Pagina principală
Anunţuri auto
Cumpăr vând
Ştiri
Teste drive
Automobile noi
Club
Magazin auto
Service A-Z

TEST DRIVE: BRABUS B40S 550 - Mercedes-Benz G-Class G 500 4x4²

You can only absolutely hate it or absolutely love it. Adică ai putea fie să-l urăşti pe G-Class-ul ăsta negru, uriaş şi impunător, ori să-l iubeşti la nebunie. Şi e mult mai vesel să-l iubeşti! Ştim, din 1979 încoace, de când se produce, unii tot mormăie că mare lucru nu s-a schimbat la el şi că e o cărămidă. Dar cine a zis că toate în jurul nostru trebuie să se schimbe în continuu? Şi cine a zis că, dacă schimbi ceva, vei avea parte neapărat de ceva mai bun?
Există lucruri geniale în lumea asta, care rezistă în faţa trecerii timpului şi cu cât mai bine rezistă, cu atât sunt mai preţioase. Mercedes-Benz G-Class e unul din ele şi chiar dacă a ajuns, în sfârşit, la o nouă generaţie, noi testăm astăzi un exemplar rar din „roada anului trecut”, un exemplar de colecţie, ultimele exemplare ale căruia mai pot fi prinse doar pe la renumitul atelier de tuning al celor de la BRABUS.

Şi acum, dacă v-am intrigat deja, haideţi să descoperim şi mai mult cortina. Am zis „din roada anului trecut”, pentru că acest G-Class aparţine generaţiei precedente a modelului, care tocmai şi-a încheiat existenţa mai multe luni în urmă. Însă asta nu deloc special, întrucât G-Class-uri din generaţia precedentă le-am mai testat.
La un moment dat, acum câţiva ani, nişte ingineri nebuni de la Mercedes-Benz au avut demenţiala idee de a face un G-Class cu 6 roţi, cu 3 punţi, şi cu suspensie înălţată de kevlar, un fel de offroader absolut sălbatic, care să cucerească şi privirile, şi cele mai aprige dune de nisip. Noi am avut fericita ocazie să testăm atunci un asemenea exemplar cu tuning de la BRABUS.

După aia, în 2015, când devenise clar că nici preţul uriaş al lui G-Class 6x6 nu l-a împiedicat să se vândă ca pâinea caldă, cei de la Mercedes-Benz şi-au zis c-ar putea crea un frate mai mic pentru acel model extrem, care să se deosebească doar prin dimensiune şi numărul de roţi, dar să fie la fel de extrem. Aşa a fost prefaţat, în primăvara lui 2015, Mercedes-Benz G-Class G 500 4x4². Era un offroader nebun, egal ca şi lungime cu un G 500 „normal”, dar cu punţile autoportante şi suspensia lui G-Class 6x6, iar ce-a ieşit în rezultat a fost un offroader şi mai capabil să cucerească terenul accidentat. Ia vedeţi mai jos nişte date tehnice comparative dintre un G-Class 500 standard de aceeaşi generaţie şi un G-Class 500 4x4²:
După cum puteţi vedea, capacităţile de offroad are lui G-Class 500 4x4² sunt net superioare faţă de, şi aşa legendarul, G-Class „normal”. Poate înainta în ape de până la 1 metru adâncime, iar datorită gărzii la sol de 45 cm, are unghiuri de atac şi degajare aproape duble decât G 500 „normal”. Şi apoi, mai aflaţi că G 500 4x4² a mai primit şi două seturi de arcuri şi amortizoare pe fiecare roată, la fel ca şi G 6x6...
Iar sub capotă, G-Class G 500 4x4² a primit noul motor V8 biturbo de 4.0 litri al celor de la Mercedes-Benz, într-o ipostază de 422 CP.

