Noua generaţie Toyota Avensis
28 Octombrie 2015
Am mers la acest test drive deopotrivă intrigaţi şi niţel sceptici. Intrigaţi pentru că Toyota Avensis e un model foarte îndrăgit în Moldova, iar apariţia unei noi generaţii pe piaţă naşte un interes deosebit, iar noi am avut întotdeauna o doză de respect şi admiraţie pentru Avensis. Niţel sceptici pentru că, atunci când am văzut pentru prima dată pe viu noua Toyota Avensis, astă-primăvară la salonul auto de la Geneva, am
descoperit o siluetă identică celei de pe generaţia precedentă, întrucât noua generaţie a preluat platforma tehnică şi scheletul predecesoarei sale. Totuşi, spuneam că noua generaţie părea să
se fi „europenizat” simţitor
la interior, în dotările de vârf
aduse la Geneva, iar gama de
motoare europene primise noi
adiţii. Dar s-au „europenizat”
oare şi senzaţiile în condus? Şi cât de majore se simt schimbările în dotări ceva mai modeste?

Iar testul ăsta ne oferă ocazia unei cunoaşteri mai oneste şi mai relevante pentru publicul din Moldova. Avem la test o Toyota Avensis de nouă generaţie, într-o dotarie medie, cu motor pe benzină de 1.8 litri, aspirat natural, prezent şi la predecesoarea sa, şi cuplat la o cutie de viteze automată cu raport continuu variabil. Să vedem, deci, cum se simte noua Toyota Avensis pe viu!
Prezenţă şi design

Dacă bluraţi un pic o fotografie, sau priviţi maşina de mai departe, silueta ei va fi într-adevăr identică celei de pe generaţia precedentă, pentru că întreg scheletul montanţilor e acelaşi. Similarităţile cu predecesoarea noii generaţii sar în ochi mai ales atunci când Avensis e privit din lateral sau chiar la posteriorul modelului. Da,
acolo, la posterior, există noi blocuri optice cu LED-uri, foarte stilate, dar poziţionarea lor în locuri identice lasă totuşi impresia unui facelift mai mult decât a unei noi generaţii.

Partea frontală a maşinii, însă, este mult mai radical redesenată. S-a schimbat şi linia capotei şi întreg designul frontal, Avensis beneficiind acum de linii mult mai dinamice şi de o prezenţă cu o
bună doză de sportivitate modernă. Întregul tablou e destul de armonizat şi plăcut ochiului, iar blocurile optice foarte ascuţite, cu LED-uri, accentuează aceste percepţii. Totuşi, prezenţa unei zone mari de negru lucios pe bara de protecţie faţă, în stil piano black, ne-a îngândurat pe noi, dacă nu cumva această zonă va păstra în timp urmele a tot felul de pietricele de pe drumurile noastre. Totuşi, îi ştim pe inginerii Toyota ca fiind foarte prevăzători cu maşinile lor, aşa că putem presupune
că au prevăzut şi acest aspect şi în timp se va demonstra că acest material rezistă mult mai bine decât ne-am aştepta noi.

Per total, la drept vorbind, noua generaţie Avensis este un mare şi cuprinzător facelift al generaţiei precedente în ceea ce ţine de design, dar rezultatul final e destul de bun şi modelul nu merită acuzat de evoluţie
atentă în locul unei revoluţii. Cazuri similare sunt o mulţime în industria auto şi modelele rămân a fi îndrăgite dacă au o consistenţă plăcută viitorilor posesori. Cât despre noul Avensis, noua generaţie a reuşit totuşi să capete un aspect mai dinamic şi mai european, cu linii mai fluide şi mai dinamice, ceea ce mai naşte şi emoţia de a-ţi dori această maşină pe lângă raţionamentele unei decizii de cumpărare.
Ambianţă interioară

După cum vă spuneam, noi avem la test o dotare medie a noului Avensis, fără inserţiile de lemn şi tapiţeria de piele a exemplarelor văzute de noi la Geneva.
Dar din primul minut în habitaclu se simte o plăcere mai consistentă de a te afla în acest vehicul. Designul planşei de bord îţi bucură ochii prin simetrie şi linii armonioase, fără experimente asiatice nedorite. Atingem planşa de bord şi descoperim un polimer moale în partea superioară a ei, până spre
mijloc. Foarte plăcut la atingere şi la
textură! Mai mult ca atât, la apăsările
mai intense planşa de bord nu
scârţâie din încheieturi şi nu denotă
niciun loc mai vulnerabil – calitatea
asamblării interiorului respectă cele
mai bune tradiţii Toyota, chiar
dacă acum face uz de
materiale noi. Cadranele de bord au şi ele un design plăcut, cu săgeţi cu un design foarte interesant, replicat şi la liniile de delimitare de pe cadrane. Între ele descoperim un display color cu o calitate bună de afişaj a informaţiei esenţiale de călătorie. Volanul este tapiţat cu piele, are comenzi pe el şi mai are şi profilări europene în zona orelor 10 şi 2, pentru a vă fixa degetele mari
ale mâinilor acolo, atunci când aveţi un condus mai sportiv! Până aici impresia de la habitaclul noului Avensis e foarte bună!

