Noua Skoda Superb s-a lansat de curând şi pe piaţa Moldovei, iar noi v-am promis un test drive local încă de la primul nostru test în exclusivitate cu noua generaţie Superb, prin dealurile minunate ale regiunii Toscana din Italia. Am testat atunci motorizările 1.4 TSI de 150 CP, 2.0 TDI de 150 CP, 2.0 TDI de 190 CP şi chiar 2.0 TSI 4x4 de 280 CP! Toate versiunile modelului s-au dovedit a fi destul de generos echipate la testul drive internaţional, toate având şi suspensie cu amortizoare cu reacţii adaptive. Ei bine, mai ales imposibilitatea noastră de a testa atunci
vreun exemplar cu suspensie simplă, neadaptivă, ne-a făcut să vă promitem atunci că, de îndată ce noul Superb va fi disponibil în ţara noastră, vom lua la un test pe drumurile Moldovei un astfel de exemplar! Ca să vedem cât adaptată este o asemenea suspensie pentru drumurile ţării noastre şi cât de diferit e în senzaţii un Superb cu o asemenea suspensie faţă de una cu reacţii adaptive.
Şi uite că a venit acel moment! Testăm în Moldova noua generaţie Skoda Superb cu un motor încă netestat de
noi pe acest model 2.0 TSI de 220 CP şi, fireşte, avem la test o echipare cu suspensie normală, fără amortizoare cu reacţii adaptive. Să vedem, deci, ce senzaţii oferă un asemenea Superb!
Nu ne vom referi la design, practicism, prezenţă şi ambianţă, pentru că toate aceste caracteristici le puteţi afla din marele şi primul nostru test drive. Vom vorbi doar despre lucrurile care se disting la versiunea testată de noi astăzi.
Suspensie şi ţinută de drum
Trebuie să menţionăm că noi testăm o versiune cu suspensie cu amortizoare standard, neadaptive, dar care este echipată cu pachetul de drumuri rele, care presupune o gardă la sol ceva mai mare şi o ranforsare a unor piese de suspensie pentru a rezista mai bine drumurilor noastre. Pare reţeta ideală pentru o ţară precum Moldova, dar cât de diferit se simte un asemenea Superb faţă de cele testate de noi în Italia?
Ei bine, aflaţi că diferenţele sunt sesizabile, dar nu sunt într-atât de drastice, încât să modifice substanţial caracterul maşinii. Prima mare
caracteristică, ce se face simţită, e capacitatea de absorbţie mult mai mare a versiunii testate de noi în Moldova. Gropile, denivelările şi micile şanţuri sacadate din asfalt sunt înghiţite mult mai bine şi mai degajat de acest tip de suspensie. Evident, suspensia cu reacţii ajustabile era mai moale şi mai confortabilă în regim Comfort, făcând maşina să plutească atunci când rula pe un drum bun. Tot ea, acea suspensie, era fermă şi precisă atunci când era trecută în regim Sport şi lua curbele cu asfalt bun cu traiectorii fluente. Suspensia maşinii din testul de astăzi limitează evident aceste ipostaze diferite la un singur punct median, ca un mijloc de aur bine acordat. Maşina nu e la fel
de sportivă în viraje extreme, dar îşi menţine în continuare o ţinută bună de drum. Maşina nu e la fel de plutitoare în călătorii lejere, dar vă va izola foarte bine de denivelările carosabilului şi tot vă va asigura un nivel foarte bun de confort la bord. Ce să alegem, deci?
Ei bine, adevărul e că în Moldova avem cam puţin asfalt bun. Cele două tipuri de suspensie fac diferenţă la preţul de achiziţie şi la cel de mentenanţă, atunci când va trebui să schimbaţi amortizoarele, peste mulţi ani. Că în rest, componentele sunt identice, arhitectura e identică şi chiar şi durata de viaţă a amortizoarelor cu reacţii variabile ar trebui să fie identică
celor cu reacţii obişnuite. Prin urmare, dacă aveţi acel supliment de buget disponibil la achiziţie şi pentru viitoarea mentenanţă, puteţi merge pe desăvârşirea ipostazelor de condus de care este capabil noul Superb, dar noi considerăm, totuşi, că pentru ţara noastră e mult mai practic şi mai indicat să se opteze pentru suspensia standard cu pachet de drumuri rele. Deci, fiţi încrezuţi că noua Skoda Superb cu o asemenea suspensia vă va oferi întotdeauna o ţinută de drum foarte demnă!
