Pagina principală
Anunţuri auto
Cumpăr vând
Ştiri
Teste drive
Automobile noi
Club
Magazin auto
Service A-Z
Peugeot 2008
21 Iunie 2014
Cumpărătorii de maşini noi se lasă tot mai mult cuceriţi de ideea de a deţine un SUV, un crossover, un offroader, o maşină de teren – ziceţi-i cum vreţi, dar cert e că tentaţia unei maşini mai înalte, care arată mai impunător pe de o parte, şi îţi dă ţie la volan senzaţia că e mai capabilă de cealaltă parte, devine a devenit cu adevărat virală în lumea auto. E unul din puţinele segmente care creşte vertiginos, iar astăzi niciun producător care se respectă nu a mai rămas în afara ecuaţiei crossoverelor compacte.

Doar că, între timp, pretenţiile cumpărătorilor s-au schimbat şi ele esenţial. Acum vreo zece ani nu ne
imaginam că un crossover poate merge în direcţia compactării excesive, pentru că devenea inutil şi absurd. Nu ne imaginam nici lipsa tracţiunii integrale, pentru că crossover-ul şi-ar fi pierdut astfel un element definitoriu. Nu ne imaginam nici motoare mici şi eficiente, pentru că prezenţa unui motor mare şi potent,
implicit cu un consum mai ridicat, era considerată firească şi motivată pe un SUV. Dar cumpărătorii şi-au dorit tot mai mult ambalajul de SUV fără a pune preţ prea mare pe consistenţă. Au zis că nu mai au nevoie de tracţiune
integrală pentru că oricum nu folosesc SUV-ul în offroad, şi producătorii au creat SUV-uri cu tracţiune pe două roţi. Au zis că vor preţ de hatchback pe un SUV şi producătorii au creat SUV-uri pe baza hatchback-urilor compacte iniţial. Nici asta nu a mai fost suficient şi oamenii şi-au dorit SUV-uri la preţ de maşinuţă compactă urbană. Iar producătorii le-au satisfăcut cererea prin reţete aparent absurde, dar care par să funcţioneze – au creat SUV-uri pe baza celor mai mic hatchback-uri
urbane pe care le aveau în gamă. E un trend într-atât de popular şi promiţător pentru producători, încât nici nu mai stă nimeni să gândească prea mult că substratul tehnic al noilor micro-SUV-uri nu merge prea departe de o buburuză urbană, iar din noţiunea de SUV nu a rămas decât ambalajul.
Am testat mai multe crossovere ultra-compacte în ultimii ani şi spuneam că multe dintre acestea se află la limita în care îţi mai permit să nu te sufoci şi că multe din ele nu oferă de fapt, prea multe faţă de un hatchback urban. Dar noul SUV crossover de astăzi a mers şi mai departe de atât. În mâinile
noastre este astăzi noul Peugeot 2008 – arma franceză pentru cucerirea celui mai prolific segment auto european din acest moment. Evident, noul crossover e dezvoltat pe baza hatchback-ului 208, şi nu doar că e
„dezvoltat” pe baza lui, dar e atât de asemănător tehnic cu primul, încât până şi EuroNCAP a decis atribuirea calificativului de 5 stele lui 2008 prin moştenire de la 208. Deşi 2008 e cu 96 mm mai înalt decât 208 şi are,
implicit, o gardă la sol mai mare, se pare că toate elementele-cheie pentru siguranţă sunt poziţionate la acelaşi nivel, iar substratul tehnic identic îi dictează şi un comportament de siguranţă identic.

