TEST DRIVE: Nissan Qashqai facelift

Pe parcursul ultimilor 10 ani, întrebarea „ce SUV accesibil mi-ai putea recomanda” avea întotdeauna în capul listei un prim răspuns – Nissan Qashqai, pentru că modelul a jucat întotdeauna într-o gamă de preţuri foarte atractive, dar mai ales pentru că a fost practic primul modelul care a păşit în acest segment în Europa. Astăzi în acest segment sunt o mulţime de alte modele de tot soiul, alegerea fiind mare, variată şi extrem de interesantă, iar Qashqai, odată cu facelift-ul celei de-a doua generaţii, a trebuit să facă un efort considerabil ca să rămână în continuare în capul listei pentru cumpărătorii, care caută un asemenea SUV.
Noi am testat acum patru ani generaţia actuală a lui Qashqai, într-o motorizare diesel cu motor de 1.6 litri, de care eram deosebit de încântaţi. Acea motorizare era una combinată cu un sistem 4x4, iar asta însemna şi o suspensie multilink pe spate, în locul barei de torsiune ce vine pe motorizările cu tracţiune faţă. Acum, la etapa de facelift, ne-am zis că e cazul să probăm ceva cu totul diferit pe Qashqai – un motor pe benzină, de 1.2 litri turbo, combinat cu tracţiune faţă (deci şi cu bară de torsiune), iar pe deasupra şi cu o cutie automată CVT.
Iar ca să avem parte de un test şi mai interesant, natura ne-a adus şi peisajul perfect al unei ierni în Moldova: zăpada. Vom vedea, deci, ce face Qashqai cu tracţiune faţă în asemenea condiţii!

Împrospătare. Ce a adus facelift-ul, de fapt?

N-o să vă obosim cu o listă enormă de mici detalii, care au fost actualizate la mijloc de carieră, ci ne vom referi la esenţial. Qashqai a primit actualizări discrete de design, mai ales la blocurile optice şi calandrul frontal, care, împreună cu accentele de piano black în exterior, au reuşit să-i confere un look foarte proaspăt pentru acest segment. Au venit şi culori noi, inclusiv albastrul testat de noi acum.
Pentru doritorii de mai mult hi-tech, Nissan a creat o nouă echipare de top, pe lângă cele existente anterior, numită TEKNA+, care vine cu tapiserie de piele Nappa, sistem audio BOSE şi un set de sisteme de asistenţă în condus, care-l fac pe Qashqai capabil de un condus aproape semi-autonom. Noi conducem o versiune mai slab echipată, TEKNA, dar pachetul de siguranţă a fost adăugat opţional, pentru doar 1000 euro. Unde mai pui că, începând cu TEKNA, Qashqai beneficiază şi de plafon panoramic, iar sistemul multimedia şi de navigare e prezent deja din al doilea nivel de echipare.
Facelift-ul a mai adus mici modificări şi la substratul tehnic, în mare parte în îmbunătăţirea ţinutei de drum. Haideţi să vedem cum se conduce, deci noul Qashqai în interpretarea testată de noi!

Senzaţii de condus

Motorul turboaspirat de 1.2 litri de sub capota lui Qashqai dezvoltă 115 CP şi 165 Nm, valori destul de modeste, dar trebuie să luăm în calcul şi faptul că, fiind lipsită de tracţiune integrală, această motorizare, e şi mai uşoară decât suratele sale 4x4, cântărind doar 1,343 kg cu cutie automată.
În condus, motorul se simte vioi la turaţii modeste şi la viteze mai mici – la demarări în oraş, la depăşiri de oraş şi de trasee de mică viteză, fiind ajutat de cutia de viteze să reacţioneze mai rapid. Deşi e o cutie cu raport continuu variabil, fără trepte, CVT-ul X-TRONIC imită la asemenea viteze comportamentul unei cutii convenţionale, astfel încât să sporească impresia dinamică a maşinii.

Atunci când apeşi un pic mai tare pedala la turaţii joase, constaţi că rezerve mari de putere nu există, că de fapt le foloseai cam pe toate şi la condus mai domol şi doar creşterea în turaţii şi ocolirea turbolag-ului poate spori rapid forţa izvorâtă din motor. Dar te obişnuieşti repede cu reacţia tandemului dintre cutie şi motor şi ajungi să le intuieşti bine chiar şi la depăşiri urbane. Aici, la aceste depăşiri, Nissan Qashqai 1.2 n-are cum să vă împingă în scaune prin depăşiri subite, dar nici submotorizat nu pare, poate pentru că avem de-a face cu un motor de 4 cilindri, totuşi, nu unul de 3 cilindri.
La viteze mai mari, am putut alerga această maşină fără efort exagerat până spre 120-140 la oră, viteze comparabile cu cele de pe autostrăzile europene. Mai sus de atât Qashqai prinde viteză într-un ritm mai moderat, dar, din nou vom spune că puterea pare mai bine ajustată taliei maşinii decât am fi aşteptat de la un motor de 1.2 litri.