Motorul 2.0 TSI 220 CP
Vrooom! Ce sunet plăcut! Motorul ăsta turboaspirat ştie să te cucerească acustic din primele clipe! Cele două tobe de eşapament din spate îşi adeveresc prezenţa şi îi conferă motorului un sunet foarte sportiv la turaţii înalte, demn de cei 220 de cai-putere de sub capotă. De altfel, Superb se dovedeşte a fi foarte dinamic cu acest motor, cuplat la cutia de viteze automată DSG cu 6 trepte. Ni se
promite chiar şi o acceleraţie de la 0 la 100 km/h în doar 7.0 secunde, graţie celor 350 Nm de cuplu maxim al motorului, eliberaţi între 1,700 şi 5,600 rpm. Şi e adevărat, motorul are un
dinamism foarte bun, dar cuplul ăsta imens, transmis în întregime punţii faţă, face ca demarările în forţă de pe loc să fie însoţite inevitabil de şuierături de roţi. Se întâmplă aproape întotdeauna, şi în acele momente îţi zici că un sistem de tracţiune integrală ar fi mult mai indicat pentru o asemenea putere.
Apoi, la viteze mai mari, motorul reuşeşte să-şi dezlănţuie forţa cu precizie mult mai mare. Iar atunci ţi-ai dori, parcă, să-i gestionezi puterea aşa
cum ştii tu mai bine, prin nişte padele de schimbare a treptelor, de lângă volan. Dar versiunea noastră nu are asemenea padele. Aşa că ne rămâne să operăm cu levierul transmisiei, poziţionat pe tunelul central. De altfel, cutia de viteze schimbă destul de precis şi logic treptele, pentru cei care n-au preferinţe de condus desăvârşit sportiv.
Preţ şi relevanţă: Skoda Superb 2.0 TSI 220 CP
Aparent, motorizarea de 2.0 litri TSI, cu 220 CP, constituie alegerea cea mai indicată pentru cei ce vor sportivitate şi caracter mai nărăvaş, dar nu-şi permit să urce tocmai la motorizarea de top 2.0 TSI de 280 CP 4x4. Atât motorizarea
de 220 CP, cât şi cea de 280 CP, vin cuplate doar cu cutii de viteze automate DSG de 6 trepte, însă cea de 220 CP porneşte, în ţara noastră, de la 24,900 euro, în dotare medie Ambition, în timp ce motorizarea de 280 CP vine doar în dotare de vârf Style (31,300 euro) sau de vârf desăvârşit Laurin&Klement (35,000 euro).
Noi credem că versiunea de 220 CP îşi are relevanţa în ochii cumpărătorului
moldovean mai ales în dotarte medie Ambition, eventual cu câteva opţiuni suplimentare, sau în dotare Style, fără opţiuni adiţionale, la preţ de 26,900 euro. Altfel, maşina se apropie mult prea mult la preţ de motorizarea de top de 280 CP, motorizare pe care noi am declarat-o apogeul perfecţiunii a ceea ce poate oferi un Superb astăzi, atunci când am testat-o în Italia. Maşina din testul nostru de astăzi, spre exemplu,
costă 31,170 euro cu tot cu opţiuni adiţionale, iar asta înseamnă că ne despart doar 130 de euro de un Superb 2.0 TSI 280 CP 4x4! În intervalul ăsta de preţ noi vă spunem fără ezitare: alegeţi motorul de top cu tracţiune integrală! E o maşină de vis! Dacă, însă, ţintiţi un preţ de 25-26 mii maxim, puteţi merge pe varianta de 220 CP, cu tracţiune faţă.
Gânduri finale
Testul ăsta ne-a dat şansa să vedem caracteristicile de rulare ale celor mai multe exemplare Superb, care vor popula Moldova. Ne-am convins că noua generaţie a evoluat mult faţă de predecesoarea sa şi în versiuni cu suspensie simplă. Ne-am convins că apreciata calitate a materialelor de interior, dar şi toate celelalte atribute plăcute, rămân valabile şi pentru
maşinile livrate în Moldova. Verdictul nostru de la primul test drive cu noua generaţie Superb se confirmă: O mare realizare a celor de la Skoda. Noua generaţie Superb a evoluat cu paşi gigantici spre mai mult, mai confortabil,
mai stilat, mai polivalent, dar şi-a păstrat toate calităţile definitorii, atât de apreciate la generaţia anterioară.