Să nu vă miraţi, deci, că Peugeot 2008 nu dispune de tracţiune integrală, nici măcar pentru vreo motorizare de top. Francezii nu s-au complicat prea mult în a modifica substratul tehnic al noului
crossover, mai ales că suspensia spate e una cu bară de torsiune şi un eventual sistem de tracţiune integrală ar fi necesitat o altă arhitectură. Dar motivul principal, credem noi, nu se ascunde în lenevia franceză, ci în lipsa obiectivă a necesităţii, atât timp cât cererea pe piaţă în cazul micro-SUV-urilor ţinteşte exclusiv spre vehicule cu tracţiune faţă. Se pare că marea majoritate a cumpărătorilor din acest segment chiar nu au nevoie de tracţiune integrală.
Ei bine, domnilor! Dar cât de SUV
mai poate fi un Peugeot 2008 atunci?
Mai poate el şi alte SUV-uri ca el să
iasă cu adevărat în afara drumurilor
asfaltate? Mai oferă vehiculul ăsta
cel puţin o gardă la sol sporită, care
să te facă mai curajos în situaţii
dificile? E geometria lui cumva
favorizantă cel puţin micilor
aventuri de offroad?
Arată maşina asta,
până la urmă, ca un
crossover?
Design. Bon ton francez şi isteţime.

Uite că, atunci când începem analiza
mai minuţioasă a noului Peugeot
2008, descoperim primele trucuri
isteţe care îl fac plăcut viitorilor
posesori. În primul rând, roţile mari
şi garda la sol cu adevărat
sporită îi conferă maşinii un aspect de crossover, dar numai aceste elemente nu ar fi fost suficiente. Partea inferioară este dotată cu zone de protecţie din plastic, care asigură nu
doar o protecţie practică maşinii în escapade de offroad, ci sporesc vizual zona de contur inferior, astfel încât maşina pare şi mai înălţată, şi mai pregătită de tratamente dure.

Posteriorul maşinii a preluat ideea de design bi-etajat al lui 2008 şi a accentuat-o, iar asta i-a permis mascarea reuşită a unei siluete mai rectangulare. Pe de o parte, francezii
nu au recurs la coborârea prea accentuată a liniei plafonului şi nu au tăiat din spaţiul disponibil pentru pasagerii spate, iar de cealaltă parte designul bi-etajat îi asigură oricum maşinii o siluetă dinamică. Francezii au recurs şi la mici detalii clasice, unele din ele cromate, care sporesc armonia vizuală a maşinii, astfel încât produsul finit arată ca o maşină foarte atrăgătoare şi integră, desenată cu inspiraţie.
Habitaclu. Cât de compact este Peugeot 2008?

Ei bine, dacă tot am vorbit mai sus de silueta lui 2008, am vrut să vedem în primul rând care e spaţiul destinat pasagerilor spate. Colegul meu a urcat cu toată înălţimea lui de 1.90 metri pe
bancheta spate şi ne-a declarat că încă mai dispune de 1-2 cm rezervă deasupra capului. Spaţiul pentru genunchi e de asemenea suficient, iar pe lăţime doi pasageri se vor simţi perfect confortabil, cu un eventual al treilea pasager alături pe distanţe mai scurte. Tunelul central e foarte mic în zona picioarelor pasagerilor de aici, fapt care lasă impresia de mai mult spaţiu. Nu există, însă, guri de ventilare dedicate.
Scaunele faţă sunt mult mai profilate, create să ofere un confort mult mai elevat, valabil la drumuri mult mai lungi. Din nou, poziţia aia specifică a cadranelor de bord ne dă nouă bătăi de cap cu reglajul corect al volanului, astfel încât să vedem cadranele deasupra lui, aşa cum au fost concepute ele, în stilul „head-up display”. În cazul în care coborâm volanul prea jos, acesta pare să privească mai mult spre zona
pieptului şoferului, sau chiar
a burţii, decât spre ochii lui. E o
configuraţie „tricky”, cum ar
spune englezii, dar
până la urmă am
reuşit să ne găsim
poziţia potrivită, şi am avut şi vizibilitată bună la cadrane şi la zonele din afara maşinii. De altfel, Peugeot 2008 poate fi lăudat pentru o vizibilitate bună, favorizată de triunghiurile vitrate din zona montanţilor centrali.
Materialele sunt, aparent, comparabile cu cele dintr-un Peugeot 208, dar chiar şi acolo unde există acelaşi design şi aceleaşi materiale noi am sesizat un plus de calitate pe 2008 faţă de fratele hatchback. Nu ne-a plăcut doar
plasticul din zona portului USB a consolei centrale, în rest nu am putut găsi vreun cusur. Mai mult ca atât, zona mediană a planşei de bord este acoperită acum cu polimer moale, care imită textura fibrei de carbon
şi care se dovedeşte foarte
plăcut la atingere. Inserţiile piano
black de pe consola centrală arată de asemenea foarte bine, iar până la urmă rămâi cu impresia unui habitaclu executat cu calitate foarte demnă.
Motor, transmisie şi suspensie. Senzaţii de condus

