TEST DRIVE: Mazda CX-9

Arareori publicăm două teste drive ale aceleiaşi mărci unul după altul, dar Mazda CX-9 a fost atât de aşteptată în Moldova şi, pe deasupra, e atât de interesantă datorită motorului turboaspirat de 2.5 litri, încât am trecut-o înaintea tuturor testelor drive ce-şi aşteaptă publicarea. Am testat-o cu doar câteva zile în urmă, de îndată ce a ajuns în Moldova, iar astăzi vă şi livrăm primul test drive cu noua Mazda CX-9 în Moldova.
De ce a apărut atât de greu în Moldova?

A fost lansată la salonul auto de la Los Angeles doi ani în urmă. E explicabil de ce SUV-urile mari se lansează pe continentul nord-american – pentru că acolo se vând în cel mai mare număr. Dar nu e explicabil de ce a durat atâta până acest nou model, atât de interesant, a ajuns şi pe tărâmurile Moldovei.

Iar răspunsul e tipic japonez. Pentru că cei de la Mazda au lansat maşina asta cu un motor puternic pe benzină, de 2.5 litri turbo, ca să corespundă pieţei nord-americane. În Europa, motorul lor diesel de 2.2 litri, la puterea de care dispune, n-ar fi făcut faţă în deplină măsură dimensiunilor şi greutăţii maşinii, iar aşa cum europenii preferă mai degrabă SUV-uri mai compacte, cei de la Mazda s-au gândit că potenţialul de vânzări ar fi prea mic pentru a dezvolta un motor diesel mai mare special pentru acest model. Iar cu motorul de 2.5 litri turbo, europenii l-ar fi cumpărat în număr prea mic, ca să-şi adeverească investiţiile în omologare pentru UE.
Fireşte, cei de răsărit, mai puţin restrictivi cu omologările şi mai amatori de benzinare mari, l-au cerut imediat, aşa că în Rusia şi CSI modelul şi-a făcut, totuşi, apariţia. Doar că inginerii Mazda au adaptat niţel motorul turbo la condiţii mai dure de exploatare, reducându-i puterea de la cei 250 CP nord-americani la 231 CP est-europeni.

Moldova, însă, rămăsese în afara ecuaţiei, fiind tratată de Mazda ca parte a pieţei europene comune, împreună cu Uniunea Europeană. Abia la începutul acestui an, când am avut ocazia să-l întâlnim pe şeful Mazda Europe, l-am întrebat dacă Moldova ar putea primi, totuşi, modelul CX-9, dacă ţara noastră nu impune omologarea UE. Dânsul a căzut niţel pe gânduri atunci şi a zis că nu vede nici un impediment pentru asta, promiţându-ne că va acţiona în acest sens.
Şi iată că ne aflăm în luna noiembrie a acestui an, iar Moldova a primit, în sfârşit, primele exemplare ale noii Mazda CX-9, iar odată cu ele a fost dat şi startul oficial al vânzărilor. Fireşte, ţara noastră a primit exemplare identice celor din alte ţări est-europene, cu motorul turbo de 231 CP sub capotă şi doar în dotări maxime. Teoretic, s-ar putea aduce şi dotări mai slabe, dar diferenţa de preţ e prea mică în comparaţie cu diferenţa în ambianţa de la bord, aşa că cei de la Mazda Moldova au decis să meargă doar pe configuraţiile desăvârşite ale noii Mazda CX-9, disponibile la un singur preţ fix în ţara noastră – 42,900 euro. Anume un asemenea exemplar am apucat noi să testăm.

