BMW 2002tii conducem tăticul clasic al tuturor sedanurilor sportive BMW de azi!
30 Iulie 2016
Vin uneori aşa nişte zile în viaţa ta, când trăieşti momente absolut memorabile, şi chiar în timp ce acestea se desfăşoară în faţa ochilor tăi, conştientizezi lucid că, uite, aici şi acum, eşti în mijlocul unui asemenea moment. Iar apoi, într-adevăr, decenii la rând îţi aminteşti cu plăcere despre acele clipe, iar prin faţa ochilor îţi trec imagini şi detalii, şi aproape că simţi din nou senzaţiile acelor clipe...
De asemenea momente am avut parte eu de curând în Germania, în cadrul unei întregi săptămâni de poveste. O săptămână în care, rând pe rând, prin mâinile mele s-au perindat tocmai 9
modele clasice, care au făcut istorie în lumea auto şi care astăzi au o valoare emoţională infinită. Totul s-a întâmplat în cadrul unui eveniment special al BMW Group Classics, divizia dedicată istoriei şi tradiţiei a celor de la BMW. Eram doar 14 reprezentanţi ai presei din întreaga lume, invitaţi aici, la un eveniment unic, fără repetiţii. Statele Unite ale Americii erau reprezentate de un singur jurnalist un băiat de treabă de la Petrolicious. India, cu toată populaţia ei de peste 1 miliard de oameni, era reprezentată de un singur
jurnalist! China n-avea nici un reprezentant, la fel ca alte vreo 180 de ţări... Şi când colo, în clubul ăsta mai exclusivist decât cel al miliardarilor de la forumul din Davos, apar şi eu ca reprezentant al Moldovei! Zău că-mi părea că l-am apucat pe Dumnezeu de picioare aici, şi nu în zadar, pentru că, atunci când am coborât din avionul charter ce ne adusese pe toţi din Italia, am văzut coloana de maşini cu care aveam să ne delectăm în următoarea săptămână! Aşa că poftiţi de vă bucuraţi aici, pe PiataAuto.md, de toate aceste teste drive absolut unice! Sunt maşini care au făcut istoria BMW, sunt modele
care au fost produse în cu totul alte cifre decât cele de astăzi şi dintre care poate au supravieţuit doar unităţi în întreaga lume! Unele valorează sute de mii de euro, altele peste un milion. Şi nu pentru că sunt mai rapizi decât un Bugatti Veyron, ci pentru că înglobează în ele istorie şi emoţie, poveşti fantastice şi simboluri de cotitură în cursul istoriei! Poftiţi de savuraţi aceste minunate bijuterii clasice în următoarea perioadă pe PiataAuto.md în exclusivitate absolută, am putea spune!
Şi încep această serie de teste cu maşina cea mai apropiată sufletului meu din istoria anilor 70 a celor de la BMW BMW 2002tii.
Paşaport
Haideţi să vă spunem câteva lucruri esenţiale despre ce înseamnă BMW 2002tii. Modelul e parte a unei noi ere de modele BMW, apărute în toiul unei perioade critice din punct de vedere financiar pentru bavarezi, modele care au remodelat imaginea BMW către un producător de automobile sportive şi manevrabile, aşa cum îl ştim azi. Aceste modele de generaţie nouă au readus compania germană pe linia de plutire şi i-au determinat decisiv cursul istoriei de mai departe. Iar 2002tii era un model derivat din familia 2002, tot de aici derivând ulterior şi 2002 turbo. În cazul lui BMW 2002tii, însă, t-ul nu înseamnă turbo 2002tii având un
motor aspirat natural sub capotă. BMW 2002tii a fost produs între anii 1972 şi 1974 în 38,703 exemplare o cifră foarte onorabilă şi atunci când era nou costa în Germania 12,765 de mărci.
