Maşina asta arată ca un concept car evadat de la standul unui salon auto internaţional pe drumurile publice. Are o prestaţie impunătoare şi-i face pe toţi cei de alături să-şi întoarcă privirile după ea. A trecut ceva vreme de când Renault nu a creat un sedan atât de mare...
Francezii n-au prea fost puternici în segmentul D al sedanurilor la preţ raţional, acesta fiind dominat de mulţi ani la nivel european de Volkswagen Passat, Opel Insignia şi Ford Mondeo, iar în regiunile noastre marele dominant
e Skoda Superb. Francezii au avut câteva tentative repetate de a lansa câte un reprezentant pentru acest segment, dar întotdeauna au preferat s-o facă deocheat, în stilul lor sucit, lansând maşini cu siluete de hatchback,
liftback şi tot ce vrei numai nu cu siluete de limuzine clasice. Or, până şi consacraţii segmentului Insignia, Mondeo şi Superb au funcţionalităţi de hatchback, dar merg pe reţeta siluetei de limuzină în 3 volume şi anume această siluetă îi garantează eleganţa unui model de o asemenea talie.
Şi uite că acum Renault face un pas imprevizibil, creând un model de
segment D cu o siluetă clasică de limuzină. Da, pentru francezi a face un pas convenţional înseamnă, de fapt, un pas imprevizibil, deşi toată expresia sună a oximoron. Iar astăzi avem în faţa noastră un ditamai automobil impunător, cu aspect de concept car, dar foarte elegant în acelaşi timp, ce poartă sigla Renault pe calandru şi vrea să ne convingă că-şi merită un loc important în segmentul dificil, menţionat mai
sus. Este oare Renault Talisman într-atât de bun, încât să poată cuceri cumpărătorii chiar şi după o absenţă din acest segment? Este oare Renault Talisman suficient de bun, încât să muşte din feliile de piaţă ale concurenţilor şi să ofere senzaţii cu adevărat plăcute la bord viitorilor săi ocupanţi? Să descoperim împreună în primul test drive cu Renault Talisman în Moldova!
Design şi prezenţă
Tocmai v-am spus mai sus că noul Renault Talisman arată ca un concept car evadat de la un salon auto internaţional! Şi asta se datorează în primul rând formei blocurilor optice şi contururilor LED-urilor de zi, care, împreună cu liniile cromate de pe partea frontală a maşinii, îi conferă acesteia o prezenţă sfidătoare şi nobilă în acelaşi timp. Da, şi nobilă, pentru că Talisman
reuşeşte să aibă şi o prezenţă somptuoasă şi elegantă, în ciuda acestor elemente futuristice, fără a aluneca în tărâmul formelor neînţelese. În
istoria Renault au fost multe modele aproape experimentale ca design, în care trebuia să asculţi lecţii despre istoria artei moderne pentru a le înţelege cât de cât şi a-ţi impune ochiul să nu mai fie iritat aproape că aveai senzaţia că priveai un tablou rezultat
dintr-o băşică de vopsea spartă, conţinutul căreia s-a împrăştiat pe pânză şi cineva încerca să te convingă că asta e, de fapt, artă. Însă Talisman... Talisman e din cu totul alt muzeu. Unul renascentist, dacă vreţi, în care frumosul poate fi perceput din prima,
fără multe explicaţii. Formele lui Talisman sunt plăcute ochiului de la primul contact vizual, iar creaţia e integră, parte a unei singure opere, pornind de la primul centimetru al barei de protecţie faţă până la blocurile optice spate, care aproape că se unesc la posterior. E admirabil de frumos, ce mai!
Ambianţă interioară
Încă de atunci când am văzut noul Renault Talisman la saloanele auto internaţionale m-a nedumerit un pic interiorul lui. E unul bine desenat şi plăcut, dar consola centrală are o tabletă imensă verticală pe centru. Şi nu e problema în tabletă, care se aliază
se aliază unui curent tot mai dominant al industriei, lângă Tesla Model S sau Volvo XC90, ci în felul în care tableta lui Talisman se încadrează în formele consolei centrale. Planşa de bord e tapisată cu nişte cusături frumoase, are şi inserţii de lemn, iar alături prizele de aer au contururi cromate un peisaj foarte calitativ în aspect, deci, dar tableta centrală e încadrată într-un dreptungi imens de plastic, care pare foarte necizelat. Unde mai pui că urmele degetelor se văd imediat pe acesta, iar formele celor două rotule poziţionate mai jos de display îl fac să pară şi mai necioplit.
