TEST DRIVE: Mazda CX-3 facelift

Timpul ăsta trece nemilos de repede, or, pentru cei mai mulţi dintre noi Mazda CX-3 e încă un model proaspăt, care a fost lansat recent, mai ieri, acum, nu demult. Dar, dacă ne uităm în propria arhivă şi-n calendar, vedem că Mazda CX-3 a fost lansată în 2015, iar noi am fost la testul internaţional al modelului, care avusese loc în Spania, şi de unde revenisem cu impresii extrem de interesante despre acest prim SUV super compact de la Mazda.
În primul rând, ne plăcea cum arată, materialele şi tehnologiile de care făcea uz, dar ne plăcuse mult şi cum se conducea, în ciuda faptului că suspensia spate era o bară de torsiune în toate combinaţiile, inclusiv în cele cu tracţiune integrală. Spuneam atunci că modelul reuşise performanţa unei ţinute de drum ce putea fi numită drept cea mai bună dintre toate SUV-urile cu bară de torsiune pe spate. Iar mai târziu, în Moldova, pe timp de iarnă, avusesem şansa să ne convingem şi de performanţa foarte bună a sistemului de tracţiune integrală, care operează ca unul permanent în condiţii de iarnă adevărată, cu zăpadă abundentă, şi face o treabă excelentă.
Acum, dacă tot facelift-ul ăsta ne ia prin surprindere precum iarna lua prin surprindere drumarii capitalei ani la rând, haideţi să vedem ce modificări a adus el, de fapt.

Ia priviţi exemplarul ăsta Mazda CX-3, testat de noi. Aţi putea spune cu siguranţă dacă e unul de dinainte de facelift sau nu? Pariem că nu. Nici noi n-am putea pe dinafară, dacă n-am sta cu manualul sau dacă n-am pune două CX-3-uri alături. Şi asta pentru că niponii au mers pe o reţetă foarte discretă de împrospătate exterioară şi mult mai consistentă de împrospătate la esenţă. Exact cum ne place nouă. Ca design, modelul rămâne aproape neschimbat şi nu face exemplarele de până la facelift să expire foarte repede, dar ca şi consistenţă nimic nu-l împiedică pe un model să îmbrăţişeze tot ce-a apărut mai bun în decursul ultimilor ani!
Deci, ca aspect exterior, elementul principal modificat e calandrul, care are acum mai puţine linii orizontale, patru la număr, dar mai masive. S-au modificat niţel şi LED-urile din blocurile optice. Dacă anterior designerii puneau accent pe prelungirea liniei cromate a calandrului în faruri, acum linia aia a fost eclipsată de o nouă fâşie de LED-uri, ce continuă conturul întrerupt de LED-uri existent anterior. Modificări similare s-au realizat şi la LED-urile din blocurile optice spate, blocuri care au devenit ceva mai fumurii în geamul superior. Şi, ca să încheiem decent, trebuie să menţionăm şi apariţia unor noi jante posibile pentru CX-3. Şi cam aici sfârşesc schimbările de exterior.
La interior, mi-a plăcut să aud de la designerii Mazda că modificările au fost operate prin filosofia „creării esteticului prin excluderea exceselor”. Într-o lume a designerilor care vor să te ademenească prin kitsch-uri de faţadă, arareori auzi aşa ceva. De asta am eu un ataşament special faţă de nebunii ăia de niponi de la Mazda. Ori de câte ori vorbeşti cu ei, te minunezi să-i auzi vorbind gânduri care sfidează trendurile, te minunezi să-i vezi curajoşi să gândească mai profund, mai în esenţă, de-ţi aminteşti de cartea aia „Ultimul mohican”.
Aşadar, la interior Mazda CX-3 a primit o nouă consolă centrală, regândită în acea filosofie pomenită mai sus. Aici frâna mecanică de mână a fost înlocuită cu una electronică acum şi, în sfârşit, Mazda CX-3 a eliminat sursa a una din puţinele critici care-i puteau fi aduse – lipsa cotierei. Acum, odată cu facelift-ul, CX-3 a primit o cotieră multifunctională pe interior, care-ţi asigură confortul necesar într-o călătorie de drum lung.
Cadranele de bord, însă, au rămas desenate în acelaşi stil, cu accent mare pe turometru în versiunea testată de noi şi cu viteza indicată doar cifric, într-un colţ mai puţin dominant al cadranului central. Am o mulţime de amici care adoră aceste indicaţii cifrice, mai ales după ce conduc o perioadă maşini cu head-up display, dar mie parcă tot îmi lipseşte acul unui vitezometru desenat tradiţional. Însă şi Mazda CX-3 poate beneficia de head-up display, proiectat pe o sticlă discretă în deasupra volanului, pe planşa de bord.
Ceea ce mai pare un pic ciudat în zilele noastre e existenţa regimului AUTO doar pentru geamul şoferului, chiar dacă toate patru geamuri se acţionează electronic. Sistemul multimedia, de altfel, n-a suferit modificări esenţiale, cu excepţia faptului că acum acesta beneficiază de interfeţe Apple CarPlay şi Android Auto. Partea care ne place nouă mult e că Mazda CX-3 poate fi echipată cu un sistem audio BOSE foarte bun în dotarea de top, care-şi merită banii.

