TEST DRIVE: Land Rover Range Rover Sport 2.0

Nu, 2.0 nu înseamnă ediţia a doua a unui program sau produs aici, deşi avem de-a face cu facelift-ul lui Range Rover Sport. 2.0 e cilindreea motorului pe benzină de sub capota acestui imens SUV, pe care-l testăm astăzi. Iar prima întrebare, pe care ne-o punem, este „oare nu e un pic cam puţin pentru un SUV de o asemenea talie?”.
Facelift.

Noul motor de 2.0 litri, pe benzină, a apărut pe Range Rover Sport doar după facelift-ul de mijloc de carieră, operat de curând. Motoare diesel de 2.0 litri se regăsesc deja de câţiva ani buni în acest segment, dar aici avem unul pe benzină, aşa că e firesc să ne întrebăm dacă dinamismul şi cuplul motorului va fi unul suficient pentru un ditamai Range Rover Sport sau dacă marele SUV se va simţi submotorizat.
Facelift-ul i-a adus modelului şi mici modificări estetice la exterior, iar cea mai uşor de identificat dintre ele se ascunde la blocurile optice, care au acum câte un contur LED de formă nouă. Celelalte modificări sunt foarte discrete şi ţin de formele barelor de protecţie, de textura calandrului – mici detalii care nu sar în ochi la prima vedere.
Mai esenţiale sunt modificările la interior. Aici consola centrală a adoptat stilul tactil de pe Range Rover Velar, cu toate funcţionalităţile de acolo, renunţând la majoritatea butoanelor fizice. Display-ul central a devenit mai mare, forma sa ciudată anterioară a fost înlocuită cu una mai organică, iar gurile de ventilare au devenit mai mari, datorită noilor proporţii planşa de bord arătând mult mai armonios.
Şi cadranele de bord analogice au fost înlocuite cu cele digitale, acum cel de la volan având în faţa sa un aer mult mai hi-tech. De asemenea, butoanele fizice de pe volan au fost înlocuite cu comenzi tactile.
Senzaţii de condus

Am pornit, aşadar, la drum, traversând întâi capitala pentru a scăpa la libertate, dar am avut parte de un ambuteiaj lung, care ne-a permis să experimentăm senzaţiile lui Range Rover Sport şi-n captivitatea unui oraş. Vizibilitatea maşinii e excelentă – geamuri imense, poziţie înaltă la volan, astfel încât ai o vizibilitate naturală foarte bună, ce favorizează manevrarea cu uşurinţă a SUV-ului, în ciuda lăţimii mari. Inclusiv în ambuteiajele haotice ale capitalei.
Suspensia lui Range Rover Sport e pneumatică şi, spre deosebire de alţi coabitanţi ai acestui segment, ea e oferită standard pe Range Rover Sport, inclusiv pe această motorizare incipientă de 2.0 litri, testată de noi. Da, lista de dotări standard şi opţionale e foarte interesantă la Range Rover Sport şi cu siguranţă merită analizată bine în momentul unei achiziţii. Iar această suspensie se descurcă de minune cu denivelările de asfalt, ba chiar şi la trecerile de cale ferată nu pare prea deranjată de şocurile mai abrupte.

