TEST DRIVE: Jeep Grand Cherokee, în deşertul Orientului Mijlociu

Demult n-am avut noi o maşină americană pur-sânge în teste, iar nouă obişnuiau să ne cam placă motoarele imense şi forţa brută, dezlănţuită de ele. Ultimul asemenea test a fost cu Ford Mustang GT 5.0 V8 şi dacă încă n-aţi văzut acel test drive, salvaţi-vă link-ul.
Dar astăzi avem ceva de o altă factură, într-un loc cu totul unic al planetei. E vorba de un Jeep Grand Cherokee, cu elemente de design SRT, pe care l-am testat tocmai în Emiratele Arabe Unite, la marginea imensului deşert Rub al-Khali, supranumit şi pătratul uscat al planetei Pământ. Acum, în perioada rece a anului, deşertul ne-a întâmpinat cu temperaturi de 28-32 de grade, dar vara ele ajung cu uşurinţă la peste 50 de grade Celsius!
Punctul nostru de start a fost în Dubai, oraş în care am ajuns pentru prima dată, iar traseul presupunea să mergem pe autostrăzi asfaltate până spre începutul zonei de deşert, după care drumuri mai înguste asfaltate şi chiar mici escapade prin uscăciunea deşertului. Maşina noastră era echipată, însă, cu anvelope absolut standard, de şosea, dacă am putea spune, nefiind pregătită de înfruntarea nisipurilor nemiloase ale unui asemenea deşert. Ce a însemnat asta până la urmă, veţi vedea în acest test drive cu totul special!

Jeep Grand Cherokee, durul

În mintea mea, Jeep Grand Cherokee mi s-a întipărit din copilărie, când prima generaţie a modelului era eroul serialului Jurassik Park, iar Grand Cherokee părea suficient de dur şi capabil să facă faţă în perioade preistorice, când nu existau drumuri. Era o ficţiune care i-a creat o imagine de băiat dur, şi această imagine îl recomandă până şi astăzi, la multe generaţii depărtare.

Generaţia curentă nu e foarte proaspătă pe piaţă, fiind lansată mai mult de 7 ani în urmă, însă acum patru ani a venit şi un facelift contradictoriu pentru Grand Cherokee, care i-a adus aceste blocuri optice, care păreau preluate de pe Chysler 300 şi, deoarece nu umpleau tot spaţiul lăsat de bara de protecţie, acel spaţiu a trebuit umplut cu o inserţie de plastic. Apoi, lumea s-a obişnuit cu el, şi azi până şi această contradicţie de design pare o normalitate.
An de an, în stil pur american, Grand Cherokee a mai cunoscut câte o mică actualizare, iar între timp şi divizia SRT a creat accesorii pentru el. Şi uite că tocmai o astfel de maşină avem noi astăzi la test – un Grand Cherokee cu accesorii SRT. Printre ele se numără culoarea neagră şi jantele negre, emblemele roşii, inserţiile roşii din jurul farurilor de ceaţă, calandrul negru, blocurile optice spate, dar şi un sistem de evacuare cu tonalitate mai sportivă.
Sub capota maşinii noastre de test e montat un motor V6 Pentastar, pe benzină, capabil să livreze până la 295 cai-putere. Fireşte, e un motor aspirat natural, iar injecţia e una multipoint secvenţială, fără prea multe complexităţi europeneşti sau nemţeşti. Maşina asta e făcută să înainteze ca un mic tanc şi poate înghiţi benzină de o cifră octanică de 87, aşa că benzina 92 o face mai mult decât fericită.

Acum, că v-am făcut cunoştină cu Jeep-ul testat, haideţi să pornim la drum!

Un american în Orientul Mijlociu

Am început prin a circula pe străzile extraordinar de late ale Dubaiului. Câte 5-6 benzi pe o direcţie de deplasare înseamnă normalitate aici. Dar benzile sunt late, astfel încât până şi cu ditamai Jeep Grand Cherokee te încadrezi lejer în ele.
Senzaţiile din volanul lui Grand Cherokee sunt de direcţie asistată hidraulic, nu electric, cu mult mai multă naturaleţe decât ne-au obişnuit maşinile zilelor noastre. Motorul V6 de 3.6 litri de sub capotă are un sunet dulce, echilibrat, iar la turaţii joase eşapamentul SRT îi accentuează basul, astfel încât ai senzaţia acustică de cilindree şi mai mare decât 3.6 litri.

