TEST DRIVE: Noua generaţie Audi Q5

O nouă generaţie Audi Q5, o nouă generaţie a sistemului de tracţiune integrală quattro? Audi a recurs la soluţii foarte îndrăzneţe pe noua generaţie a SUV-ului Q5, iar noi îl testăm astăzi printr-o variaţie mare de peisaje şi carosabil ale Moldovei, pentru a-l simţi din plin. Mai mult ca atât, deşi spiritele încă sunt extrem de încinse la nivel internaţional faţă de scandalul emisiilor cu motoare diesel, noi avem astăzi la test tocmai motorizarea 2.0 TDI de 190 CP.
Prima generaţie Audi Q5 a fost foarte îndrăgită de moldoveni, atât la capitolul maşinilor noi, cât şi la mâna a doua ulterior. Să vedem ce aduce astăzi cea de-a doua, proaspăta generaţie a SUV-ului german!

Am testat:
• Q5 2.0 TDI 190 CP S-Tronic
Forme

Noul Q5 îşi face imediat simţită prezenţa ca un model nou şi inovativ, deosebindu-se evident faţă de predecesorul său, or, în epoca designului aproape uniform al maşinilor în care trăim, adeseori noile generaţii se deosebesc vizual prea puţin de predecesoarele lor. Nu e şi cazul lui Audi A5, însă. Modelul te întâmpină încă de la partea frontală cu un design absolut nou, accentuat de calandrul în ton cu filosofia nouă a mărcii, unde el e menit să pară o parte integrantă a structurii automobilului, de parcă acesta şi-ar expune structura la vedere. Sunt doar efecte vizuale, fireşte, dar acestea îi conferă modelului o prezenţă clară distincă pe asfalt.

Noile blocuri optice mai adaugă o ultimă semnătură clară noului model, în interpretarea testată de noi acestea venind cu lumini full-LED. În segmentul acestor SUV-uri premium acest tip de lumini sunt deja o prezenţă obligatorie, iar noi întotdeauna spunem că această dotare e una din cele care-şi merită cel mai mult banii suplimentari plătiţi pe ea.
Privit din profil, Audi Q5 şi-a ajungit un pic silueta, pentru a oferi mai mult spaţiu în habitaclu. Accentul lateral e dat de linia longitudinală, care porneşte de la colţul blocurilor optice faţă până spre cele din spate. Ea are şi mici ondulări în zona roţilor, subliniind forţa arcurilor, parcă.
Posteriorul noului Audi Q5 aminteşte cel mai mult de predecesorul său, având un unghi similar de înclinare a hayonului, ba chiar şi o deschidere similară a acestuia, care ia blocurile spate cu el, lăsând zonele de acolo goale. Şi dacă tot suntem în zona portbagajul, aflaţi că Audi Q5 se laudă cu un portbagaj practic configurat, care măsoare 550 litri în volum până la linia geamurilor în regim normal, cu bancheta spate în poziţie standard. Dacă ajungem la interior, cuvintele încep a curge gârlă, dar haideţi să trecem la următorul capitol ca să vă spunem totul într-o ordine clară.
Interior

Cei de la Audi sunt maeştri în ale interioarelor de mulţi ani încoace, acum vreun deceniu luându-le chiar înaintea concurenţilor la calitatea materialelor şi la senzaţia de premium inovativ de la interior. Între timp, şi concurenţii şi-au făcut temele pe acasă, dar asta nu-i face pe cei de la Audi mai puţini capabil să asigure ambianţe desăvârşite în cam toate modelele lor.

