Pagina principală
Anunţuri auto
Cumpăr vând
Ştiri
Teste drive
Automobile noi
Club
Magazin auto
Service A-Z

TEST DRIVE: Land Rover Range Rover

Atunci când ajungi să testezi asemenea SUV-uri, e ca şi cum ai merge într-o limuzină capabilă de escapade offroad. Un fel de combinaţie imposibilă, însă primul SUV care a făcut istorie şi a îndrăznit să combine confortul unui sedan lung cu abilităţile unui offroader pur-sânge a fost chiar modelul pe care-l testăm astăzi, în forma primei sale generaţii din 1970. Aşadar, dacă e vreun maestru în acest segment, ăla e chiar Range Rover.
Totuşi, uneori până şi pionerii se mai lasă depăşiţi în timp. Iar atunci când am testat actuala generaţie Range Rover în 2013, la apariţia sa, eram încântaţi în mare parte de ea şi de capacităţile acesteia în offroad, dar la anumite capitole existau şi scăpări. Suspensia pneumatică în poziţia sa ridicată scotea zgomote neplăcute auzului, iar sistemul multimedia şi interfaţa de comenzi a maşinii părea încă de pe atunci un pic evadată din prezent.
Astăzi, însă, avem la test versiunea facelift a lui Range Rover, un facelift care a venit să schimbe nu atât faţada modelului, cât consistenţa. Adică exact acolo unde era nevoie de schimbări. Haideţi să vedem, deci, cât de mult a fost perfecţionat modelul de top din gama Land Rover de acest facelift.

Un sir prin merit propriu.

Versiunea facelift poate fi recunoscută de la exterior doar prin câteva mici detalii, precum forma fâşiilor LED din blocurile optice şi câteva mici detalii ale facturilor de design pe unele elemente, precum grila radiatorului. Cu alte cuvinte, noul Range Rover a căpătat o prospeţime discretă, fără să-l facă să pară expirat pe cel de dinainte de facelift.
La interior vin cele mai consistente modificări. În primul rând, aici se regăseşte un nou sistem multimedia, cu o calitate grafică demnă de segmentul din care face parte modelul şi cu toate funcţionalităţile avansate moderne. Acelaşi lucru se poate spune şi despre cadranele digitale de bord – dacă înainte ele mai păstrau ecoul unei rezoluţii insuficiente, acum aduc un afişaj desăvârşit.
O altă modificare extrem de importantă se referă cam la toate celelalte comenzi de interacţiune cu maşina. Range Rover a adoptat acum interfaţa digitală ce a debutat pe Range Rover Velar, astfel încât pe consola centrală, în partea de jos, există un alt display cu categorii, de pe care se pot opera cam toate comenzile maşinii – de la climatizare până la regimul tracţiunii integrale. E un pic dificil în operare la început, mai ales că cele două rotule fizice capătă diferite funcţii în raport de categoria de meniu principal în care sunteţi, dar după câteva ore la bord, toată filosofia devine intuitivă.
Scaunele au căpătat forme niţel modificate, devenind parcă şi mai confortabile, iar asta e valabil atât în faţă, cât şi pe bancheta spate. Dar, fireşte, poziţia înaltă de condus şi vizibilitatea excelentă datorată geamurilor mari a rămas neschimbată. În general, tot habitaclul lui Range Rover pare să se fi înnobilat acum, sporindu-şi calitatea şi autenticitatea materialelor.
În acelaşi timp, Range Rover a adoptat un stil mai laconic în design, scăpând de artificii nenecesare şi impunându-se prin simpleţea şi armonia formelor, într-un stil propriu, care-l distinge acum printr-un caracter mult mai puternic.
Am avut timp la acest test drive să punem la încercare mai bine sistemul audio Meridian de pe acest model şi putem să vă confirmăm că am rămas profund impresionaţi de calitatea lui. Habitaclul mare, materialele moi şi acustica bine concepută, dau un rezultat de sunet demn de o sală de concerte sau de un studio.
Deşi schimbarea regimurilor tracţiunii integrale se face acum prin interfaţa digitală, unele butoane esenţiale au rămas a fi fizice, pe tunelul central, şi aici ne referim la ridicarea sau coborârea suspensiei pneumatice, la angajarea demultiplicatorului de cuplu sau la activarea sistemului de asistenţă la coborâre. Aşadar, Range Rover îţi confirmă astfel că poate fi un sir al offroad-ului.
Doar că titlul de „sir” în Marea Britanie poate fi obţinut prin două feluri – fie îl moşteneşti ca apartenenţă la o clasă socială, fie îl câştigi prin merite deosebite proprii, pe parcursul vieţii. Ei bine, acum cinci ani, la lansarea acestei generaţii, Range Rover părea să facă uz de acest titlu prin moştenire, cerând o atitudine faţă de el venită din inerţia superiorităţii strămoşilor săi, dar modelul nu era, la drept vorbind, cel mai bun din segmentul său, ca sumă de calităţi.