În momentul lansării noului Peugeot 2008 în Republica Moldova, există două motorizări disponibile, ambele pe benzină – 1.2 litri de 82 CP şi 1.6 litri de 120 CP. Dacă motorul de 1.2 litri poate fi cuplat fie la o cutie de viteze manuală, fie la una automată robotizată, atunci motorul de 1.6 litri poate fi cuplat la o transmisie manuală sau la una automată clasică. Maşina
din testul nostru e dotată cu motorul de 1.6 litri şi e cuplată cu acea transmisie automată clasică. De fapt, e o cutie care există în gama Peugeot de pe vremea filmului TAXI şi care a fost perfecţionată recent în materie de soft şi feedback. Eh, trebuie să fim sinceri şi să vă spunem că am fost un pic cam sceptici faţă de performanţele unei asemenea cutii, mai ales că ea are doar 4 trepte, în anul 2014. Însă, de cealaltă parte, cutia robotizată de pe 208 nu ne-a încântat prea mult, iar acum aveam şansa să vedem şi reversul monedei.
Scepticismul nostru s-a evaporat foarte curând însă. Cutia asta de viteze funcţionează mult, mult, mult mai coerent, mai previzibil şi mai rapid, iar cel de la volan uită de sarcina schimbării treptelor şi de momentele când acestea se întâmplă. Or, tocmai asta e menirea unei cutii de viteze automate – să te facă să uiţi de această sarcină, mai ales pe un automobil fără obsesii sportive. Chiar dacă sunt doar 4 trepte, ele sunt etajate foarte reuşit, astfel încât condusul urban menţine motorul întotdeauna la turaţii moderate şi
fireşti, iar cel extra-urban reuşeşte să ne impresioneze cu o ultimă treaptă extrem de lungă, care face turaţiile să crească mult mai conservativ decât ne-am fi aşteptat odată cu urcarea vitezei! Maşina poate merge cu 110-120 km/h, iar motorul să aibă turaţii modeste în acelaşi timp. Intervalul 120-140 km/h accentuează un pic prezenţa turaţiilor şi doar vitezele cu adevărat mari vor pune motorul la treabă mai consistent.
Dar, pentru o cutie de viteze cu 4 rapoarte, e o etajare extraordinar de reuşită.

Ne-a plăcut şi motorul. Nu te dă pe spate niciodată cu un dinamism ameţitor, dar e întotdeauna elastic şi previzibil. De fapt, rădăcinile acestui motor sunt comune cu renumitul
câştigător repetat la Engine of the Year al celor de la Peugeot, deci aceste senzaţii perfect echilibrate sunt explicabile. Un alt aspect impresionant a fost eficienţa lui Peugeot 2008. La sfârşitul testului, am efectuat o traversare completă a oraşului dintr-o parte în cealaltă, în orele după-amiezii, iar consumul urban real, cu tot cu
cutia de viteze de 4 trepte, a fost de doar 8.1 litri. Noi zicem că e valoare cât se poate de bună, mai ales că motorul vine şi cu un sistem de injecţie pregătit să înghită combustibil mai puţin calitativ.