Dar să revenim la inima acestei maşini. Cunoscătorii avansaţi ai mărcii ştiu că marea deosebire a lui BMW 2002tii e dată anume de motor, dar şi de sistemul lui de injecţie. Bavarezii au montat aici un motor de 4 cilindri în linie, de 1,990 cm cubi, care primea combustibilul necesar fiecărui cilindru cu ajutorul unui sistem mecanic de injecţie, numit Kugelfischer. Acesta era extrem de complex, dar şi precis în acelaşi timp, fapt care permitea o injecţie mult mai precisă şi mai bine direcţionată, iar
astfel şi o performanţă înaltă a motorului. Astfel, motorul acestei bijuterii dezvoltă 130 CP la 5,800 rpm şi 176 Nm la 4,500 rpm, făcând posibilă o acceleraţie până la 100 km/h de sub 10 secunde şi o viteză maximă de 190 km/h! Poate pentru parametrii maşinilor din zilele noastre nu sună prea impresionant, dar BMW 2002tii apărea într-o perioadă în care muscle-car-urile americane, spre exemplu, abia începeau a înflori şi aveau nişte vitezometre ce arareori depăşeau marcajul de 85-90 mile pe oră, adică vreo 140-150 km/h... Deci, pentru acei ani maşina asta era o adevărată rachetă cosmică venită din Germania, iar dacă mai luăm în calcul şi calităţile sale de manevrabilitate, putem înţelege cu uşurinţă de ce BMW a devenit în scurt timp simbolul sedanurilor sportive!
Forme şi detalii
Cât de frumoasă e maşina asta! Ce linii stricte, simple şi inspirate, îi definesc formele! Ce siluetă excelent proporţionată! BMW 2002tii a apărut
într-o epocă în care maşinile se construiau altfel şi designerii aveau libertatea de a desena nebunii imposibile azi, spre exemplu montanţi ultra-subţiri pe la extremităţi sau aproape inexistenţi pe centru. Faţa
modelului încă mai păstrează amprenta perioadei în care cele două prize centrale definitorii pentru marca BMW erau mai mari pe înălţime decât pe lăţime, lăsând mult loc pentru continuarea orizontală a grilei
radiatorului. Şi în cazul acestor maşini grila aia frontală chiar răcea radiatorul, nefiind doar un detaliu de design, aşa cum se întâmplă azi.
Multe elemente de construcţie şi design sunt altfel, cum erau odată. Altă
manieră de fixare, alt rol, mult mai propriu, pentru barele de protecţie, altfel de mânere şi oglinzi, mult mai mult crom, pus cu destul de mult bun gust ca să pară şi astăzi discret. De fapt, un alt element definitoriu al acestui model e linia orizontală cromată de jur
împrejurul maşinii, care serveşte şi ca mărginire a capotei şi portbagajului. Privit din profil frontal sau din spate, BMW 2002tii nu pare foarte lat, iar blocurile optice rotunde din spate amintesc de nişte creaţii sovietice ale anilor ceva mai târzii.
Interiorul lui BMW 2002tii ar putea părea astăzi incredibil de simplu, dar adevărul e că în acei ani nu prea erau alte elemente pentru montare la interior. Nici sisteme multimedia, nici zeci de comenzi de suflare a aerului
de prin porii scaunelor sau de cutreierare prin mulţimea reglajelor maşinii. Nu, maşina asta e făcută să meargă, într-un singur şi cel mai bun
mod posibil, gândit de ingineri, iar cel de la volan avea puţine lucruri care să-l distragă de la condus, or condusul era în acele timpuri o activitate mult mai antrenantă decât astăzi! Şi dacă tot
am adus vorba de condus, condus să fie! Gata cu prezentările şi cu paşaportizările! Vreau să conduc bijuteria asta! Vreau să trăiesc această minunată clipă!
