Nissan LEAF pe drumurile Moldovei!
27 Martie 2015
Noi am testat unele dintre cele mai interesante vehicule electrice din lume, BMW i3 în Germania, BMW i8 în Elveţia şi Tesla Model S în Danemarca. Dar tot timpul ne-am întrebat, cât de viabil ar putea fi un vehicul electric pe drumurile Moldovei? Cum se vămuieşte, unde îl putem încărca, cât de eficient şi cât de practic este?
La toate aceste întrebări şi la multe altele ne vom strădui să dăm răspuns, iar pentru aceasta am luat la test un vehicul pur electric! Da, în Moldova deja sunt câteva exemplare pur electrice Nissan LEAF! Apărut la sfârşitul lui 2010, Nissan LEAF în scurt timp a devenit cel mai popular
electromobil din lume, la momentul actual fiind vândute peste 165.000 de exemplare la nivel global. Chiar dacă se vinde global timp de aproape 5 ani, Nissan LEAF este o noutate pentru publicul ţării noastre, care îl întâmpină diferit, fie cu scepticism fie cu un entuziasm enorm!
Venit din viitor

Atunci când am văzut pentru prima dată Nissan LEAF în Moldova, am rămas cu gura căscată şi nemişcat timp de câteva clipe! Era spre seară, iar LEAF a „aterizat” fără un pic de zgomot şi m-a hipnotizat cu formele sale laconice şi blocurile mari, care ardeau cu o lumină de culoare albastră! Este trimis din viitor,
pentru a distruge dinozaurii, ce se hrănesc cu petrol, poluând Terra. Nissan LEAF are un aspect deosebit, dar nu tocmai futurist, abordare pe care o au mai degrabă cei de la BMW i. Nissan a dorit ca modelul LEAF să nu să se deosebească prea mult de maşinile convenţionale, pentru a fi acceptat de un public mai larg. Totuşi, nu ai cum să nu-l observi în trafic, datorită părţii frontale proeminente,
cu blocuri optice foarte mari, care îndeplinesc şi o funcţie aerodinamică, pentru a dirija aerul către oglinzi, dar şi posteriorului fluid, pe care se „preling” blocurile optice spate. În locul grilei radiatorului avem capacul care ne deschide accesul la prizele de încărcare.

Acest exemplar îi aparţine lui Alex,
care l-a achiziţionat chiar în aceeaşi
zi când a aflat despre existenţa lui Nissan LEAF! Un mare respect proprietarului pentru pasul făcut! Exemplarul în cauză este din anul 2012, având deja trei ani şi peste 29.000 de kilometri parcurşi.
Să nu credeţi, că în tot acest timp bateriile şi-au pierdut din capacitate sau au avut probleme. De fapt, niponii declară că doar trei exemplare
Nissan LEAF sau 0.01 % din toate
exemplarele vândute în întreaga lume, au avut nevoie de un schimb al bateriilor! Este o rată a defecţiunilor extrem de mică comparativ
cu automobilele
convenţionale.
Micile probleme au venit doar din regiunea suspensiei. Suspensia este pe cât se poate de obişnuită – pe puntea faţă avem McPherson, iar pe puntea spate o bară de torsiune. Simplu ca „Bună Ziua!” şi nu poate fi nici o problemă în deservirea acesteia. Odată ce deschizi capota, nu vezi nimic deosebit – propulsia electrică cu
al său motor electric de 107 CP şi 280 Nm după formă pare a fi un propulsor convenţional! Uite şi bateria convenţională este la locul ei! Se pare că toate acestea sunt făcute pentru a nu „speria lumea”, iar tehnologiile sunt ascunse de ochii acesteia. Pachetul de baterii este amplasat în podea şi acesta nu poate fi văzut şi nici sesizat, chiar şi la interior!
La bordul navei cosmice

Urcând la bord nu am observat un habitaclu restrâns din cauza bateriilor instalate în podea. Acesta oferă spaţiu
suficient atât pentru şofer şi pasagerul faţă, cât şi pentru pasagerii spate, pe care îi va bucura podeaua aproape dreaptă, lipsită de tunelul exagerat de mare.
