Noua generaţie Ford Mondeo şi-a făcut de curând apariţia pe continentul european, dar chinurile facerii noii generaţii au fost deosebit de lungi şi anevoioase. În plină criză financiară globală, acum mai mulţi ani, Ford a
decis că va unifica tot mai multe modele la nivel global, renunţând la politicile adaptărilor continentale. Mai bine de doi ani în urmă, pe continentul american s-a lansat Ford Fusion, declarându-se că tot acel model se va reboteza în Mondeo şi va veni în Europa pentru a
cuceri o piaţă unde sedanul de segment al celor de la Ford a avut succes de-a lungul multor generaţii. Între timp, instabilităţile economice din Europa i-au determinat pe cei de la Ford să închidă uzina lor din Belgia, acolo unde se producea ultima generaţie a lui Mondeo, iar pentru noua generaţie a fost anunţat
un nou loc de producţie, în Spania, la o altă uzină Ford. Toate bune, doar că uzina spaniolă a trebuit pregătită tehnologic pentru a face faţă producţiei noului Mondeo, astfel încât toate aceste procese anevoioase au determinat o distanţă cam mare în timp până la lansarea propriu-zisă a noului Mondeo pe continentul european. Însă odată
lansat, Mondeo pretinde să se bată de la egal la egal cu proaspeţii giganţi ai segmentului şi startul vânzărilor pare să-i garanteze un succes frumos de piaţă.
Şi uite că acum îl avem şi în Moldova. Vrem, deci, să-l cunoaştem
îndeaproape şi să vedem cât de avansată şi plăcută este astăzi noua generaţie Mondeo. Cât de mult a evoluat ea şi cât de mult se încadrează sau poate depăşeşte aşteptările tot mai riguroase şi mai mari de la segmentul sedanurilor de talie medie. Şi vrem să vedem dacă aşteptarea lungă până la lansarea lui aduce o consistenţă pe măsura aşteptărilor!
Forme şi personalitate
Un lucru pe care nu-l poţi nega e designul extrem de reuşit al noului Mondeo. Are o siluetă musculoasă şi masivă, care-l face să pară spaţios şi bine închegat, iar partea frontală aduce nişte faruri stilate, care amintesc de noul Mustang şi o grilă bine conturată, care ne aminteşte de Aston Martin.
Proporţiile posteriorului, mai ales pe versiunea hatchback testată de noi, au rămas foarte similare generaţiei precedente.
Ford Mondeo se aliniază şi standardelor moderne din lumea auto, adoptând nişte LED-uri stilate. Mai mult ca atât, blocurile optice frontale pot fi, opţional, full LED, aşa cum se întâmplă şi pe
maşina testată de noi. Iar farurile full LED vin cu direcţionare activă inteligentă şi cu fază lungă automată, ultima funcţie fiind disponibile şi pe celelalte tipuri de faruri, chiar şi în dotare standard. Primele echipări hi-tech, deci, par să-l plaseze pe Mondeo într-un club elitist modern al modelelor din segment, în ciuda faptului că fratele său american nu oferă asemenea funcţii în dotările standard.
Caracter interior
Habitaclul creează instantaneu senzaţia unei ambianţe plăcute, moderne şi îmbibată cu detalii calitative. Designul planşei de bord e foarte reuşit, păstrând mici detalii conceptuale de pe generaţia precedentă, dar reinterpretându-le prin prisma unor muze mai moderne de inspiraţie. Există foarte multe soluţii de
design inteligente şi deosebite, multe din ele chiar deocheate sau un pic forţate din dorinţa de a asigura originalitatea obsesivă în cele mai mici detalii. E admirabilă, spre exemplu, soluţia aplicată la consola centrală, care, privită din faţă, pare să constituie un tot întreg bine conturat începând cu partea superioară centrală a planşei de bord până după levierul transmisiei, dar privită dintr-o parte, se observă că părţile laterale ale conturului devin suspendate la un moment dat, lăsând în
spatele lor un spaţiu de depozitare liber pe latral. Cei de la Volvo au fost multă vreme renumiţi pentru consolele lor suspendate, dar aici designul nu pare o simplă preluare ci o reinterpretare originală a aceleiaşi linii melodice, dacă vreţi. În schimb, mai departe tunelul central este acoperit cu inserţii piano black până în zona de depozitare a paharelor, şi chiar lacătul de închidere a cotierei dă peste o zonă lucioasă acoperită cu acelaşi material. Piano black
are un aspect plăcut, însă necesită un tratament mai grijuliu faţă de zgârâieturi, or tocmai acea zonă a cotierei este, de obicei, mai expusă uzurii. Un material similar e prezent într-o altă zonă sensibilă zona cotierei de pe portiere, inclusiv zona în care sunt montate butoanele de acţionare a geamurilor. Aici cu siguranţă manichiura ar putea lăsa urme în
timp, or tocmai cu degetele trebuie acţionate acele butoane. O altă zonă mai puţin practică este cea a mânerelor interioare ale portierelor, pe spatele şi în apropierea cărora e situată plasa ce acoperă difuzoarele sistemului audio. În timp, acea plasă ar putea aduna în acea zonă urme de murdărie sau praf îmbâcsit, iar curăţarea ei ar fi mai dificilă din cauza porilor mici ai plasei.
