Tare mult timp le-a luat britanicilor să intre într-unul din cele mai prolifice segmente pentru mărcile premium, segmentul D, în care domină BMW Seria 3, Mercedes-Benz C-Class şi Audi A4. Cele trei modele, cu toate derivatele lor, asigură miezul vânzărilor pentru mărcile premium pe continentul european şi, dacă stăm să ne gândim, lipsa de până acum a celor de la Jaguar din acest segment a fost una inexplicabilă şi ilogică. Totuşi, britanicii au făcut, în sfârşit, ceea ce trebuiau să facă demult şi au creat noul Jaguar XE primul model Jaguar din acest
segment, care vine cu ambiţii de a se impune într-un segment dominat de-a binelea de triada germană. Noi ne-am întrebat, fireşte: este oare Jaguar XE suficient de bun pentru a se bate demn cu germanii? Ce oferă el unui eventual proprietar şi cum se simte, de fapt, în condus şi la bord?
Haideţi să aflăm împreună, în primul test drive cu noul Jaguar XE din Moldova. Îndrăznim să spunem că am
mers şi mai avizaţi la testul ăsta, pentru că şi noi exploatăm de un an o maşină premium din acest segment, cu care Jaguar XE vrea să concureze. Aşa că vom avea privirea şi mai ascuţită, iar simţurile şi mai atent acordate solicitărilor din acest segment! Să vedem, deci, cum e noul Jaguar XE!
Design şi prezenţă.
Priviţi maşina asta! E inconfundabil un Jaguar, dar în acelaşi timp, atunci când noi i-am văzut primele imagini oficiale, dar şi la primul contact de la acest test drive, ne-am zis că aduce prea puţine elemente noi de design faţă de precedenta generaţie XF. Există câteva mici artificii un calandru frontal mai vertical, care face capota să mai mai musculoasă şi faţa mai agresivă, şi
nişte blocuri optice spate interesante, cu LED-uri semicirculare, ca la un F-TYPE, dar, nu există nici un element cu adevărat major de design, care să-i confere lui XE o personalitate puternică proprie şi o prospeţime atât de necesară unui model nou, la început de carieră. La drept vorbind, atunci când va trece pe stradă Jaguar XE va fi adesea confundat cu fratele XF şi doar
cunoscătorii vor recunoaşte micile detalii de design care le disting şi, eventual, vor observa silueta mai scurtă pe lateral.
Posteriorul maşinii se vrea a fi mai agresiv, cu mai multe planuri verticale şi cu două ţevi de eşapament care ies cam grotesc şi necioplit în spate. Fără
a fi îndoiate în jos, la capăt, ca să atragă mai puţină atenţie, fără a avea vreun contur mai elegant în jurul lor. Sunt doar două ţevi brute, gata să urle tare fără a se sfii de puterea motorului pe care o rezonează şi de emisiile pe care inevitabil le scot. Un element care ne place nouă foarte mult la posterior e coada aerodinamică de pe uşa portbagajului, în stilul duck-tail-urilor clasice. De altfel, XE se laudă cu rolul de a fi cel mai aerodinamic Jaguar creat vreodată, cu un coeficient de doar 0.26.
Per total, însă, noul Jaguar XE are acea somptuozitate obligatorie a oricărui Jaguar şi lasă impresii oriunde s-ar afişa. Noi testăm o culoare aproape neagră, cu o nuanţă uşoară de bordo şi mov, dar credem că nişte culori mai intense şi mai deschise i-ar putea accentua şi mai bine agresivitatea designului şi liniile acestuia.
Ambianţă interioară
În habitaclul lui Jaguar XE te pomenşti într-o maşină care vrea să te distragă cât mai puţin de la condus, cu un interior minimalist, dar luxos în acelaşi timp. Butoanele sunt puţine la număr şi grupate răzleţ, astfel încât designul general să pară cât mai aerat. E o
soluţie interesantă, trebuie să recunoaştem, care nu crează dificultăţi în ergonomie. Dimpotrivă, comenzile lui XE se dovedesc a fi destul de intuitive în utilzare.
Designul volanului urmează tendinţele actuale de a avea un centru circular, care accentuează caracterul sportiv în condus. În cazul lui XE, însă, parcă s-ar cere un contur cromat în jurul centrului, pentru un tablou desăvârşit. Şi spiţa de
jos e lipsită de vreun accent de design, doar versiunile cu valenţe sportive venind acolo cu o inserţie de aluminiu.
