TEST DRIVE: BMW 3.0 CSL, Batmobilul

Să te afli astăzi la volanul unui BMW 3.0 CSL e o chestie aproape la fel de exclusivă ca o călătorie în spaţiu. Mai puţin de 600 oameni au călătorit în cosmos în istoria omenirii, însă doar 167 de asemenea exempare BMW 3.0 CSL au fost construite vreodată!
De aici a început totul, de la maşina din testul drive de astăzi, testată de noi în Germania printr-un mare noroc al sorţii! De la ea a pornit calea performanţei supreme BMW. De la ea a pornit designul ce i-a definit identitatea modernă mărcii BMW – de la faţa cu faruri rotunde şi duble la forma grilei ce a rămas aproape nemodificată pentru decenii de-a rândul. De la ea a pornit istoria diviziei M, căreia, dacă ar fi să-i spunem ca la carte, i-am zice BMW Motorsport GmbH.

Batmobilul

Ce e un BMW 3.0 CSL, totuşi? În 1972, adică acum 45 de ani, BMW l-a angajat pe Jochen Neerpasch – un fost pilot de uzină la Porsche şi un manager de curse la Ford în oraşul Koln, pentru a-şi forma o echipă de 35 de oameni, cu care să muncească la conturarea unei divizii de performanţă în motorsport, creând automobile BMW capabile să învingă în cursele sportive. Neerpasch şi-a adunat repede oamenii şi s-au pus cu toţii imediat pe treabă, iar în 1973 primii doi bolizi de cursă ieşeau din mâinile acestor ingineri entuziaşti ai noii divizii: un BMW 2002 uşor, de doar 940 kg, dar cu un motor de patru cilindri ce livra 240 CP, şi BMW 3.0 CSL, cu un motor de 6 cilindri în linie, de 3.0 litri. Aceasta din urmă trebuia să concureze în European Touring Car Championship, iar pentru ca să se califice, uzina a trebuit să construiască şi maşini „civile”, vândute către public. În acelaşi an, 3.0 CSL a câştigat campionatul, bulversând cele mai optimiste aşteptări.
Succesul lui le-a dat undă verde mai departe celor din BMW Motorsport GmbH, astfel încât, imediat după prima victorie aceştia au pornit munca de perfecţionare a bolidului pentru următorul an. Capacitatea cilindrică a crescut de la 3,003 cm cubi la 3,153 cm cubi, iar în noua sa ipostază, BMW 3.0 CSL dezvolta 206 CP la 5,600 rpm. În 1973, versiunea „civilă” a lui BMW 3.0 CSL a primit şi primul motor BMW cu 6 cilindri pe care au existat câte 4 valve pe cilindru. Acelaşi motor în versiunile de cursă, cu turboaspirare, a ajuns să dezvolte mai târziu până la 800 CP! Nu e de mirare, deci, că BMW 3.0 CSL a continuat un şir formidabil de victorii în European Touring Car Championship – 6 la număr din 1973 până în 1979!

Litera „L” din denumirea lui 3.0 CSL vine de la „leicht”, adică uşor, or, pentru o maşină de performanţă supremă, reducerea greutăţii e întotdeauna un deziderat primordial. Aşa că 3.0 CSL avea, în acel an 1973, portierele, capota şi capacul portbagajului fabricate din aluminiu, iar partea nestructurală a caroseriei era realizată din oţel mai subţire, pentru a reduce greutatea maşinii. Geamurile laterale erau realizate dintr-un soi de polimer, acţionarea lor fiind mecanică, iar orice urmă de materiale de antifonare a fost exclusă cu desăvârşire. În 1974 3.0 CSL a fost şi primul model BMW care a primit un sistem ABS pentru evitarea blocării frânelor, un sistem ce era încă la nivel de prototip şi a fost instalat abia mult mai târziu pe Seria 7 drept tehnologie standard!
Derivând din modelul mai „cuminte” 3.0 CS, BMW 3.0 CSL a venit şi cu un aspect fascinant, condimentat de elementele sportive cu rol aerodinamic. Bara protecţie faţă avea rol să apese puntea faţă, în timp ce arpile de pe lunetă şi uşa portbagajului – cea din urmă fiind de-a dreptul uriaşă – ţineau lipită de asfalt puntea spate. Aceste extravaganţe vizuale, alături de victoriile din motorsport, au făcut din BMW 3.0 CSL unul din cele mai venerate modele, aducându-i şi o poreclă nostimă – Batmobilul!