Având interfeţele pomenite mai sus, acum până şi aplicaţia Waze poate fi afişată pe ecranul maşinii direct, ca un sistem de navigare, nemaivorbind de aplicaţia nativă a iPhone, de exemplu. Prin urmare, s-ar putea să n-aveţi nevoie de cumpărarea unui card SD pentru navigaţia nativă a lui CX-3, însă, dacă totuşi aţi vrea un sistem nativ, atunci aflaţi că un asemenea card de navigaţie costă 600 euro la distribuitorul Mazda în Moldova.
La partea ingineriei, lucrurile stau şi mai interesant. În primul rând, Mazda CX-3 a primit actualizări de siguranţă, inclusiv un radar de generaţie nouă cu capacităţi sporite pentru frânări automate şi identificări de situaţii periculoase în trafic. Acum şi pietonii sunt identificaţi, inclusiv noaptea, iar viteza minimă de operare a frânări de urgenţă a scăzut de la 30 km/h la... 0 km/h. Adică şi micile neatenţii urbane vor putea fi prevenite. A devenit mai bun şi cruise-controlul activ, care poate urma traficul din faţă.
Dieselul anterior de 1.5 litri a fost pensionat înainte de vreme, fiind înlocuit de un nou motor diesel de 1.8 litri. Constructiv, motoarele sunt similare, diferenţa făcând-o cilindreea şi precizia injecţiei, cei de la Mazda considerând că 1.8 litri este, totuşi, cilindreea potrivită pentru un model ca Mazda CX-3, nu 1.5 litri. Noul motor de 1.8 litri va livra 115 CP şi 270 Nm cuplu maxim – valori cât se poate de relaxate pentru un motor modern de 1.8 litri, dar Mazda a considerat că asta e calea corectă pentru un consum mic în viaţa reală şi emisii mai mici. De altfel, Mazda a început şi ea deja să treacă pe aditiv AdBlue la dieselurile noi, aşa că rigorile emisiilor dictează ingineria în zilele noastre.
Din păcate, însă, CX-3-ul nostru din testul de azi nu e unul echipat cu noul motor diesel de 1.8 litri, aş acum am fi dorit. În gama de motorizări mai există două ipostaze ale motorului pe benzină de 2.0 litri, de 120 CP şi de 150 CP, iar noi îl testăm astăzi pe cel din urmă, cuplat la o cutie automată şi la un sistem de tracţiune integrală.

Senzaţii de condus

Din primele minute la bord mi-am adus aminte de ce mi-a plăcut acum 3 ani atât de mult Mazda CX-3 în senzaţiile din volan – pentru că volanul se simte foarte direct şi conectat, aşa cum SUV-urile compacte mai rar se simt. Aici se simte munca unui fine-tuning ingineresc, care a vrut să scoată tot ce e mai bun din ingineria existentă a lui Mazda CX-3.
Conduceam prin Chişinău şi-mi ziceam că suspensia reacţionează mai silenţios şi mai echilibrat chiar decât la maşina de dinainte de facelift. Îmi părea că şi virajele le ţine mai bine, dar nu eram sigur dacă inginerii au modificat cu adevărat ceva la suspensie şi direcţie. De multe ori e plăcut să testezi maşina orbeşte, fără a te informa despre ce-au făcut inginerii, să-ţi notezi impresiile, apoi să vezi dacă acolo s-a făcut cu adevărat ceva! Aşa e cel mai interesant. Aşa simţurile tale primează şi abia apoi confirmă teoria, în loc să te duci la test aşteptând să-ţi fie confirmată teoria. Şi informaţiile venite de la ingineri mi-au confirmat simţurile de mai devreme. Inginerii Mazda au implementat sistemul ăla al lor de G-Vectoring pe CX-3 acum, ajustând cuplul şi distribuţia pentru a susţine manevrabilitatea în viraje, ba au mai şi umblat la ajustarea suplimentară a suspensiei!
Astfel, Mazda CX-3 2.0 AWD, condusă de noi acum, se simte ca un produs şi mai perfecţionat în ţinuta de drum şi-n precizia sa de condus. Iar silenţiozitatea cu care funcţionează suspensia acum o poate califica uşor în liga premium. Şi toate astea-s şi mai impresionante când te gândeşti că pe puntea spate avem de-a face cu o bară de torsiune. Deci nu ştiu ce-au făcut inginerii ăia niponi în final, dar au acordat maşina asta excepţional de bine într-un produs final integru.
Cât priveşte motorul SKYACTIV-G de 2.0 litri, pe care-l conducem, chiar dacă inovaţiile sunt mai multe la număr la noul diesel de 1.8 litri, şi la motorul pe benzină avem mici actualizări, menite să-l facă un pic mai elastic şi mai inofensiv în emisii, inclusiv prin modificarea formelor pistoanelor. Totuşi, trebuie să ştiţi că acesta nu e un motor SKYACTIV de generaţie următoare, pe care noi l-am probat la începutul anului ca prototip pe mascota viitoarei Mazda3, acel motor e rezervat să debuteze în scurt timp anume pe noua generaţie Mazda3.