SUV-ul uriaş

Mazda CX-9 are un design absolut impunător, în care dimensiunile sale uriaşe i-au adus limbajul de design într-o formă în care se impune dominant din prima privire. SUV-ul măsoară 5,075 mm lungime, 1.97 metri lăţime fără oglinzi şi 1.74 metri înălţime. Ca şi comparaţie de SUV-uri de mărimi generoase, aflaţi că actualul Volvo XC90 măsoară 4.95 metri lungime, actualul Audi Q7 – 5.05 metri lungime, Porsche Cayenne – 4.92 metri, Range Rover – 5.00 metri şi doar Mercedes-Benz GLS e un pic mai lung, la 5.13 m.
Acestea fiind spuse, e firesc să auzim că Mazda CX-9 vine echipată standard cu 3 rânduri de scaune, oferind 7 locuri la bord. Deci, avem de-a face cu un SUV de-a dreptul uriaş, care arată extrem de bine, din orice unghi ar fi privit.
Interior

În habitaclul lui Mazda CX-9 ne pot impresiona în primul rând materialele mult mai nobile folosite. Planşa de bord, spre exemplu, e acoperită cu o zonă de piele bordo, iar restul polimerilor de aici sunt moi la atingere. Plafonul e acoperit în material textil negru, iar scaunele sunt tapisate cu piele neagră perforată.
Poziţia la condus e foarte axată spre plăcerea manevrării volanului, cu o cotieră lată şi înaltă şi un unghi de amplasare a volanului care să te facă să savurezi condusul, fapt mai rar întâlnit la SUV-urile de talie mare, mai ales din segmentul non-premium. Levierul cutiei de viteze e montat foarte sus, parcă pe un postament separat cu toate comenzile în jurul lui, iar când îl acţionezi, îţi aminteşti de fiecare dată că eşti la volanul unui SUV uriaş. În sfârşit, cei de la Mazda s-au gândit şi la amplasarea porturilor USB în interiorul cotierei, pentru a putea plasa acolo smartphone-ul, fără a avea cabluri suspendate în jurul consolei centrale.
Sistemul multimedia, însă, are în esenţă acelaşi design şi logică ca şi acum vreo 6-7 ani, când apăruse pe Mazda3, iar grafica de afişaj mai ales în compartimentul sistemului de navigare, pare un pic depăşită de timp. E şi o problemă de cartografiere în Moldova, în care sistemul are mai puţine detalii despre drumuri şi ambianţă, motiv din care şi grafica pare mai depăşită. Acelaşi sistem are o vizualizare 3D în oraşele europene. Şi mărimea display-ului, însă, e un pic mai redusă dacă e să-l aliniem la standardele noilor modele din industrie.
Sistemul audio BOSE, însă, e unul de o calitate excelentă, cu 12 difuzoare şi cu un sunet Hi Fi veritabil. Mazda are o colaborare fructuoasă cu cei de la BOSE pe modelele sale, iar aceştia au tratat CX-9 ca un adevărat model de top în ierarhia Mazda, echipându-l cu un sistem de toată frumuseţea. Mai mult ca atât, pe CX-9 sistemul audio mai aplică şi o tehnologie de anihilare a zgomotelor exterioare, pentru a ocupa ambianţa actustică din habitaclu doar cu sunetele sistemului audio.
Cert este că Mazda CX-9 se simte ca un model cu izolare fonică demnă de segmentul premium. Nici măcar motorul nu sună prea intrusiv, nemaivorbind de zgomote la rulare. Niponii au făcut o treabă extraordinară aici!
Şi acum a venit momentul să încercăm şi celelalte rânduri de scaune. Pe bancheta spate Mazda CX-9 oferă scaune profilate în stil clasic, american, axat spre confort de drum lung. Spătarele se reglează individual, din tunelul central ies guri de ventilare separate, iar sistemul de climatizare tri-zonal oferă posibilitatea reglării temperaturii pentru această parte a habitaclului.
Dar cum se stă pe cel de-al treilea rând de scaune? Este el real utilizabil? În primul rând, trebuie să spunem că accesul la el e un pic cam dificil, pentru că trebuie să culci spătarul banchetei faţă şi s-o muţi înainte ca să poţi urca acolo. În schimb, când ajungi constaţi că pe înălţime chiar şi un adult de 1.87 metri poate sta bine, plafonul simţindu-se exact la limită. În poziţia normală a rândului 3, rămâne cam puţin loc pentru genunchi, însă bancheta de pe rândul doi poate culisa, astfel încât să facă mai mult loc pentru pasagerii de pe rândul 3, lăsându-le confort decent şi celor de pe rândul 2. În concluzie, Mazda CX-9 e un SUV cu 7 locuri adevărate, iar pe rândul 3 pot lua loc nu doar copii, ci şi adulţi la nevoie, chiar şi la drumuri mai lungi. Pentru ei există şi suporturi de pahare şi chiar şi două difuzoare ale sistemului audio BOSE.
Cu cel de-al treilea rând activat, portbagajul rămâne destul de modest, fireşte, cotat la aproape 200 de litri volum. Însă, dacă cel de-al treilea rând de scaune e pliat în podea, volumul creşte la 810 litri, iar dacă se mai rabatează şi cel de-al doilea rând de scaune, atunci aveţi 1,641 litri volum.
De fapt, dacă pliaţi ambele rânduri de scaune, puteţi lesne pune o saltea în Mazda CX-9, pentru că se formează o suprafaţă de vreo 2 metri lungime în care puteţi dormi în confort, în caz de escapadele aventuriere vă ţin până la apus de soare pe undeva...
Senzaţii de condus

