Pagina principală
Anunţuri auto
Cumpăr vând
Ştiri
Teste drive
Automobile noi
Club
Magazin auto
Service A-Z

TEST DRIVE: Mitsubishi Eclipse Cross

De multă vreme japonezii de la Mitsubishi n-au scos ceva cu adevărat nou în segmentul SUV-urilor mai „civile”. Au creat offroadere bune în ultimii ani, precum Pajero Sport şi pick-up-ul L200, mai devreme au lansat şi un Space Star interesant pentru unele pieţe, dar miezul gamei, format din SUV-uri şi cândva din Lancer, a rămas un pic... eclipsat.
Şi iată că, paradoxal, cei de la Mitsubishi au anunţat că vor lansat un nou SUV în gamă, botezat cu un nume derivat dintr-o legendă a mărcii. Cândva Mitsubishi Eclipse era visul unei sportivităţi accesibile, iar modelul ăla a creat o întreagă cultură în jurul nou. Noul SUV, numit Eclipse Cross, n-are, fireşte, nimic în comun cu acea cultură şi filosofie, ba chiar riscă să-i supere pe fanii de demult ai acelui model. Şi totuşi, e poate cea mai importantă lansare a celor de la Mitsubishi din ultimii mulţi ani. E un SUV, care nu doar marchează apariţia unui nou model în gamă, fără un predecesor, ci şi păşirea producătorului nipon în liga celor ce oferă motoare turboaspirate pe benzină în acest segment „civil”.
Dar aici trebuie să fim corecţi până la urmă şi să spunem că, deşi gama Mitsubishi n-a prea avut demult motoare turbo în afara liniei EVO, compania-soră, Mitsubishi Tubocharger and Engines, e unul din cei mai mari furnizori de turbine pentru producătorii auto din lume, livrând turbine unor producători precum BMW, Porsche, Volkswagen, Ford, Fiat şi chiar unor mărci exclusiviste precum Bentley şi Bugatti! Niponii livrează cam 3.5 milioane de turbocompresoare anual în prezent! Deci, o asemenea stare de lucruri risipeşte orice posibilă îndoială despre „primul” motor turbo din era modernă de sub capota unui Mitsubishi şi ne face, dimpotrivă, şi mai curioşi să vedem cum se conduce noul Mitsubishi Eclipse Cross!

Design şi forme, pe scurt

O arăta modelul ăsta un pic neobişnuit, dar noi zicem că are integritatea unui model destul de inspirat în forme. Ne place. Şi silueta lui de SUV Coupe e aşa, o chestie nedeclarată foarte oficial şi pe care nu se pune mare accent, dar care îl face să arate dinamic. Gardă la sol generoasă, geometrie bună pentru unghiuri de atac şi degajare şi un profil de aventurier – exact ingredientele pe care ţi le doreşti de la un SUV modern.
La interior, Mitsubishi Eclipse Cross te face să descoperi noi laturi ale acestei siluete, pe care nu le intuieşti pe dinafară. Hayonul se vede foarte ciudat în oglindă, pentru că de fapt zona aia neagră de sub linia roşie a felinarelor e tot geam, iar dinăutru ai impresia unui geam mare, întrerupt un pic stângaci de linia aia pe centru. Dar te obişnuieşti cu această viziune fragmentată a spatelui.
Designul planşei de bord arată foarte bine, fiind etajat şi punând un accent mare pe display-ul central de dimensiuni foarte mari, aşa cum e cazul la modelele noi. Planşa e realizată din polimer moale, iar materialele prin tot habitaclul sunt mult mai bune decât ne aminteam de pe ultimele SUV-uri Mitsubishi. Apropo, noi am exploatat timp de 6 ani un Mitsubishi Lancer X redacţional, aşa că evoluţia acestui nou model, faţă de ceea ce se simţea mai mulţi ani într-un model Mitsubishi, se simte şi mai gigantică pentru noi. Mai important pentru un cumpărător de astăzi, care alege între acest model şi altele, este că această calitate a materialelor din Eclipse Cross se încadrează în standardele actuale.
Există şi mici ciudăţenii. Panourile interioare ale uşilor faţă sunt foarte flexibile şi când le atingi cu picioarele, spre exemplu, ele se mişcă flexibil. O jumătate de volan are inserţii de piano black, acest material fiind renumit pentru memorarea rapidă a amprentelor şi zgârâieturilor de la unghii, iar pe volan mâinile tale se află taman cel mai frecvent. Scaunele faţă sunt cu mult mai anatomic profilate, însă, decât erau anterior modelele Mitsubishi, astfel încât condusul la distanţe lungi va fi, în sfârşit, o plăcere de durată.
Cadranele de bord au un design relativ simplu, dar eficient, cu un ecran central color, dar cu o logică de amplasare a elementelor informative similară celei de pe modelele anterioare. Sistemul multimedia e unul absolut nou şi vrea să ne amintească, parcă, de cel de pe ultimele modele BMW, având o logică similară a amplasării itemilor din meniul principal.
Similarităţile se opresc aici, însă, pentru că mai departe logica de funcţionare e mult mai simplistă, iar posibilităţile oferite de el şi calitatea grafică a afişajului sunt mult mai modeste. Sistemul oferă conectivitate Apple CarPlay, spre exemplu, însă, paradoxal, dacă-ţi laşi telefonul să se conecteze aşa, nu poţi răspunde la apeluri cu ajutorul butonului de pe volan, spre exemplu, pentru că el nu reacţionează la această interfaţă, doar la interfaţa Bluetooth.
Există şi un touchpad central nou, dar operarea lui nu e tocmai foarte intuitivă, culisarea între itemi trebuind să se facă prin mişcări repetitive. Dotarea maximă poate avea şi sistem audio mai bun, dar navigaţia va rămâne oricum cea reflectată de telefon prin Apple CarPlay.
Bancheta spate e neaşteptat de spaţioasă, dacă luăm în considerare profilul maşinii, şi echivalează un SUV cu siluetă standard din acelaşi segment, fără vreun sacrificiu dureros pe înălţime. Există şi spaţiu mult pentru genunchi şi se simte că cei de la Mitsubishi au pus un accent mare pe spaţiul şi confortul oferit aici. Nu există, însă, guri de ventilare dedicate din tunelul central, însă e disponibilă opţiunea încălzirii scaunelor spate.
Portbagajul a fost un pic mai neglijat, fiind ceva mai mic, fiind redus şi din cauza roţii de rezervă, montate pentru pieţele mai specifice.
Noul motor 1.5 litri turbo, benzină.

