Peugeot 3008
31 Iulie 2014
„E mamifer, dar nu arată ca mamiferul, nu e peşte, dar arată ca un peşte” – ce e? Aşa sună o sarcină de cultură generală din cartea unui copil preşcolar şi cu siguranţă toţi adulţii am putea răspunde fără ezitare că e vorba de balenă. Dar atunci când am testat noul Peugeot 3008, mi-am amintit imediat de aceasta sarcină din cărţile copilăreşti, pe care o rezolvasem împreună cu fiul meu câteva zile
mai devreme. Pentru că asta e Peugeot 3008 – un van familist care nu prea arată ca un van, şi care nu e un SUV sau crossover, dar arată ca unul! E o maşină pe care o poţi înţelege mai greu până a ajunge să urci în ea, dar care, aşa cum se întâmplă adeseori cu maşinile ce combină mai multe segmente într-o singură lume de la bord, te poate cuceri ireversibil. Să vedem, deci, care e treaba cu proaspătul Peugeot 3008! Ah, îi zicem proaspăt pentru că tocmai a fost împrospătat, adică a trecut printr-un facelift. Este, deci, cu atât mai interesant să-l gustăm acum!
Van sau crossover, totuşi?

Faceliftul aplicat recent i-a adus lui Peugeot 3008 o faţă modernă, în ton cu designul actual, atrăgător şi echilibrat, al mărcii franceze. Faţa de felină rânjită a dispărut, iar în locul ei şi-a făcut loc o grilă mult mai armonioasă şi mai discretă, farurile de ceaţă au spaţii bine conturate şi bine poziţionate, iar blocurile optice principale beneficiază de LED-uri de zi. Partea inferioară a barei de protecţie faţă sugerează un scut de protecţie pentru aventuri offroad, iar
dacă aruncăm o privire la posteriorul maşinii constatăm o continuare a aceleiaşi teme, cu un nou scut de protecţie. Zona inferioară a părţilor laterale, însă, nu e protejată similar. În acelaşi timp, garda la sol sporită a modelului te duce din nou cu gândul la capacităţi sporite de offroad!

Şi totuşi, ce e Peugeot 3008 – un van sau un crossover? Ei bine, poate cel mai corect ar fi să-l numim van cu capacităţi sporite de trecere, graţie gărzii la sol mai mari şi a unor zone de protecţie de pe caroserie.
Ampatamentul lung, însă, şi partea frontală lungă de dinaintea roţilor îi dictează o geometrie mai puţin capabilă în offroad adevărat. Mai mult ca atât, modelul francez nu poate beneficia de tracţiune integrală în nicio combinaţie, doar puntea faţă putând primi forţa de propulsie a motorului. Dar câte SUV-uri compacte există astăzi în lume care vin doar cu tracţiune pe faţă şi au capacităţi de trecere poate chiar mai modeste! Să nu ne grăbim cu etichetarea lui Peugeot 3008, deci, îi vom da un calificativ abia după ce îl vom testa în toate ipostazele!
Multifuncţionalitate

Designerii francezi care au conceput modelul ăsta trebuie să fi avut o mare pasiune pentru tot soiul de mici şmecherii de design şi funcţionalitate. Trebuie să fi urmărit toate episoadele lui „Fantomas” în copilăria lor, sau cel puţin seriile „James Bond” ale vecinilor
din nord, cu o mulţime de obiecte cu funcţii ascunse. Pentru că întreg habitaclul lui Peugeot 3008 abundă de tot felul de spaţii de depozitare ascunse acolo unde nu te-ai fi gândit niciodată. Abundă de tot felul de funcţionalităţi extinse ale obiectelor care au, de obicei, destinaţii clare şi precise. Numai unul portbagajul te
frapează prin multitudinea de posibilităţi de transformare, deschidere parţială a segmentelor care formează uşa, de ajustare a podelei şi rabatare a banchetei spate. Apoi, dacă tot treci la banchetă, vei constata cu uimire că până şi spaţiul dedesubtul covoraşelor de la picioare mai ascunde căsuţe
de depozitare! Parcă ar fi o maşină de contrabandişti!
Pasagerii banchetei spate
nu vor sta, însă, foarte lejer,
ca într-un monovolum sadea
de aceleaşi dimensiuni.
Privindu-l pe Peugeot 3008 din
afară, ne-am fi aşteptat să
descoperim mai mult spaţiu
pentru pasagerii banchetei spate,
dar acesta e limitat de sezutul
înălţat de dragul posibilităţilor de
transformare şi chiar de
poziţionarea un pic înaintată a
banchetei de dragul asigurării
unui volum uriaş al portbagajului.
Pasagerii spate nu se vor plânge
de lipsa spaţiului, dar nici nu vor
scăpa laude sincere despre
generozitatea excesivă a acestuia.
Francezii au măsurat de şapte ori
şi au tăiat exact cât să existe spaţiu
suficient pentru trei astenici parizieni.