Dacă-ţi depărtezi un pic privirea acest element nu mai pare atât de ciudat încadrat, aşa că tind să cred că, totuşi, senzaţia nepotrivirii e dată mai ales de tipul plasticului ales pentru această zonă, decât de un design neinspirat. Dincolo de acest element subiectiv, însă, designul planşei de bord din habitaclul lui Talisman e foarte simetric şi plăcut ochiului! Aoleu, din nou! Simetric? Designerii Renault au adoptat simetria? Un alt pas imprevizibil? Se pare că da, şi rezultatul e din nou fascinant! Maşina asta are un habitaclu cu adevărat plăcut, în care te simţi imediat confortabil. E plăcut volanul din faţa ta, sunt plăcute cadranele de bord digitale de după el, sunt plăcute comenzile amplasate în locul intuitive! Te simţi ca într-un sedan luxos de talie generoasă, mai ales că şi calitatea materialelor este pretutindeni de un nivel impresionant!
De altfel, spaţiul disponibil în Talisman e cu adevărat generos, inclusiv şi pe lăţime. Până şi pasagerii faţă au nişte scaune late şi bine profilate, separate de o cotieră lată, iar distanţa dintre umerii celor doi ocupanţi faţă e destul de mare, cât să simţi
imediat că ai de-a face un o maşină foarte spaţioasă. Bancheta spate repetă aceeaşi senzaţie, iar confortul este accentuat aici de un şezut foarte masiv, dar şi de striaţiile plăcute de pe zonele esenţiale ale banchetei. Spaţiu pentru genunchi există cu rezervă chiar şi
pentru un adult de 1.90 metri care ia loc în urma scaunul poziţionat anterior tot pentru el în faţă. De asemenea, la aceeaşi înălţime mai rămâne loc de rezervă deasupra capului, ceea ce ne face să vă spunem că Renault Talisman e foarte generos cu confortul pe care-l
oferă ocupanţilor săi, inclusiv a celor ce iau loc pe bancheta spate. Mai mult ca atât, aici există şi guri de ventilare dedicate din tunelul central, care vor face plăcută şi ambianţa climaterică pentru ocupanţii spate.
Revenind la locurile faţă, trebuie să menţionăm, totuşi, că tableta aia imensă e una opţională, disponibilă în dotarea INTENS, a maşinii testate de noi. Dotările mai inferioare LIFE şi ZEN, au un mic ecran şi, respectiv, un ecran ceva mai mare, dar orizontal.
După câteva zeci de minute de explorări în meniul uriaş al sistemului multimedia şi al setărilor maşinii, accesibil prin tableta noastră verticală, ne-am zis că ar fi păcat să cumpăraţi un Talisman ce nu ar dispune de acest atribut hi-tech. Meniul şi funcţionalităţile ce pot fi gestionate prin această tabletă sunt interminabile, dar logica lor e foarte intuitivă şi se poate ajunge destul de rapid la funcţia dorită, mai ales că modelele moderne Renault vă oferă şi meniu în limba română. Prin urmare, după ceva timp de interacţiune veţi constata că acea tabletă e o poartă extraordinară de interacţiune cu întreaga maşină.
Iar maşina are multe elemente extraordinare, pe care le veţi descoperi prin această poartă. Spre exemplu, scaunele din dotarea noastră vă pot face masaj! Da, da, masaj! Puteţi alege tipul şi intensitatea şi le puteţi asocia unui regim de condus. Pentru că Renault Talisman vine şi cu regimuri prestabilite de condus Neutral, Comfort, Sport, Eco şi Personalizat despre care vom vorbi mai mult mai jos, la senzaţiile de condus. Puteţi schimba culoarea iluminării ambientale, vă puteţi personaliza tembrul sunetului din sistemul audio de înaltă fidelitate BOSE, vă puteţi chiar adapta şi designul cadranelor de bord într-o mulţime de stiluri, cu accent pe turometru, vitezometru, sau încadrate în egală măsură! În dotarea noastră, Renault Talisman are până şi ventilare pentru scaunele faţă!
Senzaţii în condus
Deoarece cei de la Renault sunt printre cei mai iscusiţi la dieseluri, Talisman are în palmares o colecţie de trei motorizări diesel, de 110 CP, 130 CP şi 160 CP, şi doar una pe benzină, de 200 CP. Aceasta, însă, poartă amprenta inginerilor de la Renault Sport, iar noi o avem astăzi la test tocmai pe ea, gustoasa motorizare turbo pe benzină, de 200 CP, cuplată la cutia de viteze cu dublu ambreiaj EDC, cu 7 trepte! Mai mult ca atât, automobilul din testul nostru e dotat cu sistemul 4CONTROL,
prin care şi roţile spate devin viratoare, sporind astfel manevrabilitatea maşinii şi agilitatea ei în spaţii înguste sau chiar pe trasee virajate.
