzină, de transmisie manuală sau automată, iar asta înseamnă că setările suspensiei au fost gândite cu precizie pentru greutatea de facto a
oricărei motorizări! De foarte multe ori în lumea auto astfel de setări se fac cu o marjă de variaţie, aici însă nu există variaţie, iar setările sunt extraordinar de precise.
Şi anume asta e senzaţia care te cucereşte la maşina asta. Modul în care o simţi şi o conduci. Oriunde.
În orice anturaj. Întotdeauna simţi un echilibru perfect, o ţinută exemplară şi predictibilă! Chiar şi pe serpentinele
cu iz montan pe care am condus-o noi! Insignia Country Tourer e un model desăvârşit la acest capitol, e un model căruia nu poţi să-i pui o altă notă decât cea maximă pentru senzaţiile de condus şi ţinuta de drum în orice condiţii!
Greutatea mai mare poate fi un dezavantaj doar dacă vorbim de cifre de acceleraţie sau consum. Dar, la
drept vorbind, motorul de sub capota lui Insignia îi conferă un dinamism suficient încât tu să simţi că eşti la volanul unei maşini performante, care nu se sfieşte nici de depăşiri îndrăzneţe, nici de curse de distanţă lungă trecute cu rapiditate! Consumul? O fi el un pic mai mare decât cifrele optimiste ale fişelor tehnice moderne, dar noi tot l-am menţinut în jurul a vreo 9 litri per total, cu tot cu serpentine trecute dinamic, urcuşuri şi sprinturi de autostrăzi.
Offroad?
Ei bine, ce poate face o Insignia Country Tourer în offroad? Trebuie să vă spunem că tracţiunea integrală a modelului e una cu logică preluată de pe versiunea OPC şi cuplul poate varia extrem de mult între punţi, în funcţie
de condiţii. Distribuţia cuplului între axe e ghidată electronic printr-un diferenţial multidisc şi inginerii declară că timpul de reacţie este unul infim, astfel încât să se poată rula cu încredere chiar şi pe cele mai lunecoase suprafeţe. Mai mult ca atât, pe puntea spate cuplul este distribuit
de un diferenţial cu alunecare limitată, ghidat şi el electronic, iar întregul algoritm de reacţie a sistemului este integrat şi cu sistemul ESC. Astfel, Insignia ar putea transfera până şi întregul cuplu unei singure roţi spate, spre exemplu, dacă toate celelalte trei roţi nu ar avea aderenţă!
Cea mai importantă deosebire a acestui sistem de tracţiune integrală faţă de cel de pe Mokka, spre exemplu, e transferarea continuă a cuplului pe ambele punţi, chiar dacă proporţia variază, în timp ce o Mokka rulează în
cea mai mare parte a timpului ca o maşină cu tracţiune faţă. Insignia Country Tourer îşi transmite forţa motorului întotdeauna către toate cele patru roţi în timpul unui condus firesc, de traseu, iar asta înseamnă că puteţi
conduce cu doze uriaşe de încredere chiar şi atunci când aveţi sub roţi zăpadă, gheaţă, sau asfalt umed. Maşina asta va preveni pierderile de aderenţă, în loc să se limiteze la intervenţii atunci când acestea survin.
Excelenţă
Ne place Opel Insignia în caroserie sedan, hatchback sau break. Dar trebuie să recunoaştem că noul Opel Insignia Country Tourer îi ia cu succes locul de lider absolut al gamei Opel.
Opel are o nouă navă amiral, concepută cu excelenţă!
Nu e o alegere tocmai ieftină, maşina pornind cu preţuri apropiate de 40,000 euro, dar modelul ăsta vine doar cu motorizări de top şi doar cu dotări
generoase, aşa că preţul de pe etichetă conţine o ofertă mult mai consistentă. Cert este că Insignia Country Tourer dispune de toate ingredientele care îţi pot veni în minte pentru ca să îl facă fericit pe proprietarul său şi pe întreaga familie a acestuia.
P.S.: Chiar atunci când încheiam scrierea acestui test drive, Opel ne-a anunţat lansarea primelor versiuni cu tracţiuni faţă pentru Insignia Country Tourer. Tracţiunea faţă poate veni fie în combinaţie cu motorul 1.6 SIDI Turbo pe benzină, de 170 CP, fie cu dieselul de 163 CP. Aceste versiuni vor porni undeva pe la 30,000 euro în unele ţări europene şi vin să satisfacă pe cei
care nu vor neapărat să dispună de tracţiune integrală. Noi, însă, intuim că toate aceste calităţi formidabile enumerate mai sus pentru versiunea testată de noi şi valabile şi pentru celelalte motorizări 4x4 vor fi mult mai rarefiate pe noile versiuni cu tracţiune faţă... Probabil şi publicul ăla foarte special, capabil să apecieze o astfel
de maşină, e mic la număr, fapt care i-a împins pe cei de la Opel la o democratizare a modelului... Noi alegem versiunile 4x4, fără îndoială, pentru că doar acolo vă putem promite excelenţa de care v-am pomenit în acest articol!
are un aspect interesant, pentru familie e un automobil demn de toata atentia
1
0
Vlad
Chişinău
la 14 Ianuarie 2014 - 13:50
Bun model, mie mi-a placut Audi Allroad Quattro intotdeauna si imi pare si aceasta Insignia interesanta. Cred ca e asa de placuta de condus cum zice PA, numai ca 250 c.p. o sa cam bata la buzunar in consum cu familia. Eu as alege mai degraba un motor diesel, de dorit cu 4x4, dar se poate si fara. Am auzit ca Insignia sta foarte bine la capitolul fiabilitate si as avea incredere in ea. Robert, la tine acolo date proaspete si de incredere nu-s? :)
1
2
dima
Chişinău
la 14 Ianuarie 2014 - 17:32
in 2010 imi pare insignia era cea mai fiabila masina a anului cu doar 4% intrari la service, dupa datele unui jurnal englez de profil.
1
2
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 15 Ianuarie 2014 - 17:33
Din ce in ce devin tot mai multe break-uri 4x4 cu clirens marit pe piata, fapt imbukurator...