Heh! Ce ciudat şi interesant arată Ecosport! Micuţ, compact, dar foarte înalt, cu roata de rezervă fixată în spate, în stilul SUV-urilor clasice, aprope că ne aminteşte de Suzuki Jimny sau de o Niva. Da, vorbim din nou de SUV-uri ultra-compacte, iar Ecosport e replica celor de la Ford, prin care-şi fac intrarea
în acest segment. Cam târziu, ar spune unii judecând după un segment tot mai populat în care primii veniţi îşi iau laurii întotdeauna. Însă, obiectiv vorbind, piaţa europeană a SUV-urilor mici mai are prognozate creşteri în viitor, aşa că un jucător de succes şi-ar putea face loc bine-mersi pe aici.
Este oare Ford Ecosport un jucător bun în acest segment, care va fura masiv inimile aventurierilor? A reuşit oare Ford inventatorul producţiei în serie a automobilelor să creeze un nou SUV
mai bun şi mai atrăgător decât toată concurenţa? Ce şanse are noul model în Moldova, acolo unde asemenea SUV-uri ar trebui, teoretic, să se bucure de un succes neclintit?
Prezenţă şi design
Unii zic că Ford Ecosport arată cam stângaci. Dar nouă ne place micuţul ăsta, cu tot cu grila aia frontală cam disproporţionată. Ne place silueta lui Ecosport nu pentru că e cea mai frumoasă sau cea mai proporţionată,
ci pentru că e, probabil, cea mai originală din segment, cea mai aventurieră! Garda la sol e uriaşă, de 20 de cm, iar distanţele mici de la bara de protecţie faţă până la puntea faţă şi de la puntea spate la extremitatea spate a maşinii, alături de ampatamentul scurt, îi conferă lui Ford Ecosport o geometrie
naturală excelentă, cu unghiuri de atac şi degajare pe care le-ar putea invidia până şi un Land Rover! Exploratorii din sufletele noastre adoră ideea unui astfel de offroader micuţ şi agil, care se caţără peste tot şi înaintează sprinten pe acolo pe unde alte SUV-uri mai greoaie intră-n dificultate.
Atunci când priveşti modelul ăsta mai îndeaproape, la micile detalii de caroserie, observi că nimeni nu l-a menajat prea mult, din cauza dorinţei de a-l face mai ieftin în producţie şi mai puţin pretenţios. Farurile de ceaţă au
spaţii libere între ele şi corpurile de susţinere, iar căptuşelile geamurilor par destul de elementare. Per total, însă, nu se poate invoca vreo deficienţă de calitate în aspectul exterior, modelul e bine asamblat şi inspiră încredere în capacitatea sa de a îndura tratamente dure!
Ambianţă interioară
Odată cu deschiderea portierei şi urcarea în interior, tabloul se schimbă rapid spre o senzaţie de dezamăgire. O vom spune fără ocoliş: habitaclul lui Ford Ecosport e dominat de o calitate
proastă de asamblare a componentelor de interior şi de materiale dintre cele mai periferice. Plasticul e dur şi rugos peste tot, materialul textil de pe uşi e subţire şi nu inspiră durabilitate în timp, doar cel de pe scaune părând capabil să reziste mai mult timp. Cea mai mare
problemă vine de la precizia cu care sunt asamblate componentele interiorului pe ici-colo se observă devieri substanţiale de precizie, iar în locul de îmbinare a panoului de plastic al porterei cu planşa de bord şi cu montantul faţă, de exemplu, e loc
de un deget complet... Pe unde mai mult, pe unde mai puţin, dar aceste inexactităţi persistă peste tot în interior, iar în gropi mai dure se mai aud şi scârţâieturi din interiorul planşei de
bord. Explicaţia e simplă: Ford Ecosport e asamblat în India, iar ţinta principală pare să fi fost accesibilitatea, cu alte cuvinte costurile mici de producţie
într-o ţară în care Ford n-are o tradiţie foarte lungă de asamblare a maşinilor pentru întreaga
lume. Se zvoneşte că în viitor Ecosport ar putea fi asamblat şi în România. Abia atunci, dacă acest zvon se va adeveri, ne vom putea bucura de o calitate de asamblare demnă a interiorului. Până atunci însă, Ecosport primeşte un punctaj minim şi ruşinos la acest capitol, pentru o maşină lansată recent şi livrată oficial pe piaţa europeană în această formă.