Maşina se simte foarte închegată şi grea, dând efectul ăla tipic american de maşină mare şi consistentă. Poziţia la volan e înaltă, cu scaune late, dar există şi profilări laterale ca să nu luneci în viraje. Poziţia înaltă asigură şi o vizibilitate bună, în ciuda faptului că spaţiile vitrate ale lui Grand Cherokee nu sunt foarte mari.
La apăsările mai moderate de acceleraţie, cutia de viteze automată, cu 8 trepte, lasă propulsorul să prindă turaţii în mod natural, fără retrogradare, iar asta se petrece cu un sunet frumos de motor V6 super echilibrat, care respiră fără compresare. Ah, cât de rar a devenit sunetul acesta în lumea auto a zilelor noastre!

La apăsări mai puternice, cutia nu se leneveşte în reacţii şi de cele mai multe ori e suficientă o singură retrogradare, iar la turaţii mai înalte motorul are suficientă putere să împingă bolidul deloc uşor. De altfel, cu o uşoară apăsare de acceleraţie în viraje, Jeep Grand Cherokee îşi poate spori precizia, datorită sistemului de tracţiune integrală permanentă.

Iar când vine vorba de tracţiune integrală, opţiunile posibile devin multe şi aproape confuze la Grand Cherokee. Poate avea un diferenţial cu distribuţie permanentă de 50 la 50 între axe, cum e şi cel de pe maşina noastră, sau poate avea un diferenţial ghidat electronic, cu distribuţie variabilă. Motorul V8 de top, de 6.4 litri, are un sistem orientat în mod normal mai mult către puntea spate, pentru mai multă sportivitate. Mai există şi o cutie de transfer cu demultiplicator de cuplu, pentru cei cu pretenţii mai mari în offroad. Dar e cert că avem parte de tracţiune integrală permanentă.
Să conduci pe lângă cele mai înalte clădiri din lume e magnific. Chiar şi la volanul unui ditamai Jeep te simţi mic. Dubai se simte impozant. Un oraş creat în deşert, o oază imensă în care geniile arhitecturii şi-au pus la încercare cele mai grandioase idei. În timp ce eu rumegam aceste gânduri, am trecut pe lângă o benzinărie şi mi-am dat seama că benzina costă mai puţin decât jumătate faţă de preţul pe care-l plătim în Moldova. Nu e de mirare că motoarele mari sunt în continuare îndrăgite pe aici.

În scurt timp am ieşit din Dubai, iar multitudinea de joncţiuni rutiere m-a înnebunit, deşi parcă mă consideram obişnuit cu autostrăzile. Am apucat pe un drum greşit şi a trebuit să fac vreo 15 kilometri în plus, însă peste vreo 10 minute eram din nou pe drumul corect, iar indicatoarele rutiere mă intrigau, informându-mă că mă îndrept spre deşertul Rub al-Khali.
În scurt timp Dubaiul a rămas în urmă, iar peisajele din jur s-au schimbat brusc. La început, aveam parte de nişte dealuri nisipoase, cu niscaiva arbuşti pe ele. Apoi au cam dispărut şi arbuştii şi a rămas doar galbenul nisipului şi albastrul cerului. Am ieşit şi de pe autostradă, apucând-o pe drumuri mai izolate, ce treceau prin câteva sate mult mai modeste decât culmile de adineaori ale Dubaiului. Îmi amintisem inevitabil de expediţia din Maroc, deşi coloritul local de aici era diferit.

Şi uite că după ceva timp am ajuns în zone mult mai pustii, în care drumul pe care circulam era unica fâşie de asfalt şi civilizaţie prin deşertul ce ne înconjura. Iar la un moment dat, traseul din sistemul de navigaţie ne-a dus şi pe un traseu acoperit cu un soi de nisip bătătorit.