Iar noi avem astăzi la test drive un tocmai un BMW 3.0 CSL din 1973, cu motor de 6 cilindri şi 3,153 cm cubi, care scoate 206 CP! Numai 167 de automobile de o asemenea ipostază au fost construite în istorie! Să spun că sunt fascinat că pot conduce acest automobil, ar fi prea puţin. Nici măcar cei ce-au citit întregul dicţionar de 1,063 de pagini al limbii române nu vor putea găsi un cuvânt suficient de potrivit pentru senzaţiile, care te încearcă atunci când eşti faţă în faţă cu maşina asta şi te gândeşti că în câteva clipe urci la volan şi o poţi alerge pe nişte trasee epice!

Insomnie

Sunetul sălbatic al motorului e cel care te şochează imediat ce urci la volanul acestui automobil. E un sunet nefiltrat, ce-ţi răsună în cap de-ţi face să-ţi vibreze fiecare neuron, dar e şi un sunet al naibii de gustos! Dacă se zice că motoarele cu 6 cilindri sunt bucătăria BMW-ului, atunci să ştiţi că la volanul lui BMW 3.0 CSL eşti lângă plita bucătarului-şef!
Cuplez într-a-ntâia levierul cutiei de viteze cu vârful marcat de emblema Alpina şi cu marginile laterale ale rădăcinii, rezervate eventualelor butoane pentru cursele adevărate de motorsport, şi pornesc. Simt imediat un ambreiaj dur, foarte mecanic şi neiertător cu stângăciile, dar e tocmai ce ţi-ai dori dacă vrei să storci mustul adevărat pe un circuit de curse din maşina asta.

Demarez şi după ce îndrăznesc să apăs vreo jumătate din pedala de acceleraţie, BMW 3.0 CSL mă lipeşte de scaunul său scoică, iar puntea spate e aproape de a deveni jucăuşă. Forţă brută, şi neaşteptat de mare. Naivul de mine – am tratat maşina asta în prima secundă cu o prudenţă amabilă cu care intri în vorbă c-o bătrânică în rândul de la magazin şi ea mi-a răspuns cu viteza unei lovituri din artele marţiale.

Prind astfel la curaj să trec într-a doua şi să calc pedala acceleraţiei şi mai mult. Apoi vine şi a treia, iar eu ţin deja volanul strâns bine în mâini. N-am simţit demult, dar foarte demult, o pedală de acceleraţie atât de directă şi un răspuns al motorului atât de prompt, dar în acelaşi timp atât de rapid pregătit să urce în turaţii până dincolo de linia roşie! Noi, în maşinile noi, ne-am obişnuit cu filtrele creierilor electronici, ce ne înconjoară peste tot, şi pentru mine e o redescoperire sălbatică să constat acum cât de cristalină şi pură poate fi performanţa. E ca şi cum te-ai aciua din nou în mijlocul unei păduri sălbatice şi ai bea apă cristalină dintr-un izvor neumblat, iar gustul ei îţi aminteşte că fericirea supremă nu prea se află între zidurile de beton ale unei urbe.
Suspensia lui BMW 3.0 CSL e rigidă în felul în care te aştepţi de la o maşină cu ADN de motorsport. Cursele suspensiei sunt scurte, iar în viraje 3.0 CSL e aproape neclintit, cu un ruliu aproape inexistent. Volanul se învârte mult mai greu decât la maşinile vremurilor noastre, şi, deşi are un uşor ruliu în zona zero, simţi prin el cum se învârte fiecare roată, pe unde calcă, cum să-i ajustezi unghiul, într-o sinceritate năucitoare pentru un intrus din viitor care nimereşte la volan.

Conduc pe un traseu sinuos, cu viraje întinse, scăldate de peisaje verzi, şi mă pomenesc absorbit în totalitate de maşina asta pe nume BMW 3.0 CSL. Nu mă mai gândesc la nimic decât la ea. Nu-mi rămâne nici un senzor al corpului neocupat de transmiterea senzaţiilor date de această maşină. Toatele cele 5 simţuri ale mele sunt ocupate, chiar şi cel olfactiv sau gustativ, pentru că performanţa asta brută e şi gustoasă, şi mai şi miroase bine! Sunt într-o adevărată transă a performanţei şi în acelaşi timp extrem de lucid şi cu toate simţurile ascuţite. Îndrăznesc tot mai mult să urc motorul mai sus în turaţii şi savurez muzica celor 6 cilindri ce cântă live cu un tact divin! Ce sunet! E cel mai brut şi mai magnific sunet al unui motor BMW de 6 cilindri pe care l-am ascultat vreodată! La turaţii mari, ai impresia că ai conduce pe un circuit, într-atât de bine îşi relevă ADN-ul sportiv bolidul pe care-l conduc!
Fiecare nou viraj pe care-l abordez îmi dă mai multă încredere să-l iau cu viteză mai mare. Roţile au o aderenţă neclintită pe asfalt, ţinuta maşinii e fixată monumental de traiectorie, iar eliberarea puterii în apex nu trebuie premeditată, pentru că nu există întârziere în livrarea ei. Apeşi exact în apex, exact cât ai nevoie. Şi puntea spate te împinge cu forţă brută şi imediată! Ai putea să driftezi cu uşurinţă, dar eu n-am avut curajul să expun riscului o maşină din doar 167 produse în istorie, deşi BMW 3.0 CSL îţi spune „ai încredere, forţează-mă, doar vezi cât de directă şi onestă sunt, nu te voi dezamăgi”!