Astăzi, Range Rover pare să fi revenit după un proces prin care a decis să demonstreze că-şi poate revendica acest titlu de „sir” prin propriile merite. M-am convins de asta mai ales când am rulat pe drumuri de prundiş şi offroad, cu suspensia în toate poziţiile. N-a rămas nici urmă din sunetele necioplite anterioare! Acum Range Rover e un adevărat sir atât pe asfalt, cât şi offroad, un sir prin merit propriu.
Luxul de a fi liber

Conducem azi un Range Rover în motorizare diesel 3.0 V6, de 258 CP şi 600 Nm. Înainte de facelift condusesem V8-ul diesel de 4.2 litri, însă, spre marea noastră surprindere, motorul de astăzi nu ne-a lăsat loc să ne gândim măcar o dată că am avea nevoie de mai multă forţă. Chiar dacă Range Rover e un SUV imens de 5 metri lungime şi peste 2.2 tone greutate proprie, V6-ele diesel de sub capotă se descurcă excelent cu el. Şi e un motor foarte bine echilibrat, fiind plăcut în manevrare atât la trasee asfaltat întinse, la viteze mai mari, cât şi pe drumuri imperfecte sau în escapade de offroad.
Totul funcţionează intuitiv, cizelat la maxim pentru fiecare regim, astfel încât nici măcar nu eşti nevoit să faci reglaje manuale la regimurile de condus. Poţi merge cu uşurinţă întotdeauna în regim automat şi SUV-ul ăsta va face totul pentru tine, înaintând oriunde, în condiţii de confort suprem.
Da, suspensia şi confortul la rulare au fost extrem de mult îmbunătăţite. Nu-ţi mai poţi dori mai multe, pentru că ele se descurcă excelent pe orice tip de carosabil. Chiar şi pe prundiş în viraje, la viteze mai mari, atunci când maşina e la limita pierderii aderenţei, suspensia tot îşi păstrează confortul şi controlul, ajutată de sistemul de tracţiune integrală permanentă.
Ah, da, pe drumuri asfaltate, în viraje mai strânse, Range Rover indică un ruliu vizibil în viraje, dar asta doar până în momentul în care cobori suspensia mai jos decât normalul, coborând astfel şi centrul de greutate, iar atunci comportamentul maşinii în viraje se schimbă radical. Ajungi să te simţi aproape ca într-un break, ceea ce e excepţional de bine.
La un moment dat, ne-a prins şi o ploaie măruntă, de parcă eram pe undeva prin dealurile scoţiene. Ştiam că aveam în continuare şi drumuri acoperite cu prundiş şi pământ, şi chiar iarbă, dar, paradoxal, de la volanul SUV-ului ăsta nu-ţi faci griji de nici o condiţie meteo. Ar fi putut fi un cod galben sau roşu de ploi şi furtuni, că tot te-ai fi simţit la fel de încrezut şi relaxat de la volan.
Maşina asta reuşeşte să-ţi inspire o doză de încredere şi siguranţă de neclintit, aşa cum puţine modele din lumea asta pot face. Te simţi liber. Simţi că nimeni nu te poate opri. Simţi că nu poate exista vreun „dacă” imprevizibil în calea ta. Ai cumpărat nu doar luxul, ci luxul de a fi liber întotdeauna.
Ne-am aventurat pe teren dezgolit şi denivelat, iar aici senzaţiile descrise mai sus n-au făcut decât să se amplifice. Cu o gardă la sol normală de 22 cm, care poate fi mărită şi mai mult, nu prea există denivelări pe care nu le-ai putea aborda cu uşurinţă, iar sistemul de tracţiune integrală nu cunoaşte vreo situaţie în care să se declare neputincios.
La o adică, îţi poţi alege direcţia şi merge într-acolo, fără a avea nevoie de asfalt sau un drum pavat. Peisajul din jur nu-ţi este niciodată duşman când înaintezi cu această maşină, ci mai degrabă prieten în a-ţi oferi un nou decor interesant, pentru o nouă aventură.
Cel mai bun?

Adevărul e că Range Rover are în continuare concurenţi foarte puternici, dar, după facelift, modelul ăsta nu cedează cu nimic deja în faţa lor, ba dimpotrivă, aduce capacităţi de offroad superioare, fiind capabil să păstreze acelaşi confort şi acolo, în offroad. Aşa că ar putea fi la fel de bun în exploatare de asfalt ca şi alţi concurenţi, iar dacă e să-l analizăm în totalitate, atunci avantajele în offroad îl scot clar în evidenţă. Înainte, existau carenţe care trăgeau talerul balanţei în jos. Acum acele carenţe au fost rezolvate, aşa că balanţa stă mult mai încrezută în favoarea legendarului Range Rover.
Am ajuns la finalul testului cu un consum de 10 litri şi un pic, cu toate escapadele de offroad şi staţionările pe loc, dar cu sisguranţă din toată cifra asta merită memorat doar că Range Rover 3.0 V6 e un model cât se poate de eficient pentru segmentul şi talia sa.
Maşina din testul de azi costă 121,360 euro în Moldova cu tot cu opţionalele de pe ea şi fireşte că nu e un preţ prea accesibil, dar nici nu se presupune a fi. Titlul de „sir” se câştigă prin merite deosebite în viaţă, într-atât de deosebite încât ţi le recunoaşte toată naţiunea. Iar un asemenea automobil îl câştigi prin merite similare or, cel puţin, aşa ar trebui să fie. Şi atunci ţi-ai câştigat luxul libertăţii absolute. Pentru totdeauna. Pretutindeni.
0
2,539
GALERIE FOTO (68 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!