Fireşte, un asemenea carosabil a fost floare la ureche pentru Jeep Grand Cherokee, chiar şi cu anvelopele sale standard. Suspensia e moale, cu rezerve uriaşe de absorbţie, în spiritul adevăratelor SUV-uri rezistente, aşa că nu ai niciodată grijă de o groapă mai mare sau de vreo denivelare mai provocatoare. Eşti în tanc. Eşti într-un Jeep adevărat. Înaintezi, orice ar fi.
Dar eram neastâmpăraţi şi nu ne-am fi mulţumit doar cu asta. Pe alături vântul formase grămezi uriaşe de nisip. Ne-am zis „hai să abordăm vreo câteva din ele, nu prea departe de drum”. Iar aici situaţia a devenit clară foarte repede. Pe primele din ele, nu foarte adânci, Grand Cherokee le trecuse cu uşurinţă. Chiar dacă roţile intră masiv în nisip, motorul şi tracţiunea îşi fac treaba bine şi SUV-ul înaintează încrezut. Atât timp cât partea inferioară a automobilului nu e cufundată în prizonieratul nisipului, Jeep Grand Cherokee va înainta.
Apoi am dat peste nişte dune mai mari, în pantă. Am urcat şi puntea faţă a intrat mai adânc în ele. Am continuat să apăsăm acceleraţia şi am simţit că maşina se afundă periculos de mult în nisip. Era un moment decisiv. Devenise clar că zona asta are nisip mult şi adânc şi ne putem afunda în el, iar atunci nu ne va mai salva tracţiunea integrală. Am fi putut scoate aerul din anvelope ca să înaintăm, aşa cum se recomandă la mersul prin deşert, dar, totuşi, eram departe de oricine ne-ar fi putut ajuta şi nu eram pregătiţi ca într-o expediţie de-a noastră. Aşa că am ales să cuplăm marşarierul şi să ieşim înapoi, ajutaţi un pic şi de gravitaţie. În două secunde Jeep Grand Cherokee s-a eliberat din captivitate şi a ajuns din nou pe sol mai crocant, mai dur.

Ne-am consolat că e mai mult o chestie de pregătire a echipajului, de anvelope corecte şi de disponibilitatea unui compresor de aer în asemenea condiţii, pentru a reumfla anvelopele. Însă e cert că Jeep Grand Cherokee, cu niţică pregătire, ar putea să-şi certifice caracterul de băiat dur, înaintând cu dârzenie pe aici. Straşnic de plăcută maşină! Chiar dacă e mai americană, mai specifică, maşina asta te cucereşte imediat. Îţi arată o altă parte a monedei, pe care prea mulţi am uitat-o. Îţi arată că există regiuni pe planeta asta a noastră în care doar asemenea maşini îţi pot servi cu adevărat.
Am deschis capota şi motorul era deja simţitor de prăfuit. De fapt, şi în aer se simţea nisip, chiar şi atunci când ne aflam în oraş. În asemenea condiţii, maşinile au nevoie de schimbarea filtrului de aer mult mai des, iar stratul proaspăt de nisip depus pe motor ne confirma încă o dată cât de neiertător poate fi un deşert cu un automobil.
Ce consum am obţinut cu Jeep Grand Cherokee 3.6 V6? La un condus mai domol, am reuşit să obţinem o medie de 11.8 litri la sută. Dar, dacă am lua în calcul un regim mai puţin grijuliu de condus, am putea urca cu uşurinţă la 13-14 litri. Însă pe aici, pe unde suntem noi acum, asemenea cifre par mult prea mici pentru ca să le dea cineva importanţă.
Ne-a atins coarda sufletului maşina asta. Am putea-o critica pentru multe – de la logica sistemului multimedia, la consum, de la detalii de design, la spaţiul oferit pe bancheta spate în raport cu dimensiunile uriaşe ale maşinii, dar nici una din aceste critici nu rezistă în faţa purului sentiment că, odată ce-o conduci, maşina asta pur şi simplu îţi place. Îţi plaaa-ceee! Are Jeep Grand Cherokee un vino-ncoa’ special în el, care te prinde ca un magnet! E un american pur-sânge şi e total diferit faţă de orice ţi-ar putea oferi un SUV european lucios de dimensiuni comparabile. Şi tocmai asta îl face atât de special.
Jeep Grand Cherokee în Moldova?

Da, Grand Cherokee poate fi cumpărat şi în ţara noastră, deşi nu e o apariţie frecventă pe străzi. La distribuitorul oficial din Moldova motorizarea 3.6 V6 4x4, testată de noi, porneşte de la un preţ de 49,850 euro, preţ valabil pentru versiunea Limited, deja foarte bine echipată. Şi pentru că nu trăim în Emiratele Arabe Unite, trebuie să vă spunem şi despre dieselul de 3.0 litri, mult mai atractiv pentru ţara noastră, care are un preţ cu doar 2 mii euro mai mare – de la 51,700 euro în Moldova. Iar dacă vă doriţi spiritul Grand Cherokee într-o formă mai simplistă şi mai accesibilă, Moldova e în lista ţărilor care au acces la o motorizare „incipientă” de 3.0 litri pe benzină, al cărei preţ porneşte de la 36,500 euro în ţara noastră! Şi, în fine, la polul opus e motorizarea super-nebună SRT, al cărei preţ porneşte de la 88,888 euro în Moldova.
2
6,686
GALERIE FOTO (20 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!