MINI Clubman
8 Mai 2016
Poate părea un pic deplasat, dar cel mai mult la noul MINI Clubman de place... posteriorul lui. Sau, mai pe şleau vorbind, fundul. Au reuşit designerii ăia englezo-germani să-i
confere o formă atât de sexy şi de frumoasă, accentuată excelent de două blocuri optice masive, încât anume posteriorul noului MINI Clubman este cel care-l distinge dintre toate
celelalte MINI. Da, dacă-l priviţi din lateral veţi remarca şi silueta foarte alungită, dar totuşi, doar cunoscătorii iscusiţi ai gamei MINI ştiu să se descurce în amestectul ăla de nume şi caroserii cu totul încurcat pe care-l are MINI. Pentru că MINI preferă să pună denumirea motorizării înainte de denumirea modelului şi astfel maşinuţa de azi s-ar numi de fapt, după buchia celor de la MINI, MINI Cooper Clubman, iar astfel mulţi mai cred şi astăzi că numele Cooper înseamnă
un model, şi nu o motorizare, pe când, de fapt, Clubman e numele modelelului, interpretată de cei de la MINI ca „o formă de caroserie”. Uh, v-am încâlcit un pic gândurile chiar de la începutul acestui test? Lăsaţi-le încâlcite, nu vă osteniţi să aduceţi claritate în ele! Nimic n-a fost convenţional vreodată, şi tocmai asta e şi farmecul unui MINI. Ca şi în cazul unei femei, pe un MINI nu trebuie să-l înţelegi, ci să te laşi sedus de el
fără măcar să te întrebi ce anume te seduce.

Haideţi să ne lăsăm, deci, seduşi astăzi de noul MINI Clubman pe străzile Chişinăului şi prin împrejurimile lui. Iar noi vom încerca din când în când să luăm câte un respiro cu gust de cappuccino şi să mai şi gândim raţional pentru Dvs., analizând maşinuţa asta şi echidistant, nu doar emoţional! Iar ca să aveţi şi un fundal audio potrivit lecturii acestui test drive, noi vă propunem aici un post de radio online cu stilul potrivit pentru acest MINI Clubman!
Maşina cu 6 uşi

Precedenta generaţie a lui Clubman a fost şi ea una dementă, având o uşă pe partea stângă a caroseriei şi două uşi pe partea dreaptă a ei, iar în spate, în loc de un hayon, a avut alte două uşi, cu deschidere pe orizontală, aproape ca la maşinile comerciale, şi asta pentru că în Marea Britanie existau nişte mici afacerişti care o făceau şi ei pe demenţialii şi mai foloseau Clubman pentru mici livrări. Aşa că cei de la MINI s-au gândit să onoreze această tradiţie cu o asemenea configuraţie a posteriorului, configuraţie care s-a păstrat până şi astăzi, la noua generaţie MINI Clubman! Da, da, accesul în portbagajul lui Clubman se realizează
prin deschiderea acestor uşiţe, iar ordinea de deschidere a lor e strictă – întâi dreapta, apoi stânga. Iar la închidere, întâi stânga, apoi dreapta, pentru că altfel nu se închid. V-am încâlcit din nou gândurile despre acest nou MINI Clubman? Nu vă osteniţi, mai degrabă obişnuiţi-vă!

Pentru că, dacă e să numărăm şi portierele de pe părţile laterale, ajungem la un număr de 6 uşi! Da, noul MINI Clubman e o maşinuţă cu tocmai 6 uşi! Şi totuşi, cele 6 uşi mai semnifică şi
faptul că noul Clubman a mai redus din doza de demenţial şi a sporit-o pe cea de conformism, pentru că nou adoptata simetrie în configuraţia uşilor îl face mult mai practic şi mai spaţios la interior. Acum în habitaclul lui se poate urca la fel ca într-un break normal, deschizându-se portierele spate din
ambele părţi. Iar pe bancheta spate există spaţiu exact cam cât într-un break compact. Datorită siluetei rectangulare, spaţiul pe înălţime are mici rezerve chiar şi pentru ocupanţii adulţi, iar şezuturile banchetei sunt destul de late şi masive. Spaţiul pentru genunchi e mai limitat, fiind exact
suficient pentru o poziţie normală a picioarelor în spatele unui adult înalt. Iar asta înseamnă deja mult mai multă generozitate faţă de un MINI hatch „normal”. Aşa că noul MINI Clubman vine cu o plusvaloare simţitoare la nivelului spaţiului oferit pasagerilor
spate, dar şi cu un portbagaj generos în arie, dar redus în înălţime.