Prima calitate evidentă, însă, pe care o simţi atunci când conduci maşina pe drumurile Moldovei, e capacitatea foarte bună a suspensiei de a înghiţi denivelările şi şocurile carosabilului. Peugeot 2008 trece firesc şi lejer
peste ele şi prin ele şi nu lasă impresia că s-ar lăsa intimidat. Arhitectura cu bară de torsiune a suspensiei spate mai face uneori posteriorul să oscileze la abordarea zonelor cu denivelări pronunţate, dar de la volan ai întotdeauna senzaţia trecerii lejere a acelor zone. Un mare plus pentru exploatarea modelului în ţara noastră deci.

Pe trasee extra-urbane, la viteze sporite, abordarea virajelor trebuie
făcută cu viteze mai moderate, pentru că există un ruliu firesc al caroseriei, dictat de aceeaşi arhitectură a suspensiei spate şi de centrul de greutate ceva mai ridicat, dar oricum senzaţiile rămân într-un tărâm firesc, care îţi permit să te simţi încrezut şi sigur la volan. Ba mai mult, dacă eşti unicul ocupant şi vrei să forţezi un pic nota, vei descoperi că Peugeot 2008 poate fi pus la treabă un pic mai
serios prin viraje, iar limita
până la care maşina se
simte sigur urcă foarte sus.
În zonele urbane volanul ăla mic
şi poziţia înaltă la volan fac maşina
să ofere o senzaţie şi mai
pronunţată de agilitate.
Dar ce se întâmplă atunci când Peugeot 2008 ajunge în offroad? E bine, noi l-am dus în zone absolut nedestinate unor micro-SUV-uri ca el, şi ne-am aşteptat ca, la un moment dat, partea inferioară a maşinii să dea de veste că nu mai există spaţiu
pentru a înainta în asemenea condiţii. Iniţial, însă, am fost plăcut surprinşi să constatăm că potenţialul de absorbţie a suspensiei se confirmă pe zone cu pietriş. Chiar şi atunci când am mărit viteza pe un asemenea drum dur, maşina şi-a păstrat senzaţia de corp integru, perfect controlabil, iar suspensia şi-a făcut bine treaba în
înghiţirea şocurilor dure. Apoi, au venit şi drumurile cu centru bombat, care devenea tot mai pronunţat pe măsură ce înaintam. Din acea zonă curbată mai creştea şi iarbă deasă, care a început a „mângâia” zona inferioară a vehicului nostru. Aici am realizat că abia auzim trecerea ierbii de dedesubt,
semn de izolare fonică bună a maşinii chiar şi în partea inferioară. Zona frontală de protecţie din plastic îşi făcea treaba cu bine, însă noi aşteptam marele moment, în care să auzim un contact al părţii inferioare
a maşinii cu centrul bombat la
drumului”. N-a fost să fie, însă! Am
ajuns la destinaţie cu bine, iar garda
la sol sporită s-a dovedit a fi mai
eficientă pentru înaintarea în astfel
de condiţii decât am fi crezut. Ei
bine, credem că maşina asta ar
merita un „bravo” acum, dar nu
înainte de a o parca pe iarbă verde
şi mustoasă, cu posteriorul la vale şi
faţa la deal, iar apoi să încercăm a
urca de acolo. Eh, ştiţi voi că iarba
proaspătă poate fi mai provocatoare decât zăpada, iar noi am încercat pornirea în pantă pe o astfel de suprafaţă. Simţim un pic de derapaj al unicii punţi motrice, apoi simţim sistemul de stabilizare a traiectoriei în tandem cu funcţia de anti-derapaj,
care intervine şi frânează selectiv roţile, impunând diferenţialul faţă să transfere succesiv fluxuri de cuplu
către cele două roţi. Am urcat foarte repede, fără nicio dificultate. Hm!... Coborâm înapoi şi mărim miza prin
oprirea sistemului ESC. Pornim acum, roţile ajung imediat în derapaj, partea frontală a maşinii începe a aluneca neputiincioasă spre stânga... Ca să vezi, ce diferenţă de comportament. Am coborât înapoi, am recuplat
sistemul ESC şi am apăsat pedala în podea. Am urcat rapid şi precis, cu intervenţia promptă a sistemului. Eh, ce mai... Chiar dacă lipsa tracţiunii integrale sau a anvelopelor offroad l-ar pune în încurcătură pe 2008, creierii ăştia electronici moderni rezolvă problema imediat... Ce i-ar mai putea trebui unui posesor?
Verdict