Niponii pun mare accent pe fiabilitate, se zice. Niponii nu prea agreează revoluţiile, ci evoluţiile bine calculate, tot din aceeaşi cauză, se zice. Iar noul motor de 1.5 litri turbo e o demonstraţie a unei evoluţii foarte atent calculate, făcute pentru că piaţa şi consumatorii vor motoare turbo în epoca modernă, nu neapărat că ele ar aduce avantaje uriaşe în viaţa reală.

Astfel, noul motor 1.5 turbo a fost dezvoltat pe baza unui motor existent de mult timp în gama Mitsubishi, încă de prin 2004, de pe Colt şi Lancer X. Are tot 16 valve şi acelaşi sistem verificat în timp de acţionare variabilă a valvelor, MIVEC. A fost însă modernizat puternic şi a primit şi injecţie directă, în locul celei multipoint de demult. Şi, cel mai important, a primit o turbină ce promite reacţii prompte pe întreaga plajă de turaţii, iar astfel noul motor 1.5 turbo vine să-l înlocuiască pe cel de 2.0 litri, aspirat natural, din gama Mitsubishi.
În Uniunea Europeană acest motor livrează pe Eclipse Cross 163 CP şi 250 Nm, conformându-se standardelor Euro 6. Pentru zonele CSI şi pentru Moldova inclusiv, însă, niponii au adaptat motorul pentru a face faţă condiţiilor mai dure de exploatare şi unei benzine cu cifră octanică de minim 92. Astfel, în regiunea noastră el se conformează standardelor Euro 5 şi livrează 150 CP, însă cuplul maxim a rămas acelaşi, de 250 Nm. Haideţi să vedem cu se simte pe viu noul motor şi noul model nipon!

Senzaţii de condus

Prima senzaţie pe care o ai la volanul lui Eclipse Cross e cea a unei vizibilităţi foarte bune, cu excepţia oglindei retrovizoare, însă pentru marşarier ai cameră video, care rezolvă problema. Poziţia de condus e foarte plăcută şi te îndeamnă la dinamism.
Suspensia mi-a părut un pic zgomotoasă în primele gropi mari, dar mai târziu m-am convins că e vorba doar de gropile cu adevărat mari şi enervante. Denivelările mai uzuale sunt tratate foarte bine şi per general se poate spune că modelul e setat pentru un confort bun în suspensie.

