Coupe-urile adevărate au ceva magic şi special în ele. Sunt ca un costum cusut de un maestru croitor, care nu a luat în calcul o medie statistică, ci tocmai mărimile tale, astfel încât să-ţi croiască o haină care-ţi vine perfect şi în care te
simţi desăvârşit. De mulţi ani şi chiar multe decenii, coupe-urile de dimensiuni compacte şi-au câştigat constant locurile de frunte în lista celor mai plăcute maşini în condus, în inima celor mai aprigi pasionaţi!
Iar noi avem astăzi la test o maşină foarte specială din rândul celor super-speciale. E un Audi TTS Coupe superb,
pe care am ajuns să-l testăm în Germania, la el acasă! Orice Audi TT e deja o maşină specială oriunde în lume, dar noi vorbim de modelul S veritabil al familiei TT TTS, care vine cu o imensă putere sub capotă! Aoleu, Doamne! Cât de bestial arată maşina asta! Cât de mult am aşteptat să o conducem!
Prezenţă exterioară. Magnifică.
Noua generaţie Audi TT a deschis o nouă undă de design progresist în familia Audi. Şi, pe lângă un design frontal de o nouă factură , silueta noului model elogiază foarte reuşit prima generaţie a lui TT, fapt vizibil mai ales
la designul posteriorului. Pe maşina asta viitorul pare să privească în faţă, iar trecutul e în spate, într-o parafrazare filosofică cu totul inedită în lumea auto. Şi în acelaşi timp trecutul şi viitorul se îmbină perfect pe o singură maşină, pe care, cu cât mai mult o priveşti, cu atât mai mult o admiri ca o operă de artă.
Iar modelul nostru super-sportiv, TTS, are o prezenţă şi mai sportivă decât un TT obişnuit. Bara de protecţie frontală este mai agresivă şi mai tăioasă, cu nişte prize de aer mult mai mari şi mai agresive. Iar acele prize nu sunt doar un element de design, ele răcesc organe vitale ale motorului, dar şi frânele faţă. Apropo de frâne, şi acestea sunt speciale pe Audi TTS, având etriere
mai mari, cu emblema TTS aplicată pe ele. Nu ne-am fi făcut griji de frâne, pentru că germanii din liga premium întotdeauna montează frâne mai mult decât suficiente pentru orice model, dar performanţa crescută a lui Audi TTS avea nevoie de o forţă suplimentară de stăpânire exemplară a ei.
În spate modelul nostru e dotat cu un difuzor agresiv de aer, din care derivă şi patru ţevi de eşapament, câte două de fiecare parte. Difuzorul este accentuat de un contur de aluminiu mat, care se asortează perfect cu corpurile oglinzilor exterioare, executate şi ele în aluminiu
mat! Nu mă pot sătura să admir maşina asta! Arată atât de bine! Şi jantele superbe îi accentuează rasa pură, autentică a maşinii! E o operă de artă, doamnelor şi domnilor, o operă care ar putea fi predată drept caz de studiu studenţilor de la arte şi design...
Ambianţă interioară
Atunci când urci la bordul lui Audi TTS, te pomeneşti, parcă, într-un avion de
luptă sau într-o navă cosmică. Chiar dacă ai văzut anterior imagini cu interiorul unui TT sau chiar TTS, atunci când te pomeneşti în habitaclu eşti
frapat de simpleţea, şi conceptul de viitor care se împletesc uimitor pe această maşină. Planşa de bord este aparent foarte simplă, cu foarte puţine comenzi pe ea, dar observi apoi că în
mijlocul fiecărei guri de ventilare, desenată în stilul unei turbine, există un mic display funcţional, iar conturul circular al acelui display poate fi rotit sau apăsat, astfel gestionându-se funcţiile sistemului de climatizare! Cât de
genial şi simplu în utilizare, dar cât de multă muncă de culise s-a depus aici pentru a se asigura asemenea
elemente! Chiar şi conturul prizelor poate fi rotit şi astfel se poate închide fluxul de aer pentru acea priză.
Comenzile din jurul levierului cutiei de viteze sunt ceva mai similare modelelor moderne Audi, fiind şi ele laconice şi clare în utilizare, iar rotula mare
centrală are şi un senzor tactil deasupra, astfel încât poate să recunoască scrisul de mână. Puteţi introduce o adresă în sistemul de navigare, de exemplu, scriind litere cu mâna!