Primele senzaţii, care le ai la volanul lui Renault Talisman sunt cele ale unui confort neaşteptat de bun la rulare, însoţit de un confort acustic foarte bun, rezultat dintr-o izolare fonică pe măsură. Maşina trece denivelările cu delicateţe, păstrând stabilitatea de curs, iar zgomotele de dinafară rămân acolo, afară. Senzaţiile din volan sunt plăcut
de naturale, chiar dacă pe alocuri începi a simţi că eşti ajutat de puntea spate în virare, iar cu aceste senzaţii e nevoie să te obişnuieşti.
Tandemul dintre motor şi cutie de viteze reacţionează foarte bine la impulsurile pedalei de acceleraţie, iar schimburile de trepte ale cutiei sunt foarte prompte, aşa cum se cuvine unei cutii de viteze cu dublu ambreiaj. Motorul se simte suficient de elastic, dar totuşi partea mai pronunţată a dinamismului lui se simte de pe la 2,000 rpm în sus. La turaţii
mai joase, apăsările uşoare ale acceleraţii îl pot face să ofere în mod natural mai multă putere, dar dacă vă doriţi un pic mai mult, cutia de viteze va fi cea care va impune imediat o retrogradare şi un impuls mai simţitor în acceleraţie. De la 2,000 rpm în sus, însă, motorul începe a avea un sunet mult mai plăcut şi mai ritmat,
iar Talisman obţine astfel un dinamism mult mai impresionant. În fişa tehnică e indicat un timp de accelerare de la 7.6 secunde pentru sprintul de până la 100 km/h, iar viteza maximă ajunge la 237 km/h, toate astea cu un motor cu o cilindree de 1,612 cm cubi!
De altfel, Talisman se simte extrem de încrezut la viteze mari. Suspensia cu amortizoare adaptive reuşeşte să-i
asigure lui Talisman o ţinută de drum foarte bună. În regim Neutral, în care, din câte înţelegem noi, amortizoarele îşi deconectează funcţiile adaptive şi intră într-un regim de reacţii mai apropiate de cele convenţionale, Talisman mai poate să denote mici simptome de plutire deasupra carosabilului peste denivelări,
sau mici escapade fizice centrifuge în abordarea mai stânsă a virajelor. Regimul Comfort înmoaie şi mai mult suspensia, transformându-l pe Talisman într-un covor plutitor peste asfalt. Pentru distanţe lungi, mai ales pe drumuri bune, fără prea multe viraje, acest regim e unul care vă
va izola într-un confort comparabil cu o limuzină premium de talie mai mare! În viraje, ţinuta de drum va fi mai relaxată, dar micile escapade fizice descrise mai devreme sunt mai rapid stăvilite de reacţiile adaptive ale amortizoarelor, aşa că aveţi întotdeauna aderenţa excelentă garantată. În regim Sport, reacţiile suspensiei se rigidizează şi maşina ia mai cu încredere virajele. În
acest regim doar denivelările şi gropile drumurilor autohtone pot fi o problemă, întrucât ele vor fi tratate mult mai zgomotos şi mai agasant, însă pe un carosabil bun acest regim îi garantează lui Talisman suficientă adrenalină cât să gonească la viteze enorme pe autostrăzi de mare viteză sau să abordeze nişte seprentine montane. Diferenţele regimurilor disponibile sunt destul de mari, cât să facă maşina
foarte diferită în maniera de abordare a aceloraşi peisaje, aşa că toate aceste ipostaze îi conferă lui Talisman un caracter foarte bivalent, care poate îmbrăca întotdeauna ţinuta potrivită pentru fiecare tip de carosabil pe care îl aveţi în faţă. Desigur, odată cu suspensia se modifică şi reacţiile motorului şi a cutiei, dar şi senzaţiile din volan.
În general, principiul funcţionării suspensiilor adaptive şi în general a multiplelor regimuri de condus ne este cunoscut mai ales de pe sedanurile premium moderne, iar în ultimii ani acestea încep să-şi facă tot mai mult lor în segmentele non-premium. Ceea ce nu am fi putut intui niciodată este că Renault Talisman nu are o suspensie multilink propriu-zisă pe puntea spate, ci una semiindependentă, cu bară de stabilizare integrată în construcţia axului. Şi poziţionarea amortioarelor spate este foarte diferită, acestea abordând un unghi specific de obicei barelor de stabilizare, iar astfel Renault a ochit doi iepuri deodată. În senzaţii
de condus maşina nu lasă deloc impresia unei asemenea arhitecturi a suspensiei, ba dimpotrivă, eram gata să jur că am de-a face cu o suspensie multilink! E admirabil, deci, cât de inteligent au reuşit francezii să împacheteze acea puncte spate într-o construcţie unitară, astfel încât cu relativ puţine componente să se ajungă la o asemenea ţinută de drum!