Materialele sunt calitative şi corespund aşteptărilor actuale din acest segment. Partea superioară a planşei de bord este acoperită cu un polimer moale, foarte plăcut la atingere şi foarte calitativ în aspect. Partea inferioară a planşei e un pic mai dură, dar aspectul rămâne la fel de calitativ, deşi pe un ochi mai ascuţit poate
remarca diferenţe vizuale în textura diferitor tipuri de polimeri aplicaţi la interior. Volanul şi cotiera dotării testate de noi sunt acoperite cu piele calitativă,
cu un aspect plăcut, iar plasticul de pe consola centrală arată foarte decent. Aici unicul deranjament poate veni de la butoanele mici, unele din ele foarte mici chiar, care necesită mai multă precizie în acţionare. Unele funcţii sunt
disponibile sau sunt dublate şi prin intermediul display-ului tactic al sistemului multimedia. Calitatea grafică a acestui sistem, de altfel, e foarte bună, iar operarea şi logica lui nu-ţi răpeşte prea mult timp pentru adaptare.
O calitate grafică foarte bună o au cadranele de bord, cu un display color masiv între ele şi cu alte display-uri calitative în zonele lor de mijloc. De altfel, nu prea faci diferenţă vizuală de delimitare a acestor elemente de afişaj, ci ai pur şi simplu impresia unor
instrumente de bord foarte moderne şi foarte plăcute!
Scaunele faţă sunt profilate foarte reuşit, aducând un punct median potrivit între o susţinere laterală bună şi un confort relaxant. Materialul textil de pe
acestea se ridică şi el la înălţimea aşteptărilor.
Pasagerii spate nu duceau lipsă de spaţiu nici pe generaţia precedentă a lui Mondeo, dar acum, graţie unor soluţii mai isteţe de design al scaunelor şi
evoluţiei generale a modelului, aceştia par să beneficieze de şi mai mult spaţiu. Unghiul de înclinare a spătarului nu e tocmai cel mai relaxant, dar ocupanţii de aici se simt, totuşi, plăcut şi în călătorii mai lungi. Există şi guri de ventilare dedicate ocupanţilor spate, care ies din tunelul central, dar şi o priză de 12V pentru eventuale device-uri de entertainment pe care le-ar putea folosi pasagerii de aici în călătorii mai lungi. Un element de siguranţă admirabil e prezenţa centurilor de siguranţă cu airbag-uri pentru bancheta din spate o premieră absolută pe modelele Ford! E vorba de cele două centuri de pe lateral şi nouă ne par un element lăudabil la bordul unui automobil la preţ raţional!
În fine, un ultim aspect practic e dat de portbagajul modelului, mai ales în versiunea hatchback testată de noi. Deschiderea
hayonului oferă o gură de încărcare imensă în accesarea unui portbagaj uriaş de 550 litri, care poate fi mărit suplimentar prin rabatarea banchetei spate!
Senzaţii în condus
Mondeo s-a condus întotdeauna plăcut. Poate n-a excelat în sportivitate extremă, dar maşina a avut întotdeauna o ţinută demnă de drum şi o doză bună de confort. Dar să vedem cum stă noua generaţie la acest capitol!
Noul Mondeo a păstrat o construcţie multilink a suspensiei spate, însă
inginerii de la Ford nu au reinventat bicicleta, ci au păstrat una din cele mai simple şi compacte formule de multilink posibile. Există un cadru central, de care sunt fixate câte două braţe principale ale fiecărei roţi, iar în interiorul acestor sunt motnate separat amortiroul şi arcul. Roţile sunt ajutate de încă o bară suplimentară de stabilizare, iar un alt element contrafixează cele două roţi pentru o mai bună manevrabilitate.
