Skoda Rapid Spaceback
26 Iunie 2014
Încă de la apariţia lui Rapid Spaceback, ne-am lăsat oarecum ademeniţi de caroseria niţel ciudată, şi mai puţin practică, a modelului, şi îi priveam cu interes evoluţia până la lansarea vânzărilor. Şi uite că acum îl
avem pe mâinile noastre, în Moldova, în dorinţa de a descoperi ce diferenţe sesizabile poate aduce, cu adevărat, caroseria lui Rapid Spaceback, faţă de un Rapid obişnuit, cu siluetă de sedan.
Distorsiuni optice

Ei bine, imaginile promoţionale ale lui Rapid Spaceback arătau un model stilat, cu un posterior neobişnuit, dar interesant promoţionat. Atunci când ne-am apropiat pentru prima dată de o Skoda Rapid Spaceback înaintea testului, însă, am descoperit un vehicul cu un fund ciudat şi cu un aspect mult mai disproporţionat decât am fi crezut. Ceva nu e în regulă. De ce fundul ăsta e atât de ridicat, la propriu? Maşina
asta are o cu totul altă prezenţă! Răspunsul a fost unul prompt – pachetul de drumuri rele, cu care sunt dotate majoritatea Skodelor importate în Moldova, de dragul rezistenţei la drumurile autohtone, implică şi o gardă la sol sporită, iar în cazul lui Rapid Spaceback diferenţa de clearence a schimbat radical prezenţa maşinii şi a făcut-o să pară disproporţionată fără a fi, de fapt, aşa. Nu pot să nu recunosc că maşina asta, cu tot cu silueta ei, mi-a amintit de un alt model la fel de
ciudat din epoca sovietică – Moskvici Combi – model pe care-l admiram de mic copil, de altfel. În cazul lui Skoda Rapid Spaceback, e vorba de o distorsiune optică dată de silueta posteriorului în combinaţie cu garda la sol crescută, dar e o distorsiune optică vizibilă. Nu ai cum să ascunzi asta, ci doar să treci, psihologic, peste acest mic detaliu, împăcându-te cu gândul că cealaltă parte a monedei – rezistenţa la drumuri rele – e mult mai importantă şi mai benefică.

Noi testăm un Rapid Spaceback într-o dotare generoasă Elegance, care îi asigură dotări precum jantele
frumoase, farurile de ceaţă şi chiar lumini xenon în blocurile optice frontale – toate garantându-i modelului un plus plăcut de notorietate, în pofida filosofiei de automobil accesibil şi inteligent.
Spaceback înseamnă mai mult spaţiu?

Da pentru pasageri şi nu pentru portbagaj. Linia plafonului care îşi începe coborârea mult mai departe, spre spate, decât în cazul unui Rapid obişnuit, le-a oferit ocupanţilor banchetei spate şansa unui spaţiu mai mare pe înălţime, deasupra capului. În acelaşi timp, portbagajul lui Rapid Spaceback e mai mic decât al unui Rapid „simplu”, măsurând 415 litri faţă de 550 litri. O reducere simţitoare,
deci, şi asta se explică prin faptul că Rapidul „simplu” este, de fapt, un hatchback sau, mai corect, un liftback, uşa portbagajului deschizându-se împreună cu luneta, ca şi la Octavia, oferind un acces imens la un portbagaj la fel de imens. Rapid Spaceback, de cealaltă parte, are un fund „scurtat”, care i-a redus firesc şi suprafaţa portbagajului, deşi volumul actual e oricum unul generos în comparaţie cu hatchback-urile de dimensiuni apropiate. Ce se întâmplă până la urmă, deci – avem un nou Rapid
Spaceback care are un portbagaj mai mic şi mai puţin practic decât cel al Rapidului liftback? De ce ar cumpăra cineva un Rapid Spaceback atunci, în detrimentul unui Rapid obişnuit?

Ei bine, spaţiul oferit pasagerilor spate e un motiv. Silueta mai stilată e un alt motiv. Preţul mai accesibil cu 300 euro în comparaţie cu Rapidul „obişnuit” e cel de-al treilea motiv, valabil pentru ţara noastră. Însă noi intuim că Rapid Spaceback a fost creat mai ales pentru cei care nu prea agrează
silueta de sedan în segmentul
maşinilor compacte şi
ochesc mai degrabă
hatchback-urile din
acest segment. Iar
Skoda oferă
astfel un
hatchback
mai original,
botezat
special, cu
un vinoncoa’
aparte. Se
pare că în
sfârşit am
dezlegat
rebusul
menirii
acestui
model în
lume!...
Confort. Ambianţă interioară.