În faţă se stă aproape exact ca într-un MINI hatch obişnuit. Acelaşi spaţiu, dar scaunele sunt, parcă, mult mai comode şi mai generoase în suprafaţa
şezutului. Aş putea spune chiar că aici se stă mai confortabil decât într-un BMW Seria 2 Active Tourer sau într-un BMW X1! Poziţia la volan e destul de coborâtă, făcându-te să-ţi aminteşti că eşti într-un MINI cu centrul de greutate coborât, iar montanţii faţă sunt destul
de depărtaţi de tine, ceea ce, pe de o parte, te face să te simţi într-o găoace tipică MINI, iar pe de altă parte îţi cam taie vizorul piesajelor frumoase la înălţimi prin care treci.
Maşina din test n-are cameră video de marşarier, ci doar un afişaj dibuit grafic pe baza senzorilor de parcare. E bine că există acest afişaj, dar parcă într-o lume tot mai dominată de camere video de marşarier în segmentul premium, acesta e mult mai neinformativ decât o
imaginea reală a părţii spate. Pentru noi, afişajul grafic e mult prea puţin informativ şi oricum simţeam necesitatea să mai aruncăm o privire în spate cu ochiul pentru a sesiza mai bine distanţele până la eventuale obstacole.
Materialele sunt demne la interiorul lui MINI Clubman, aşa cum sunt în toate MINI-urile moderne. Tapiseria textilă poate părea mai puţin şic în aspect, dar
ea e destul de plăcută la atingere şi pare durabilă în timp, şi apoi clienţii MINI sunt mult prea neordinari ca să prezici că vor vrea şic şi glamour. Pe nebunaticii ăştia îi vor atrage mai
degrabă combinaţii deocheate, eventual să le spună producătorul că scaunele sunt acoperite cu tapiserie raw-vegan. Totuşi, prin gropile tot mai multe ale Chişinăului, interiorul lui MINI Clubman
e extraordinar de silenţios şi bine
închegat – nici o scârţâietură cât de
mică nu răsare de undeva, parcă
toate şocurile din exterior sunt izolate
şi gâtuite undeva până a ajunge să se transmită în habitaclu. Iar această senzaţie te face să ai o percepţie mai bună şi despre izolarea acustică totală a modelului!
Maşinuţa care merge extrem de bine!

Şi ştiţi ceva? Jucăria asta aproape
familistă merge excelent! Are o
senzaţie foarte plăcută în volan,
directă şi un pic rigidă, aşa
cum îi stă bine unui MINI!
Iar când virezi câteva
grade volanul în stânga
sau în dreapta, Clubman
virează şi el imediat cu
un ruliu aproape
inexistent, cu o
agilitate de
invidiat pentru
orice break de
talia asta! Când pui maşinuţa în
regim Sport, pe display-ul
central apare o stare de spirit
„go-kart”, prin care
maşinuţa se laudă singură
că uite acum vei avea parte
de legendarele senzaţii
apropiate de condusul unui kart. Dar, la drept vorbind, adevărul e undeva pe la mijloc – maşinu nu e chiar kart în senzaţii, pentru că e cam lunguţă pentru aşa ceva, dar şi se ţine pe drum mult mai agilă decât orice break de talia asta. Şi în plus, la primele MINI senzaţia de
go-kart venea dintr-un tip special de
suspensie şi de la montarea roţilor pe
la extremităţi, în timp ce la MINI-urile
din zilele noastre avem suspensii mai
convenţionale, dar foarte manevrabile,
e adevărat, iar go-kart-feeling-ul e
accentuat de deplasarea punţii
faţă către extremitatea
faţă a maşinii. Puntea spate
are destul de mult „corp” al
maşinii după ea, aşa că, deşi Clubman se conduce extraordinar de bine, nu e neapărat chiar un kart.
Şi totuşi, suspensia noului Clubman înghite neaşteptat de bine toate denivelările, chiar şi cu jante atât de mari. MINI Clumban intră excelent în viraje, îţi menţine excelent ţinuta de drum şi la viteze mari. Iar în oraş e
foarte agil pe străzile urbane, şi e şi manevrabil în spaţii restrânse, în ciuda ampatamentului măricel. Ia uitaţi-vă cât de bine ne-a reuşit să ne parcăm din prima cu el într-un spaţiu restrâns de lângă teatrul Cehov!
Dar ce face oare motoraşul de sub capotă? De ce-i zicem „motoraş”? Pentru că, deşi „Cooper” semnifică putere şi dinamism pentru un MINI, sub capotă se află un motor cu trei cilindri, de doar 1.5 litri capacitate. Nu intraţi în panică, e un motor turboaspirat, de generaţie nouă a grupului BMW, care se pune-n zilele noastre până şi pe o Seria 3 de la BMW! Iar dacă acolo dinamismul e bun, atunci pe maşinuţa de astăzi cu siguranţă că-i va fi mai uşor
să dezvolte acceleraţii! Motorul dezvoltă 136 CP şi 220 Nm în regim normal (230 Nm cu overboost) şi e cuplat la o cutie de viteze automată cu 6 trepte pe maşina noastră din test. Sunetul lui e extrem de plăcut mai ales când e
turat, graţie unui sistem de evacuare foarte bine calibrat acustic. Cuplul maxim se simte de la turaţii joase graţie turboaspirării, iar înainte să apuci să simţi vreun turbolag intervine cutia de viteze, care retrogradează şi pune
motorul în turaţii de randament mai mare şi începe a împinge vertiginos maşinuţa! Da, MINI Cooper Clubman are un dinamism excelent, încât poţi avea un condus jucăuş şi sprinten atât în oraş, cât şi în afara lui. Datele tehnice
zic că maşinuţa ia prima sută în 9.1 secunde, dar parcă în senzaţiile dinamice pe care le oferă, completate de cele acustice, acceleraţiile par mai prompte de atât. Într-un cuvânt, vă spunem fără echivoc: motorul ăsta e suficient pentru MINI Clubman şi cu el
maşina se simte foarte vioaie!
Media consumului a oscilat în testul nostru între 9.5 şi 9.8 litri/100 km, dar producătorul are promisiuni mai
optimiste, de 5.1 litri/100 km în regim mediu. Noi zicem că într-o călătorie extraurbană negrăbită veţi putea obţine realist vreo 5.5-6.5 litri la sută.
Verdict