Rezultatul în condus e cât se poate de plăcut. Maşina virează încrezut, dar lucrurile nu trebuie forţate până la limite extreme, pentru că acolo nu mai e terenul lui Mondeo. La abordări mai sacadate şi mai bruşte ale virajelor se simt deja mici intimidări ale maşinii şi un ruliu corespunzător al caroseriei. Lucrurile pot fi parţial rezolvate dacă aplicaţi un condus mai profesionist, cum ar fi ieşirea din viraj cu pedala de acceleraţie, graţie tracţiunii faţă, dar puteţi face asta doar pe drumuri cu
adevărat bune, întrucât cele mai mici denivelări combinate cu un asemenea condus dau imediat simptome de subvirare şi în timpul condusului nostru suspensia faţă scotea şi mici sunete de componente de cauciuc deranjat, mai ales atunci când viram spre dreapta mai intens şi partea stânga a suspensiei era cea mai forţată. Într-un cuvânt, noua generaţie Mondeo a rămas încrezută pe asfalt, dar nu şi-a dorit să facă paşi cu
adevărat impresionanţi la acest capitol, preferând să menţină lucurile într-o albie mai simplă şi mai practică. Pentru viitorii proprietari mai puţin pretenţioşi această abordare ar putea fi un plus care să-i scutească de multe detalii nenecesare sau eventuale bătăi de cap.
Senzaţiile din volan sunt ceva mai anemice, pentru că volanul nu oferă o informativitate pe care am fi aşteptat-o
astăzi de la o nouă generaţie Mondeo. El a devenit poate chiar mai izolat de senzaţiile drumului decât la generaţia anterioară, simţindu-se oarecum amorf în mâinile tale de conducător care vrea să se bucure de manevrarea lui şi de toată experienţa de condus. Şi e păcat, pentru că în ultimii ani producătorii reuşesc să ofere senzaţii foarte plăcute în volan chiar şi cu direcţii asistate electric.
Noi am condus noul Mondeo şi ceva mai departe de Chişinău, întrând în zonele cu drumurile mai denivelate ale ţării noastre. Un alt deranjament pe care l-am remarcat în timpul condusului prin aceste peisaje cariate au fost mici sunete scoate de piesele din habitaclu unul din ele, abia auzit, din zona centurii de siguranţă faţă dreapta şi altul, mai sonor, din zona internă a planşei de
bord, de undeva de după volan, dedesubt. Nu sunt tocmai cele mai plăcute simptome, dar noi suntem tentaţi să le iertăm şi să le punem pe seama locului nou de asamblare a lui Mondeo, or, uzina ar putea avea nevoie de câteva luni pentru a înlătura toate scăpările minuscule care ar putea fi admise la primele exemplare asamblate.
Dar haideţi să vorbim şi despre motor şi senzaţii dinamice. Sub capota modelului testat de noi e prezent un motor turboaspirat pe benzină EcoBoost, de 1.5 litri. Cât credeţi că generează acesta? Ei bine, 160 CP şi 240 Nm, cuplul maxim fiind disponibil între 1,600 şi 4,000 rpm. Motorul poate fi cuplat şi la o transmisie manuală cu 6 trepte, dar noi conducem un exemplar cu transmisie automată cu 6 rapoarte. Un astfel de Mondeo poate prinde
prima sută în 9.1 secunde de la start. Pe viu, motorul se simte deosebit de elastic şi ajungi să te minunezi că această elasticitate poate fi asigurată de un motor de numai 1.5 litri volum! În regim obişnuit de condus, transmisia poate avea mici momente de ezitări logice uneori, dar pentru
înlăturarea acestora există regimul Sport, care o pune la treabă pentru a oferi dinamism maxim maşinii. Şi atunci când vrei dinamismul ăsta maxim,
maşina ţi-l poate oferi! Motorul este, poate, cel mai delicios ingredient pentru plăcerea de condus al noului Mondeo şi ne convingem încă o dată că propulsoarele EcoBoost ale celor de la Ford sunt o realizare inginerească foarte reuşită! Un lucru curios despre propulsor este şi faptul că tonalitatea acustică de la interior e un pic mai de tenor, conformă cu cilindreea lui mai mică, dar din exterior acesta se aude
ca un adevărat bariton, ajutat de sistemul de eşapament reuşit! Cei de afară ar putea crede că aveţi un propulsor mult mai mare şi mai puternic atunci când veţi demara în forţă de lângă ei!