Designul cadranelor de bord e fidel stilului Jaguar. Atunci când se conduce
în regimuri normale, acestea au o iluminare albăstruie, iar în cazul includerii regimului Sport, iluminarea devine roşie şi focoasă. Display-ul central dintre cadrane, însă, are
aceeaşi calitate imprerfectă de afişaj, cu rezoluţie cam precară, pe care l-am menţionat şi atunci când am testat Jaguar F-TYPE. Din păcate britanicii
se încăpăţânează să considere acest aspect mai puţin important, însă tocmai acest display stă întotdeauna în faţa ochilor celui de la volan şi fortifică senzaţia generală faţă de maşină.
Calitatea materialelor folosite la interiorul lui XE este bună, cu polimeri moi şi plăcuţi la atingere, dar şi o tapiţerie de piele calitativă, piele cusută. Anumite soluţii de design din habitaclu sunt cam greu de înţeles, spre exemplu zona de îmbinare a planşei de bord cu planşa portierei gura de ventilare pare teşită cam ciudat din planşa de bord şi ajunge să atârne pe mânerul uşii. De altfel, forma planşei uşilor e foarte incomodă pentru a vă lăsa o mână acolo pe întreaga lungime de la cot până la degete nu există pur şi simplu spaţiu suficient pentru ca mâna Dvs. să încapă acolo, pentru că totul e întrerupt de un difuzor al sistemului audio, iar spaţiu continuă spre gura ventilare într-un etaj superior. Să puneţi mâna, însă, pe ambele etaje e nefiresc şi neconfortabil. Ei bine, cred că mâna nu a fost prevăzută pentru a fi ţinută acolo, ci maxim cotul ei.
O altă carenţă britanică, de această dată mult mai revoltătoare, e dată de precizia îmbinării planşei de bord în partea sa superioară cu elementele alăturate şi inserţiile de lemn de acolo. Pe partea superioară a planşei există un contur superior, care continuă apoi spre uşi. La închiderea uşilor, apar mici zone de spaţiu în
acest contur un lucru firesc cu aspect foarte modern, aplicat şi la alte modele din segment. Doar că la Jaguar XE spaţiul din stânga este mai mare decât cel din dreapta în stânga de un deget complet, iar în dreapta de doar jumătate de deget. O astfel de precizie la componentele interiorului e inadmisibilă, zicem noi, nu doar pentru modelele premium, ci şi pentru modelele din zona celor la preţ raţional. Iar dacă e să fim cu totul riguroşi, atunci când îţi pleci capul şi priveşti din jos
aceleaşi zone a spaţiilor menţionate mai sus, se mai observă şi urmele lipiciului de la aplicarea inserţiilor de lemn în conturul superior. E dezamăgitor, dacă vă doriţi calitate ireproşabilă în asamblarea interiorului de la un model premium, dar cine
nu-şi doreşte în zilele noastre calitate ireproşabilă de la un model premium? Fără îndoială, habitaclul lui Jaguar XE reuşeşte să te contagieze foarte repede de atmosfera şi emoţia unei maşini
speciale şi, dacă asta e tot ceea ce-ţi doreşti, atunci nu vei mai fi deranjat de altceva, dar noi vrem ca această emoţie să fie susţinută şi de un substrat calitativ desăvârşit.
Sistemul multmedia are o logică de funcţionare similară sistemelor Windows moderne şi o calitate de afişaj foarte bună. La acest aspect Jaguar XE e lăudabil sistemul multimedia are utilităţi avansate şi o interacţiune foarte dinamică.
Un alt capitol la care Jaguar a stat întotdeauna bine şi XE confirmă tradiţia bună e poziţia în scaune. Scaunele sunt foarte reuşit profilate şi pot să-ţi asigure o poziţie foarte sportivă şi în acelaşi timp confortabilă în faţă. Spaţiu există suficient pentru ocupanţii de aici, iar tunelul central e înalt şi dominant, aşa cum îi stă bine unui sedan din acest segment.
Bancheta spate oferă ceva mai puţin spaţiu decât la concurenţii germani. Tunelul central mănâncă, fireşte, o bună parte din spaţiul destinat celui de-al treilea ocupant, iar pentru genunchi spaţiul asigură exact strictul necesar, fără prea mari rezerve. Pe înălţime designerii Jaguar au salvat situaţia printr-un şezut foarte subţire al banchetei şi prin profilarea a două cavităţi în plafon, care să asigure spaţiu pentru cap. Chiar şi aşa, pentru pasagerii mai înalţi spaţiu e la limită. În schimb, din nou, spătarul banchetei spate e foarte interesant şi reuşit profilat. Bancheta poate fi rabatată în trei segmente, eventual putându-se rabata doar centrul ei pentru instalarea unor obiecte lungi.