La volanul lui BMW 2002tii
Tfu-fu-fu-fu-fu-vruuum, unde vrum-ul vine doar după ce apeşi un pic pedala acceleratorului. Oh, ce senzaţie! Motorul porneşte a lucra într-un ritm plăcut, nefiltrat, cu un uşor ecou natural dat de construcţia lui. Îl turez un pic şi-i simt
forţa directă, asociată şi cu mirosul de benzină arsă incomplet, care iese de pe ţeava de eşapament. Apuc volanul din faţa mea şi constat cât de modest era BMW pe atunci, şi nu doar BMW pe
centrul volanului nu există vreo emblemă, nici măcar reliefată, doar pe levierul cutiei de viteze fiind montată o emblemă, dar am impresia că pe maşina originală din 1972 nu exista
acest detaliu. Întreaga consolă centrală e un mare lor de depozitare, iar pe planşa de bord de la consolă spre
dreapta am doar un ceas mecanic un element inexistent înainte de 2002tii şi
integrat pe această familie de modele abia cu apariţia modelului condus de mine.
Apăs ambreiajul, cuplez treapa 1 şi pornesc încet. Simt un ambreiaj din cele de demult, cu senzaţii pur mecanice, iar motorul turat are un sunet plăcut şi direct. Senzaţiile din volan mă trezesc imediat la realitate: acesta are un ruliu foarte mare pe centru, fapt care-l face neinformativ în comparaţie cu standardele zilelor noastre. Dar nu ştiu cum peste doar vreo 500 de metri mă obişnuiesc cu acest joc liber din zona
mediană şi-mi zic că BMW 2002tii e o maşină extraordinară în condus!
Indicatorul de direcţie era în acei ani poziţionat în partea dreaptă a volanului la modelele BMW! Aşa că încă îmi ia timp să gândesc procesul de fiecare dată când vreau să arăt direcţia. Iar după ce-am virat, trebuie să-l readuc manual în poziţia iniţială. Manivela din partea stângă dirijează pornirea
farurilor. Destul de încurcat pentru cineva obişnuit cu maşinile din 80-90 încoace, dar aici, în maşina asta, e încă anul 1972, anul în care cei de la Pink Floyd încă nici nu lansaseră renumitul album Dark Side of the Moon, iar Deep Purple abia lansa renumitul Machine Head, în timp ce piesa Stairway to Heaven a celor de la Led Zeppelin avea încă mai puţin de un an de la lansare şi era un mare hit! Tot în 1972 Don McLean era în top cu renumitul său cântec American Pie, iar cei de la Eagles mai aveau patru ani până la lansarea marelui Hotel California. Şi tot atunci Michael Jackson de-abia îşi lansa primul album... Iar în lumea cinematografică apărea primul film al trilogiei The Godfather. Oh, doamne, muzica era ascultată încă pe bobine
cu bandă magnetică, iar casetele compacte abia începeau a-şi câştiga popularitate în Vest! Doamne ce vremuri! Doamne, ce maşină conduc eu acum!
Deşi cutia de viteze are o timonerie un pic jucăuşă în treapta 1 şi 3, ea e cu siguranţă mult mai precisă decât standardele acelor vremuri. Iar motorul,
chiar dacă îl ţii turat pe la 2,000 rpm, are foarte multă viaţă în el, oferind un cuplu foarte generos de la turaţii joase! Mă minunez cât de tactic şi precis funcţionează acest motor la diferite intervale de turaţii şi asta se datorează cu siguranţă acelui minunat
sistem de injecţie Kugelfischer. Dacă motorul ăsta ar fi avut un simplu carburator, cu siguranţă variaţiile de turaţii erau mult mai neordonate şi haotice. Dar aici, motorului lui BMW 2002tii se simte aproape la fel de echilibrat şi elastic ca un motor modern, având chiar şi un plus de cuplu maxim la turaţii joase în raport cu motoarele
aspirate natural din zilele noastre! Cu siguranţă inginerii BMW din acele timpuri nu erau mai puţin talentaţi decât cei de azi!