Cifrele de consum sunt corelate mai mult cu puterea şi dinamismul pe
care e capabil să-l ofere acest motor, decât cu cilindreea lui. Datele tehnice oficiale indică un consum urban de 8.7 litri/100 km, unul extra-urban de 4.9 litri/100 km şi unul mixt de 6.3 litri/100 km. Noi am avut un episod lung cu un condus foarte dinamic de această dată, storcând mustul bine de tot din cest propulsor, iar la la sfârşitul testului am
înregistrat o medie de 10.2 litri/100 km. Nu e prea rău, luând în consideraţie ritmul nostru, pentru că un ritm mai relaxant de condus v-ar putea apropia de 7-8 litri realişti la sută în regim mixt de condus.
Cât costă noul Ford Mondeo în Moldova?
Ei bine, noua generaţie Mondeo porneşte de la un preţ cât se poate de atractiv în ţara noastră: 18,880 euro,
valabil pentru aceeaşi motorizare testată de noi, dar cu transmsie manuală şi o dotare de bază pe nume Trend. Noi am testat o versiune mult mai generos echipată Titanium echipată şi cu cutie de viteze
automată, care ar începe, teoretic, de la 23,380 euro. Pe maşina noastră au mai fost adăugate, însă, o mulţime de opţiuni, care au adus preţul la 27,530 euro. La un preţ de sub 25 de mii euro un Mondeo te poate convinge mult mai uşor, în timp ce un preţ ca al exemplarului testat de noi pare un pic muşcător din punct de vedere psihologic şi te duce cu gândul la o listă lungă de concurenţi disponibili pe piaţă cu preţuri tentante. E drept, însă, că şi eventuala alegere a lui Mondeo faţă de alţi concurenţi vă va oferi suficiente experienţe plăcute în exploatare şi condus care să vă justifice alegerea făcută şi să vă ţină cu inima împăcată.
Verdict: Noua generaţie Ford Mondeo
Noul Ford Mondeo vine cu o personalitate puternică în segmentul sedanurilor de talie medie, personalitate susţinută şi de un design foarte reuşit. Habitaclul modelului aduce un design interesant, modern, pe alocuri un pic aglomerat, dar care lasă senzaţii vizuale şi tactile de calitate pe măsura aşteptărilor moderne. Modelul este foarte spaţios, având şi un portbagaj imens şi practic. Senzaţiile în manevrarea volanului sunt mai
amorfe decât ne-am fi dorit, însă ţinuta de drum a rămas a fi demnă şi plăcută. Există şi mici deranjamente auditive la interior, date de scăpări minuscule, în schimb marele deliciu vine de la propulsorul foarte elastic şi dinamic 1.5 EcoBoost, care-i poate imprima maşinii un dinamism captivant.
Noul Mondeo poate pretinde la a fi un jucător redutabil în segmentul său, mai ales prin prisma soluţiilor esenţiale mai simple şi mai practice, cooptate cu un
design atrăgător şi dotări hitech moderne, care atrag publicul ca un magnet. Noul Mondeo poate pretinde să-ţi adeverească aşteptările pe care le poţi avea de la el, cel puţin marea lor majoritate, lăsându-ţi impresia unui ban cheltuit raţional. Însă noul Mondeo nu poate pretinde să te fi surprins peste aşteptări, sau să te fi fascinat la
vreunul din capitole cu mult peste vreun proaspăt concurent al său, făcându-te să exclami cu admiraţie sau să-l îndrăgeşti aprig cu sufletul pentru vreun singur mic detaliu dominant, care să-i asigure un loc pe piedestal în mintea şi sufletul tău de pasionat auto. Noul Mondeo e mai mult un mariaj făcut din interes raţional, decât din pasiune
nebună şi, de fapt, cam aşa se şi recomandă prin definiţie alegerile raţionale. Şi acum, depinde ce-ţi doreşti tu dacă vrei legături speciale e evident că ai mai putea ezita, migrând fie spre modele premium cu mai mult efort din partea ta, sau spre modele care-ţi dau mai multă plăcere de condus, însă te privează de design de acelaşi efect
sau de alte detalii plăcute prezente aici. Însă dacă pentru tine calculele raţionale şi prezenţa demnă sunt perfect suficiente, atunci maşina asta se dovedeşte a fi o alegere consistentă şi plăcută. Până la urmă, vorbim de o maşină la preţ raţional, iar noul Ford Mondeo îşi justifică pretenţiile de a fi una din cele mai interesante alegeri din acest segment.