În faţă, senzaţia de crossover se intensifică graţie unei poziţii mai înalte la volan, dar şi graţie unei console centrale cu mâner de susţinere, care mai şi delimitează parcă zona de acţiune a celui de la volan. Toate instrumentele şi elementele consolei
centrale sunt clare şi bine poziţionate, dar integritatea modernistă a designului este stricată de sistemul ăla audio/multimedia încadrat pătrăţos în consolă. Pare un o reminescenţă a trecutului într-o maşină care arată de altfel foarte bine la interior! Soluţia
poate fi să urcaţi în nivelele de dotări, pentru că existe şi un sistem multimedia mai avansat, care vine cu un display imens în acel spaţiu şi care arată cu mult mai bine.

Vizibilitatea e excelentă, iar micile triunghiuri vitrate de pe lateral îşi îndeplinesc bine funcţia. Ocupanţii locurilor faţă se vor simţi mult mai
alintaţi de generozitatea spaţiului disponibil. Confortul e unul bun, graţie reglajelor scaunelor, dar ar putea fi şi mai bun dacă scaunele ar fi un pic mai moi, or francezii întotdeauna s-au lăudat cu confort de fotoliu în maşinile lor. Aici, se pare, creatorii maşinii şi-au dorit asigurarea unei ţinute un pic mai sportive, cu un pic mai mult suport lateral.
Un ultim atribut de confort interior care merită neapărat menţionat e izolarea fonică foarte bună! Aici francezii au lucrat foarte bine, astfel că nivelul de confort acustic de la bord va fi unul excelent. Şi calitatea materialelor e una bună, fie că e vorba de polimeri sau materiale textile. O ambianţă cât se poate de plăcută la interior, deci!
Ţinută de drum

Poziţia la volan îţi dictează imediat un condus foarte relaxant şi plăcut şi te vezi imediat dornic de călătorii mai lungi. Vizibilitate bună, poziţie bună, linişte acustică, spaţialitate şi multifuncţionalitate – ai cam tot ce ţi-ai dori pentru un drum lung.

Pe trasee extraurbane cu un carosabil calitativ, maşina merge foarte plăcut, lăsându-te să simţi şi volanul destul de informativ, deşi acesta e oarecum relaxat, aşa cum te-ai aştepta de la
un van. Atunci când dai peste zone cu asfalt deteriorat, însă, constaţi că suspensia înghite gropile şi denivelările bine, dar o face cu zgomote de însoţire. Ţinuta de drum a maşinii nu are, deci, de suferit, suferă doar confortul acustic. Iar dacă vă puneţi pe ocolirea sportivă a gropilor, veţi descoperi imediat că valenţele sportive ale lui Peugeot 3008, declarate de francezi, nu merg atât de departe pe cât v-aţi putea dori. Maşina are o bară de torsiune pe puntea spate şi, cu o gardă la sol sporită şi un centru de greutate mai ridicat, nu se va
comporta tocmai sportiv în manevre rapizi de schimbare a direcţiei. Dar asta nu înseamnă că Peugeot 3008 nu poate trece curbele în viteză. Dacă aveţi o traiectorie clară şi precisă în faţă, pe care o veţi trece cu o uşoară accelerare, atunci veţi constata că unghiul de înclinare a caroseriei rămâne în limite sigure, iar maşina poate lua curbele foarte încrezută, încredere accentuată de forţa constantă şi precisă venită de la motor. Dar despre motor vrem să vă spunem mai multe!
Motorul şi transmisia –
ingredientele cele mai gustoase ale lui Peugeot 3008


Noi testăm un Peugeot 3008 echipat cu un motor turboaspirat de 1.6 litri, cu 156 CP la activ, cuplat la o cutie de viteze automată în 6 trepte. Cei dintre voi care urmăresc îndeaproape ştirile lumii auto, vor recunoaşte imediat că e vorba despre renumitul motor 1.6 turbo dezvoltat de PSA Peugeot-Citroen împreună cu BMW Group, care e un adevărat veteran la colectarea
premiilor de motor internaţional al anului. Şi o face pe merit, pentru că motorul ăsta se conduce excelent, cu o elasticitate şi un echilibru admirabil. În ipostaza sa de 156 CP aici, pe Peugeot 3008, motorul îi oferă maşinii exact forţa ideală de care are maşina nevoie pentru un condus dinamic şi plăcut, dictându-i orice tip de comportament îţi doreşti – de la unul foarte dinamic la unul eficient şi lejer.