Dar, staţi! Unde e display-ul sistemului de navigare? Unde e display-ul
sistemul multimedia? Nu există nimic pe planşa de bord şi nici măcar pe minuscula consolă centrală! Răspunsul se află chiar în faţa celui de la volan! Audi TT, şi implicit Audi TTS, vin cu vin cu cadrane digitale interactive, care conţin în ele şi afişajele sistemului de
navigare, şi cele ale sistemului multimedia şi cam toate celelalte sisteme şi informaţii posibile de pe maşină! Mai mult ca atât, sistemul de navigare e construit pe baza hărţilor Google Maps şi oferă chiar şi viziune din satelit, într-un format unghiular 3D,
asupra drumurilor pe care se circulă. Astfel nu vedeţi doar o hartă uscată în faţa Dvs., ci toate împrejurimile realiste, cu case, păduri , drumuri şi orice altceva mai e prin jur! Din start fluxul ăsta enorm de informaţii te poate copleşi un pic, dar după numai vreo 10 minute
îţi zici că în lumea auto încă nu s-a inventat ceva mai bun şi mai fascinant! Mai mult ca atât, toate regimurile astea de vizualizare se schimbă şi interacţionează dinamic în funcţie de
situaţie şi operaţiuni pe care le faci în acel moment spre exemplu când circuli pe un drum drept mai lung harta se retrage în fundalul imaginii, cu centru vizibil, şi vitezometrul şi turometrul prin părţi, iar când te apropii de o intersecţie
mai apare şi o schemă suplimentară. Vitezometrul şi turometrul se pot uneori mări în dimensiuni când ai nevoie mai puţin de hartă şi mai mult de ele. Iar atunci când ajungi să goneşti cu vreo 240 km/h pe un autobahn, în regim sportiv, cum am făcut-o noi, harta se
retrage pe plan secundar, iar vitezometrul se contopeşte cu turometrul şi ţi se afişează imens pe centrul display-ului din faţa ta! Sunt atât de multe moduri şi regimuri de afişaj, încât nici n-am apucat să le memorizez
pe toate, sau să ţin minte cel puţin exact care şi în ce condiţii se activează! Dar partea minunată e că toate acele regimuri nu te pun în dificultate, iar tu nu ai nevoie de adaptare. Cei de la Audi au reuşit cumva ca toată această interactivitate nemaivăzută să rămână informativă şi lizibilă, astfel încât ţie
să nu-ţi mai rămână decât să savurezi condusul într-o maşină a viitorului! Şi această caracteristică se răsfrânge şi către celelalte informaţii şi funcţionalităţi ale maşinii, afişate aici. Autonomia
rămasă poate fi afişată acum în dreapta sus, ceva mai târziu în stânga sus, iar în alt regim poate dispărea în fundal. Şi asta se întâmplă cu toate, Audi TTS reuşind să-ţi scoată întotdeauna în prim plan ceea de ce ai tu cu adevărat nevoie în fiecare situaţie şi regim de
condus! E formidabilă această interacţiune! E formidabilă experienţa de la bordul lui Audi TTS!
Eh, mă simt atât de cucerit de maşina asta, încât undeva vocea conştiinţei îmi spune că aş putea scăpa cu vederea eventuale mici neajunsuri. Iar apoi observ încreţiturile nefireşti ale pielii scaunului şoferului, în zona marginii din
stânga a ei, care e mai expusă uzurii la fiecare aşezare în maşină. Maşina testată de noi e tapiţată cu piele combinată cu Alcantara şi în timp ce Alcantara arată ideal în continuare, pielea denotă aceste încreţituri nefireşti în zonele mai expuse. Acest simptom
se întâlneşte la multe maşini, chiar şi la maşina noastră redacţională, şi el apare foarte curând după startul exploatării, iar ulterior, de obicei, pielea îşi păstrează anume acest aspect niţel încreţit fără a evolua mai mult de atât.
Scaunele lui Audi TTS au o profilare superbă, însă, reuşind să te cuprindă cu fermitate, fără a-ţi sacrifica nimic din confortul de la bord. Suportul lateral este excelent şi te predispune la manevrarea cât mai sportivă a maşinii. Într-un astfel de coupe, mi-am setat o poziţie cât mai coborâtă a scaunului şi
m-am simţit imediat conectat cu întreaga maşină. Volanul sportiv al lui TTS, cu zona inferioară niţel teşită, e superconectat cu roţile, fără cel mai mic ruliu, astfel încât informativitatea lui e exemplară!
Bancheta spate e simbolică. Nu mizaţi pe ea, acolo poate sta în condiţii demne doar un copil de vârstă preşcolară sau maxim unul din clasele primare. Audi TTS e totuşi un coupe sportiv, până la urmă, şi nimeni n-a promis calităţi de transportator de persoane pentru el!
Senzaţii în condus
Eh, dragii noştri, aici ne-am lăsat învăluiţi de valul de plăcere imensă de la bordul maşinii ăsteia. Pentru că valul e irezistibil şi trebuie să fii afon de tot ca să nu te pătrundă sunetul armonios al motorului de sub capotă. Trebuie să fii un peşte rece şi mort dintr-un acvariu ca să nu-ţi laşi gura să zâmbească şi să
exclame de plăcere atunci când conduci un Audi TTS!