Toate picanteriile astea de mai sus se referă la orice Mercedes-Benz G-Class G 500 4x4², ce a ieşit de pe poarta uzinei, însă nu şi la exemplarul nostru, condimentat şi mai mult de către cei de la BRABUS. De ce ne plac nouă atât de mult cei de la BRABUS, spre deosebire de orice alt atelier de tuning modern? Pentru că nu se lenevesc la schimbări superficiale de „chip tuning”, ci gândesc totul în ansamblu, inginereşte, în aşa fel încât puterea crescută să poată fi cu adevărat menajată de întreaga maşină şi să ai parte de o experienţă îndelungată, cu adevărat savuroasă. Iar G-ul de astăzi e un asemenea exemplu.
Cei de la BRABUS au montat două turbine noi pe motorul acestui G-Class G 500 4x4² cu compresoare mai mari, de 50 mm diametru. Au montat, fireşte, un întreg bloc nou de control, dar şi mai multe mici detalii, precum rulmenţi ranforsaţi, pentru a se asigura că rezultatul final va fi la fel de indestructibil ca şi legenda originală. În rezultat, bestia din testul de astăzi, pe care o testăm noi la BRABUS, are 550 cai-putere! Cinci sute cincizeci!
Iar pentru cei pasionaţi de fizică, matematică şi cifre, continuăm să spunem că a sporit esenţial şi cuplul maxim al motorului, de la 610 tocmai până la 800 Nm, oferiţi între 2,250 şi 4,750 rpm. Fireşte, bestia are în continuare trei diferenţiale total blocabile, iar noua performanţă o poate accelera de la 0 la 100 km/h în 6.7 secunde, în locul celor 7.4 de pe un exemplar asemănător fără tuning. Dacă vă grăbiţi să spuneţi „eh, nu-i prea rapid”, amintiţi-vă că G-Class G 500 4x4² cântăreşte aproape 3 tone la gol, are 2.25 m înălţime şi până şi viteza maximă îi este limitată electronic la 210 km/h din motive de siguranţă. E o bestie, o bestie care trebuie îmblânzită atent!

Conducând bestia de la BRABUS

„Bun venit”-ul de la bord îţi este urat de un prag acţionat automat, instalat de cei de la BRABUS, care e menit să te ajute să urci mai uşor la bordul maşinii.
Însă, până a ajunge să urc, nu puteau să nu-mi atragă atenţia cele două amortizoare roşii , cu inscripţia Adventure 4x4 pe ele. Am aflat că sunt instalate de BRABUS în locul suspensiei originale. Au reacţii adaptive şi arcuri de aluminiu, cu cursă modificată, iar în viraje promit să ţină şi mai bine offroader-ul nebun. Pentru a dirija nou suspensie, pe cotieră a fost instalat şi un display cu rol de modul de control. Nu e plăcere prea ieftină, doar modificările la suspensie costând 16,900 euro. De fapt, toată maşina modificată, aşa cum o vedeţi, costă 265,807 euro. Şi, deoarece vorbim de o maşină din roada anului trecut şi nu de un vin, ea-şi mai reduce din valoare odată cu timpul, mai ales dacă a mai fost pe la teste, iar exemplarul ăsta, testat de noi, mai are şanse să fie prins de unul din ultimii clienţi norocoşi ai unui asemenea G-Class, la un preţ redus de „doar” 239,900 euro.
Când urci la bordul acestui bolid, te simţi ca într-un monster truck, pentru că, în esenţă, cam asta este. Stai mult mai înalt decât orice altă maşină şi alt şofer, dar, în schimb, vezi mai departe şi mai bine în offroad. Despre habitaclu nu vă mai aşteptaţi să spunem nimic bun – e acelaşi interior bine ştiut de G-Class din această generaţie, pe alocuri demodat moral, pe alocuri spartan, dar tocmai spiritul său spartan face legenda atât de gustoasă. Aşa că nu vă mai obosiţi să căutaţi şuruburi vizibile, sau chestii inacceptabile pentru preţ şi statutul premium, le veţi găsi cu duiumul, dar în offroadul dur, în lumea acestei legende, funcţionează legea marţială, unde glamour-ul străluceşte doar până primeşti primul pumn milităresc adevărat înapoi sau până ai prima misiune adevărată de îndeplinit, în condiţii grele. Din păcate, o mare parte din ura faţă de G-Class i se trage pentru că a atras în rol de clienţi tot felul de şmecheraşi îmbrăcaţi în costume sportive colorate. Însă tare mulţi dintre ei au folosit-o doar ca să blocheze benzile prin trafic şi n-au ajuns niciodată să blocheze vreun diferenţial. Şi tocmai acolo, în offroad, în lumea dură şi nemiloasă, G-Class ştie să fie un luptător adevărat. Nu în zadar e ales de forţe speciale şi armate din întreaga lume. Armata elveţiană, spre exemplu, e îndrăgostită de G-uri, şi le păstrează atât pe cele de vreo 30-35 de ani vechime, care slujesc ireproşabil, cât şi pe cele mai noi.
Toate aceste calităţi sunt şi mai accentuate pe acest G-Class G 500 4x4². De la volan vezi capota lungă a maşinii şi doar după felul şi înălţimea la care stai ştii că poţi trece cu ea pe oriunde, că poţi ajunge în orice colţ al planetei.