Iar cutia de viteze automată cu 6 trepte e una care face un mariaj superb cu
motorul ăsta genial. Vitezele sunt schimbate foarte coerent şi logic, iar momentele de schimb sunt absolut insesizabile. La un moment dat, noi, cei din redacţie, am glumit la acest test că mariajul dintre motor şi transmisie e prea frumos ca să fie adevărat, cel puţin pentru tradiţiile franceze!... Ştiţi voi, tradiţiile franceze de infidelitate! Iar cutiile de viteze franceze nu ne-au provocat exclamaţii niciodată până acum şi uite că acum o fac! Dar francezii nu renunţă prea uşor la poftele lor de aventuri aşa că
secretul unui comportament atât de ideal al cutiei de viteze s-a ascuns în originea sa – aici avem de fapt o cutie de viteze japoneză, livrată de cei de la AISIN. Asemenea cutii de viteze sunt puse pe multe din modele Toyota, Volvo şi multe alte mărci, şi uite că
pe acest vehicul, în combinaţie cu acest motor, tandemul de propulsor şi transmisie îţi dă senzaţii cu adevărat exaltante! Motorul şi transmisia sunt cu siguranţă cele mai gustoase ingrediente ale lui Peugeot 3008 şi îţi întrec orice aşteptări!
Offroad?

Ei bine, în condiţii de traseu ne-am convins că Peugeot 3008 oferă mai degrabă o ţinută de drum şi un confort de monovolum, decât de SUV. Haideţi să vedem, însă, ce poate face modelul ăsta în offroad. Primele senzaţii de condus pe teren accidentat te fac să
înţelegi că geometria modelului nu e chiar atât de rezervată precum am crezut iniţial şi că maşina se poate aventura şi în condiţii mai dificile. Pentru cei mai îndrăzneţi există şi disponibilitatea sistemului „grip control”, care vine cu algoritmi de complexitate pentru scoaterea maşinii din zone cu aderenţă scăzută.
Maşina noastră nu e dotată cu aşa ceva, şi nici terenul de sub roţi nu duce lipsă de aderenţă, fiind mai degrabă pregătit pentru ridicarea prafului.

Peugeot 3008 se descurcă bine în asemenea condiţii! Garda la sol înaltă îl protejează de orice contact cu solul, iar suspensia menajează bine
denivelările la viteze mai moderate. Dacă urcaţi un pic prea mult în viteză în offroad, bara de torsiune spate vă va aminti că roţile de acolo sunt legate una de alta şi nu pot articula cu scamatorii pe care vi le-aţi fi dorit şi s-ar putea să păţiţi ca noi, când am ridicat una din roţile spate la vreo zece
centimetri de pământ! Deşi fotografia acelui moment poate arăta înfricoşător, sugerând că am făcut cine ştie ce cascadorie, să ştiţi că cel de la volan n-a simţit nici cel mai mic pericol, doar o scurtă pierdere a aderenţei pe puntea spate.
Preţ

Un Peugeot 3008 porneşte în Moldova de la 14,800 euro, cu transmisie manuală, în dotare de bază. Versiunea echipată cu cutie de viteze automată vine în dotare mai generoasă Active şi porneşte de la 18,900 euro cu tot cu preţul cutiei de viteze. Iar maşina din test a mai avut câteva dotări opţionale, care i-au ridicat preţul final la 19,880 euro. Noi zicem că maşina pe care o primiţi pentru aceşti bani e foarte consistentă, iar preţul e unul corect şi raţional.
Verdict

Până la urmă, suntem nevoiţi să constatăm că Peugeot 3008 oferă capacităţi de trecere moderate, dar care nu sunt mai reduse decât cele ale majorităţii SUV-urilor compacte de pe piaţă. Caroseria şi spaţiul interior ale lui 3008, însă, nu sunt compacte, ci vin cu standarde similare unui veritabil
segment mediu. Astfel, maşina asta vă oferă spaţiu, confort şi funcţionalităţi de monovolum generos, cu capacităţi de trecere ale unui SUV compact. Dacă o botezaţi van, SUV sau crossover – decideţi Dvs., pentru că toate denumirile i se potrivesc. Iar motorul şi transmisia automată fac marea plăcere pentru cel de la volan!
PiataAuto.mdIlie Toma
2
6,498
GALERIE FOTO (47 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!