Şi hipsterii ajung să se maturizeze odată şi odată. Mai târziu, uneori când le însureşte barba, dar tot se întâmplă într-o zi. Şi atunci, când din camera alăturată răsună scâncetul din primele zile ale unui copil, trezindu-l pe rebelul vegan, adormit cu beberonul peste tatuaju-i pacifist de pe umăr, acesta
va şti că a venit ziua în care să alerge în showroom-ul MINI după... un alt MINI, mai potrivit pentru noua etapă de viaţa în care s-a pomenit, cel mai probabil, pe nepusă masă. Nu-i bai, pentru că, tot cel mai probabil, marşul Mendelssohn încă n-a sunat în viaţa bărbosului veşnic tânăr, aşa că nu-i trebuie acordul nimănui pentru perfectarea unui credit sau leasing, şi poate veni imediat acasă cu noul MINI Clubman, cu un scaun de copil pe bancheta spate şi cu o poşetă de legume neprocesate în portbagaj. Ura! Ura! De azi există o nouă maşină şi pentru aceste admirabile caractere ale societăţii noastre globale, fără de
care nici Kafka n-ar mai avea vreun sens! Ura! Ura! Fără ca neapărat să conştientizeze, superba familie de hipsteri va fi cumpărat una din cele mai plăcute, agile şi vesele maşinuţe familiste din câte există astăzi în lume, care-i va alinta în continuare cu ambianţa unei lumi excentrice şi individualiste, a unei lumi pline de gust natural, fără conservanţi şi aditivi, fără grăsimi şi fără mezeluri. MINI Clubman este ca un prosciutto în lumea cărnurilor, dacă vreţi, sau ca un parmezan în lumea caşcavalurilor, cărora le-a luat ani la rând să se maturizeze, dar ţi se topesc în gură de plăcere, prin senzaţii gustative... Şi, ca şi prosciutto sau parmezan, MINI Clubman costă cam multişor – maşinuţa din testul nostru costă 29,364 euro cu tot cu opţionale.
Dar acum, dincolo de atmosfera jovială a acestui verdict, MINI Clubman chiar ne-a plăcut tare de tot! Designul său
arată şi mai bine în realitate
decât în poze, interiorul e excelent
asamblat şi neaşteptat de spaţios, iar senzaţiile de condus sunt de nota 10,
graţie poftei de a împinge a motorului de sub capotă, graţie suspensiei excelent setate şi graţie direcţiei extraordinar de precise! Sincer, aş cam putea constata că mi-ar plăcea să conduc unul din ăsta în fiecare zi!
Iar odată ce-am constatat una ca asta, mă uit în oglindă. Parcă n-am barbă de hipster încă. Mă uit pe ambii umberi. N-am tatuaje pacifiste. Mă uit în agendă şi nu văd nici un music-evening-party în vreun club stilat programat pe
următoarele zile. Cine ştie, poate e timpul să-mi las barbă lungă? Poate e timpul să merg mai des la ieşiri de muzică bună? Să mă fac vegetarian din când în când sau de tot? Poate în fiecare dintre noi trăieşte câte-un hipster, câte-un vegetarian sau câte un raw-vegan? – scuzată fie-mi amestecarea în şiruri ilogice de termeni neînţeleşi până la urmă de mine... Nu ştiu, dragă cititorule, dar dacă te apucă şi pe tine câteodată dorinţa de răsturnare a convenţionalului, cum m-a apucat acum şi pe mine, dacă-ţi place şi ţie noul MINI Clubman pe cât îmi place şi mie, s-ar putea să ne întâlnim mâine-poimâine în showroom-ul MINI, stând la coadă după maşinuţa asta!
PiataAuto.mdIlie Toma
0
6,136
GALERIE FOTO (46 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!