Fireşte, cel mai interesant element din senzaţiile de condus era să simţim pe propria piele noul motor turboaspirat de 2.5 litri al celor de la Mazda, dezvoltat pe baza motorului aspirat natural de aceeaşi cilindree, disponibil pe CX-5 şi Mazda6.
Dar în condus ne impresionează la început altceva. Conexiunea cu drumul şi senzaţiile din volan. De obicei, la asemenea SUV-uri mari, la preţ mai raţional, se optează pentru confort în detrimentul spiritului mai sportiv de condus, iar în rezultat SUV-urile sunt mai maleabile în viraje, cu direcţii mai puţin precise. Mazda CX-9 are, însă, o direcţie neaşteptat de precisă şi informativă, astfel încât cea mai mică mişcare a volanului se traduce imediat într-o schimbare de direcţie. În acelaşi timp, suspensia e setată cu fermitatea necesară pentru ca aceste mici schimbări de direcţie să se realizeze fără ruliu. Pentru un SUV de asemenea talie, e chiar impresionant!
Atunci când am ieşit la trasee mai întinse, însă, şi am apucat să abordăm viraje mai stânse la viteze mai mari, fizica şi-a spus cuvântul, iar greutatea mai mare a SUV-ului n-avea cum să nu genereze şi un ruliu sesizabil în curbe. Fără pasageri, Mazda CX-9 cântăreşte 1,926 kg, totuşi. Însă chiar şi aşa SUV-ul rămâne controlabil, iar suspensia reuşeşte să menţină bine traiectoriile maşinii, ajutată şi de tracţiunea integrală.
Luând în consideraţie masa vehiculului, frânele par un pic insuficient de puternice la primele apăsări. De fiecare dată se simte parcă nevoia să apeşi cu mai multă forţă decât ai fi anticipat ca să opreşti maşina cu decelerarea intenţionată. Uitându-ne apoi la diametrul discurilor de frână, raportat la jantele uriaşe de 20 de ţoli, ne-am zis că modelului nu i-ar fi încurcat cu siguranţă nişte discuri de frână de diametru un pic mai mare, eventual cu mai multe pistoane pentru o forţă sporită. Dar subestimarea frânelor e un simptom foarte des întâlnit, la foarte multe modele nipone din industrie.
Şi acum să vorbim despre motor. Dacă te laşi absobit de condus, uiţi că ai de-a face cu un motor turboaspirat. Motorul se simte extraordinar de elastic, inclusiv la turaţii mici, şi pentru prima dată am văzut un motor Mazda împingând un SUV uriaş la turaţii de 1,200 rpm. Tocmai condusesem un model Mercedes-Benz turboaspirat înainte de CX-9 şi acolo avusesem senzaţii identice. Poate de asta condusul lui CX-9 îmi părea atât de firesc încât atenţia îmi tot era furată la alte detalii, şi nu la motor. Motorul mergea pur şi simplu exact cum eram obişnuit. Cuplu mare de la turaţii mici, care creşte linear odată cu turaţiile, aproape ca la un motor aspirat natural. Cei de la Mazda menţionează un sistem Dynamic Pressure Turbo, dar esenţa acestuia rezidă într-o valvă acţionată electric, care îngustează canalul de acţionare a tubinei la turaţii joase, pentru ca fluxul mai rarefiat de aer să poată propulsa oricum turbina şi să elimine turbolag-ul. Pe deasupra, şi colectorul are o construcţie modificată, în care canalele venite de la fiecare cilindru se unesc mai aproape de turbină, pentru ca fluxul de aer să nu se răspândească în spaţiul rămas dinspre celelalţi cilindri.
Parţial, asemenea soluţii, mai ales valvele acţionate electric, mai sunt folosite în prezent şi la mulţi alţi producători, dar cert e că Mazda a făcut lucrurile corect, iar în rezultat avem un motor care se conduce şi se simte linear, elastic, instant în reacţii.
Iar cei 231 CP şi 420 Nm se simt foarte potiviţi pentru acest SUV. Nu simţi exces de putere, dar simţi că CX-9 e un SUV care are exact puterea necesară atât pentru un condus relaxat, cât şi pentru depăşiri dinamice sau un condus mai antrenant. Şi cutia de viteze automată, cu 6 trepte, operează foarte logic, cu răspunsuri neîntârziate. Da, motorul ăsta turboaspirat de la Mazda ne place mult şi chiar credem că el ar trebui răspândit şi sub capota altor modele ale mărcii, eventual CX-5 sau Mazda6!
Pe un SUV atât de mare ca Mazda CX-9, şi cifrele de consum sunt generoase, însă. Producătorul indică un consum realist de 12.7 litri/100 km în regim urban şi 7.2 litri/100 km în regim extra-urban. Noi l-am chinuit mult şi am avut un consum de vreo 11.6 litri/100 km până la o lungă staţionare pentru sesiuni foto.