De la prima turaţie a motorului Audi TTS te ia în lumea lui. Sistemul de eşapament îi scoate în evidenţă extraordinar de bine sunetul de bariton al motorului, iar tu, de la volan, simţi potenţialul ăla enorm, de 310 CP şi 380 Nm ai motorului, deşi încă n-ai apucat
nici măcar să cuplezi transmisia. Sub capotă e un motor turboaspirat de doar 2.0 litri, dar care reuşeşte să scoată tocmai 310 cai-putere! Motorul e cuplat la o transmisie cu dublu ambreiaj S tronic, cu 6 trepte, iar mai departe puterea e distribuită tuturor celor patru roţi prin intermediul sistemului de tracţiune integrală permanentă quattro. Accentuăm permanentă, pentru că în
ultimul timp ne-am tot convins cât de mare e diferenţa dintr-un sistem de tracţiune integrală care intervine sporadic, la nevoie, şi un sistem care îşi transmite forţa în permanenţă tuturor celor patru roţi, astfel încât nevoia să fie evitată, şi să se obţină toate acele avantaje ale condusului de înaltă precizie.
Audi TTS are mai multe regimuri de setare a întregii maşini efficiency, comfort, auto, dynamic şi individual. În funcţie de regimul ales se modifică reacţiile amortizoarelor, a pedalei de acceleraţie, a transmisiei şi a volanului. Principiul de funcţionare este destul de răspândit în lumea auto, cu diferenţa că Audi TTS are şi un regim auto, care identifică independent necesităţile
curente şi oferă un amalgam de setări şi calităţi, care variază în timp. În acest regim, cel puţin la condusul urban, maşina pare incredibil de confortabilă şi liniştită, care parcă nici nu ar avea 310 CP sub capotă. E nevoie de câteva apăsări rapizi pe pedala acceleraţiei, ca maşină să-şi sporească acuitatea în reacţii. Am încercat atunci regimul confort şi am constatat cum maşina se înmoaie şi mai mult, oferind o suspensie incredibil de moale în reacţii
şi un volan informativ, dar nefiresc de uşor în rotire. La un moment dat, am scuturat din cap şi mi-am zis Ăsta e comportament de Audi TTS? Nu-mi vine să cred!. Da, comportamentul maşinii pare excesiv de confortabil pentru o sportivă pur-sânge, de parcă ai conduce un hatchback urban confortabil.
Însă ceva mai târziu am ieşit la o minunată zonă extra-urbană, printr-o pădure germană stâncoasă, care făcea ca drumul pe care merg să aibă multe viraje şi schimbări de peisaj. Am inclus regimul dynamic şi Audi TTS s-a scuturat precum un cal de rasă şi şi-a
alungat de pe el toate picăturile de animal cuminte şi drăguţ! Acum era o fiară setoasă de alergare! Volanul s-a întârit simţitor, ca la o sportivă adevărată, iar în ton cu informativitatea
aia se simţea minunat. Suspensia a devenit rigidă, transmisia reacţiona instantaneu, motorul începuse a răbufni mai sonor şi mai pofticios de galop extrem! Am început a apăsa pedala acceleraţiei cu putere, frânând la fiecare noi viraj, depăşind virajul cu predala accelerândă şi înscriind o traiectorie remarcabil de exactă graţie tracţiunii integrale. Noi şi noi acceleraţii în care mă lăsam ameţit de sunetul dezlănţuit al motorului. Am început a schimba treptele în regim manual, cu padelele de lângă volan, pentru a-i simţi sunetului motorului turat la 5-6 mii rpm! Transmsia funcţionează fără cel mai
mic rateu sau ezitare în asemenea condiţii, iar motorul şi forţa cu care te împinge în scaun te cuceresc iremediabil! Doar privirile scurte spre vitezometru mă mai făceau să mai reduc viteza, pentru că mă surprindeam abordând viraje cu 130-140 km/h pe un drum de doar două benzi, pe un traseu foarte liber de pădure... Audi TTS poate face asta şi-ţi cere şi mai mult, dacă nu te-ar mustra conştiinţa depăşirii limitelor legale de viteză! E profund impresionant cât de precis şi manierat poate înscrie TTS un viraj de mare viteză, fără a se lăsa stânjenit de forţe laterale sau de
pierderi de aderenţă. Sistemul ăla de tracţiune integrală te ajută cu adevărat să faci uz de performanţa uriaşă a motorului, iar centrul de greutate coborât al maşinii şi arhitectura bine gândită a suspensiei desăvârşesc intenţiile inginerilor. Audi TTS e o bijuterie tehnică, de care te îndrăgosteşti. Vrei maşina asta! O vrei să fie a ta, în fiecare zi, şi dincolo de design şi atmosfera hi-tech de la interior, o vrei pentru senzaţiile de condus, pentru lumea aia a inteligenţei, genialităţii şi plăcerii senzoriale trăite la bord!