Acum, în condus, acest propulsor de 150 CP se simte pur şi simplu potrivit ca forţă, dinamică şi elasticitate pentru un SUV de dimensiunea lui CX-3. La acceleraţii mai rapide, cutia va prefera să retrogradeze mai repede, punând motorul în turaţii mai mari, care se mai fac auzite la interior, dar în scurt timp îţi aminteşti de această filosofie firească a unui motor aspirat natural, într-o eră în care ne-am obişnuit cu toţii cu motoare turbo. Cutia reacţionează bine, de altfel, aşa că n-o să-l simţi pe CX-3 lipsit de forţă, pentru că turaţiile mai mari aduc imediat şi dinamismul dorit. Şi apoi, senzaţia aia de conectivitate din volan va sublinia caracterul dinamic al maşinii, anume ea făcându-l plăcut în condus.
Partea mai puţin plăcută odată cu facelift-ul e că noua motorizare diesel a devenit simţitor mai scumpă pentru cumpărătorii din Moldova, pornind de la 19,500 euro cu cutie manuală şi tracţiune faţă, 22,950 cu cutie manuală şi tracţiune integrală şi tocmai 24,400 euro cu cutie automată şi sistem 4x4. În dotare de top, un CX-3 diesel ajunge să coste între 24,800 şi 26,300 euro, ceea ce-l face să concureze cu SUV-uri din segmentul următor ca dimensiuni.

Motorizările pe benzină, însă, sunt mult mai atractive, iar în cazul lui Mazda ele sunt aproape la fel de eficiente în consum ca şi cele diesel, datorită tehnologiei SKYACTIV. Un CX-3 cu motor pe benzină de 2.0 litri şi 120 CP porneşte de la 15,600 euro, iar un motor de 150 CP, cu cutie automată, porneşte de la 19,800 euro. O versiune ca şi cea testată de noi, cu cutie automată, sistem de tracţiune integrală şi dotări apropiate de top, costă 22,300 euro în Moldova.
Paradoxal sau nu, noi oricum zicem că modelul ăsta îşi merită banii, dar cu anumite precizări. El nu va fi potrivit doar pentru cei ce caută cel mai mare SUV posibil pentru bugetul care îl au. Însă pentru cei care au trecut deja de etapa „cel mai mare” şi caută mai degrabă cel mai consistent, Mazda CX-3 poate oferi o consistenţă echivalentă cu cea din segmentul premium, fiind tot mai interesantă pe măsură ce e mai dotată. Imaginaţi-vă că în cele 22-26 mii euro puteţi avea deja un automobil echipat la vârf, care să pară pur şi simplu o alegere stilată pe dinafară, dar care să vă bucure înzecit pe dinăuntru pe toată durata exploatării. Navigaţie, sistem audio BOSE de top, chiar şi tapiserie cu piele de culoare coniacului – toate sunt posibile acum.
Cunosc deja un CX-3 de dinainte de facelift echipat la maxim, iar portbagajul mai mic a fost rezolvat de proprietar prin bare de pavilion şi un portbagaj suplimentar pus pe acoperiş. Acel proprietar are faţa aia de om convins de alegerea bună pe care a făcut-o deja de mai mult de un an de când îl cunosc. L-am văzut cât de fericit a revenit anul trecut dintr-o călătorie în Alpi cu familia cu această maşină. Am văzut, deci, pe viu, cât de satisfăcuţi îi poate face un CX-3 pe posesorii săi. Şi acum, după acest test drive, sunt convins că modelul doar şi-a îmbunătăţit arsenalul de lucruri plăcute cu care să vă surprindă. Da, mici ciudăţenii japoneze mai există, dar ele fac parte din filosofia lui, din alura acestui model.

O recomandăm? Da, cu siguranţă, şi aşa cum spuneam, în dotări cât mai consistente!
1
11,512
GALERIE FOTO (33 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!