În scurt timp înţeleg de unde a pornit renumele acestui model de sedan sport! Suspensia maşinii
e moale, înghite excelent orice denivelări, dar atunci când abordezi un viraj ea îi păstrează maşinii o traiectorie sigură şi precisă. Nu e senzaţia maşinilor din zilele noastre, când
caroseria aproape că nu se mai înclină BMW 2002tii se apleacă destul de tare în afara virajului strâns, caroseria având un ruliu destul de pronunţat, dar
în acelaşi timp simţi că braţele suspensiei ţin maşina pe traiectoria dorită! Avem suspensie independentă atât pe puntea faţă, cât şi cea spate, cu o construcţie foarte inteligentă! Senzaţia
luării în forţă a virajelor cu BMW 2002tii necesită totuşi înţelegere şi experienţă ruliul caroseriei şi jocul volanului te poate face să pari neîncrezător şi să zici că maşina asta nu ţine deloc virajele. Dar adevărul este tocmai în faptul că în acei ani condusul era o activitate pentru cei curajoşi, iar BMW 2002tii îţi solicită mai mult curaj să mergi mai departe,
adică să ţii dârz volanul în viraje şi acceleraţia uşor apăsată, iar atunci constaţi că maşina se descurcă foarte bine cu menajarea forţelor fizice în curbe, în ciuda roţilor destul de înguste. Şi încerc să apăs pedala tot mai ambiţios în viraje, iar cu fiecare nouă curbă îmi spun că maşina asta e genială! E altfel, e total diferită de senzaţiile oferite în zilele noastre de
un BMW, dar dacă îţi acutizezi un pic simţurile, o simţi imediat şi o înţelegi în deplinătatea încheieturilor ei mecanice! Şi atunci înţelegi şi cât de avansată era această bijuterie în acel îndepărtat an 1972! În vremurile în care maşinile tuşeau răguşite prin carburatoare şi veneau cu punţi fixe pe puntea spate cu care luau virajele aproape stând pe loc, maşina asta putea trece ca o săgeată
prin curbe, turându-şi frumos motorul! Cred că dacă m-ar teleporta acum în anul 1972, cu siguranţă mi-ar plăcea să conduc bijuteria asta pe undeva prin Alpii Elveţieni ai acelor zile, cu geamul deschis pentru a savura aerul pur şi ecoul motorului bavarez de sub capotă!
De fapt, şi acum conduc cu geamul întredeschis, pentru că maşina n-are sistem de aer condiţionat, evident. Dar cui îi pasă? Conduc şi savurez fiecare clipă, auzind sunetele din jurul meu! Maşina, de fpat, n-are nici servodirecţie, aşa că atunci când dai prin zone urbane, sau prin spaţii mai înguste,
ai nevoie de ditamai forţa să roteşti volanul! Vă ziceam eu că în acele vremuri condusul unei maşini era o activitate ce te absorbea mult mai mult decât în zilele noastre!
Nici frânele maşinii nu sunt tocmai galante ca în zilele noastre. E nevoie
de forţă în picior pentru a opri maşina, iar odată apăsată ferm pedala frânei, maşina opreşte hotărât. Din nou, mult mai bine decât o făceau automobilele
acelor vremuri. BMW 2002tii are frâne cu disc pe faţă şi cu tamburi pe spate, iar formula asta se dovedeşte a fi destul de eficientă.
Vin noi şi noi viraje, pe un traseu extraurban de o frumuseţe incredibilă. I-am prins deplin simţurile maşinii şi
acum o conduc cu o încredere pe care n-aş fi crezut că pot să o ating la volanul unei maşini din 1972. De fapt, atunci când urci la o maşină clasică, întotdeauna ai senzaţia că nu trebuie
să o exploatezi aproape de potenţialul maxim, pentru că acuşi îi strici neapărat ceva, pentru că odată cu vechimea oricând poate ceda vreo piesă. Dar nu şi pe BMW-ul ăsta! Îl conduc în deplină forţă, apăs atât cât simt că am nevoie s-o fac, ridic turaţiile motorul până pe la 4,000-4,5000 rpm şi maşina îmi dă o încredere nebănuită! Motorul ăsta parcă-mi aminteşte că în anii lui de tinereţe motoarele iubeau turate, nu menajate bătrâneşte. Şi BMW 2002tii din mâine mele îmi cere să-l fugăresc, să-l apăs, să intru în viraj cu el cu toată încrederea! Eu rămân consternat astăzi, la 44 de ani distanţă, de senzaţiile pe
care mi le oferă BMW 2002tii, dar imaginaţi-vă cum se simţeau şoferii acelor vremuri atunci când apucau să conducă bijuteria asta! Nu e de mirare de ce această bijuterie, de rând cu modelele bavareze din aceeaşi generaţie, a conturat atât de rapid imaginea mărcii BMW ca una sinonim cu sedanurile sportive desăvârşite! Dacă sunteţi astăzi un fan BMW şi apreciaţi valorile mărcii, atunci să ştiţi că aceste valori s-au născut aici, pe maşina asta, în exact acele timpuri! BMW 2002tii e tăticul tuturor acestor modele sportive BMW, e creatorului ADN-ului BMW de astăzi!