Având o înălţime de 190 cm, mă
simt bine şi la volan şi pe bancheta spate, unde mai am vreo 5-7 cm rezervă deasupra capului, în timp
ce spaţiul pentru picioare
este mai mult decât suficient.
Portbagajul are un volum de 330 litri, iar odată ce rabatezi bancheta spate nu vei primi o podea dreaptă ci una cu un prag generos, iar volumul va creşte la doar 680 de litri. Aici nu vom găsi o roată de rezervă, iar prima ce atrage atenţia este rucsacul, care adăposteşte încărcătorul pentru bateriile litiu-ion de 24 kWh (pentru comparaţie BMW i3 - 22 kWh, iar Tesla Model S - 60 sau 85 kWh).
Calitatea plasticului la interior este una demnă. Nu avem polimeri moi, doar plastic tare. În schimb materialele cu care sunt căptuşite scaunele şi cotierele uşilor sunt plăcute la atingere şi arată foarte bine chiar şi după trei ani de exploatare. Printre dotări putem menţiona display-ul de 7 inch,
camera retrovizoare, bateriile solare integrate în spoilerul spate, sistemul „keyless entry”, sistem de navigaţie, încălzirea la volan şi încălzirea la scaune, atât pentru cele din faţă,
cât şi pentru cele din spate!
Odată ce apeşi butonul start, începe magia! Sunetele „electrificate” caracteristice pornirii sistemelor şi planşa de bord digitală trezesc
LEAF-ul din somn. Dar nu se
mai aude nimic după, deşi
putem deja porni la drum!
Toate indicaţiile planşei de bord şi vitezometrul „scos” deasupra volanului, pentru a fi în vizorul conducătorului, dau experienţei de la
volan un „feel” de navă cosmică, mai ales atunci când accelerezi şi auzi zumzăitul continuu caracteristic maşinilor electrice. Weeee… Decolăm!
Electromobilul pe plaiuri mioritice

Mişc înspre mine levierul caraghios pentru a include regimul D (Drive) şi odată luat piciorul de pe pedala de frână LEAF va înainta încet fără măcar să-l auzi! Liniştea din habitaclu poate fi spulberată doar de micile şocuri ale suspensiei şi de maşinile cu motoare convenţionale zgomotoase, care se fac auzite mai ales când aştepţi la semafor. Totuşi, izolarea fonică este una bună, iar suspensia este destul de confortabilă, mai ales pe denivelări mai mari, fiind un pic deranjată, atunci când treci peste denivelări mici şi dese, care se întâlnesc frecvent pe drumurile noastre. Nissan LEAF se conduce ca un automobil obişnuit pentru clasa hatchback-urilor de dimensiuni comparabile. Greutatea pe care o adaugă bateriile practic nu se resimte în comportament, datorită amplasării acestora în podea între axe, ceea ce ajută la coborârea centrului de greutate, în rezultat oferind o stabilitate bună la drum. LEAF nu este campion al manevrabilităţii în curbe, dar cuplu imens de 280 Nm sub pedală, obţinut instant printr-o lejeră apăsare, te impresionează cu fiecare accelerare!
Deşi timpul acceleraţiei de la 0 la 100 km/h este de tocmai 11.9 secunde, până la viteza maximă de 145 km/h LEAF urcă foarte vigilent, iar în traficul urban acceleraţiile intense până la viteza legală sunt executate cât ai clipi! În regimul ECO, pedala de acceleraţie nu răspunde la fel de prompt, ceea ce te face să adaptezi un stil mai lejer de condus în schimb ai posibilitatea de a creşte eficienţa. Sistemul de
recuperare a energiei la decelerare lucrează insesizabil, comparativ cu acelaşi BMW i3, care părea că aplică frâna, atunci când luai piciorul de pe pedala de acceleraţie, astfel frâna fiind mai rar folosită pe electromobilul bavarez. După modernizarea din 2013, Nissan LEAF a obţinut un nou regim „B”, care sporeşte recuperarea în timpul decelerărilor, astfel încărcând mai bine bateriile sporind autonomia.