Noul Audi Q5 emană o calitate profundă, esenţială, dar fără excese, la care se mai dedau uneori alte mărci concurente. În Q5 nimic nu pare în plus şi nimic nu pare să lipsească, cel puţin în dotarea testată de noi. Există inserţii de lemn calitativ, plăcut la atingere, mat – atât de-a lungul planşei de bord, cât şi pe portiere sau tunelul central – dar aceste inserţii nu ies în evidenţă mai mult decât e necesar. Planşa de bord e realizată din polimer moale, plăcut la atingere şi bănuiesc că opţional ar putea fi şi tapisată cu piele ca la concurenţi.
Atmosfera inteligentă, hi-tech, e emanată de toate afişajele digitale din habitaclu – începând cu rotulele sistemului de climatizare, cu cifra gradelor în ele, până la cadranele digitale din faţa celui de volan şi sistemul multimedia. Acesta din urmă are, în dotarea testată de noi, şi un touchpad imens pe tunelul central, unde se poate scrie cu mâna orice-ţi doreşti să introduci în sistem – adresele pentru navigare, numerele de telefon, numele oamenilor pe care vrei să-i suni, etc. Iar cadranele din faţa ta au un afişaj atât de calitativ, încât după o vreme nici nu mai ţii cont că nu sunt analogice. Se încadrează perfect în tabloul general şi-şi execută funcţia ireproşabil.
Scaunele sunt excelent de bine profilate, cu un suport lateral formidabil, aici din nou Audi fiind un pionier încă din vremurile când alţii nu prea dădeau importanţă acestor elemente. Spaţiul oferit la interior pe locurile faţă e mai mult decât generos, în ciuda faptului că designul planşei de bord cu continuări pe portiere îţi poate lăsa falsa impresie a unui habitaclu îngust. Din fericire, e doar o iluzie optică. Interiorul lui Q5 e spaţios, fără îndoială.
Şi acest lucru se referă şi la bancheta spate. Aici Audi recurge ca întotdeauna la o grosime mai mică a şezutului şi spătarului pentru a oferi mai mult spaţiu util, însă confortul oferit ocupanţilor rămâne oricum foarte bun. Tunelul central, ce ascune arborele cardanic al tracţiunii integrale, însă, e mai mare şi mai profilat decât la modelele concurente, tăind un pic mai mult din spaţiu destinat picioarelor, aşa că cel de-al treilea ocupant al banchetei spate ori trebuie să fie unul de statură mai joasă, ori nu va avea parte de tratamente prea dulci la drum lung. Ceilalţi doi, însă, vor avea parte de confort superb, mai ales că bancheta spate îşi poate schimba şi unghiul spătarului, iar locul disponibil pentru genunchi, dar şi pe lăţime şi înălţime, e mai mult decât suficient.
E clar, Audi Q5 poate servi cu excelenţă în rolul singurei maşini în familie, fiind şi gazda unor călătorii de familie la distanţe lungi.

Senzaţii de condus. Un nou sistem quattro!

Conducem un exemplar foarte bine dotat al noii generaţii Audi Q5, echipat cu suspensie pneumatică adaptivă. De când Mercedes-Benz C-Class în segmentul D premium, iar mai apoi şi GLC a impus trendul oferirii opţionale a suspensiilor pneumatice, toate modelele premium lansate ulterior au început a oferi acest tip de suspensie.
Pe lângă suspensie, avem sistem audio Bang & Olufsen de-ţi trec fiorii de calitatea şi puterea sunetului, avem sistem de navigaţie, climatizare trizonală, scaune cu memorarea poziţiilor – într-un cuvânt, opţionale de peste 20,000 euro la bord.