Cât costă noul Range Rover Sport cu motor de 2.0 litri în Moldova? Porneşte de pe la 60 mii euro, iar cu tot cu opţionale, maşina din testul nostru costă 66,730 euro.
Aşadar, motorul de sub capota maşinii din testul nostru este unul turboaspirat, pe benzină, de 2.0 litri, dar acesta dezvoltă tocmai 300 CP şi 400 Nm cuplu! Sunt parametri deloc de neglijat, deci, iar lumea auto a mai cunoscut în ultimii auto motoare turbo de 2 litri cu puteri de la 300 cai în sus, iar senzaţiile oferite de acestea au fost de-a dreptul fascinante. Să vedem cum stau lucrurile cu noul Range Rover Sport 2.0.
În regim de ambuteiajele infinite urbane, consumul nostru a urcat, fireşte, la cifre imense şi irelevante, pentru că aceste cifre ar fi fost la fel de mari cu orice motor sub capotă. După ce-am scăpat de ambuteiaje şi am condus câţiva kilometri spre ieşirea din capitală, media a scăzut la 14.4 litri la sută, dar această medie cuprindea şi perioada anterioară de ambuteiaj.
În regim urban, motorul se simte foarte elastic, iar cutia funcţionează insesizabil, încât nu mai ştii în ce treaptă curentă te afli. Faptul că noul motor, din seria Ingenium, are o turbină, şi nu un compresor mecanic clasic, cu siguranţă îl ajută să-şi sporească elasticitatea la turaţii mai mici.
De îndată ce-am ieşit la traseu, ne-am simţim scăpaţi din captivitate şi am putut să ne dezlănţuim capacităţile dinamice. Spre plăcerea noastră, motorul de 2.0 litri îşi păstrează un sunet plăcut şi atunci când e turat în forţă. Dar n-am vrut să ne facem concluzii despre dinamismul lui decât după câteva zeci bune de kilometri în condus, ajungând în zone cu trasee pustii, aproape sălbatice, dar cu asfalt bun, pentru a-l putea exploata la adevăratul potenţial.
Aşadar, la condus cu dinamism moderat, pe care l-am practica într-o călătorie lungă, Range Rover 2.0 se simte suficient de capabil încât să savurezi condusul fără a te gândi niciodată la cilindreea motorului de sub capotă. Pur şi simplu am simţit întotdeauna că am putere suficientă pentru talia maşinii, indiferent de traseu, iar asta e cea mai liniştitoare senzaţie ca răspuns pentru cei, ce mai pun la îndoială suficienţa acestui motor.
Şi mai interesant ne-a fost să-l descoperim în condus foarte dinamic – accelerări apropiate de maxim în pantă, depăşiri subite, accelerări puternice în viraje. Surprinzător, dar motorul împinge foarte bine SUV-ul ăsta mare pe nume Range Rover Sport! Maşina chiar se simte dinamică şi, mai rar pentru Range Rover Sport, în combinaţie cu motorul de 2.0 litri ea se simte şi oarecum mai uşoară decât ne-am obişnuit anterior, deşi fişa tehnică spune că avem de-a face cu 2 tone.
Aşadar, în tandem cu cutia automată cu 8 trepte, cei 300 CP şi 400 Nm fac o treabă impresionantă, mult mai bună decât am putut aştepta. De obicei, la motoarele mai mici, turboaspirate, atunci când accelerezi rapid descoperi că anterior foloseai cam 80% din dinamismul lui, când conduceai normal, şi pentru manevre urgente nu ţi-au mai rămas decât cele 20% nefolosite. Range Rover Sport 2.0, însă, a fost capabil să ne surprindă cu o rezervă mult mai mare de putere în aceste momente de dinamism mai intens, ba chiar ne-a oferit o senzaţie de SUV care mai poate şi împinge în scaun, cel puţin la viteze de traseu extraurban. Fişa tehnică spune că un Range Rover Sport 2.0 cu 300 CP la activ accelerează de la 0 la 100 km/h în 7.3 secunde, ceea ce, pentru un asemenea SUV, nu e deloc rău.
Astfel, motorul de 2.0 litri pe benzină ne-a spulberat orice îndoială în privinţa capacităţilor sale dinamice, fiind montat pe un SUV atât de mare. Mă gândesc eu însumi că fraza asta ar fi sunat derizorie 5-7 ani în urmă şi nu m-aş fi crezut nici eu pe mine. Şi cu siguranţă atunci ai fi tot auzit câte o legendară replică de tipul celei că în volume de 2 litri pot veni doar pachetele de suc...
Dar adevărul e că azi avem cu totul alte motoare, care pot face minuni din cilindree mai mici. Şi propulsorul ăsta de pe Range Rover Sport nu se mai simte nici măcar ca un micuţ motor umplut cu steroizi, care arată umflat bine pe copertă, dar pe care-l pândeşte impotenţa de după colţ. Dimpotrivă, se simte ca o inginerie evoluată şi consistentă, care e capabilă să-ţi demonstreze că se poate, că funcţionează de facto, cu senzaţii impresionante.
Partea de revers a monedei rămâne a fi, totuşi, consumul, care e mai mare, dacă ne gândim la el în raport cu ceea cu ce am aştepta de la un motor de 2.0 litri, dar care e mai mic dacă ne gândim la el în raport cu ceea ce am putea aştepta de la un SUV de talia lui Range Rover. Noi l-am chinuit bine de tot şi la sfârşitul testului, după o distanţă onorabilă de explorare a pustietăţilor Moldovei, am ajuns la final cu o medie de 16.6 litri la sută. Dar, judecând după media din aglomeraţiile urbane de 14 la sută şi gândindu-ne la cât am putea obţine dacă am conduce extra-urban mai moderat, credem că o cifră realistă s-ar opri la 11-12 litri la sută. Nu e puţin, însă e acceptabil pentru un SUV atât de mare, iar motorul de 3.0 litri pe benzină consumă simţitor mai mult oricum.
Însă, partea îmbucurătoare e că va trebui să faceţi un compromis doar la consum, nu şi la dinamism!