Portbagajul, însă, nu e mare deloc şi are o formă cu practisim redus. Gura de intrare e mică în dimensiuni, iar din volumul util tot felul de profilări muşcă din spaţiu. În călătorii mai lungi, deci, s-ar putea să fiţi un pic constrânşi de spaţiul disponibil.
Senzaţii în condus
Dacă un Jaguar trebuie să exceleze la vreun capitol peste concurenţii săi, acel capitol îl reprezintă senzaţiile de condus. Noi am condus la test un Jaguar XE cu un motor delicios - e vorba de noul motor Ingenium, pe benzină, de 2.0 litri şi 240 CP. Da, desigur, e vorba de un motor turboaspirat, din care britanicii au reuşit să scoată 240 cai-putere şi 340 Nm şi l-au cuplat cu o transmisie automată cu 8 trepte de origine ZF. E interesant că XE poate beneficia de o cutie de viteze manuală cu 6 trepte doar pe motorizările diesel, cele pe benzină venind exclusiv cu această transmisie automată.
Jaguar XE beneficiază de o platformă tehnică la care aluminiul este folosit pe larg, pentru reducerea
greutăţii şi sporirea agilităţii şi însăşi motorul Ingenium cântăreşte doar 135 kg. Totuşi, aşa se face că greutatea totală a maşinii tot e puţin peste cea a concurenţilor germani proaspeţi, spre exemplu un C-Class C180 cu cutie de viteze automată, la care aluminiul predomină de asemenea, cântăreşte 1,430 kg la gol, iar Jaguar XE cu motor 2.0 turbo şi cutie automată cântăreşte de la 1,530 kg, şi diferenţa nu vine neapărat la de la motorul cu cilindree mai mare, pentru că tocmai v-am menţionat că motorul e extrem de
uşor la Jaguar. Chiar şi aşa, trebuie să ştiţi că 1,530 kg pentru un sedan de această talie e un indicator foarte bun. Iar substratul tehnic al lui Jaguar XE ascunde şi câteva picanterii foarte interesante.
În primul rând, Jaguar XE vine cu o suspensie spate care nu a vrut să adopte o arhitectură multilink obişnuită,
ci una Integral link, care presupune un multilink ceva mai evoluat, cu un element central fix şi braţe ale fiecărei roţi fixate de extremităţile acelui element central dintre roţi. Inginerii Jaguar menţionează că şi-au dorit un comportament sportiv desăvârşit pentru XE, de aia nu au putut accepta nimic mai simplu decât Integral link. Apropo, noul Ford Mustang foloseşte o
arhitectură similară a suspensiei spate. Pentru puntea faţă Jaguar XE a făcut uz de o suspensie cu braţ dublu, sau double wishbone, după cum i se spune în original, excluzând din ecuaţie ideea unui simplu McPherson. Dar
braţul dublu e folosit şi de câţiva dintre concurenţii săi.
Mai departe, o altă picanterie vine de la sistemul de direcţie. Până acum,
cei de la Jaguar aplicau asistenţa hidraulică pentru direcţia modelelor lor, considerând sistemele electrice de asistenţă insuficient de maturizate. Dar aceste tehnologii au evoluat într-atât
de mult, încât astăzi până şi modelele profund sportive le aplică, aşa că a venit şi timpul celor de la Jaguar să recunoască utilitatea lor, iar Jaguar XE e primul model Jaguar care vine cu direcţie asistată electric. Bine, deja avem suficiente delicii cât să ne facă nerăbdători să le gustăm în viaţa reală! Să vedem, deci, cum se conduce un Jaguar XE!
Din start volanul pare să fi adăpostit o artificialitate nouă pentru modelele Jaguar. E uşor în
rotire, şi atunci când un viraj e combinat cu o acceleraţie materializată vectorial pe puntea spate, plăcerea condusului creşte, dar totuşi se simte întotdeauna prezentă o oarecare izolare artificială între el şi drum. Se întâmplă în cazul tuturor mărcilor atunci când trec pentru prima dată la direcţii asistate electrice şi se pare că se întâmplă şi aici.