Sub capotă, după cum vă spuneam la început, avem motorul diesel TDI de 2.0 litri, în ipostaza sa de 190 CP şi 400 Nm. E un motor destul de răspândit în grupul VW, iar cel mai recent noi l-am probat pe Skoda Kodiaq, în aceiaşi parametri de putere. Pe exemplarul din testul de astăzi, acest propulsor e cuplat la cutia de viteze S tronic cu dublu ambreiaj, cu 7 trepte.
Odată ce v-am înşiruit parametrii tehnici, haideţi să vedem cum se simt aceştia în condus. Primele senzaţii care eclipsează toate celelalte sunt izolarea fonică de excepţie a modelului, suspensia extraordinar de moale şi direcţia excelent de informativă. Ultimele două elemente par contradictorii, dar nu este neapărat aşa, ele putând coabita uneori împreună datorită unui ingineri talentaţi. Deci, direcţia lui Audi Q5 are zero absolut de imprecizii, fiind conectată parcă direct cu roţile, fără cel mai mic joc. Asta îţi dă imediat plăcere în condus şi implicare la volan! Simţi precizie şi plăcere, iar precizia e cuvântul cheie atunci când vine vorba de premium! Ne place, ne place mult ce simţim în volanul lui Audi Q5!
Iar suspensia te lasă cu gura căscată, la propriu. Înghite orice şoc cu lejeritate absolută şi, cel mai impresionant, cu o linişte aproape absolută. Nu există bătăi sâcâitoare în suspensie, nu simţi niciodată că maşina şi-a atins limita absorbţiei la suspensie – fie că e vorba de asfalt denivelat, fie că ajungem pe drumuri cu multe găuri în carosabil. Cu fiecare kilometru parcurs în plus în acest test, zic că suspensia pneumatică e elementul care te impresionează cel mai mult la noul Audi Q5! Şi dacă sunetele sâcâitoare de la ea lipsesc, restul izolării habitaclului fiind la nivelul excelent al unui SUV premium, atunci în rezultat avem un habitaclu silenţios, în care călătoriile devin savuroase chiar şi pe drumuri rele! Or, nu asta tocmai e cel mai frumos la un SUV premiun – să rămână cu un nivel premium de confort chiar şi pe drumuri rele? Tocmai de asta îţi iei un SUV, şi nu un sedan sau un break, nu?
Traseul testului nostru a fost lung şi divers, însă, iar în scurt timp ne-am simţim ca la unul din SUV maratoanele noastre. În faţă ni s-a deschis un drum de pietriş dur, prăfuit, care avea să ne solicite dur de tot suspensia noastră pneumatică. Am oprit pentru cinci secunde de contemplare, dacă să înaintăm mai departe sau nu şi decizia a fost evidentă: continuăm înainte. Şi suspensia lui Audi Q5 şi-a arătat noi capacităţi de a ne impresiona şi mai mult după ce deja ne lăsase cu gura căscată. Modelul are şi un sistem de ajustare a reacţiilor suspensiei – Audi select – care ajustează mulţi alţi parametri ai maşinii în regimurile Comfort, Efficient, Dynamic, Auto, Offroad sau Individual. Regimul Eficient oferă o ţinută de drum perfectă pe drumuri mai denivelate, cel Comfort relaxând un pic suspensia pentru a fi şi mai moale. Noi conduceam pe aici în regim Comfort şi suspensia lui Audi Q5 înghiţea pur şi simplu toate şocurile într-o liniştie de studiou la casa radio! Inginerii din Ingolstadt au făcut o treabă excepţională cu această suspensie pneumatică!
Iar acest pietriş a fost şi ocazia perfectă de a ciuli simţurile pentru noul sistem de tracţiune integrală quattro de pe Audi Q5. Dacă până acum Audi şi-a construit o legendă puternică pe baza numelui quattro, printr-un sistem care făcea minuni în primul rând prin componentele sale mecanice şi prin faptul că tracţiunea integrală era una permanentă, ajutându-te să obţii traiectorii superbe pe orice suprafaţă înainte de a derapa, acum sistemul e unul part-time, la drept vorbind. Nu, tracţiunea integrală nu e permanentă, ci favorizează puntea faţă în regim normal, oprind chiar şi arborele cotit, cu tot cu diferenţialul spate, pe care-l decuplează de la semiaxe, pentru a reduce frecarea. Inginerii ne spun că sistemul e într-atât de inteligent, încât va avea deja tracţiunea integrală cuplată atunci când vei avea nevoie de ea chiar preventiv, dar există nişte chestii fizice care limitează oricum timpul de cuplare la nişte clipe infinit de scurte, cum zic inginerii, dar totuşi noi am vrea un pic să le descoasem. Dacă diferenţialul spate şi arborele cotit nu se învârt, iar la 70 km/h sistemul va considera că e nevoie să se cupleze şi tracţiunea spate, ambreiajele electronice ale sistemului vor trebui să accelereze într-o fracţiune de secundă acel arbore şi diferenţial de la zero la viteza corespunzătoare vitezei maşinii şi dacă la început toate acestea funcţionează ireproşabil, nu ştim cât de prompt şi silenţios va fi acest sistem după câteva sute de mii de kilometri.