De fapt, aflându-mă deja de ceva timp la volanul noului Renault Talisman, constat că admir tot mai mult maşina asta în felul în care se conduce şi nu-i prea pot reproşa nimic la acest capitol. Maşina se conduce foarte plăcut şi
simţi pur şi simplu că ai de-a face cu un model neaşteptat de bun! Zic neaşteptat pentru că m-aş fi aşteptat mai degrabă la o abordare de mai de demult a celor de la Renault în materie de ţinută de drum, dar aici descopăr un model cu nişte parametri tehnici moderni, foarte elevat în ceea ce oferă ocupanţilor de la bord, un model care mă impresionează profund. Şi, fără a face din nou aluzie
la provenienţa franceză, pot spune că de multă vreme nu am coborât dintr-un Renault cu adevărat impresionant, profund impresionat, fără să tot faci căutări la bord în perierea punctelor pro şi contra. Aici toate aceste senzaţii plăcute vin ca o avalanşă peste tine şi cobori fascinat din maşina asta, spunând că în sfârşit, Renault a creat o maşină pentru care nu trebuie să-ţi astupi un ochi ca să arate bine şi în care te simţi cu adevărat extraordinar! Ştiu
că şi colegul meu Valeriu a avut senzaţii similare la testul cu noul Megane, iar asta mă duce cu gândul că Renault a intrat într-o nouă eră, a unor produse cu adevărat admirabile, pline de consistenţă! Iar produsul, în lumea auto, e cheia, dragii noştri! Aşa că noul Renault Talisman merită calificative cu adevărat bune, pentru că e un model extraordinar!
Cât costă noul Renault Talisman în Moldova?
Cel mai accesibil Renault Talisman, echipat cu dieselul dCi110 şi o cutie de viteze manuală, porneşte de la 18,900 euro în Moldova, în timp ce dieselul dCi 130 porneşte de la 21,400 euro, aceste motoare nefiind disponibile şi cu o cutie automată. Dieselul dCi 160, însă, e
cuplat doar cu cutia automată şi porneşte de la 26,100 euro în dotare mai generoasă, ajungând să coste 29,400 euro în dotare de top. Pe de altă parte, benzinarul turboaspirat TCe200 cu cutie automată, testat de noi, porneşte de la 26,500 euro, fiind disponibil doar în dotare de top. Noi zicem că în dotări incipiente Renault Talisman are parte de o concurenţă de
mai dură în acest segment, unii dintre concurenţi având mai multe combinaţii disponibile în acea zonă. În schimb, în dotări mai generoase Renault Talisman pare mult mai consistent şi mai atractiv, chiar şi în raport cu concurenţii, aşa că noi v-am recomanda să ţintiţi mai ales spre echipările şi motorizările de vârf ale lui Talisman.
VERDICT: Renault Talisman
Cu siguranţă Renault Talisman e modelul francez care m-a impresionat cel mai mult de cel puţin vreo 7-8 ani încoace! M-am aşteptat să descopăr lucruri plăcute dincolo de designul atrăgător, dar consistenţa lor, experimentată la bord, mi-a depăşit cele mai optimiste estimări. Renault Talisman e un produs creat cu minuţiozitate, în care francezii s-au reinventat cu adevărat şi ne-au oferit consistenţă peste tot, fie că vorbim de asamblare, materiale de la bord sau izolare fonică, ori de consistenţă
inginerească. Un motor delicios, cu un sunet plăcut, o cutie de viteze care face un tandem excelent cu el, o suspensie despre care n-aş fi zis niciodată că are o asemenea construcţie, dar care reuşeşte să-i asigure maşinii o ţinută de drum excelentă, iar pe lângă toate şi condimente precum roţile spate viratoare, care chiar se simt în condus! Acum, alegând Renault Talisman nu mai trebuie să-ţi explici alegerea şi tot să nu te prea faci înţeles, precum ai fi făcut-o în cazul ultimei Laguna, spre exemplu. Acum vei fi admirat din prima, iar tot ce trebuie să faci pentru a transmite aceeaşi senzaţie de maşină
extraodinară şi consistentă unui amic este să-l plimbi la bord vreme de câteva minute.
Şi cel mai important, tu, proprietarul ei, vei fi cu adevărat fascinat de Talisman, zi de zi. În condus, în interacţiunea cu poarta aia tehnologică de pe consola centrală, în confortul plutitor de la bord... Iar atunci când vei ieşi din maşină şi o vei închide, îţi garantăm că vei întoarce capul după ea, să o admiri încă o dată de la distanţă, cu tot cu aspectul ei de concept car ademenitor, evadat de la un salon auto internaţional pe drumurile publice...