La începutul testului Nissan LEAF
avea bateria încărcată la 80% cu o autonomie estimată la aproximativ 110 km (cifra variază în dependenţă de stilul de condus) cu climatizorul pornit care scade din autonomie aproximativ 15 km, iar acceleraţiile intense şi regimul mai dinamic pe care l-am avut pe parcursul testului au redus autonomia la 47 de km după cei 40 km de test. Un simplu calcul matematic ne demonstrează, că condusul dinamic ne-a tăiat vreo 20 de kilometri din autonomia estimată.
Începeţi a avea dubii privind autonomia lui Nissan LEAF? Să ştiţi că acesta poate parcurge 160 km (199 km pentru modelul perfecţionat) cu bateriile încărcate la 100% în condiţii ideale, iar după spusele lui Alex, el a reuşit să ajungă din Chişinău la Bălţi cu un singur „plin” ceea ce constituie aproximativ 136 de km. Astfel LEAF poate fi utilizat nu numai în oraş, dar şi pe distanţe mai lungi, cu condiţia că veţi avea o priză şi aproximativ 7 ore la dispoziţie pentru al încărca (versiunea perfecţionată se încarcă în 5 ore). Noi, am putut să-l conectăm la priza
de la oficiul Redacţiei PiataAuto.md, fără a căuta prelungitor! Deci se poate de ieşit din situaţie, chiar dacă nu avem staţii de alimentare pentru vehicule electrice! Dar cât va costa un „plin” pentru un cetăţean din Moldova? Având în vedere preţul unui kWh, care constituie 1 leu şi 58 de bani şi capacitatea bateriilor de 24 kWh, un „plin” va costa doar 37 de lei şi 92 de bani! Mai puţin de 40 de lei pentru 160 de kilometri sau 24 de bani per kilometru în condiţii ideale! Pe parcursul testului cel mai mic „consum curent” obţinut a fost de 1 kWh per 5.7 kilometri (reprezentat pe bord ca 5.7 km/kWh) sau 27 de bani per kilometru.
Astfel, „virtual” se poate de obţinut rezultate apropiate de condiţiile ideale.

Chiar dacă autonomia reală va fi sub cifra oficială cu 20-30 km, Nissan LEAF va fi de 3-4 ori mai eficient decât automobilele cu motoare convenţionale cu consum de aproximativ 5 l/100 km, iar o călătorie urbană cu el va fi practic la acelaşi preţ cu o călătorie în transportul public, având toate beneficiile transportului personal! În cazul în care distanţa pe care o parcurgeţi zilnic nu depăşeşte 30 km, o încărcare a acumulatoarelor poate să vă ajungă pe o săptămână de muncă!
Dacă reuşiţi să epuizaţi bateriile şi autonomia într-o singură zi, LEAF poate fi încărcat în fiecare noapte la fel cum o faceţi cu telefonul mobil. Simplu! Ei bine, Nissan LEAF oferă un nivel de practicitate şi confort identic cu o maşină convenţională, dar pe lângă aceasta nu poluează mediul înconjurător, costurile de exploatare sunt extrem de mici (excludeţi şi deservirile periodice, cu schimb de ulei şi consumabile, care nu sunt necesare!), este dinamic, manevrabil şi sigur. Pare a fi o alegere perfectă, având în vedere creşterile preţurilor la combustibil, până nu ajungi să dai cu
nasul în preţul electromobilului în sine şi vămuirea acestuia, care se vor răscumpăra doar dacă vei parcurge sute de mii de kilometri…
Nissan LEAF nu este importat oficial în Moldova, ceea ce te face să-l aduci de peste hotare, fie nou, fie rulat. În ambele cazuri te vei lovi de un lucru extrem de banal pentru anul 2015 şi secolul XXI… Deoarece vehiculele electrice nu au propulsor cu ardere internă, deci, nici capacitate cilindrică, vămuirea acestora se taxează în Moldova cu 20 la sută din costul
electromobilului! Spre exemplu, în Ucraina, taxa pentru importul unui vehicul electric este de doar 109 euro, în timp ce în Moldova pentru un LEAF nou, care are un preţ de aproximativ 30.000 euro în Europa, va trebui să achităm statului 5.800 euro! Această taxă exorbitantă nu va stimula apariţia maşinilor electrice în Moldova şi cred că mulţi m-ar susţine că ar trebui aprobat un proiect de lege, care ar scuti sau măcar ar minimiza
cheltuielile la vămuirea vehiculelor electrice. Nici nu mai zic de prizele
de încărcare rapidă care trebuiesc
instalate în capitală, cu ajutorul cărora se poate de încărcat bateriile la 80% timp de doar 30 de minute!