Şi acum vrem să vă mai spunem câte ceva despre suspensia maşinii. Denivelările obişnuite, de asfalt, ea le înghite bine, însă devine un pic reacţionară atunci când dă de prundiş provocator. Fiind pneumatică, reacţionează cam iritată la anumite frecvenţe de absorbţie şi mult mai bine la altele. Însă se poate trăi bine cu ea.
În offroad merge mult mai natural. Denivelările de teren sunt absorbite firesc, iar cursa lungă a suspensiei ne aminteşte că avem de-a face cu un Land Rover pur-sânge. Avantajul suspensiei pneumatice pe aici e şi faptul că putem înălţa maşina, sporindu-i garda la sol – un atribut foarte util mai ales dacă mai optaţi pentru nişte kituri de design exterior.
Şi, ca orice Land Rover adevărat, maşina din testul nostru vine şi cu sistemul Terrain Response, care adaptează comportamentul maşinii şi mai ales al tracţiunii integrale conform suprafeţei pe care se circulă. Pe prundiş, de exemplu, Range Rover Sport chiar are un comportament mai încrezut în regim „Gravel”, gestionând mai bine aderenţa la viteze mari. Pe iarbă umedă şi noroi tot se descurcă mai încrezut în regimul potrivit, deşi nici în regimul implicit „Auto” nu se pierde cu firea.
În general, senzaţia confortantă şi accentuată puternic pe care o simţi la volanul maşinii e „încrezut”. O senzaţie pe care foarte multe SUV-uri din zilele noastre o oferă mult mai iluzoriu, iar la prima ieşire în teren dezgolit ea dispare ca o pierdea de fum şi-ţi dai seama că n-ai decât o maşină un pic mai înălţată, dar fără nici un antrenament tactic şi strategic în pus. Aici, e exact invers. Cu cât mai mult circuli în sălbăticie, pe teren dezgolit, cu atât mai încrezut de simţi, cu atât mai mult te convingi că vei înainta oriunde, că vei putea. Cu atât mai mult îl simţi pe Range Rover Sport ca un băiat din forţele speciale, care e suficient de elegant când e curat şi îmbrăcat la costum, pe asfalt, dar e şi extraordinar de abil când înaintează cu plăcere într-o luptă prin şanţuri şi noroi. Şi toate astea se simt inclusiv cu noul motor de sub capotă.
0
9,923
GALERIE FOTO (45 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!