Dincolo de toate ingredientele originale cu care vrea să te atragă un Rapid Spaceback, modelul oferă şi calităţi foarte practice şi predictibile – spaţiul rezervat pasagerilor faţă a foarte generos, ergonomia comenzilor de bord e germanic de bună, iar
confortul la rulare e foarte bun. De altfel, suspensia înghite foarte natural zonele cu denivelări şi se simte o bună adaptare a acesteia pentru carosabilul autohton. Există şi o cotieră opţională instalată pe modelul testat de noi, acoperită cu piele foarte elastică şi rezistentă. Deşi e plăcut să ţii mâna dreaptă acolo într-o călătorie lungă, trebuie să constatăm că în oraş ea ne împiedică accesul liber la levierul cutiei de viteze manuale, din cauza înălţimii
mari la care e montată, ea, cotiera.
Astfel, e mai recomandat să o ţineţi
ridicată în mediul urban şi să o
coborâţi în călătoriile mai lungi,
atunci când schimburile de trepte
sunt mai puţin frecvente. De altfel,
ca şi la Rapid liftback, dacă trageţi
frâna de mână până sus, aceasta
atinge din nou cotiera şi o împinge,
la rândul ei, în sus. Cotiera pare, astfel, un accesoriu auxiliar, care trebuie să stea dezactivat în regim normal şi coborât abia atunci când sunteţi la un drum mai lung.
Scaunele sunt
profilate reuşit, cu
un suport lateral
bun. Şi vizibilitatea
e foarte bună. Ca
şi la Rapidul
simplu, observi
grosimea foarte
mică a
panourilor
uşilor şi te
întrebi
iniţial,
dacă nu e un element prea auster şi dacă nu cumva îţi va da o senzaţie de nesiguranţă. Ei bine, cei de la EuroNCAP au dat verdictul maxim în materie de siguranţă, deci aici nu mai încape loc de îndoială, iar austeritatea este anulată dacă priveşti niţel mai jos, acolo unde zonele de uzură a
portierei sunt, din nou,
acoperite cu piele foarte elastică şi
durabilă. Dotarea superioară testată


















de noi, de altfel, a înobilat de-a binelea maşina, conferindu-i inserţii foarte calitative pe planşa de bord, mici detalii cromate şi o ambianţă generală a materialelor calitative folosite în
habitaclu. Da, într-o asemenea dotare, Rapid şi în particular Rapid Spaceback nu are un aer de model auster, ci de unul cât se poate de demn şi isteţ, la un preţ raţional. Până şi levierul cutiei de viteze este căptuşit în piele, şi volanul, iar ultimul mai are şi inserţii metalice şi piano black!
Senzaţii de condus

Sub capota modelului testat de noi e montat un motor turboaspirat pe benzină, de 1.2 litri, care dezvoltă 86 CP la 4,800 rpm, iar cuplul maxim constituie 160 Nm, disponibil între 1,500 şi 3,500 rpm. Motorul, însă, are doar 2 valve per cilindru, fapt care îl face să respire un pic mai anemic la turaţii joase, până la intervenţia turbinei. De pe la 1,500 rpm respiraţia devine mult mai vioaie şi motorul răspunde mult mai bine, dar încă nu pare a oferi întregul său cuplu. Abia pe la 2,000-2,200 rpm se simte elasticitatea maximă a motorului şi
acesta imprimă un dinamism foarte bun maşinii. Odată ce prinzi „ritmul de viaţă” al propulsorului, îl poţi gestiona foarte previzibil şi plăcut, astfel încât să obţii o maşină foarte agilă într-un final. Cutia de viteze este şi ea foarte bine etajată, deşi are doar 5 trepte. La viteze de 120-130 km/h motorul încă va avea turaţii moderate şi veţi putea călători fără deranjamente chiar şi pe perioade mai lungi.
Deşi puntea spate are o arhitectură cu bară de torsiune, Skoda Rapid Spaceback are o ţinută de drum bună, cu o manevrabilitate surprinzător de avansată. Noi am probat-o chiar şi pe asfalt ud, într-o curbă accentuată, pentru a-i gusta din limita aderenţei şi manevrabilităţii. Cu 85 km/h maşina intră lesne în viraj şi limitele manevrabilităţii încă nu-i sunt explorate în totalitate, în schimb asfaltul ud a pus anvelopele într-o derapare scurtă continuă . Chiar şi în asemenea condiţii de limită a aderenţei maşina rămâne controlabilă şi previzibilă, iar după ce ieşi din virajul ăla provocator îţi zici că Rapid Spaceback e un model
plăcut de condus. Nu e foarte sportiv şi nici nu şi-a declarat vreodată valenţe sportive, dar se conduce plăcut, lejer, natural şi antrenant. Înghite foarte bine şocurile carosabilului, astfel că îl conduci fără prea mari griji la calitatea asfaltului de sub roţi. Îţi oferă un confort bun la rulare şi un spaţiu generos în habitaclu cam pentru toţi ocupanţii de la bord. Astfel că, până la urmă, ajungi să-l înţelegi mai bine, cu tot cu conceptul lui deocheat. E o maşină plăcută şi practică, dar cu personalitate diferită şi interesantă. E
foarte ospitalieră cu o familie tânără, fiind foarte practică şi versatilă necesităţilor specifice ale unei familii cu cel puţin un copil mic. Dar, în acelaşi timp, e exemplul perfect că şi în segmentul maşinilor accesibile se poate opta pentru o picătură mai nuanţată de originalitate, care să păstreze şi toate avantajele practice şi isteţe. Skoda Rapid Spaceback porneşte de la 9,500 euro în ţara noastră, iar noi zicem că-şi merită
banii, dar parcă versiunea cu dotări minime e un pic prea austeră. Versiunea testată de noi, cu tot cu dotări şi motorizare superioară, costă 12,950 euro şi noi credem că anume o astfel de formulă bine dotată e mai constistentă, mai raţională şi mai plăcută pentru viitorii posesori!
PiataAuto.mdIlie Toma
6
8,030
GALERIE FOTO (47 IMAGINI)
COMENTARII (2)
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 26 Iunie 2014 - 13:00
Ce uriciune!!! FUUUUU...!!!!
1
1
Robert
Bucureşti, România
la 26 Iunie 2014 - 13:40
Urata cu spume........alta descriere ''mai putin sau mai mult magulitoare'' nu ii gasesc.
2
1
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!