Nu fac niciodată asta, dar atunci când am coborât din BMW 2002tii, am strâns şi cuprins maşina asta şi am făcut o plecăciune în faţa ei şi a celor ce-au creat-o cândva. Am admirat modelul ăsta încă din copilăria mea. Mai apoi, când am înţeles diferenţele dintre tot felul de versiuni şi motoare, BMW 2002tii era modelul meu de suflet din toată familia BMW a acelor ani. Şi uite că astăzi, am avut onoarea nu doar să-l văd în carne şi oase, ci şi să-l conduc! Şi nu oricum, ci la deplinul potenţial, până acolo unde anvelopele încep a şuiera, iar motorul aproape că vrea să te arunce într-un derapaj controlat,
aruncându-şi puterea pe puntea spate! Mi-am împlinit astăzi un vis pe care nici nu speram să mi-l împlinesc vreodată! Iar visul s-a dovedit a fi mai delicios şi mai savuros decât presupunerile despre el!
Câteva curiozităţi
Ştiţi care e partea cea mai frumoasă a acestui model? Că mai există astăzi în lume suficient de multe exemplare BMW 2002tii, încât modelul să fie
considerat unul din cele mai accesibile automobile clasice. Un 2002tii în stare bună poate fi cumpărat astăzi cu un preţ ce variază între 50 şi 100 de mii de euro. Din acea familie de
modele BMW, 2002 turbo este cea mai scumpă plăcere clasică, însă 2002tii e cu siguranţă un model care să vă umple fericita viaţă de o culoare unică. Sistemul de injecţie Kugelfischer e
unicul ce vă poate da bătăi mari de cap, iar reparea lui e foarte costisitoare şi foarte puţini oameni în lume o pot face. În schimb, cei de la BMW Group Classics vând asemenea piese nou-nouţe, originale, aşa că e mai recomandat să cumpăraţi o piesă nouă decât să căutaţi s-o restabiliţi!
Şi acum cel mai mare şoc al acestui test drive! Maşina pe care am condus-o eu astăzi e creată după modelul anului 1972, însă... a fost asamblată în 2005! Nu, nu restaurată, ci asamblată! Un grup de studenţi practicieni ingineri de la BMW şi-au zis în acel an că,
dacă tot la BMW se poate comanda orice piesă de la un model clasic, ce-ar fi să se construiască un automobil complet pe baza unor asemenea comenzi? Aşa că au comandat piesă cu piesă la divizia de maşini clasice şi au asamblat această minunată maşină, în conformitate strictă cu modelul anului 1972! Atunci când au dus-o la
înmatriculat, cei de la BMW au solicitat atribuirea statului de maşină clasică, cu indicarea literei H la sfârşitul plăcuţelor de înmatriculare, însă autorităţile germane le-au refuzat solicitarea, motivând că maşina n-are 30 de ani din momentul asamblării. Ba mai mult, dacă tot e fabricată în 2005, maşina nu corespundea standardelor moderne de
emisii, însă cei de la BMW nu-şi doreau să-i adauge nimic construcţiei iniţiale. Aşa că până la urmă autorităţile s-au lăsat înduplecate şi au înmatriculat acest superb exemplar, dar nu i-au
atribuit statut de maşină clasică. Şi uite aşa, am avut onoarea astăzi să conducem un model clasic, construit mai proaspăt, exact aşa cum era el în anul 1972. Practic, am simţit astăzi