Nissan X-Trail 2.0 Diesel 4x4 cu cutie automată X-Tronic
7 Iunie 2017
Oricât ar părea de ciudat, mai există modele de SUV-uri care nu prea oferă combinaţii de motorizare diesel, cutie automată şi tracţiune integrală – şi ne referim aici la posibilitatea de a oferi toate aceste trei elemente în acelaşi timp. Nissan X-Trail era unul din aceste modele, putând oferi unul sau două dintre aceste elemente, dar niciodată toate trei. Puteai cumpăra un diesel 1.6 dCi cu cutie manuală şi tracţiune
integrală, sau acelaşi diesel cu cutie automată, dar cu tracţiune faţă.

Explicaţia tehnică vine de cele mai multe ori de la lipsa spaţiului în arhitectura maşinii pentru a adăposti şi un motor diesel mai mare şi mai greu, şi o cutie de viteze mai mare, şi pe deasupra şi o cutie de distribuţie a cuplului între punţi, cu diferenţial şi axe.
Acum, chiar înainte de a-i fi anunţată recenta împrospătare de mijloc de carieră, Nissan X-Trail a primit, în sfârşit, un nou motor diesel de 2.0 litri şi 177 CP, care vine cu tracţiune integrală şi cu o nouă cutie de viteze automată X-Tronic. Cutia de viteze e una cu raport continuu variabil, adică CVT, ceea ce înseamnă că are dimensiuni mai reduse şi tocmai asta a făcut posibilă întreaga
combinaţie, iar cu 177 CP la activ, în loc de 130 CP, cât oferea motorul de 1.6 litri, noua combinaţie promite să fie una perfectă pentru cumpărătorii căutători de lucruri clasice în SUV-uri, precum
putere suficientă, confort în exploatare şi capacităţi de trecere. Şi ca să fim clari până la capăt, trebuie să menţionăm că motorul diesel de 1.6 dCi, pe care noi l-am declarat odată cel mai bun diesel în categoria lui, rămâne în continuare
disponibil în oferta de motorizări a lui Nissan X-Trail. Dar, astăzi nu despre el e vorba, ci despre noua combinaţie 2.0 Diesel 4x4 X-Tronic, aşa că haideţi să vedem ce e cu ea şi cum se simte un asemenea X-Trail.
Deja-vu de impresii

Nu vom vorbi foarte mult despre designul sau spaţiul interior al lui X-Trail, pentru că am făcut-o în primul test drive, acum aproape 3 ani, când a apărut pe piaţă modelul. Aş vrea doar să spunem că astăzi testăm un
automobil în dotare medie Accenta, ceea ce înseamnă că avem şi un interior tapisat cu material textil, nu cu piele. Şi Nissan a ales că echipeze acest model cu un soi de velur clasic, care poate părea pentru unii că nu e în trendul materialelor aţoase din maşinile moderne, dar care e cu siguranţă mult
mai plăcut la atingere şi mult mai plăcut în exploatarea pe termen lung. Aşa că, noi zicem că acest tip de material e un mare avantaj pentru X-Trail.

Încă o dată ne-am amintit cât de spaţios poate fi un Nissan X-Trail şi cu siguranţă e potrivit celor ce caută
spaţiu în primul rând la
bordul unui SUV. E lat,
e înalt, e mare pur
şi simplu pe toate
dimensiunile şi are
şi nişte scaune
confortabile, inclusiv
pentru călătorii
lungi de familie.
Noua combinaţie – senzaţii în condus

Din primele momente de condus al noului motor, sunetul lui trădează o istorie mai veche, întrucât motorul de 1.6 litri diesel, pe care l-am probat acum trei ani, suna mai rafinat şi mai echilibrat, ca dintr-o epocă mai nouă. Astăzi, noul motor diesel de 2.0 litri sună mai clasic, cu o uşoară urmă de sunet trăncănitor, iar pe alocuri se mai
aud sunetele de bypass ale turbinei. Răscolind un pic informaţiile producătorului, ne-am confirmat ipoteza – nu e un motor nou dezvoltat, ci unul de mai demult din tabără alianţei Renault-Nissan, uşor modernizat cu sistem start/stop.

Cutia de viteze, însă, e una nouă şi se pare că inginerii au muncit foarte mult la ea ca să o facă potrivită pentru un
motor de 177 CP şi 380 Nm, întrucât de obicei cutiile CVT se montează pe motoare de până la vreo 150 CP şi vreo 250 Nm. Însă transmisia în cutie de realizează pe bază de lanţ ranforsat, iar inginerii ne asigură că ea are rezerve mari de rezistenţă. Şi tot ei ne asigură că ea va fi mult mai plăcută în condus în raport cu un CVT obişnuit, întrucât a fost dresată să imite mult mai bine
treptele unei cutii de viteze convenţionale, chiar dacă de fapt, nu are trepte.