Poziţia la volan, însă, e foarte plăcută, cu o bună vizibilitate la tot ce se întâmplă dincolo de geamuri. Spre marea noastră mirare şi în spate se stă destul de comod, existând spaţiu pe înălţime, lungime şi lăţime, pentru adulţi de până la 1.90 metri, aşezaţi în urma propriilor reglaje ale scaunelor faţă! Aşa că Ecosport impresionează plăcut la spaţiul interior.
Portbagajul are o deschidere foarte originală, orizontală, iar mânerul este integrat aproape invizibil în interiorul blocului optic drept. Portbagajul nu este foarte mare, dar deschiderea e uriaşă şi la nevoie, cu rabatarea banchetei spate, se pot realiza sarcini de transportare mai complexe.
Despre izolare fonică, evident, nu prea e cazul să vorbim, modelul oferind condiţii absolut de bază la acest capitol. Dar totuşi, călătoriile la bordul lui Ecosport sunt plăcute, motorul de sub capotă nefiind prea intrusiv, iar zgomotele aerodinamice făcându-se simţite mai tare abia la viteze de peste 110 km/h.
Senzaţii în condus
Pe cât de aventurier şi gata de atac pare aspectul lui Ecosport, pe atât de dezamăgitor e să afli că în regiunea noastră nu există nicio combinaţie de motor şi cutie care ar permite existenţa unui sistem de tracţiune integrală. Prin urmare, Ford Ecosport e disponibil doar cu tracţiune faţă, în Moldova, dar şi cam în întreaga Europă, cu excepţia
unor regiuni din CSI. Următoarea întrebare evidentă este dar cutie automată poate avea? şi, din fericire, există un răspuns afirmativ, Ecosport poate beneficia de cutia automată Powershift în combinaţie cu motorul de 1.5 litri pe benzină. Ecosport mai poate primi şi motorul 1.0 EcoBoost, dar şi dieselul 1.5 TDCi. Anume un astfel de propulsor de află sub capota exemplarului testat de noi astăzi.
Motorul 1.5 TDCi de sub capota maşinii din testul nostru dezvoltă 90 CP, fapt care o face să prindă prima sută în 14 secunde. Motorul e cuplat la o cutie de viteze manuală cu 5 trepte, iar prezenţa unei puteri de sub 100 CP la Ford înseamnă că pe puntea spate avem frâne cu tamburi, nu cu discuri.
Totuşi, în ciuda parametrilor dinamici cam modeşti pe hârtie, Ecosport 1.5 TDCi se conduce foarte plăcut şi nu se simte ca o maşină anemică. Motorul poate fi turat un pic mai tare, iar treptele mai lungi, bine etajate, permit efectuarea unei depăşiri complete într-o singură treaptă, spre exemplu. Senzaţiile în volan sunt foarte
naturale, iar suspensia înghite foarte bine denivelările carosabilului, chiar şi pe cele mai aprigi. Centrul de greutate mai înalt al maşinii dictează un ruliu cam mare al caroseriei, dar până la urmă suspensia reuşeşte să stăpânească bine maşina şi de la volan nu te simţi în pericol pentru nicio clipă, ba chiar ruliul
ăla începe să-ţi placă, să-ţi pară mai aventurier. Ford Ecosport se conduce foarte plăcut, într-un cuvânt, şi dacă n-a fi calitatea aia precară a asamblării interiorului, am spune că ne place extraordinar de mult modelul! Cel puţin la senzaţiile de condus e o maşină foarte vie, cu senzaţii plăcute în volan.
Ford Ecosport în offroad
Da, fireşte că am dus Ecosportul şi în offroad. Cu o asemnea suspensie şi asemenea capacităţi de trecere, maşina
asta te provoacă la drumuri nepavate, chiar dacă nu are tracţiune integrală. Şi acolo, pe drumuri dezgolite de orice urmă de asfalt sau prundiş, Ecosport se simte la fel de natural şi nonşalant!
Aşa că ne-am dat frâu liber pornirilor de a cuceri offroadul mai cu viteză, mai cu tupeu! Şi maşinuţa asta merge cu poftă pe aici! Chiar dacă pe puntea spate stă o bară de torsiune din cele mai simple!