Ecartamentul roţilor e mai mare, iar asta trebuie să ajute maşini în viraje. Însă în condus, încă din primii metri, îţi dai seama că volanul a rămas la fel de neinformativ, cu un joc destul de mare în jurul punctului zero, iar asta te face să prinzi în continuu maşina.

Când am apăsat puternic pedala acceleraţiei, motorul m-a lipit de scaun, iar marea provocare în acel moment e să ţii bine volanul în mână. Pentru că una e să „prinzi” maşina la viteze normale, şi alta e s-o prinzi când 550 CP se dezlănţuie prin roţile sale. Maşina devine în acel moment un viţel de rodeo, care vrea să rupă totul în faţa ei, iar diferenţele de textură în suprafaţa de sub roţi se simt în zmuncituri agresive. Dacă toată puterea s-ar duce în nisip, spre exemplu, sau pe asfalt curat, atunci ar rămâne numai împinsul în scaun şi lupta cu ţinerea volanului drept. Dar în offroad sau textură diferită de asfalt, cu pietriş, denivelări şi orice altceva, maşina vrea să rupă tot de sub roţi.
În viraje, G 500 4x4² are un ruliu simţitor, n-ai cum să te ascunzi de el. Chiar dacă pui suspensia în regim Sport şi o mai rigidizezi, oricum simţi că ai de-a face cu o maşină înaltă, cu caracter milităresc. Şi apoi, dacă stai să urmăreşti atent, în regim Sport suspensia chiar se rigidizează puternic şi ruliul devine mai mic, dar jocul volanului e cel care te face să vrei să mai reduci viteza în viraj, pentru că mai ştii, va trebui s-o prinzi...

Cu suspensia asta cu amortizoare duble şi cu anvelope de offroad, G 500 4x4² nu se simte intimidat niciodată, de nici un drum, de nici o denivelare. Ai impresia că ai putea să sari de pe o trambulină, sau de pe o dună de nisip în deşert de la mulţi metri înălţime, iar maşina să aterizeze în siguranţă, înghiţind orice şoc. Iar G 500 4x4², fiind atât de înalt, se poate apropia până şi de o temelie de gard, abordând-o direct cu roţile. Deci, de la volan, chiar ai impresia că poţi trece sau poţi „păşi” peste orice.