Suspensia maşinii, însă, face o treabă excelentă! Pe drumuri denivelate înghite excelent valurile carosabilului şi chiar
şi micile carii de asfalt, iar pe drumuri mai bune oferă o adevărată savoare în viraje sau în condus de linie dreaptă. Suspensia lui Jaguar XE pare să fie până acum cea mai consistentă şi plăcută descoperire! Te predispune la un condus sportiv, şi ea compensează reuşit senzaţiile un pic nenaturale din volan, prin forţele laterale care le generează şi pe care le simt în scaun, astfel încât încep să constat că Jaguar XE e un model plăcut în condus.
Apoi, neatentul de bine, descopăr că exemplarul pe care îl conduc e dotat
cu sistemul Jaguar Drive Control un sistem deja foarte răspândit cu regimuri de modificare a ţinutei maşinii şi reacţiilor ei. În funcţie de cât de multe opţionale bifaţi, la Jaguar XE acest sistem poate dirija doar reacţiile pedalei de acceleraţie, a volanului sau şi a transmisiei şi chiar a suspensiei, graţie suspensiei opţionale cu amortizoare adaptive controlate electronic Adaptive Dynamics. Se pare că maşina pe care o conduceam noi la test avea toate aceste opţionale bifate, aşa că am putut gusta plenar din ipostazele pe care le oferă Jaguar Drive Control Eco, Normal, Dynamics şi Winter. Aţi observat deja, probabil, că nu există un regim individual.
Ei bine, dacă până acum am constatat anumite senzaţii în condus, am fost curios să văd ce oferă celelalte regimuri. Am încercat, evident, regimul Dynamics. Cea mai mare şi mai imediată diferenţă am simţit-o în volan. Acesta a devenit mai rigid, mai sportiv în senzaţii, dar, aşa cum spunem noi de multe ori, sporirea rezistenţei la rotire îl face mai sportiv, dar nu neapărat şi mai informativ. Totuşi, trebuie să recunoaştem că regimul Dynamics îl face Jaguar XE şi mai plăcut în condus, cu tentaţii de a aborda şi mai sportiv curbele. Reacţiile pedalei de acceleraţie
şi ale transmisiei s-au acutizat şi ele, şi acum XE menţine turaţii mai mari ale motorului, pentru a ne oferi reprize imediate de putere.
Iar aici trebuie să spunem mai multe despre noul motor turboaspirat Ingenium de 240 CP al celor de la Jaguar! E un motor plăcut şi forţos, cu un turbolag aproape inexistent şi în acelaşi timp cu o elasticitate admirabilă pe măsură ce urcă în turaţii. Sunetul e
extraordinar de bine accentuat de sistemul de eşapament al maşinii, iar la schimbul unor trepte se aude şi un mic sunet sportiv de by-pass al turbinei, parcă! Sunt senzaţii foarte autentice şi sportive, la care Jaguar XE îşi confirmă capacitatea de a genera emoţii intense şi înălţătoare. Da, cred că la autenticitatea şi intensitatea emoţiilor, Jaguar XE îşi depăşeşte o parte din
concurenţii germani cu puteri comparabile ale motoarelor!
Iar pentru intensitatea maximă a acestor senzaţii, vă recomandăm să utilizaţi padelele de schimbare manuală a treptelor. Cutia de viteze reacţionează
prompt la ele şi schimbă fără ezitări, în timp ce regimul automat spotiv al transmisiei dă adeseori momente de ezitare. Deci, treceţi în regim manual şi savuraţi sunetul motorului şi dinamismul pe care vi-l croiţi chiar Dvs şi atunci maşina asta
vă va putea oferi un adevărat extraz în condus!
Rigiditatea suspensiei maşinii nu se modifică foarte mult în funcţie de regimul ales. Există o diferenţă pe care o simţi mai ales pe drumuri cu denivelări mici şi dese, dar trebuie să atragi
foarte mare atenţie la ea ca să o sesizezi. În general, Jaguar XE nu e tipul de maşină care să-şi schimbe radical comportamentul în funcţie de aceste regimuri, astfel încât să ai parte de vreo 5 caractere într-o singură maşină. Felina nu poate fi îmbânzită, ea poate muşca un pic mai fioros sau te poate privi dominant dintâi, dar oricum
rămâne felină, care muşcă până la urmă. Jaguar XE îşi păstrează caracterul nealterat în funcţie de aceste regimuri şi doar schimbă un pic accentele. S-ar putea ca anume această abordare esenţial diferită a lui XE faţă de concurenţii săi germani să-i atragă pe cei care vor mai multă emoţie
intensă şi autentică în condus. Astfel, Jaguar XE nu se recomandă ca un model mai bun decât concurenţii germani, ci ca un model diferit, care să-i atingă la suflet pe cei mai conservatori şi mai dornici de un caracter mai fidel al maşinii.