Dar cea mai importantă senzaţie vine de la motor. M-a bucurat mult să descopăr cât de elastic se simte acesta în condus. Nu simţi insuficienţă de putere la turaţii mari, după care să simţi intervenţia bruscă a turbinei. În acelaşi timp, motorul nu e setat nici în felul în care germanii îşi setează unele motoare mici turbo – să dea cuplul maxim de la primele turaţii şi apoi, când urci în turaţii, constaţi că nu prea mai ai rezerve. Motorul de pe Mitsubishi Eclipse Cross îţi dă cuplu generos de la primele turaţii, însă pe măsură ce mai urci în turaţii simţi că şi cuplul mai creşte progresiv, aproape ca la un motor aspirat natural. Practic, ceea ce s-a reuşit aici este să se dea efectul unui motor aspirat natural de cilindree mai mare. Iar nouă ne-a plăcut extrem de mult această senzaţie a propulsorului, care îţi dă elasticitate excelentă în oraş sau pe trasee la viteze moderate, dar în acelaşi timp ai rezerve şi în acceleraţii mult mai dinamice.
Motorul e cuplat la o cutie de viteze cu raport continuu variabil (CVT), de generaţie nouă, produsă tot de japonezii de la Jatco, ca şi anterior, însă promite să fi rezolvat toate micile imperfecţiuni pe care le demonstra vechea cutie în timp. Şi într-adevăr, în condus, ea se simte acum mult mai rafinată – fără zvâcnituri la porniri, fără ezitări logice, iar raportul de transmisie la viteze mari permite acum motorului să meargă cu viteze de autobahn, având vreo 2 mii de turaţii relaxate.

Mitsubishi Eclipse Cross poate avea tracţiune integrală cu o generaţie nouă a distribuţiei de cuplu între axe, însă noi conducem o versiune cu tracţiune faţă. Şi aici trebuie neapărat să menţionăm ceva, pentru că, în pofida trendului aproape general al SUV-urilor compacte de a recurge la suspensie spate cu bară de torsiune pe versiunile cu tracţiune faţă, Mitsubishi Eclipse Cross vine cu suspensie multilink pe spate pe toate versiunile sale. Iar asta o face şi pe versiunea noastră să aibă o ţinută de drum foarte bună în viraje, abordând încrezută curbele.
Am ieşit cu Mitsubishi Eclipse Cross din jungla urbană spre un drum mai lung extraurban spre sudul ţării, alegând un traseu foarte denivelat în acea direcţie şi unul mult mai bun înapoi. Ei bine, poate mi-aş fi dorit un pic mai multă acuitate în volan pentru ocolirea rapidă a denivelărilor, însă suspensia lui Eclipse Cross m-a convins cu fiecare nou kilometru că poate face faţă cu încredere oricăror drumuri imperfecte ale ţării noastre. Am trecut o săptămână mai târziu pe aceeaşi porţiune de drum cu altă maşină şi mergeam cu 40 km/h pe un segment, iar în acel moment mi-am amintit „eh, câteva zile în urmă mergeam pe aici cu 80-85 la oră cu Mitsubishi”. Şi e adevărat, orice s-ar spune despre niponi, dar ei ştiu să-şi adapteze maşinile pentru provocările unei vieţi reale, mai dure decât simulările de calculator, pentru ţări ce n-au doar drumuri perfecte.
După o zi întreagă de condus intens, foarte intens chiar, dar şi cu traversări urbane cu ambuteiaje, am ajuns la final cu o medie totală de 8.3 litri la sută. De aici am putea concluziona că un condus extraurban lejer ar putea să vă dea lesne un consum de vreo 7 litri la sută, în timp ce drumeţiile urbane ar trebui să vă ţină consumul sub zece la sută. Cifre cât se poate de demne în viaţa reală, zicem noi.

Verdict: Mitsubishi Eclipse Cross

Ne-a plăcut mult modelul. Da, mai există mici detalii ciudate la interior şi artificiile multimedia nu sunt tocmai din cele să-ţi scoată un „waw”, dar per total Mitsubishi Eclipse Cross se simte ca un produs admirabil, care să-ţi placă în exploatarea pe termen lung. Nu face rabat la soluţii inginereşti pe suspensie în versiunile cu tracţiune faţă, ceea ce e superb pentru zilele noastre, nu face rabat nici la siguranţă pentru regiunile estice, iar motorul e cel care ne-a încântat cu adevărat! Excelent de elastic, foarte dinamic şi potrivit pentru talia maşinii, dar în acelaşi timp eficient în viaţa reală. Şi ne-a plăcut şi tandemul care îl face cu cutia de viteze, chiar dacă aceasta din urmă e un CVT. De asemenea, ne-a plăcut şi suspensia bine adaptată pentru condiţii de drumuri imperfecte.
Preţurile pentru Mitsubishi Eclipse Cross pornesc de la 21,500 USD în Moldova, ceea ce e cam 18,500 euro, un preţ care face din ochi bine, mai ales că e vorba de acelaşi motor de 1.5 turbo sub capotă, dar e cu cutie manuală. Versiunea testată de noi, mai bine echipată şi cu cutie automată, va fi cea mai atractivă pentru Moldova şi ea costă 26,500 dolari, adică circa 22,850 euro. În fine, versiunea cu echipări de top şi sistem 4x4, costă 31,000 dolari, adică vreo 26,700 euro. Noi zicem că anume aceste două versiuni din urmă sunt cele mai atractive şi-şi merită cel mai bine banii.
1
1,346
GALERIE FOTO (35 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!