Ford Ecosport oate ridica praful în viteză, trecând fără ezitare peste bolovani şi denivelări. Da, e foarte jucăuş pe aici, iar în viraje de offroad are, pe de o parte, un ruliu accentuat, iar pe de altă parte mai pierde uneori un pic aderenţa din cauza jonglării
caroseriei. Dar e atât de plăcut să jonglezi cu ea pe aici! Până şi pierderile de aderenţă sunt predictibile, iar maşina rămâne în siguranţă. Ne-am fi dorit poate nişte frâne mai ferme, însă în scurt timp te obişnuieşti şi cu specificul de frânare a lui Ecosport. Deh, avem tamburi pe puntea spate.
Merge bine maşina asta şi ne plac senzaţiile pe care le obţii la bordul ei, atât pe asfalt, cât şi în offroad. Aceste senzaţii adeveresc pornirile alea aventuriere pe care modelul le emană prin silueta sa exterioară. De-ar mai fi şi interiorul de o calitate mai demnă, de-ar mai fi şi un sistem de tracţiune integrală disponibil pentru Ecosport!...
Preţ
Adevăratul şi cel mai dureros dac-ar fi, însă, se află în zona preţului. De la cât credeţi că porneşte un Ford Ecosport în Moldova? Noi îl vedem ca un concurent pentru zona lui Suzuki Jimny, Dacia Duster şi Suzuki Vitara, deci ne-am fi
aşteptat la un preţ de start de vreo 10-11 mii de euro. Poate chiar mai puţin, dacă tot e asamblat în India. Însă Ecosport porneşte de la 15,700 euro în echipare de bază, cu motor pe benzină
de 1.5 litri, iar un 1.0 EcoBoost porneşte de la 16,300 euro. Dieselul nostru, în dotare de bază, identică celei testate de noi, porneşte de la 17,000 euro. Duster îl bate nemilos pe Ford la capitolul preţ la o calitate mai bună a interiorului. Suzuki Jimny îl bate, la un spirit de samurai veritabil, cu tracţiune integrală adevărată. Până şi Suzuki Vitara îl bate nemilos, cu o calitate foarte bună a
interiorulului, mai mult spaţiu, tracţiune integrală şi un preţ mult mai atractiv. De fapt, de 16,300 euro, cât costă un Ecosport 1.0 în dotare de bază, vă puteţi cumpăra un Vitara în dotări de
top cu tot ce vă pofteşte inima la interior şi tracţiune integrală dedesubt! Dacă mai extindem analiza până la modele precum Renault Captur, Mazda CX-3, Opel Mokka, Ecosport începe să se bată mai de la egal la egal la preţuri cu unele din ele, dar pe niciunul nu-l
învinge, iar la capitatea interiorului nu are nicio şansă într-o bătălie directă cu SUV-urile sus menţionate. Prin urmare, preţul e o mare problemă pentru Ford Ecosport. La un preţ semnificativ mai mic, i s-ar putea ierta chiar şi stângăciile la interior, iar la senzaţiile în condus Ecosport stă foarte bine!
Verdict: Ford Ecosport
Un model cu un design foarte original, care emană un puternic spirit de aventură, dar care nu este susţinut decât de o geometrie bună pentru offroad, nu însă şi de opţiunea unui sistem de tracţiune integrală. Interiorul are o calitate lamentabilă de asamblare, demult uitată în lumea auto, în schimb e neaşteptat de spaţios, inclusiv pentru pasagerii spate. În senzaţii de condus Ford Ecosport bucură prin naturaleţe şi plăcere în volan, în ciuda ruliului
simţitor al caroseriei la abordarea virajelor. Suspensia are o capacitate de absorbţie foarte bună, atât pe gropile de asfalt sau prundiş, cât şi pe offroad.
Bariera cea mare a lui Ecosport rămâne, însă, a fi preţul. Cu un asemenea tablou, Ford Ecosport ori ar trebui să ofere o calitate radical mai bună a habitaclului, care să-şi adevească banii ceruţi pe el, ori ar trebui să ofere un preţ radical mai mic, care să te convingă să-i ierţi stângăciile. În formula actuală, însă, barierele
sunt multe şi greu de trecut. Şi e păcat, pentru un model care e, în esenţă, foarte plăcut! Ford, undeva, pe drum, te-ai încurcat cu socotelile! Nu ştiu de ce, dar avem noi o premoniţie că aceste erori nu vor fi veşnice pentru Ecosport fie va fi dat startul producţiei în România şi vom avea o cu totul altă calitate şi un alt preţ, fie va fi regândită pur şi simplu politica de preţuri. Noi sperăm ca acest moment să vină cât mai curând!