Pe consola centrală, în zona comenzilor sistemului bizonal de climatizare, s-a
păstrat afişajul temperaturii şi intensităţii de suflare pe baza unui ecran monocolor, cu iluminare albastră de fundal. Nouă acest detaliu ne pare cam expirat aici, dar în acelaşi timp îi găsim imediat şi o explicaţie logică – e un ecran pe care-l priveşti o dată, cel mult de două ori în timpul unei călătorii, iar deasupra lui se află un display color
mare şi calitativ, al sistemului multimedia. Astfel, micuţul ecran funcţional al climatizării dedesubt nu interferează vizual cu cel de deasupra, iar tu, privind tabloul în ansamblu, n-ai niciun deranjament vizual.
Sistemul multimedia, de altfel, e destul de intuitiv în utilizare, iar calitatea afişajului oferit de touchsreen-ul de
dimensiuni generoase e bună. Poate un pic mai mult contrast ar fi binevenit în zilele însorite.
Tapiţeria textilă de
pe scaune e de o calitate
foarte bună, având şi nişte
inserţii ce seamănă a fi Alcantara
în zonele de suport. Există şi
cusături contrastante, astfel încât
aspectul general e foarte demn.
Cusături cu aţă albă contrastantă
există şi pe cotiera centrală, dar şi
panourile interioare ale portierelor,
în zona de susţinere a coatelor.
Aceeaşi ambianţă cu cusături e
menţinută şi pe bancheta spate.
Aceasta şi-a mai îmbunătăţit
profilarea, fiind niţel mai
adâncită în zona şezutului,
dar oricum rămâne încă
înaltă, fapt care pe mine,
un pasager de 1.87
metri înălţime, mă face
să am rezervă de 1-2 cm
deasupra capului când iau
loc acolo. Pentru genunchi
există spaţiu generos, la
fel ca şi pe lăţime. Un
neajuns care e mai greu
de trecut cu vederea
la un sedan de
segment D apărut
în 2015, fie el şi la preţ
raţional, e lipsa gurilor
de ventilare pentru
pasagerii spate, care
ar ieşi din tunelul
central, de exemplu.
Aproape toate
modelele din acest
segment au deja
acest atribut
important pentru
confortul
ocupanţilor
spate.
Volumul portbagajului este
identic cu cel de pe generaţia precedentă – 509 litri. Şi gura de deschidere, şi configuraţia lui interioră sunt identice, iar un asemenea volum e
cât se poate de suficient pentru un sedan.
Senzaţii în condus

Sub capota exemplarului testat de noi avem un motor pe benzină de 1.8 litri, aspirat natural, prezent şi pe generaţia precedentă în aceeaşi configuraţie de 147 CP şi 180 Nm. Şi parametrii de acceleraţie sau viteză maximă au rămas aceeaşi – 10.4 secunde până la prima sută în combinaţie cu cutia de viteze cu raport continuu variabil şi 200 km/h
viteză maximă. În condus, însă, noua generaţie Avensis lasă impresia unei izolări fonice mult mai bune a motorului, astfel că acesta îşi face treaba mult mai silenţios. Ca şi până acum, sistemul de gestiune variabilă a valvelor îl face să respire destul de uşor şi să ia turaţii repede atunci când ţi-o doreşti. Cutia de viteze răspunde bine intenţiilor de schimbare a ritmului de condus, dar trebuie să ţineţi cont de tipul cutiei,
astfel încât atunci când maşina începe a menţine turaţii mari ale motorului schimbând continuu raportul pentru a vă accelera să nu aveţi senzaţia că maşina nu accelrează la fel de rapid. Inginerii Toyota au mai umblat la logica electronică a cutiei, astfel încât unei ea intenţionat mai variază turaţiile, lăsând impresia unei accelerări mai impresionante acustic din partea motorului.
Izolarea fonică mai bună a noii generaţii se simte şi în restul habitaclului. Se mai aud unele zgomote de la rulare, dar per total interior noului Avensis a devenit simţitor mai silenţios.
Există şi o mare supriză în senzaţiile de condus a noii generaţii Avensis. Ştiind că noua generaţie a moştenit platforma tehnică de la predecesoarea sa, noi ne aşteptam să descoperim exact aceeaşi ţinută de drum – foarte capabilă să absoarbă denivelările, destul de
manevrabilă, dar nu tocmai exemplar de fermă în virajele luate cu viteză. Însă noua generaţie ne-a dat o palmă usturătoare peste obraz. Suspensia noului Avensis s-a rigidizat simţitor, devenind cu mult, cu mult-mult mai fermă şi mai sportivă! Aoleu! Nu ne vedea a crede senzaţiilor pe care le aveam la bord! Volanul pare să fie mai acutizat şi mai bine conectat cu roţile acum, iar virajele se simt mult mai sportiv graţie lui şi graţie acestei
suspensii! E admirabil cât de mult s-a schimbat spre bine ţinuta de drum a noii generaţii Avensis! La drept vorbind, arhitectura suspensiei spate era una multilink şi până acum, iar inginerii n-au trebuit decât să monteze nişte arcuri mai ferme şi poate nişte amortizoare cu un alt grad de rigiditate. Se simt
schimbări majore, însă, în condus, şi despre ţinuta de drum a lui Avensis se poate spune că s-a „europenizat” cel mai mult!