Am condus nesătul maşina asta. Îmi doream noi şi noi viraje, noi şi noi drumuri, dacă se poate cât mai pustii. Da... Audi TTS este cu siguranţă modelul Audi care m-a marcat şi m-a cucerit cel mai mult din ultimii ani! Este modelul Audi pe care chiar mi l-aş dori!
După câteva ore de condus pe drumuri extraurbane, avansasem destul de mult în inima Germaniei, la nord de Ingolstadt. Mi-am setat intenţionat sistemul de navigare astfel încât să conduc în afara autostrăzilor şi mi-am
zis că la revenire voi goni pe un autobahn ca nebunul. Aşa am făcut. Atunci când am decis să mă întorc, setasem sistemul de navigare să mă ducă în Ingolstadt pe autostrăzi. Şi, din fericire, traficul pe autobahn nu era deloc aglomerat, iar eu mă pomenisem pe un autobahn fără limită de viteză cu 3 benzi, iar pe alocuri chiar cu 4 benzi pe sens! Ce credeţi că am făcut în această situaţie? Ce aţi fi făcut Dvs.? Da, cu toţii am fi făcut asta! Am apăsat
pedala acceleraţiei cu putere, în regim sportiv şi m-am simţit împins la maxim în scaun, iar viteza de pe cadranele mele de bord creştea tot mai mult. M-am mai adaptat situaţiilor de trafic, fără a pune alte maşini în pericol, iar apoi, în faţa mea s-a deschis o bandă complet liberă cât vedeam înainte! Am accelerat cu putere! Am prins 180 km/h, 190 km/h, 200 km/h! Audi TTS se simte aici firesc precum un bebeluş în căruciorul lui! Nimic nu pare să-l impună să se
sfiască! Spoilerul activ din spatele maşinii se ridicase pentru a genera o forţă suplimentară de apăsare, iar eu simţeam pur şi simplu de la volan un bolid extraordinar de stabil şi manevrabil la viteze ameţitoare! Am accelerat mai departe şi cifrele mari din faţa mea arătau 210, 225, 240 km/h! Ritmul ameţitor cu care se schimbau imaginile
în faţa mea mă făceau să realizez cu ce viteză mare rulez, dar senzaţiile din volan şi în suspensia maşinii mă convingeau că maşina e foarte departe de a-şi fi atins limitele fizice! Chiar şi la 240 km/h Audi TTS e o bestie extraordinar de încrezută în forţele proprii şi vrea să accelereze mai mult. Din păcate, la 250 km/h se include limitatorul de viteză, dar ingineria
maşinii ăsteia i-ar permite cu siguranţă să alerge cu până spre 280-300 km/h! E o maşină absolut superbă! E incredibilă! E... atât de uimitoare, încât şi un om cu un vocabular versat ar putea rămâne fără cuvinte după un test cu ea!
Verdict: Audi TTS
Genialitatea asta inginerească are preţul ei, fireşte. Un Audi TTS porneşte în Germania de la 51,250 EUR, iar
maşina noastră de test a fost echipată destul de generos cu opţionale, inclusiv cu faruri cu Matrix LED, care costă 2,140 EUR. Preţul final al bijuteriei testate de noi constituie, în Germania, 67,185 EUR, iar în Moldova ar fi cu siguranţă cu vreo 7-8 mii mai accesibilă
datorită sistemului diferit de taxare şi a unui propulsor cu cilindree relativ mică. Desigur, e o sumă oricum piperată. Dar dacă ajungi să-ţi permiţi un asemenea buget, maşina asta îşi merită fiecare bănuţ, chiar dacă alţii s-ar putea să nu te înţeleagă. E esenţial să înţelegi tu!
Audi TTS e o operă de artă în materie de design şi o mostră de hi-tech care ştie să intercaţioneze uman în habitaclu. Dar cele mai intense senzaţii vin din condusul acestui model! TTS e o bijuterie inginerească, desăvârşită până
la genialitate, şi asta îi conferă senzaţii înălţătoare la volan! Nu e o perfecţiune din aia ocazională, venită datorită unei muze reuşite la un artist, ci e o perfecţiune la care s-a lucrat meticulos şi s-a şlefuit prin pricepere, inteligenţă
şi ştiinţă. Iar rezultatul depăşeşte orice imaginaţie şi aşteptări! Da, Audi TTS e una din maşinile cele mai
spectaculoase, mai geniale şi mai admirabile maşini din câte există astăzi în lume!
La cum am alergat noi maşina asta, cu până la 240 km/h, la sfârşitul testului consumul mediu era aproape de 14 litri la sută. Într-un regim dinamic de condus extra-urban la viteze mai fireşti se poate obţine 10-11 litri fără prea mare efort.