Dar, e cert că astăzi, în condiţii de carosabil şi condiţii meteo prin care circulăm noi, sistemul lui Audi Q5 face o treabă excelentă în menţinerea aderenţei. Atunci când mergi pe prundiş, e foarte uşor să abuzezi un pic de acceleraţie şi să pui maşinile într-un uşor drift dacă ai trecţiune integrală. În cazul lui Audi Q5, însă, se simte o aderenţă mult mai mare decât am fi aşteptat, parţial datorită suspensiei ce absoarbe foarte bine şocurile şi menţine un contact mai bun cu carosabilul, parţial datorită distribuţiei excelente de cuplu a acestui sistem de tracţiune integrală. Şi nu e primul sistem 4x4 cu gândire absolut electronică pe care-l testăm şi care ne demonstrează că, teoretic, dacă analizezi sute de parametri şi senzori, poţi şti întotdeauna în avans când vei avea nevoie de tracţiune pe patru roţi şi să te asiguri că ea e deja acolo. Am prefera arhitectura mecanică, fără îndoială, dar în acelaşi timp nu putem să nu recunoaştem că şi noul sistem quattro îşi face treaba bine. Fireşte, pentru a-l pune la maxim la treabă am avea nevoie de gheaţă, ger, noroi, apă, poligon, dar din păcate toate astea nu ne sunt disponibile acum, aşa că ne rămân pentru explorări viitoare.
Apropo! Noul Audi Q5 are şi o motorizare de top 3.0 TDI şi 286 CP, care vine echipată cu sistemul classic quattro, permanent şi mecanic! Aşa că cei dintre voi care ar vrea să opteze pentru un sistem demn de cunoscători avansaţi, pot opta pentru această motorizare. Vestea rea e că... ea nu e disponibilă în Moldova, deocamdată. O altă veste rea e că ea nu e disponibilă temporar aproape nicăieri în Europa, din cauza unui capitol proaspăt în scandalul emisiilor, unde a fost vizată anume motorizarea V6 de 3.0 litri TDI. Aşa că în acest moment e mai mult o motorizare teoretică, decât practică.
Dar cât de dinamic e motorul 2.0 TDI de 190 CP de sub capota maşinii noastre? Ei bine, datorită construcţiei uşoare, dar şi datorită dimensiunilor uşor mai mici, la care se mai adaugă şi specificul cutiei de viteze S-tronic, acest propulsor se simte mai dinamic decât pe Kodiaq-ul testat de noi cu putere similară. Q5 retrogradează rapid treptele cutiei de viteze la depăşiri şi-ţi oferă imediat plusul de putere de care ai nevoie. Cutia de viteze funcţionează ireproşabil în toate regimurile, iar dacă vrei să scoţi tot mustul de putere din motor, apelezi la padelele de lângă volan şi Q5-ul se apropie de un sportcar. La depăşiri mai lungi şi de viteză mai mare, totuşi, se simte uneori nevoia unui mic plus de putere, dacă ai şi mai mulţi pasageri sau bagaje. Să fi avut încă 20-30 CP în plus, aveam echilibrul ideal.
Trecerea dintr-un regim în altul te poate ajuta, însă în momentele depăşirilor remarci că butoanele „drive select” de pe consola centrală sunt incomode, fiind poziţionate departe de levier, şi nu prea pot fi operate intuitiv, întrucât ai nevoie să te asiguri cu privirea că apeşi pe butonul corect. E mult mai intuitiv când se montează un comutator pe tunelul central şi ştii că dacă-l muţi odată în direcţia înaintării, eşti deja în Sport, dacă dai odată înapoi – revii în Comfort.
Odată ieşiţi înapoi pe asfalt pe drumuri mai bune, am putut să forţăm un pic nota şi în viraje, dar asfaltul oricum era denivelat şi solicita ţinuta de drum a lui Q5. În regim Comfort, mai apar oscilaţii ale ţinutei de drum, dar oricum rămâi încrezut de traiectoria pe care o abordezi şi maşina rămâne foarte predictibilă. Mai apoi, regimul Dynamic ne-a arătat cât de bine fixat poate sta Audi Q5 chiar şi pe viraje cu carosabil imperfect. Da, din nou pot spune că suspensia pneumatică e elementul care te impresionează cel mai profund la noua generaţie Audi Q5!
Escapadele de offroad sunt şi ele plăcute datorită aceleiaşi suspensii. Nu e neapărat nevoie să treceţi maşina în regim offroad – regim care măreşte garda la sol şi rigidizează suspensia. Dacă n-aveţi de trecut zone cu adevărat greu de abordat geometric, noi vă recomandăm să rămâneţi pe Auto sau Comfort, sau Efficient, că în acest regim capacitatea de absorbţie e un pic mai mare. Cert este că Audi Q5 e un SUV cu care vrei să explorezi ţinuturi, cu care vrei să înaintezi curajos, cu care ai încredere în faţa necunoscutului şi anume asta trebuie să obţii de la un SUV în rol de proprietar al lui, altfel degeaba ai dat bani pe SUV. Şi cel mai măgulitor în cazul lui Q5 e faptul că prin toate aceste intemperii de carosabil şi relief, suspensia aia magnifică reuşeşte să te menţină izolat într-un confort absolut, silenţios, scăldat doar de sunetele curate din sistemul audio Bang & Olufsen...
Preţ şi verdict