Cum se descurcă sistemul de tracţiune integrală a lui Mazda CX-9? N-am apucat să-l încercăm cu toată seriozitatea, dar am putut deja să simţim că logica lui de funcţionare e similară cu alte modele ale mărcii. E un sistem part time, însă pe timp rece se comportă preventiv, fiind deja prezent când ai nevoie de el, asemeni unui sistem 4x4 permanent.
Am încercat şi o mică escapadă pe noroi. Eram curioşi dacă va fi nevoie să avem câteva momente de derapaj al punţii faţă înainte de a simţi şi intervenţia punţii spate pentru a ieşi din panta cu noroi. Dar n-a fost nevoie. Mazda CX-9 a ieşit din prima, cu derapaje minime a tuturor patru roţi, menajate perfect de sistemul 4x4, asemenea unuia permanent. A trecut mica probă de offroad fără dificultate.
Verdict? Mazda CX-9.

De astăzi, vă spunem că noua Mazda CX-9 e unul din cele mai atractive SUV-uri mari, din liga celor bine dotate. Dacă mai luaţi şi cele 7 locuri în calcul, atunci chiar oferta devine imbatabilă. Şi adevărul e că SUV-ul nipon vine cu adevărat generos dotat, muşcând serios din senzaţiile unui SUV premium de cea mai mare talie, care costă cam de 2 ori mai mult, iar dacă iei toate aceste lucruri în calcul, atunci cei 42,900 euro plătiţi pe el par pe deplin adeveriţi.
E drept, modelul vine inevitabil cu un consum uşor mai mare declarat, dar cei care exploatează SUV-uri similare, chiar şi în motorizări diesel, vă pot recunoaşte că uneori şi acele motorizări indică uşor 12 litri la sută în oraş şi 7-9 litri la traseu, aşa că diferenţa în viaţa reală nu e foarte mare. Din păcate nu există alternative la motorizări, nici diesel, nici hibride, însă noul motor turbo de 2.5 litri de la Mazda primeşte o apreciere maximă pentru senzaţiile de condus din partea noastră.
0
6,662
GALERIE FOTO (69 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!