Dar nu a devenit oare Avensis prea rigid la traversarea denivelărilor, ne veţi întreba? Ei bine, Avensis a avut o
rezervă foarte mare în capacitatea de absorbţie, rezervă pe care şi-a redus-o niţel acum odată cu rigidizarea, dar care a rămas oricum suficientă pentru traversarea nederanjantă a zonelor denivelate din carosabilului ţării noastre. Prin urmare, inginerii Toyota au reuşit să găsească un echilibru foarte bun între o nouă ţinută de drum cu mult superioară, şi păstrarea unei bune capacităţi de absorbţie.
Preţuri în Moldova:
noua Toyota Avensis


Noua generaţie Avensis e disponibilă în momentul lansării sale cu două motoare în ţara noastră – 1.6 pe benzină sau 1.8 pe benzină, ambele motoare fiind aspirate natural. Cea mai accesibilă
versiune Avensis, cu un propulsor 1.6 şi cutie manuală cu 6 trepte, în dotare de bază, costă 18,520 dolari, echivalentul a aproximativ 16,600-16,800 euro. Motorul de 1.6 litri poate fi cuplat doar cu o cutie manuală, iar cea mai generos dotată echipare a acestei motorizări costă 21,270 dolari.
Un Avensis cu motor de 1.8 litri şi cutie manuală cu 6 trepte porneşte de la 19,840 dolari, iar acelaşi motor cuplat cu cutie automată cu raport continuu variabil, ca şi versiunea din test, porneşte de la 21,520 dolari. În dotare de top absolut Prestige, un Avensis 1.8 cu cutie automată costă 27,670 dolari.
Verdict: noua generaţie Toyota Avensis

Noul Avensis a evoluat cu paşi discreţi la designul interior, însă şi aceşti paşi i-au asigurat o evoluţie spre dinamism a personalităţii sale. Habitaclul noului model a primit un design nou şi simetric, cu materiale mult mai nobile, crescându-şi doza de plăcere şi calitate care se percepe la interior. Nu-i putem ierta doar lipsa gurilor de ventilare pentru pasagerii spate.

Dacă tandemul dintre propulsor şi cutie de viteze rămâne plăcut şi, de fapt, identic aceleiaşi combinaţii de pe
generaţia precedentă, atunci marea surpriză vine de la ţinuta de drum a noii generaţii şi senzaţiile obţinute în volan. Noul Avensis şi-a câştigat o fermitate neaşteptat de mare în suspensie, obţinând un caracter sportiv pe placul europenilor, fiind acum capabil de manevre mai nărăvaşe în viraje şi pe
traseu. Deşi capacitatea de absorţie a denivelărilor s-a redus un pic, rezerva ei uriaşă de dinainte a permis ca reducerea să nu afecteze prea mult capacitatea lui Avensis de a trece fără deranj drumurile cariate autohtone. Astfel, noua Toyota Avensis a rămas un model bine adaptat condiţiilor autohtone, dar a câştigat mult într-o
plăcere mai mare de condus cu o ţinută de drum mult mai încrezută.

A devenit noua generaţie Toyota Avensis o alegere emoţională mai mult decât raţională pentru un eventual cumpărător, sau eventual în rândul concurenţilor săi direcţi? Ei bine, chiar dacă inginerii niponi au reuşit să-i confere noului Avensis şi emoţie graţie noilor senzaţii din condus, concurenţii săi încă rămâni demni pe poziţii, unde
cu mai multă emoţie aspect, unde cu mai multă emoţie în senzaţiile mai puritane de condus, unde cu mai multă alintare în ambianţa de la bord. Noul Avensis a câştigat emoţie faţă de predecesorul său, dar încă rămâne o alegere preponderent raţională, pentru oameni mai calculaţi, mai practici, mai rezervaţi uneori, mai captaţi de reputaţia impecabilă de fiabilitate a lui Avensis şi
de adaptarea lui bună pentru condiţiile autohtone de exploatare. Noi putem spune că noul Avensis a evoluat în direcţia corectă cu un pas neaşteptat de mare şi neaştepat de plăcut pentru un model cu un substrat tehnic preluat de la predecesorul său. De fapt, ne bucurăm că Avensis şi-a păstrat şi calităţile practice şi raţionale, aducând o consistenţă plăcută viitorilor proprietari şi tocmai asta ne face să avem în continuare acea doză de respect
special pentru acest model. Şi, din fericire, Avensis a evoluat de la relaţiile pur platonice la ceva mai mult, mai pasional! Sună intrigant, deci, nu?
PiataAuto.mdIlie Toma
4
8,616
GALERIE FOTO (42 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!