Multe schimbări are nevoie ţara noastră, pentru a lua „la bord” mai multe vehicule electrice. Dar chiar şi în condiţiile actuale Nissan LEAF este o opţiune viabilă, care a lăsat impresii extrem de pozitive şi cum zice şi Alex, după ce mergi pe un vehicul electric, nu mai vreai să urci la volanul unui convenţional!
PiataAuto.mdValeriu Bahnaru
4
9,436
GALERIE FOTO (48 IMAGINI)
COMENTARII (3)
Petru Amihalachioaie
Chişinău
la 27 Martie 2015 - 10:04
Alex, ai tot respectul din partea mea! Totusi, consider ca atat timp cat statul nu se va implica la procesul de popularizare a automobilelor electrice, acestea vor ramane a fi accesibile doar pentru persoanele care-si permit. Eu daca as avea posibilitatea, mi-as lua numaidecat un electromobil. Si sincer, chiar nu-i inteleg pe unii cand spun ca n-ai ce face cu o autonomie de 100-150 km. Serios? Toti au devenit taxisti sau ce? Marea parte a cunoscutilor mei, dar chiar si eu, conduc pana la lucru si inapoi acasa, in foarte rare cazuri ajunng sa parcurg 75 km intr-o singura zi in oras. Cu iesirile inafara orasului deja e alta tema. Dar aici deja cred ca depinde alegerea de mai multi factori. Poate ai neamuri / bunei / parinti care locuiesc la distante relativ mici, si pana in 150 km nu ar fi o problema. Iar cand pleci la calatorii - optezi pentru avion. Si punct.
Of, tare-s bucuros ca avem asa automobile prin oras! :)
0
0
jaguar
Chişinău
la 27 Martie 2015 - 10:37
Bravo, Alex! pentru faptul ca ai decis sa cumperi un astfel de automobil. E placut faptul sa stii ca exista persoane care au o viziune moderna si inteligenta si un altfel de mod de a privi lucrurile. Pentruca de acesti bani, un "oarecare cetatean al R. Moldova" si-ar fi cumparat la sigur un "SUV" pentru a-si etala "bunul simt mercantilist" in randul vecinilor si prietenilor.
Asa ca respect:)
Poate cu astfel de oameni, un pic, cate un pic se va schimba starea de lucruri din tara.
0
0
Igu
Chişinău
la 27 Martie 2015 - 12:08
Frumos articol. Din pacate, ca la noi la nimeni, scoatem restrictii pentru masini vechi cu numere de BG, LT, etc., care sa ne inece in fum si toxine (macar de le-ar impune sa treaca o testare tehnica la intrarea in tara a acestor masini, ca nu zic, nu toate sunt "obosite", dar foarte multe is jale) si nu facem nimic pentru masini gen cea din test. Daca ar fi mai accesibil de procurat asa masina, multi ar lua una electrica pentru deplasarile zilinice prin oras, si cea conventionala, pentru calatorii cu familia pe distante lungi. Ar fi perfect.
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!