Şi spre deosebire de G-Class 6x6, aici nu există senzaţia lungimii excesive. E un offroader perfect proporţionat pentru cele mai dure aventuri de offroad. Priveam canalele astea mari de admisie de lângă montaţii faţă şi îmi părea rău doar de una la acest test drive – că Germania e prea civilizată în această zonă a ei şi că nu mă pot aventura pe aici cu G-ul ăsta prin râuri, ape şi teritorii cu adevărat sălbatice...
Eh, da, veţi zice că e cam păcat să pui maşina asta să treacă prin râuri la cât costă ea şi aţi cam avea dreptate, dar în acelaşi timp oare nu e mai mare păcatul să dai un sfert de milion pe ea şi s-o ţii numai pe asfalt? E ca şi cum ai ţine tigrul la grădina zoologică! Bestia asta are nevoie să iasă în sălbăticie din când în când! Dacă eşti un şeic, scoate-o în deşert cu prietenii tăi şeici, în loc să mergi cu Ferrari-ul pe circuit. Dacă eşti un pasionat înstărit de maşini, pleacă cu ea măcar de câteva ori în viaţă în nişte expediţii fantastice. Iar dacă eşti un om din armată sau din forţele speciale, care are norocul să conducă o asemenea maşină, poţi fi sigur că într-o bună zi anume ea s-ar putea să salveze vieţi şi să facă diferenţa dintre o misiune eşuată şi una îndeplinită.
O veste îmbucurătoare pentru bugetele de întreţinere este că G 500 4x4² , cu cei 800 CP de la BRABUS, consumă mai puţin decât G 63 AMG 6x6 şi datorită greutăţii, şi datorită unui motor mai modern. Cu cât anume mai puţin nu ştim, pentru că la testul cu G 6x6 calculatorul de bold se blocase la cifra maximă pe care o poate arăta, de 30 de litri la sută, în timp ce aici, la G 500 4x4² cu motor 4.0 V8 biturbo sub capotă, după primul segment de vreo 10 kilometri urbani, maşina arăta doar 20.6 litri/100 km. Eram chiar oleacă nedumeriţi, cum de poate fi G-ul ăsta atât de eficient. Însă mai apoi au urmat acceleraţii intense, zone de offroad uşor şi tot soiul de probe, care au înclinat balanţa spre o normalitate mai rezonabilă, de vreo 24 la sută. Însă G-Class-ul G 500 4x4² e ca un Victorinox, are de toate la bord, aşa că inginerii au prevăzut şi un rezervor de aproape 100 de litri de combustibil la bord şi chiar şi posibilitatea comandării unor jante cu sistem „breadlock” de fixare prin bolturi a anvelopelor de ele, pentru a se putea înainta cu presiune foarte joasă în anvelope. Pentru expediţii în deşert, evident.
După fiecare episod de condus din acest test drive, indiferent dacă era mai scurt sau mai lung, am coborât cu braţele inundate de adrenalină din el. Maşina asta te pune în stare de alertă militară, te cheamă la cuceriri, te face să priveşti mai des harta planetei şi să-ţi reţii privirea spre cele mai pustii şi izolate locuri ale globului. Pentru că ai simţit că ea poate şi odată cu ea şi tu, de la volanul ei, poţi. Pentru că ea poate, iar tu, de la volanul ei, vrei să ajungi acolo, pentru că ţi se trezesc toate instinctele din tine.
Din păcate, Mercedes-Benz G 500 4x4² a ieşit deja din producţie la sfârşitul anului trecut, fiind produs în suficient de puţine exemplare, încât să ajungă peste mulţi ani să coste mai mult decât valora nou. Azi mai puteţi prinde un asemenea exemplar doar în asemenea cazuri speciale, precum un tratament de tuning de la BRABUS. Din miile de modele de maşini în lumea asta, le putem număra pe degete pe cele, care au rămas cu adevărat dure şi capabile să ajungă oriunde. Iar dintre ele, G 500 4x4² e un act de curaj între curajoşi. Şi, peste toate, un asemenea BRABUS G 500 4x4² e..., e..., e... completaţi voi cuvântul potrivit, că aţi înţeles esenţa...
0
6,886
GALERIE FOTO (46 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!