Sincer şi direct: acest test drive ne-a arătat un Audi Q5 mult mai bun decât am fi estimat. Ştiam modelul precedent şi ne plăcuse şi acela, dar noul Audi Q5 e la un secol depărtare în evoluţie! Nu aşteptam atât de multă consistenţă, însă Q5 ne-a oferit-o. Aşteptam o ţinută de drum mai puţin perfectă şi nu la fel de capabilă în toate ipostazele, dar suspensia pneumatică a lui Q5 ne-a lăsat pur şi simplu mască şi cred că ar fi corect să spunem că e un etalon al silenţiozităţii, capacităţii de absorbţie şi ţinutei de drum în acest segment. Şi per total, modelul are un rafinament desăvârşit, împletit în aceaşi timp cu senzaţii de condus care nu te izolează de la acţiune, ci dimpotrivă, te implică plăcut în spiritul condusului activ!
Da, noua generaţie Audi Q5 e mult mai bună decât am fi sperat şi adevărul e că şi-a adjudecat imediat un loc redutabil printre liderii absoluţi ai segmentului. Cât costă, deci, noul SUV german în Moldova?
Ei bine, preţurile pornesc de la 40,500 euro pentru motorizarea 2.0 TDI de 190 CP, cu tracţiune integrală quattro şi cutie de viteze automată. Cu peste 20,000 euro în dotări opţionale, maşina din testul nostru a ajuns să coste peste 60 mii euro, dar oferă o experienţă desăvârşită la bord. Totuşi, 60 de mii e un preţ pe care acum 5-6 ani cumpărătorii îl plăteau pentru SUV-urile premium de un segment mai sus, bine echipate şi ele, iar astăzi trendul general al lumii auto e să aproximeze SUV-urile din talia asta la asemenea preţuri. Şi trendul de preţ e absolut general pentru toate modelele premium ce au apărut în ultimii ani în acest segment. E la fel de adevărat, însă, că acum 5-6 ani aceste SUV-uri nu veneau cu suspensii pneumatice, cu asemenea ţinute de drum şi izolări fonice, cu asemenea sisteme audio şi multimedia, cu asemenea sisteme de siguranţă şi de asistenţă, cu asemenea elemente hi-tech, aşa că toate aceste rafinamente se traduc inevitabil şi într-un alt nivel de preţ. Adevărul e că dimensiunea SUV-ului nu mai dictează neapărat ierarhia lor în nivelul de confort oferit şi calitatea experienţelor de la bord, iar Audi Q5 oferă astăzi un experienţe desăvârşite până la absolut.
Ba mai mult chiar, după testul ăsta drive mi-am zis în repetate ori că-mi place mult mai mult noul Audi Q5 decât noul Q7! Da, dacă ar fi să alegem noi astăzi, am opta pentru un Q5 bine dotat mai degrabă decât pentru un Q7 mai puţin dotat! Maşina asta are şanse să-i cucerească imediat pe fanii oricărei alte mărci premium – într-atât de bună este. Ba chiar suntem convinşi că până şi cei mai înrăiţi fani ai altor mărci vor coborî îngânduraţi din noul Audi Q5 şi vor trebui să recunoască resemnaţi cât de bun este noul SUV din Ingolstadt! Da, ăsta e adevărul!
2
11,019
GALERIE FOTO (57 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!