E o maşină în care e imposibil să te apuce toropeala vreodată. E o maşină pe care, dacă ai avea-o, ai avea insomnie şi noaptea şi ţi-ar veni s-o scoţi la plimbare în toiul nopţii, să-i turezi motorul neastâmpărat în liniştea nopţii, iar cei ce-ar vedea silueta lui 3.0 CSL la umbra întunericului ar spune cu siguranţă că Batmobilul tocmai a trecut pe alături. Şi nici nu mai contează, de fapt, dacă vei conduce pustniceşte BMW 3.0 CSL sub clar de lună, sau dacă-l vei mânui pe drumuri epice cu peisaje verzi şi calde pe alături – bolidul ăsta n-are nevoie de decor ca să te facă fericit. Pentru că bolidul ăsta are ceea, ce maşinile din zilele noastre au încetat să mai ofere, iar oamenii au încetat să mai caute – plăcerea de condus supremă, nirvanică!
Pun dintr-a patra într-a treia şi apăs pedala aproape deplin, iar sportcar-ul ăsta clasic pe nume 3.0 CSL mă împinge brusc în scaun, scăldându-mi timpanele cu virbraţii idilice. Nici n-aş putea spune că mânuiesc „doar” 206 CP sub capotă, pentru că aceşt cai vin dintr-o eră în care ei îţi nechezau direct ţie, călăreţului, nu prin sintetizatoare şi boxe ale sistemelor audio, cum se întâmplă adesea-n zilele noastre. Şi, la cele 1,200 kg, cât cântăreşte bolidul pe care-l conduc, fiecare cal-putere are de tras doar vreo 6 kilograme, aşa că nu e de mirare că poate prinde prima sută de kilometri la oră la 7.5 secunde după start. Dar nici măcar secundele din 1973 nu mai sunt la fel ca secundele din zilele noastre. Când apeşi deplin pedala unui BMW 3.0 CSL ca să accelereze cu toată forţa, în cele 7.5 secunde trebuie să ţii strâns volanul în mână, să te împotriveşti reacţionar lipirii de scaun, să simţi puterea dezlănţuindu-se pe puntea spate şi s-o dozezi cu control ca să nu derapezi haotic, să asculţi motorul urcând la turaţiile de apogeu ca să schimbi într-a doua exact în milisecunda potrivită, să zâmbeşti cu gura până la urechi de viaţă şi să strigi în extaz paradisiac! Şi atunci timpul pare să oprească în loc şi nimeni nu-i mai ţine socoteală!...
Toată ziua acestui test drive părea să fi evadat din evidenţa acelor ceasornicului, iar eu conduceam BMW 3.0 CSL într-o Germanie paralelă, parcă, în care drumurile pustii cu două benzi, dar epic de frumoase, nu se sfârşeau niciodată. Şi doar eu spărgeam liniştea mirifică a acestor frumuseţi înmărmurite, prin cele cinci mii de turaţii pe minut ale motorului de sub capotă, strecurându-mă cu frenezie prin această clipă magică a vieţii mele de editor auto din Moldova. BMW 3.0 CSL îţi poate îndeplini vise pe care nici nu ştiai că le ai. Sau te poate ferici pe viaţă dacă ţi-ai dorit să pui mâna pe el vreodată.

Ah, câte maşini moderne pot face asta? Nu-mi vine nici una în minte, nici măcar din liga celor mai exclusiviste supercar-uri! Însă după ce-ai condus un BMW 3.0 CSL, unul din 167 asemenea exemplare produse vreodată, te simţi la fel de unic ca şi un astronaut revenit dintr-o călătorie din cosmos...
0
8,175
GALERIE FOTO (61 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!