Izolarea fonică la asemenea viteze mari mai lasă zgomote să pătrundă la interior, în timp ce la viteze mai moderate confortul acustic la interior este mult mai bun.
Maşina testată de noi avea jante foarte mari, de 19 ţoli, care arată incredibil de bine ca şi design, dar care, în mod predictibil, fac suspensia să aibă nişte reacţii mai rigide la gropile autohtone. Nu e critic, dar se simt şi se aud.

În schimb, tot ele ajută la o ţinută de drum mai bună. Am abordat tot mai rapid şi mai rapid viraje după viraje şi am fost suprinşi să descoperim o ţinută de drum foarte bună, în ciuda suspensiei spate cu bară de torsiune. Sigur, se poate ajunge repede la trecerea limitelor fizice, dar în limitele vitezelor normale Qashqai stă foarte încrezut pe traiectoriile de viraje.
Venise timpul să probăm şi performanţele demarării în zăpadă cu tracţiunea faţă. Am îndrăznit să intrăm pe un teren înzăpezit în pantă, iar recent avusesem nişte experienţe expediţionale cu un SUV cu tracţiune faţă, care pornea foarte greu în pantă, din cauză unei echilibrării ciudate a masei sale între axe. Nissan Qashqai, însă a pornit din primă, fără nici un tratament special.
Am încercat să pornim şi mai rapid, impunând roţele la derapaje, însă acestea au fost derapaje fireşti, înaintând în acelaşi timp, fără a rămânea nemişcaţi şi neputiincioşi. Maşina are, deci, o distribuţie echilibrată a greutăţii sale între axe şi se descurcă încrezut chiar şi cu tracţiune faţă. Sigur, în zăpezi mai mari şi condiţii mai dificile, un sistem 4x4 oricum va rămâne superior, dar, cel puţin în condiţii fireşti, Nissan Qashqai se descurcă bine şi cu tracţiunea pe puntea faţă.
Preţ şi verdict

Nissan Qashqai porneşte astăzi de la 16,500 euro în Moldova, cu acelaşi motor testat de noi, dar cu cutie manuală. Versiunea testată de noi, 1.2 CVT Tekna, ar trebui să înceapă de la 22,900 euro, însă graţie unei promoţii porneşte de la 21,500 euro, la acest preţ adăugându-se şi pachetul de siguranţă de 1,000 euro.

Motorizările diesel nu sunt cu mult mai scumpe decât cele pe benzină. Motorul de 1.5 litri dCi porneşte de la 17,500 euro, iar 1.6 dCi – de la 20,500 euro. Cel mai bine echipat Qashqai diesel 1.6 4x4 costă 30,000 euro, în timp ce cel mai bine echipat benzinar, cu tracţiune faţă şi motor 1.6 turbo, costă 26,400 euro. Qashqai e foarte bine echipat în aceste dotări de top, şi asta îl face interesant.
În acelaşi timp, adevărul este că Nissan Qashqai are în prezent o mulţime de concurenţi interesanţi pe piaţă şi nu mai e demult cel mai atractiv ca şi preţ de start, aici însă vă recomandăm să analizaţi comparativ şi dotările pe care le primiţi în dotarea standard. Un concurent de temut vine chiar din sânul propriei alianţei Renault-Nissan, sub forma lui Kadjar, nemaivorbind de mulţi alţii europeni şi niponi. Iar asta îi face lui Nissan Qashqai mai dificilă lupta pentru un loc sub soare.
Însă aceleaşi premise ne mai duc la o concluzie logică şi anume că Nissan Qashqai a trebuit să devină mai bun şi mai consistent la etapa de facelift, pentru a ţine piept concurenţei. Şi, fiind un pioner în segment, Qashqai nu poate veni chel în dotările de bază, punând accent doar pe cel mai mic preţ. Şi-a câştigat un renume de etalon, pe care trebuie să-l apere cu consistenţă, iar testul de azi ne-a arătat de facto că la cele mai multe aspecte Qashqai te surprinde cu mai multă consistenţă decât ai putea aştepta. Prin urmare, noi zicem că-şi merită banii, iar cel mai mult şi-i merită undeva în jurul acestor valori de preţ de 21-24 mii euro.
1
25,687
GALERIE FOTO (37 IMAGINI)
COMENTARII (2)
Nikita
Chişinău
la 27 Februarie 2018 - 14:39
Cu asa mic kilometraj si deja scaunul soferului are incretituri pe piele...
0
0
Costea Cristian
Craiova, România
la 28 Februarie 2018 - 00:25
Din pacate sunt mari probleme de fiabilitate la Qashqai
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!