Verdict: noul Jaguar XE
Înainte de a da un verdict final, trebuie să spunem şi cât costă un Jaguar XE în Moldova şi să menţionăm că în ţara noastră combinaţiile cu transmisii manuale nu sunt disponibile (cine le-ar mai fi cumpărat?). Preţurile pornesc de la 31,500 euro pentru motorul turboaspirat de 2.0 pe benzină în ipostaza sa de 200 CP. Motorul de 240 CP, testat de noi, porneşte de la 37,500 euro, iar benzinarul V6 de top, de 3.0 litri şi 340 CP, porneşte de la 49,000 euro. Motorizările diesel, sau mai bine
zis motorizarea diesel, pentru că în Moldova e disponibilă doar ipostaza de 180 CP a motorului 2.0 diesel, porneşte de la 34,500 euro. Nu ne ia foarte mult timp să constatăm că Jaguar XE are cele mai mari preţuri din segment în ţara noastră chiar dacă vom compara motorizări cu puteri similare (concurenţii germani au motorizări mai puţin puternice la preţuri mai accesibile), la diferenţă mai moderată de C-Class şi pe alocuri foarte mare faţă de Seria 3.
Dar, în acelaşi timp, trebuie să menţionăm că Jaguar XE vine cu un set mai generos de dotări opţionale, pentru care în cazul germanilor trebuie să achitaţi bani suplimentari faţă de preţul de bază. Totuşi, judecând după gama de motorizări şi preţuri, Jaguar XE nu-şi doreşte să capteze atenţia clienţilor entry-level din acest segment, ci mai degrabă a celor care caută senzaţii plenare de la motorizări mai potente.
Şi, deci, care ar fi un verdict just pentru Jaguar XE? Noi zicem că maşina are un design exterior bine proporţionat, dar prea puţin individualizat faţă de fratele XF. Modelul păstrează o somptuozitate specifică Jaguar şi atrage inevitabil privilire pe stradă, iar într-o culoare deschisă şi-ar pune mai valoros în evidenţă designul. La interior materialele sunt calitative, dar există carenţe la precizia de îmbinare a unor componente. Nivelul de confort
e excelent, iar spaţiul pe bancheta spate pare un pic mai redus decât cel oferit de concurenţi, XE atribuindu-şi astfel un rol de maşină destinată mai mult şoferului.
Senzaţiile de condus confirmă această tendinţă, Jaguar XE punând un mare accent pe emoţia condusului. Deşi aplicarea pentru prima dată a unei direcţii asistate electric pe un Jaguar
a lăsat urme de artificialitate, ele sunt compensate de o suspensie extraordinar de reuşită şi rafinată în comportamentul său, care-i dictează maşinii o ţinută exemplară, de înaltă precizie. Regimurile de condus nu-i schimbă dramatic comportamentul, XE rămânând fidel caracterului său esenţial şi jonglând moderat în jurul acestuia.
Îl recomandăm, deci, celor ce-şi îndreaptă privirea spre senzaţii mai speciale de condus, cu motoare mai puternice şi o dorinţă de a se evidenţia cu un model care va fi mai rar întâlnit pe străzi şi va naşte întotdeauna curiozitate.
Este, deci, Jaguar XF la fel de bun ca şi concurenţii germani, este mai puţin bun, sau poate mai desăvârşit decât aceştia? Vom fi sinceri, britanicii nu au dat marea lovitură de graţie în segment. Dacă
inginerii britanici pot crea o maşină cu senzaţii speciale de condus, atunci precizia şi grija faţă de detalii e încă un obiect de studiu pentru ei. La aceste capitole Jaguar XE rămâne în urma germanilor, însă la senzaţii de condus şi măgulirea orgoliului de a avea o maşină specială le poate oferi o alternativă valoroasă. Astfel, Jaguar XE nu reuşeşte să se impună dominant în acest segment şi nici nu surclasează
vizibil vreunul din modelele cu mare tradiţie din acest segment, ci oferă pur şi simplu o altă interpretare, o altă viziune, mai deosebită, asupra felului în care poate fi o maşină plăcută din acest segment. Şi această viziune diferită ar putea să cucerească un număr important de cumpărători în acest segment.