Peugeot 2008 se dovedeşte a fi o maşină atrăgătoare, isteţ desenată, şi cât se poate de spaţioasă la interior. Materialele folosite în habitaclu sunt de asemenea foarte demne. EuroNCAP i-a atribuit automat 5 stele pe baza performanţelor fratelui 208, fapt care pare un pic ciudat. Totuşi, trebuie să
vă îndemnăm să consultaţi cu
atenţie lista de dotări standard şi
opţionale, întrucât în ţara noastră
unele dotări de siguranţă nu vin în
echipările cele
mai accesibile, aşa cum se întâmplă în UE, iar calificativul de 5 stele ar putea fi astfel subminat.

Peugeot 2008 are o suspensie foarte capabilă de absorbţie şi un motor foarte elastic şi plăcut, iar pe deasupra şi eficient. Cutia de viteze e foarte „îmbătrânită” moral, dar funcţionarea ei s-a dovedit a fi chiar mai plăcută şi mai promptă decât mai tânăra cutie robotizată, şi unde mai pui că softul transmisiei a fost de curând „întinerit” şi modernizat, iar astfel verificarea în timp a componentelor mecanice ale ei face un tandem reuşit cu algoritmii moderni, mai isteţi şi mai ingenioşi.
Modelul porneşte de la 11,800 euro în ţara noastră, pentru motorul de 1.2 litri şi cutie manuală. Motorizarea de 1.6 litri poate veni doar în nivel mediu şi superior de echipare, pornind de la 13,900 euro cu transmisie manuală şi 14,900 euro cu cea automată. Noi testăm o versiune cu dotări de top, astfel că maşina din testul nostru costă 15,900 euro. Un preţ cât se poate de onest, zicem noi, şi v-am recomanda să optaţi, indiferent de motorizare, pentru nivelele superioare de echipare, unde ofertele sunt mult mai consistente şi mai avantajoase în raport cu preţurile asociate. Noi zicem că Peugeot 2008 are şanse foarte mari să cucerească publicul din
Moldova care-şi doreşte un ambalaj frumos de crossover. Consistenţa de la interior e dietetică, cu puţine calorii. Dar trăim într-o lume în care folosim mai puţine calorii şi e logic să optăm pentru reţete dietetice, preparate gustos. Testul nostru ne-a convins chiar şi pe noi că maşinuţa asta se descurcă în toate ipostazele imaginabile pentru o exploatare normală şi chiar şi în cele care trec dincolo de firesc, iar asta înseamnă că viitorii ei proprietari se vor simţi perfect împliniţi de alegerea făcută.
PiataAuto.mdIlie Toma
6
4,175
GALERIE FOTO (57 IMAGINI)
COMENTARII (1)
Robert
Bucureşti, România
la 21 Iunie 2014 - 14:44
Interesant......2008 pare mașină individualizată. Arată bine atât la interior cât și la exterior. Are un design dus spre extrem, dar reușit. Chiar dacă toată caroseria e așezată pe o platformă destul de veche, nu vei simți acest lucru. Platforma e deja testată și para-testată, deci nu vei avea probleme de fiabilitate.
1
1
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!