Şi în primele episoade de condus se simte într-adevăr că noua cutie de viteze jonglează iscusit cu turaţiile motorului, menţinându-le între 1,400 şi 2,000 rpm în regim normal de condus sau un pic mai sus dacă vrei ceva mai
mult dinamism, dar nu prea ţine motorul la turaţii monotone şi constante, aşa cum ar face-o un CVT obişnuit. Într-adevăr, motorul pare să urce un pic în turaţii pe măsură ce maşina accelerează, apoi revine la turaţii mai joase, săltând la un raport mai mare de transmisie, ca o cutie de viteze clasică, iar cutia are libertatea de a ajusta cum vrea ea aceste salturi, în funcţie de
condiţiile de condus şi maniera de condus. E cert, însă, faptul că această transmisie reuşeşte să anuleze unul din atributele cu care te obişnuieşti cel mai greu la o cutie de viteze cu raport continuu variabil – monotonia în turaţii – reuşind să păstreze avantajele acestor cutii.
Şi motorul are acum suficientă putere încât să poţi spune că ai rezerve bune sub capotă întotdeauna. Nu se lasă foarte mult rugat să intre într-un regim foarte atletic la o depăşire, sau la luarea mai intensă a unui traseu. Motorul ăsta chiar are cuplu şi putere suficiente pentru dimensiunile şi greutatea
lui X-Trail şi cei care pun preţ pe puterea suficientă a unui SUV pot alege cu siguranţă anume această combinaţie a modelului.

Graţie tracţiunii integrale şi a semiaxelor, maşina stă parcă mai bine şi în viraje, deşi setările mai moi ale
suspensiei îi dictează oricum un
anumit ruliu. În offroad suspensia
înghite bine denivelările, dar trebuie
să fiţi prudenţi la cursa mai lungă a
suspensiei faţă, care poate face maşina să oscileze mai mult decât v-aţi putea aştepta pe verticală. Geometria unghiului de atac e slabă – partea
inferioară a barei de protecţie faţă e înainată şi coborâtă şi o puteţi atinge foarte uşor de pământ în teren accidentat, însă e făcută din plastic
negru şi eventualele contacte se vor lăsa fără urmări.

Dinamismul combinaţiei de motor, cutie şi tracţiune integrală e la fel de bun şi în offroad, unde am cuplat regimul automat al tracţiunii 4x4. Sistemul 4x4 al lui Nissan X-Trail e unul part-time,
puntea spate fiind în mod normal decuplată în regim de condus automatizat, însă atunci când simte derapaje sau situaţii de drum riscante, identificate printr-o mulţime de senzori de mediu, ea promite să fie deja cuplată înainte de survenirea unui eventual derapaj. Noi am luat curbe de offroad
cu aderenţă scăzută şi am simţit contribuţia punţii spate, care ne ajuta să ne menţinem pe traiectoria dorită, chiar dacă afară erau aproape 30 de grade cu plus. Prin urmare, putem confirma că e un sistem inteligent, care nu intervine doar atunci când eşti deja în derapaj, ci te ajută să n-ajungi acolo.
Preţ în Moldova

Noua combinaţie de motor diesel
2.0 litri cu 177 CP şi 380 Nm la activ,
cu cutie automată şi sistem de
tracţiune integrală porneşte în
Moldova de la 26,900 euro, fiind
disponibilă începând cu dotarea
medie Accenta, testată de noi.
Maşina din testul nostru a mai avut
în rol de dotare opţională un pachet
multimedia Connect, în valoare de
1,000 euro, aşa că preţul maşinii
testate de noi a fost de 27,900 euro.
Un preţ care-şi merită sigur investiţia
în raport cu spaţiul şi confortul oferit
de maşină, zicem noi, dar cei
care-şi doresc un preţ şi mai
accesibil pot conta în continuare pe
combinaţii mult mai accesibile – de
la 21,500 euro pentru un X-Trail cu
motor pe benzină şi de la 22,500 euro pentru un X-Trail cu superbul motor diesel de 1.6 litri.
Verdict

Am ajuns la final cu un consum de 7.2 litri/100 km, dragilor. Nu ştiu dacă poate exista o cireaşă de pe tort mai convingătoare, atunci când ai în faţă un SUV spaţios, cu un motor diesel bun şi puternic, cu o cutie automată care e logică şi plăcută în condus, cu un sistem 4x4 cu adevărat inteligent. Unicul neajuns al acestei maşini e acel unghi de atac redus în faţă, la care trebuie să
fii ceva mai prudent în teren accidentat. Şi poate acel uşor ruliu în viraje cu care trebuie să te obişnuieşti un pic, dar la versiunile 4x4 acest simptom e mai atentuat. Dincolo de asta, Nissan X-Trail 2.0 Diesel 4x4 X-Tronic e o combinaţie extrem de atractivă, atât ca set de calităţi oferite, cât şi ca preţ. Şi cu un asemenea consum, ne păruse rău
doar că n-am apucat s-o conducem mult mai mult, vreme de câteva zile cel puţin, departe pe tărâmurile frumoase ale Moldovei.

Informaţii utile:
Test drive Nissan X-Trail 1.6 dCi
PiataAuto.mdIlie Toma
0
21,827
GALERIE FOTO (31 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!